اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  سینما و تئاتر

امیر دژاکام در نشست «نیلوفر و نفت»:

دغدغه اصلی نمایش‌هایم، حضور تماشاگر است/ نمایش با کمتر از ۱ میلیون دکوربندی شد/ از فمینیسم سردرنمی‌آورم!

کارگردان نمایش «نیلوفر و نفت» گفت: به نظر من امروز تئاتر تجارت شده اما من راه خودم را می‌روم به بازیگرانم هم این را میگویم که تئاتر برایم زندگی است نه نان! هر چند که هنرمندان حق دارند از این راه ارتزاق هم کنند.

دغدغه اصلی نمایش‌هایم، حضور تماشاگر است/ نمایش با کمتر از ۱ میلیون دکوربندی شد/ از فمینیسم سردرنمی‌آورم!

به گزارش خبرنگار تئاتر فارس، نمایش نیلوفر و نفت که قرار است از فردا در تماشاخانه ایرانشهر به صحنه برود در ظهر گرم 31 تیر ماه در یک میزگرد صمیمی با اهالی این نمایش ، امیر دژاکام، کارگردان نمایش، مانلی حسین پور، سروش طاهری، مرتضی آقاحسینی، مهرنوش دارا، ملیحه کیا، فریبا امینیان، عباس جمشیدی از بازیگران نمایش و بهنام رحیمی آهنگساز در ایرانشهر با اصحاب رسانه به گفت وگو نشستند.

دژاکام در ابتدای نشست خود عنوان کرد که یک هنرمند با خلق اثرش است که صحبت می‌کند گاهی برخی مسائل در قالب کلمات نمی‌گنجد مثل اینکه من اینجا تعریف کنم نمایشم درباره چه چیز است، افزود: بازیگران این نمایش همه از حرفه‌ای‌ها و جایزه بگیرهای جشنواره‌ها هستند و ما در گروه ماهان سالهاست که با هم کار می‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه 30 سال کار کرده تا بتواند در چند روز یک نمایش را جمع و جور  و به تمرین و اجرا برساند گفت: من تازه با بچه‌های نمایش پس از اینکه شورای نظارت تأیید را دادند صحبت کردم تا قبلش مدام تمرین داشتیم.

وی در ادامه گفت‌: از سال 94 رویه کاری‌ام را تغییر دادم دوباره از نو به جهان نگاه کردم و بنابراین مشخص است که آثارم نیز تغییر میکنند.

سپس مرتضی آقاحسینی نقش رشید این نمایش یک جوان عاشق پیشه طی صحبت هایی گفت: نمایشنامه را سال 80 تمرین میکردیم آنجا هم نقش رشید را داشتم باران کوثری بازیگر نقش مقابلم بود یک ماه تمرین کردیم اما به دلائلی کار به اجرا نرسید تا اینکه دوباره سرپا شد و الان قرار است کار را اجرا کنیم.

وی با نقدی به مسئولان تئاتر کشور گفت: امروز مسئولین ما چه می کنند؟ دهه 80 تا الان چه اتفاقاتی افتاده است؟ کل زحمت تئاتر ما را بخش خصوصی می کشد خیلی از بازیگران ما از دهه هشتاد به این سمت، به سمت مسیرهای دیگری در زندگی شان رفته اند چه کسی از اینها خبر دارد؟ نمایش نیلوفر و نفت یک بخش بسیار حساس و تأثیرگذار دارد مردهایی که مظلومانه حرفشان را می زنند و می روند. من دلم نمیخواهد بگویم اما امروز فقط از عشق من بازیگر سواستفاده می شود اینها باید جواب داده شود.

سپس رضا شاپورزاده طراح صحنه درباره صحبت دژاکام مبنی بر اینکه نمایش با کمتر از یک میلیون دکوربندی شد ، توضیح داد: البته ویژگی نمایش های دژاکام همینطور است اینکه خود نمایش همه چیز را به وجود می آورد من در کارهای قبلی هم که با او داشتم مثل شمس و رویای خلیج فارس تجربه کردم دراین نمایش میز و چهارپایه ها تعاریف خاص خود را دارند حتی حریرها در هر بخش تغییر و المانش متفاوت می شود.

دژاکام دراین باره افزود: در صحنه آرایی من معتقدم ما جهان را معنا میکنیم. زمانی که میخواهیم درباره خواسته‌ها، آرزوها، دردها، تجلی پیدا کردن ها و همه چیز یک بانو صحبت کنیم باید بدانیم چه میخواهیم و نیاز به چه فضاسازی داریم. دراین نمایش نشان داده می شود که چطور زنی که در قران کوثر خطاب شده دراین نمایش شیطان قلمداد میشود این همان تفکر بودیسم است که التقاط با تفکر ما پیدا کرده است.

وی درباره محتوای نمایش گفت:‌این نمایش قصه 5 دختر از تبارهای مختلف ایران است که هر کدام قصه خاص خود را دارند.

دژاکام درباره سالن ایرانشهر گفت: من 10 سال پیش برای یک نمایش دیگر درخواست این نمایش را دادم که هیچوقت تایید نشد اما سال گذشته که برای نیلوفر و نفت درخواست دادم مورد پذیرش قرار گرفت. به نظر من امروز تئاتر تجارت شده اما من راه خودم را می روم به بازیگرانم هم این را میگوییم که تئاتر برایم زندگی است نه نان هر چند که هنرمندان حق دارند از این راه ارتزاق هم کنند.

در ادامه علی برجی بازیگر نقش رستم نیز علت حضورش دراین نمایش را خود امیر دژاکام دانست  و گفت: من نزد آقای دژاکام جز بازیگری ، درس هم یاد میگیرم و این نمایش را هم یک نمایش مدرن به لحاظ اجرایی میدانم.

دژاکام در پاسخ به سوال فارس که آیا احتمال انگ فمینیستی زدن به نمایشش را ندارد گفت: من چون از فمینیسم سردرنمی آورم نمیدانم چیست، به خاطر همین نگرانی ندارم من به فکر دختران و مادرم هستم که آنها را دوست دارم و به آنها فکر میکنم.  من سعی میکنم دراین نمایش خود و سمت و سوی خودم را تعریف کنم از نبود عشق و محبت بگویم، از وفای به عهد که شاید امروز دیگر صحبت های پیش پا افتاده و عقب مانده ای به نظر بیاید.

بهنام رحیمی آهنگساز نمایش گفت: با وجود اینکه کاربرای آهنگسازی محدود بود اما سعی کردم کاری ارائه دهم که به دل بنشیند، افزود: یک بخش موسیقی زیر متن کار و یک بخش مدرن و حرکت ها است که تلخی کار را می گیرد.

در ادامه ملیحه کیا بازیگر نمایش نیلوفر و نفت که پیشتر نیز در نمایش آرتورواویی دژاکام کار کرده بود، گفت: از سال 89 با آقای دژاکام کار کردم اصل حرف ما در این نمایش عشق و محبت است که به اعتقاد من میتواند بسیاری از مشکلات را حل کند.

فریبا امینیان دیگر بازیگر این نمایش نیز با لهجه شیرازی در آن صحبت میکند گفت: به نظر من ،‌ما امروز نیاز به نگاه نو در تئاتر نداریم همین که برخی چیزها را تکرار کنیم کافی است اینکه یاد بگیریم برچسب نچسبانیم و انگ نزنیم و خیلی چیزهای دیگر درست است که تکراری است اما از نوعی که ما بدان نیاز داریم.

سپس مهرنوش دارا نیز که نقش آتش را در نمایش دارد گفت: هر کس ممکن است گذری یا عمیق به کار نگاه کند باید اینها را یاد بگیریم که خودسانسوری نکنیم چه در روابط خانوادگی و چه ارتباطات دیگرمان. دراینجا باید به فکر فروبرویم که چرا انگ بزنیم؟ چرا برچسب می زنیم؟

در نهایت دژاکام اظهار داشت که نگران فروش نیست بلکه نگران حضور مخاطب است توضیح داد:‌اقتصاد تئاتر خیلی مهم است همانطور که نفت زاینده، ثروت زا، آبادانی کننده و باعث شکوفایی است نیلوفر نیز سمبل پاکی در باتلاق  است که به دیگران نیز اجازه رشد میدهد.

عباس جمشیدی بازیگر نقش ایوب خان نیز گفت: من چند سالی است که قرار شده با آقای دژاکام کار کنم هر دفعه به بهانه ای نشد البته نه به خاطر اولویت تصویر برای من بلکه به همان دلیل اقتصاد خانواده که با تئاتر واقعا نمی چرخد خلاصه قسمت شد دراین کار با هم همکار شویم.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول