اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  کتاب و ادبیات

«کازو ایشی گورو» برنده نوبل ادبیات ۲۰۱۷ شد

آکادمی نوبل امروز پنجشنبه پنج اکتبر «کازو ایشی گورو» را به عنوان برگزیده نوبل ادبیات معرفی کرد.

«کازو ایشی گورو» برنده نوبل ادبیات ۲۰۱۷ شد

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، آکادمی نوبل امروز پنجشنبه 5 اکتبر «کازو ایشی گورو» را به عنوان برگزیده نوبل ادبیات معرفی کرد.

«کازو ایشی گورو» برنده صد و دهمین جایزه نوبل ادبیات در سال 2017 شد و جایزه 8 میلیون کرونی (برابر 740 هزار پوند) را دریافت کرد.

او نویسندهٔ انگلیسی ژاپنی‌تبار است که خانواده‌اش وقتی پنج‌ساله بود به انگلستان مهاجرت کردند. ایشی‌گورو مدرک کارشناسی خود را در زبان انگلیسی و فلسفه از دانشگاه کنت در سال 1978 و مدرک کارشناسی ارشدش را در رشته نویسندگی خلاقانه در سال 1980 از دانشگاه انگلیای شرقی دریافت کرده است.

او یکی از شناخته‌شده‌ترین نویسندگان معاصر انگلستان است و در سال 1986 برای کتاب هنرمندی از جهان شناور برندهٔ جایزهٔ وایت‌برِد و در سال 1989 برای کتاب بازماندهٔ روز برندهٔ جایزهٔ بوکر شد. از بین آثار او کتاب‌های وقتی یتیم بودیم و هرگز رهایم مکن نیز به فهرست نهایی جایزهٔ بوکر راه یافتند. در سال 2008، مجله تایمز او را در رده 32 در بین 50 نویسنده برتر انگلیسی از سال 1945 قرار داده است.

افتخاراتی نظیر نشان شوالیه ادب و هنر فرانسه در سال 1998 به وی اعطا شد و مجله تایمز در سال 2005 کتاب هرگز رهایم مکن را جزو لیست 100 رمان برتر انگلیسی زبان از سال 1923 به بعد قرارداد. روزنامه تایمز کازو ایشی‌گورو را در سال 2008 جزو لیست 50 نویسنده برتر انگلیسی از سال 1945 به بعد اعلام نمود. همچنین 3 فیلم نیز با اقتباس از کتاب‌های بازمانده روز، کنتس سفید و هرگز رهایم مکن به ترتیب در سال‌های 1993، 2005 و 2010 تهیه و اکران شده‌اند.

هرچند بسیاری معتقد بودند جایزه امسال فرصتی است برای آکادمی سوئدی تا اندکی از بار انتخاب تعجب‌برانگیز و پیش‌بینی‌نشده سال گذشته بکاهد. البته با نگاهی به تاریخچه مهم‌ترین جایزه ادبی جهان، می‌توان دریافت که این جنجال‌ها امری سابقه‌دار بوده است.

نام‌های بسیاری برای دریافت جایزه امسال مطرح بودند که از آن جمله می‌توان به؛ وجود نام «هاروکی موراکامی» نویسنده شهیر ژاپنی در فهرست احتمالی منتخب آکادمی سوئدی نوبل اشاره کرد.

 امسال نام «نگوگی وا تینگو» نویسنده کنیایی بالاتر از «موراکامی» مطرح شد، «مارگارت اتوود» کانادایی، «کلودیو ماگریس» نویسنده و مترجم ایتالیایی، «خاویر ماریاس» نویسنده و مترجم اسپانیایی و دارنده جوایز «ایمپک دوبلین» و «فورمنتور»، «سزار آیرا» از آرژانتین، «خوان مارسه» «انریک ویلا ـ ماتاس» و «ادواردو مندوسا گاریگا» از اسپانیا از دیگر نام‌هایی بودند که احتمال برگزیده شدن‌شان می‌رفت.

گزارش این دوره از نوبل را اینجا بخوانید.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول