اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  سیاست خارجی

فارس گزارش مي‌دهد

تريلرهاي هوو سال گذشته 118نفر را كشتند

خبرگزاري فارس: رئيس مركز كنترل ترافيك پليس راه كشور گفت: تريلرهاي هوو‌ سال گذشته باعث مرگ 118نفر از هموطنان‌مان در تصادفات جاده‌اي شدند.

تريلرهاي هوو سال گذشته 118نفر را كشتند
به گزارش خبرنگار اجتماعي فارس، صبح روز گذشته نقص فني سامانه تريلر هوو در محور فيروزكوه و در گردنه گدوك باعث تصادف شديد 30 دستگاه خودروي عبوري شد. هرچند اين حادثه خسارت جاني به همراه نداشت اما ادامه اين روند مي‌تواند تشديد تصادفات يا احتمال تصادفات شديد‌تر را به همراه داشته باشد. تريلر هوو از سال 84 وارد ناوگان حمل و نقل جاده‌اي كشور شده است اما پليس راه بارها نسبت به ايمن نبودن اين خودرو هشدار داده است. پيش از اين سردار رويانيان تعداد كشنده‌هاي هوو را كه در ناوگان حمل و نقل كشور حضور دارند را 14 هزار دستگاه اعلام كرده بود. حادثه‌آفريني هووها در حالي ادامه دارد كه هنوز فكر اساسي براي حل اين مشكل انديشيده نشده و روند حادثه آفريني با اين بي‌توجهي‌ها موجب زيان خواهد شد. با توجه به آمار كشته‌هاي تصادفات جاده‌اي و ناايمن بودن برخي جاده‌ها و همچنين ايمن نبودن بسياري از خودروهاي توليد داخل، نقص فني تريلرهاي هوو مي‌تواند بر ميزان مرگ ‌و مير ناشي از تصادفات جاده‌اي بيفزايد. رئيس مركز كنترل ترافيك پليس راه كشور گفت: هووها سال گذشته موجب 255 فقره تصادف شده‌اند و 118نفر نيز در اين تصادفات جان باخته‌ و چندين برابر اين تعداد مجروح برجا گذاشتند. * نقص فني هووها ادامه دارد وجود نقص فني در تريلر هوو با وجود تصادفات مكرر اين تريلي ثابت شده است. نقص فني ترمز و چرخ اين خودرو در سراشيبي‌‌ها موجب تصادف مي‌شود. علل اين تصادفات توسط كارشناسان بررسي شده و آنان را به اين نتيجه رسانده كه وزن اين تريلي با ترمزش تناسب ندارد و حركت آن در جاده‌هاي كوهستاني ايمن نيست و بايد چاره‌اي براي اين موضوع انديشيده شود. اما پيش از اين يكي از معاونان ايران خودرو ديزل گفته بود: متأسفانه ادعا شده كه ترمز اين محصول در سراشيبي قادر به كنترل خودرو نيست و اين كشنده استاندارد لازم را ندارد در حالي كه ما موردي مبني بر غيراستاندارد بودن اين محصول پيدا نكرديم. وي ادامه داد: دليل تصادف كشنده هوو در چند مورد نقص ترمز اعلام شده بود كه پس از بررسي صحنه تصادف و كارشناسي آن، متوجه شديم كه يك مورد به دليل استفاده از تريلر غير استاندارد و ديگري به دليل دستكاري راننده در جابه جايي سيستم ترمز،‌ رخ داده است. معاون ايران خودرو ديزل گفته است: به طور تقريبي خريداران هوو، تريلر غيراستاندارد روي اين كشنده نصب مي‌كنند. يك درصد مراجعات خريداران كشنده هوو در خصوص ترمز بوده است و بر اساس نظرسنجي‌ها 70‌درصد خريداران از ترمزهاي اين محصول رضايت داشته‌اند. عليرغم تعريف معاون ايران خودرو ديزل از اين محصول چيني، تصادف روز گذشته هوو در گردنه گدوك ادعاهاي فوق را تأييد نمي‌كند، ادامه تردد تريلرهاي هوو در جاده‌هاي كشور خطر آفرين است. *‌تقدم هزينه‌ها بر كيفيت و ايمني نصب تريلي‌هاي فرسوده و غير استاندارد بر روي هوو موضوع قابل تأملي است كه نيازمند بررسي و پيگيري‌هاي سازمان‌هاي ذيربط دارد. عليرغم اين‌كه خودروهاي صفركيلومتر تا 2 سال به معاينه فني نياز ندارند. صاحبان تريلرهاي هوو در اقدامي سودجويانه با نصب تريلي‌ها فرسوده، علاوه بر به خطر انداختن جان خود، باعث بروز ناامني در جاده‌هاي كشور مي‌شوند. محصولات چيني به رغم ارزان بودن مورد توجه صنايع و واحدهاي توليدي كشور قرار گرفته اما ايمني و استانداردهاي اين محصولات بايد بادقت بيشتري بررسي شود. بررسي كيفيت خودروهاي چيني موضوعي است كه بايد با دقت و تأمل بيشتري توسط سازمان‌هاي ذيربط پيگيري شود. هوو با قيمتي حدود 63 ميليون تومان و با دارا بودن 50 هزار كيلومتر گارانتي اوليه عرضه مي‌شود. در حالي‌كه تريلرهاي شركت‌هاي معتبر اروپايي با دارا بودن استاندارد‌هاي لازم و ايمني بالا حدود 120ميليون تومان قيمت دارند. به نظر مي‌رسد، دستگاه‌هاي ذيربط براي صدور مجوز واردات خودرو به جاي توجه به قيمت بايد به كيفيت و ايمني توجه كنند. *‌ تردد هووها در شرايط ويژه محدود مي‌شود سردار رويانيان رئيس پليس راهنمايي و رانندگي كشور نيز معتقد است كه سيستم ترمز هوو چندان ايمن نيست و بايد اصلاح شود. خودروهاي ون‌ها ايمني و كيفيت لازم را دارا نيستند. پيش از اين شماره‌گذاري هووها به دليل نقص فني براي مدتي متوقف شده بود. سرهنگ عليشاهي، رئيس مركز كنترل ترافيك پليس راه كشور در گفت‌وگو با فارس مي‌گويد: تردد تريلي‌هاي "هوو" در تعطيلات نوروز و به مدت 5 روز در تمام محورهاي مواصلاتي كشور ممنوع شد. سرهنگ عليشاهي معتقد است: با توجه به ايمن نبودن هووها، پليس‌راه كشور مجبور است در زمان افزايش سفرها و شرايط ويژه به منظور افزايش ايمني در راه‌هاي كشور از تردد اين تريلر‌ها جلوگيري كند. وي گفت: با توجه به برنامه پليس راه براي نصب GPS بر روي تمام خودروهاي ناوگان حمل و نقل عمومي در سال جاري، نصب GPS بر روي تريلرهاي هوو الزامي شده و در اولويت قرار گرفته‌اند، اين خودروها موظفند براي نصب اين سامانه اقدام كنند. برطرف كردن نقص فني هوو كار سختي نيست اما پس از گذشت چند سال از بروز نقص فني در اين خودرو و بي‌توجهي سازمان‌هاي ذيربط، حضور سازمان‌هاي نظارتي در اين عرصه لازم است. هووها در جاده‌ها قرباني مي‌گيرند و باعث ناامن شدن جاده‌هاي كشور شده‌اند. سازمان‌ها و شركت‌هاي مرتبط بايد هرچه سريعتر نسبت به رفع نقص 14هزار تريلي "هوو" كه هم‌اكنون در جاده‌هاي كشور در حال تردد هستند اقدام كنند. هر چند امروز هم خيلي دير است و خطر در هر سراشيبي مردم را تهديد مي‌كند. قيمت پايين خودروهاي چيني باعث شده تا كيفيت پايين اين خودروها و ناايمن بودنشان جان هموطنانمان را در جاده‌هاي كشور به مخاطره بيندازد. انتهاي پيام/ش
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول