اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

مجله فارس پلاس

توسط اداره كل ميراث فرهنگي فارس صورت گرفت؛

معرفي يك اثر ثبت ملي شده در فسا

خبرگزاري فارس: اداره كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري فارس اثر تاريخي تل ضحاك شهرستان فسا كه در فهرست آثار ملي قرار گرفته است را معرفي كرد.

معرفي يك اثر ثبت ملي شده در فسا
به گزارش خبرگزاري فارس از شيراز به نقل از روابط عمومي اداره كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري فارس در فاصله سه كيلومتري جنوب شهر فسا، تپه‌اي خاكي وجود دارد كه ساخت آن توسط طبيعت انجام نپذيرفته و در واقع تلي است كه در اثر تخريب بناهاي خشتي و گلي اعصار گذشته ايجاد شده است. تل ضحاك حدود 25 متر ارتفاع دارد و در اطراف آن خندق، سفال‌ها، آجرها و آثار فراواني به چشم مي‌خورد. اين اثر تاريخي طبق نظر باستان‌شناسان دربر گيرنده آثار دوره‌هاي پيش از تاريخ تا قرن چهارم هجري قمري است. اين محوطه در 24 شهريور ماه سال 1310 شمسي به شماره 15 در فهرست آثار ملي ايران به ثبت رسيده و بارها توسط كاوشگران و باستان‌شناسان داخلي و خارجي به گونه‌هاي مختلف مورد بررسي و كاوش قرار گرفته كه طي اين كاوش‌ها آثار و اشيا فراواني از دوران مختلف تاريخي به‌ دست آمده است. خندق بزرگي كه در اطراف تل واقع شده است، به ابعاد 750 متر در 750 متر، به عمق بيش از شش متر و عرض تقريبي 30 متر و به شكل مربع ايجاد شده است و راه قديم دستجه و صحرارود و مسير جهرم از ميانه اين خندق و ويرانه‌هاي اين شهر قديمي مي‌گذرد. قسمت شمالي خندق به «خندق سيون» يا خندق سياهان شهرت دارد، زيرا قناتي به همين نام در مجاور آن وجود داشته كه اين نام با سياهپوستان بومي اين منطقه كه «كولو» خوانده مي‌شدند، بي‌ارتباط نيست. در پاييز سال 1399 شمسي ضمن كاوش‌هاي علمي اداره كل باستان‌شناسي فارس كه به وسيله فريدون توللي انجام مي‌گرفت، ته ستوني متعلق به دوران هخامنشي از سنگ سياه در چهار كيلومتري جنوب فسا كشف شد و در مجاورت آن سنگ‌هاي عظيم و مدور شبيه سنگ‌ها و زيرستون‌هاي تخت جمشيد و پاسارگاد به طور نيم شكسته و شكسته از زيربناي گچ و سنگي متعلق به قرن پنجم هجري قمري ظاهر شد و به مسافت سه كيلومتري اين سنگ‌ها احجار عظيم ديگري هم در برابر بقعه امامزاده حسن فسا پيدا شد و توللي اظهار داشته كه هخامنشيان بناي ديگري نيز درمجاورت قريه فيروزامرد داشته‌اند. از آثاري ديگري كه در اطراف فسا در طول ايام گذشته كشف شده است، مي‌توان به مجسمه آفروديت از جنس مرمر يوناني كه توسط اشتاين كشف شد، جام سفالي فيروزه رنگ با لعاب مينايي، ظروف مينايي برجسته، دو عدد قبه طلا متعلق به دسته صندلي شاهي، ابزار زندگي و همچنين سكه‌هايي ازدوره‌هاي مختلف تاريخي‌، خمره‌هاي متعدد بزرگ و كوچك و ته ستون‌هاي سنگي نام برد. انتهاي پيام/ح20.
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول