اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ

گزارش فارس از مراسم نكوداشت «فرشاد فرشته حكمت»؛

برخي منتقدان مستندسازان را بچه‌هاي سورئاليسم برره مي‌دانند

خبرگزاري فارس: «فرشاد فرشته‌حكمت» در مراسم نكوداشت خود گفت: يك منتقد مدتي پيش در مورد‌ آثارمان يك نقد نوشت و فيلم‌هايم را در حد بچه‌هاي سورئاليسم برره دانسته بود. وقتي يك منتقد عشق برره دارد، معلوم است كه نقد ما رشد نخواهد كرد.

برخي منتقدان مستندسازان را بچه‌هاي سورئاليسم برره مي‌دانند
به گزارش خبرنگار سينمايي فارس، شب گذشته مراسم نكوداشت «فرشاد فرشته حكمت» مستند‌ساز و پژوهشگر با حضور محمد آفريده ، ارد عطارپور و بهرام عظيمي در سالن سينما حقيقت مركز گسترش سينماي مستند و تجربي برگزار شد. بر اساس اين گزارش، در ابتداي اين مراسم شهنام صفاجو (مدير روابط عمومي مركز گسترش) به ارائه آماري از فعاليت‌هاي فرشته‌حكمت پرداخت و گفت: او 26 فيلمنامه ،4 نمايشنامه، 35 فيلم مستند،10 فيلم داستاني ويدئويي، تهيه‌كنندگي 17 مجموعه و فيلم مستند و نگارش 12 مجموعه پژوهش علمي را در كارنامه خود دارد و تاكنون داور 14 جشنواره داخلي و خارجي بوده است. در ادامه 3 فيلم مستند از آثار فرشاد فرشته حكمت به نمايش درآمد كه يكي از آنها با عنوان «پرديس فارسي» درباره زندگي مولانا بود. به گزارش فارس، فرشته‌حكمت درباره نكوداشت خود گفت: ابتدا قرار بود اين برنامه به صورت يك نكوداشت برگزار شود ولي من ترجيح دادم كه برنامه مرور آثارم من باشد، چون هر كسي كه نكوداشتش برگزار مي‌شود ظرف چند روز بعد، جهان را بدرود مي‌گويد و چهره ماندگار تبديل به چهره يادگار مي‌شود. وي با اشاره به مستند پرديس فارسي گفت: بايد بگويم بزرگداشت مولانا نبايد محدود به يكسال شود. متاسفانه مولانا در سال خودش مهجورترين برخورد را در ايران داشت. وي افزود: فيلمساز هندي را به اسم راجا مظفرعلي را مي‌شناسم كه دارد يك فيلم در مورد مولانا با هزينه 25 ميليون دلار مي‌سازد، در حالي كه مستند پرديس فارسي فقط 25 هزار دلار هزينه داشت. سازنده مستند پرديس فارسي در ادامه گفت: البته خيلي از فيلمسازان و حتي خود من از فيلمسازان هاليوود كمتر نيستم و آمار فيلم‌هاي آمريكايي كه در مورد مولانا ساخته شده رو به افزايش است و كتاب‌هايي در مورد او در سطح جهان منتشر مي‌شود. فرشته‌حكمت در ادامه اين مراسم با بيان اين مطلب كه مولانا در درجه اول يك ايراني است،گفت: اما با توجه به ناجوانمردي كه با بعضي از شخصيت‌هاي ادبي و هنري ايران مي‌شود اين فرصت را به كشورهاي ديگر داده‌ايم كه اين شخصيت‌ها را به نفع خود مصادره كنند و ما همچنان در حال تماشاي اين تاراج بزرگ هستيم بدون اين كه پرسشي مطرح كنيم.در قونيه از هر توريستي كه بپرسيد حتي نمي‌داند كه مولانا متعلق به ايران است. وي با انتقاد از فيلمسازاني كه از سبك كار «عباس كيارستمي» تقليد مي‌كنند، گفت: يك كيارستمي براي سينماي ايران كافي بود و بقيه نبايد به مشق كيارستمي مي‌پرداختند و بايد به سبك‌‌ها و انديشه‌هاي تازه‌تري دست مي‌زدند. ضعف سينماي مستند بيش‌تر از سينماي داستاني است چون هنوز تئوريزه نشده است. فرشته حكمت همچنين گفت: بعضي‌ها از سينماي مستند انتظار نگاه ژورناليستي دارند كه درست نيست و برخي فيلم‌ها به شكل شلخته‌اي با اتفاقات غافلگيركننده و بدون تسلط و داشتن تكنيك و دانش خاصي ساخته مي‌شوند. فرشاد فرشته حكمت در ادامه گفت: به نظرم همان طور كه يك فيلمساز نقد مي‌شود بايد تماشاچي را نيز نقد كرد. تماشاگران بايد براي ديدن آثار سينمايي مطالعه داشته باشند تا به درك بهتري از فيلم برسند. وي گفت: يك منتقد مدتي پيش در مورد‌ آثارمان يك نقد نوشت و فيلم من را در حد بچه‌هاي سورئاليسم برره مقايسه كرده بود. وقتي يك منتقد عشق برره دارد معلوم است كه نقد ما رشد نخواهد كرد. ارد عطارپور تهيه‌كننده مستند در اين مراسم گفت: فرشاد فرشته حكمت فيلمساز شناخته شده‌اي است و كلام من الكن است كه به اعتبار او مي‌افزايد. من سال‌ها انتظار كشيده‌ام كه نكوداشت او را ببينم. وي اين فيلمساز را فيلمسازي جسور، باسواد و مطلع دانست و گفت: فرشته حكمت قدرت شكستن قالب‌ها را دارد. بهرام عظيمي انيماتور در اين مراسم گفت: من آدمي هستم كه علاقه‌اي به سينماي مستند ندارم و اگر تلويزيون تام و جري نشان دهد ترجيح مي‌دهم اين برنامه را ببينم ولي كارهاي «فرشاد فرشته‌حكمت» فرق مي‌كند و بي‌رنگ و بو نيست و افه‌هاي هنري ندارد و خيلي از ضعف‌هايي كه در ديگر مستندها شاهد هستيم در كارهاي او وجود ندارد. وي با اشاره به سخنان حكمت در مورد مصادره مولانا توسط كشورهاي ديگر گفت: به نظرم بايد اين كشورها مولانا را مي دزديدند چون وقتي براي بزرگداشت يك مستندساز در يك سالن فقط 13-14 نفر مي‌آيند همان بهتر كه مولانا را بدزدند با اين شرايط چطور مي‌خواهيم مولانا را براي خود نگه داريم؟ عظيمي كه با مشكل خرابي ميكروفنش مواجه بود، گفت: من فكر مي‌كنم بهتر است مشكل اين ميكروفن‌ها را حل كنيم چون ديگر دارد اعصاب خردكن مي‌شود. جشنواره فيلم فجر هم بعد از 27 سال هنوز با مشكل ميكروفن مواجه است. اين انيماتور از نحوه اطلاع‌رساني اين برنامه انتقاد كرد و گفت: از وقتي كه اخبار مراسم‌ها SMS شده است و همه دعوت‌ها با گوشي موبايل انجام مي‌دهند، معمولا كسي ديگر به مراسم‌ها نمي‌آيد. شهنام صفاجو مدير روابط عمومي در خصوص انتقاد عظيمي گفت: ما از اعضاي دانشگاه‌هاي متعددي براي حضور در اين مراسم دعوت كرديم ولي كسي استقبال نكرد. ما بايد به دنبال علت‌ها باشيم. انتقاد كردن كار آساني است. وي افزود: ما بايد به دنبال اين باشيم كه چرا هنرمند ما «تام‌وجري» نگاه مي‌كند. برگزاري چنين مراسم‌هايي جزو وظايف مركز گسترش نيست و ما فقط به دليل علاقه‌اي كه به اينگونه مباحث داريم اين برنامه‌ها را برگزار مي‌كنيم. انتهاي پيام/ا
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول