اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  آموزش و پرورش

فارس بررسی کرد

خطر حذف «معاونت تربیت‌بدنی» از ساختار آموزش و پرورش/ معاونت‌های «ابتدایی» و «متوسطه» ادغام نمی‌شوند

در ساختار جدید آموزش و پرورش قرار است تغییرات اساسی رخ داد؛ چندی پیش از ادغام معاونت‌های ابتدایی و متوسطه صحبت می‌شد و این روزها خبرهایی از حذف معاونت تربیت‌بدنی و ادغام با معاونتی دیگر به گوش می‌رسد.

خطر حذف «معاونت تربیت‌بدنی» از ساختار آموزش و پرورش/ معاونت‌های «ابتدایی» و «متوسطه» ادغام نمی‌شوند

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، با شروع کار دولت از چند ماه گذشته، موضوع ادغام، تفکیک و کوچک سازی دستگاه‌های دولتی به دفعات مطرح شده است.

چند صباحی است که موضوع کوچک‌سازی و چابک سازی وزارتخانه‌های دولت جدی‌تر دنبال می‌شود، تا جایی که بیشتر وزارتخانه‌ها در ساختار جدید باید حداقل یکی از معاونت‌های خود را کاهش دهند.

به نظر می‌رسد ساختار جدید وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های دولتی تا چند روز آینده پس از تصویب در هیأت دولت برای اجرا ابلاغ شود.

**کاهش یکی از معاونت‎های وزارت آموزش و پرورش

وزارت آموزش و پرورش اکنون با 11 معاونت یکی از رکورددار ترین معاونت‌های دولت محسوب می‌شود که به نظر حذف یکی از معاونت‌ها در خصوص این وزارتخانه بلا شک انجام خواهد شد.

آموزش و پرورش 6 معاونت شامل «معاونت آموزش ابتدایی»، «معاونت آموزش متوسطه»، «معاونت پرورشی و فرهنگی»، «معاونت تربیت بدنی و سلامت»، «معاونت حقوقی و امور مجلس» و «معاونت توسعه مدیریت و پشتیبانی» دارد و رؤسای «سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی اموزشی»، «سازمان مدارس غیردولتی و مشارکت‌های مردمی»، «سازمان آموزش و پرورش کودکان استثنایی»، «سازمان نهضت سوادآموزی» و «سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور» نیز معاون وزیر آموزش و پرورش محسوب می‌شوند که در مجموع 11 معاون است.

دی ماه 1390 بود که بر اساس مصوبه دولت، معاونت تربیت‌بدنی شکل گرفت؛ «با تصویب هیأت وزیران و به استناد تبصره (3) ماده (57) قانون برنامه پنج ساله پنجم توسعه ـ مصوب 1389ـ معاونت‌های وزارت آموزش و پرورش به 6 معاونت افزایش یافت که بر اساس مصوبه دولت، تربیت بدنی از معاونت پرورشی منفک و به عنوان معاونت تربیت‌بدنی تشکیل می‌شود».

بر این اساس در بیش از 5 سال گذشته آموزش و پرورش معاونت تربیت‌بدنی و سلامت را در دل خود جای داده است که 3 اداره کل مهم تربیت‌بدنی و فعالیت‌های ورزشی، پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و دفتر سلامت به عنوان زیر مجموعه‌های این معاونت هستند.

**معاونت‌های دارای مصوبه مجلس و دولت

*حاجی‌بابایی: تفکیک معاونت ابتدایی بر اساس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش بود

بیشتر معاونت‌های وزارت آموزش و پرورش یا مصوبه مجلس دارند و یا اینکه بر اساس کار کارشناسی در هیأت دولت مصوب شده‌اند.

در سال‌های قبل «معاونت آموزشی» کار دو معاونت کنونی ابتدایی و متوسطه را انجام می‌داد، اما با حذف معاونت آموزشی، دو معاونت جدید «ابتدایی» و «متوسطه» شکل گرفتند.

در هفته‌های گذشته موضوع حذف معاونت ابتدایی و ادغام مجدد در معاونت آموزش متوسطه مطرح شده بود.

حمید رضا حاجی بابایی وزیر اسبق آموزش و پرورش که در جریان اجرای سند تحول آموزش و پرورش و ایجاد این دو معاونت به عنوان وزیر در وزارت آموزش و پرورش حضور داشت، در خصوص «فلسفه و ضرورت این جداسازی»، گفت: تفکیک معاونت آموزش ابتدایی در راستای اجرایی نمودن سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش صورت گرفت؛ در سند تحول بنیادین ضرورت توجه به آموزش ابتدایی در راهکار 5.1 (تعمیم دوره پیش دبستانی)، 12.2(تقویت نگاه تخصصی زیربنایی به دوره ابتدایی)، 20.3 (اولویت بخشی به آموزش ابتدایی در تأمین و تخصیص منابع) و 21.8 (استقرار نظام دوری در ساماندهی معلمان در سه پایه اول ابتدایی) از جمله مواردی هستند که به صراحت در خصوص آموزش ابتدایی آمده است و لزوم توجه ویژه به این دوره را مورد تأکید قرار داده‌اند؛ ضمن اینکه وجود مدیریت مستقل برای دوره ابتدایی با توجه به وجود بیش از330 هزار معلم و 7 میلیون دانش‌آموز بارزتر می‌شود».

**ادغام معاونت آموزش ابتدایی با متوسطه، در هاله‌ای از ابهام

*حکیم‌زاده: اطلاعی از موضوع ادغام معاونت ابتدایی ندارم

رضوان حکیم‌زاده معاون آموزش ابتدایی فعلی آموزش و پرورش در خصوص ادغام‌ معاونت آموزش ابتدایی با معاونت آموزش متوسطه اینطور پاسخ داد: «هیچ اطلاعی از موضوع ادغام معاونت آموزش ابتدایی ندارم. امکان ندارد بدون اینکه نظر معاونت آموزش ابتدایی گرفته شود، این ادغام  صورت گیرد».

سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش نیز گفته است: «بحث ادغام معاونت‌ها و تغییر تشکیلات در دست فقط بررسی است که یکی از گزینه‌های پیشنهادی این بود که معاونت ابتدایی با معاونت متوسطه تلفیق شده و یک معاونت آموزشی تشکیل شود؛ این یکی از پیشنهادها از ده‌ها پیشنهادی بود که الان در دست بررسی است؛ من فکر می‌کنم بر اساس بازخوردهایی که گرفتیم و ارزیابی هایی که کردیم فعلا بحث ادغام معاونت ابتدایی در معاونت‌های دیگر منتفی باشد و تأثیراتی که ادغام معاونت آموزش ابتدایی در معاونت های دیگر می گذاشت به نظر می رسد که تأثیرات خوبی بر دوره  آموزش ابتدایی ما نداشته باشد».

من فکر می کنم بر اساس بازخوردهایی که گرفتیم و ارزیابی هایی که کردیم فعلا بحث ادغام معاونت ابتدایی در معاونت های دیگ

به گزارش فارس، بر اساس شنیده‌ها حذف معاونت تربیت و سلامت در آموزش و پرورش جدی ترین موضوع در خصوص کاهش معاونت‌های وزارتخانه‌ است؛ معاونت تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش با مصوبه هیأت وزیران تشکیل شده است و با یک مصوبه دیگر هیأت وزیران به راحتی قابل حذف است زیرا این معاونت بنا به مصوبه مجلس هم تشکیل نشده که تشریفات قانونی خاصی داشته باشد. به همین منظور یکی از محتمل‌ ترین گزینه‌های حذف است.

**حذف معاونت تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش

*افت تربیت‌بدنی در سال‌های اخیر انگیزه حذف را بیشتر کرده است

تأسیس و تشکیل معاونت تربیت و سلامت از حدود 6 سال پیش با هدف گسترش فرهنگ ورزش، توجه به سلامتی و تندرستی و همچنین ایجاد شخصیت ورزشی در بین دانش‌آموزان با توجه و تأکید بر دوره ابتدایی بود.

مسئولان و متولیان تشکیل معاونت اعتقاد داشتند که هر چقدر به موضوع ورزش و سلامتی از دوره ابتدایی بیشتر پرداخته شود، انواع آسیب‌های اجتماعی در جامعه کاهش خواهد داشت.

در سال‌های ابتدایی تشکیل این معاونت نیز روند رو به رشد و توجه خاصی به ورزش مدارس شد و حتی ورزش آموزشگاه‌ها در سطح بین‌الملل توفیقات فراوانی داشت.

تا آن زمان مدارس ابتدایی معلم ورزش نداشتند و معمولا دبیران دروس مختلف به عنوان معلم ورزش هم ایفای نقش داشتند، اما در ابتدای سال 90 بود که 15 هزار معلم ورزش هم به مدارس ابتدایی وارد شد تا ورزش مدارس دارای شخصیت و برنامه شود.

اما، در سال‌های اخیر با افت محسوس فعالیت‌های ورزشی در مدارس عملا تمام انگیزه‌های ابتدایی این معاونت گرفته شد.

حتی برخی مسئولان آموزش و پرورش در این چند سال اخیر توجه خاصی به جذب بیشتر معلمان ورزش نداشتند و با کاهش اعتبارات و نبود برنامه‌های مدون، تربیت بدنی آموزش و پرورش پس از یک فراز، فرود محسوسی را شاهد است.

به طور کلی از علل زمزمه حذف معاونت تربیت بدنی، نداشتن مصوبه مجلس، افت فعالیت‌ها و نبود برنامه مدون و اجرایی در مدارس است.

به نظر می‌رسد مانند سال‌های دورتر، معاونت تربیت بدنی در معاونت پرورشی ادغام خواهد شد و «معاونت پرورشی و تربیت بدنی» را تشکیل خواهند داد.

اگر چنین اتفاقی رخ دهد، مرگ ورزش آموزشگاهی و فعالیت‌های ورزشی مدارس کلید خواهد خورد.

**زمزمه ادغام دو وزارتخانه آموزش و پرورش و علوم

برخی کارشناسان در موضوع ادغام‌ها و حذف‌ها در بدنه دولت، حتی زمزمه ادغام دو وزارتخانه آموزش و پرورش و علوم را هم مطرح می‌کنند.

این افراد اعتقاد دارند که در بیشتر کشورهای دنیا این دو وزارتخانه در یکدیگر ادغام است و با توجه به اینکه در امتداد مدرسه، دانشگاه قرار دارد لذا یک وزارتخانه می‌تواند به تمام این امور رسیدگی کند.

به گزارش فارس، معاونت تربیت‌بدنی و سلامت آموزش و پرورش یکی از معاونت‌های مهم و کاربردی آموزش و پرورش محسوب می‌شود و اگر بنا به حذف این معاونت باشد، باید در تمام ساختار وزارت آموزش و پرورش بازنگری شود و در نهایت یک مدل جدید پیشنهاد شود، و اگرنه با حذف تربیت بدنی، موضوع توجه به ورزش، سلامتی و تندرستی از همان دوره ابتدایی به فراموشی سپرده خواهد شد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول