اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

مجله فارس پلاس

مدير كل حفاظت محيط زيست گيلان:

نخستين گونه كمياب سمور جنگلي در گيلان مشاهده شد

خبرگزاري فارس: مديركل حفاظت محيط زيست گيلان گفت: در مناطق حفاظت شده گيلان گونه‌اي بسيار ناياب از سمور با عنوان سمور جنگلي مشاهده شده است.

نخستين گونه كمياب سمور جنگلي در گيلان مشاهده شد
به گزارش خبرگزاري فارس از رشت، كامران زلفي‌نژاد ظهر امروز در جريان بازديد از گونه مشاهده شده سمور جنگلي اظهار داشت: در پي گشت‌هاي دوره‌اي و مستمر كارشناسان اداره كل و اداره محيط زيست فومن در مناطق تحت مديريت اداره كل محيط زيست استان، گونه‌اي بسيار ناياب از سمور به نام سمور جنگلي مشاهده شده است. به گفته وي از اين گونه طبق يك گزارش بسيار قديمي و مستند فقط در ارتفاعات گرگان و نيز تركمنستان موجود است. زلفي‌نژاد منطقه حفاظت شده گشت رودخان و سيامزگي فومن براي حضور اين گونه ناياب سمور را نشانه نقش ويژه منطقه خواند و افزود: اين مناطق مكان مناسبي براي حفاظت از نسل اين گونه ناياب و همچنين گونه ارزشمند پلنگ است. مديركل حفاظت محيط زيست گيلان با اشاره به منطقه سيامزگي و گشت رودخان فومن خاطرنشان كرد: اين منطقه با وسعتي در حدود 39 هزار و 514 هكتار زيستگاه گونه‌هاي زيبا و ارزشمندي نظير مرال و شوكا است. وي با بيان اينكه منطقه مذكور از جمعيت قابل ملاحظه‌اي برخوردار است، خاطر‌نشان كرد: در گزارش‌هاي محلي گونه «كل و بز » نيز در ارتفاعات آن ديده شده است. زلفي‌نژاد افزود: منطقه سيامزگي و گشت رودخان از لحاظ جغرافيايي در محدوده شهرستان‌هاي فومن و شفت و بخش كوچكي از آن در رودبار قرار دارد و كمينه و بيشينه ارتفاع آن به ترتيب ۵۰۰ و 2 هزار و 500 متر از سطح دريا است. وي با اشاره به خصوصيات سمور جنگلي اظهار داشت: سمور جنگلي جزو خانواده راسوها و شكارچي شجاع و درنده‌خو و زرنگي است. زلفي‌نژاد ادامه داد: رنگ بدنش شكلاتي سوخته است و روي گردن و سينه‌اش قسمتي به رنگ كرم بوده و دمي نرم و پشمالو و متراكم دارد. وي افزود: كف پاهايش موهاي متراكمي دارد كه پينه‌ها را مي‌پوشاند به همين علت ردپايش كاملا مشخص نيست و طول بدنش از بيني تا دم 42 تا 68 سانتي‌متر است كه ماده‌ها كمي از نرها كوچك‌تر هستند. به گفته مديركل حفاظت محيط زيست گيلان سمورهاي جنگلي معمولا عصرها و شب‌ها ديده مي‌شوند ولي در تابستان ممكن است در طول روز هم ديده شوند. زلفي‌نژاد محل زندگي اين سمورها را جنگل‌هاي از نوع كاج ذكر كرد و گفت: مي‌‌توان سمورها را در زمين‌هاي پوشيده از سنگ يا در دامنه‌ و صخره‌هاي پوشيده از خار هم پيدا كرد. وي غذاي سمورها را نان، حشرات، قارچ، دانه‌ها، تخم پرندگان، سنجاب‌ها و گاهي لاشه حيوانات مرده عنوان كرد. وي افزود: عمر سمورهاي جنگلي 3 تا 4 سال است اما تا 11 سال نيز براي آنها اعلام شد. زلفي‌نژاد با بيان اينكه سمور جنگلي ايران بسيار ناياب است، خاطرنشان كرد: سمور جنگلي در ايران به ويژه با تخريب زيستگاهش در جنگل‌هاي شمال كشور، بسيار كمياب شده و اكنون در خطر انقراض قرار دارد. انتهاي پيام/ر20.
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول