به گزارش خبرنگار موسيقي فارس، در اين همايش كه شب گذشته با حضور هنرمندان بومي ايران و بزرگاني چون محمدرضا درويشي، شاهين فرهت و ... در تالار انديشه حوزه هنري برگزار شد، گروههايي از هنرمندان بومي دركنار سخنرانيهاي پژوهشگران به اجراي موسيقيهاي كار خود پرداختند.
در ابتداي اين برنامه «خديجه زرداري» از تالش با ني چوپاني به اجراي موسيقي چوپاني پرداخت و در ادامه آيين بيلگرداني شهرستان نيمور به سرپرستي سيدهادي حسيني اجرا شد.
*آيين بيل گرداني قدمت چهارهزار ساله دارد
--------------------------------------------------------
حسيني سرپرست اين گروه در خصوص اين مراسم گفت: آيين بيل گرداني قدمت چهارهزار ساله دارد و مربوط به لايهرويي، نهرتاريخي آب در روستاي نيمور است. دو دسته بيل كه در يكي چهار بيل و ديگري سه بيل با نخ به هم متصل شدهاند، به پهلوانان داده ميشود و آنها بايد بيلها را به شكل ضربدري در بالاي سر خود بچرخانند و هر پهلواني كه اين كار را كامل انجام داد، با ذكر يا علي تشويق ميشود و هركس كه نتوانست، مسخره ميشود.
نخستين روز همايش موسيقي كار آوا با اجراي آيين چالنگه مالنگه و رابچري از منطقه ديلمان، آواز شاليكاري،آيين عروسگله و مراسم رقص برنج و جمعآوري محصول از منطقه خرمآباد همراه بود.
*جشنواره موسيقي كارآوا مردم را با گنجينههاي فرهنگي آشنا ميكند
---------------------------------------------------------------------------------------
در ادامه اين مراسم «رضا مهدوي» رئيس مركز موسيقي حوزه هنري و دبير اجرايي اين همايش به گزارشي از گروههاي شركت كننده پرداخت و گفت: در اين همايش 135 هنرمند از 20 استان و 16 شهرستان كشور حضور دارند كه به اجراي موسيقيهاي كار خود ميپردازند همچنين در كنار اين اجراها 20 سخنران هشت نفر آنها از اساتيد و 12 نفر از پژوهشگران جوان هستند نيز به سخنراني در خصوص اين مقوله خواهند پرداخت.
وي با بيان اينكه اين همايش در سال همت مضاعف،كارمضاعف برگزار ميشود، اظهار داشت: اميدوارم برگزاري اين همايش به عنوان يك نمونه و الگو مطرح و ديگر متوليان عرصه فرهنگ نيز در سازمانهاي ديگر به ما كمك كنند.
رئيس مركز موسيقي حوزه هنري ادامه داد: متاسفانه در ايران به مواريث فرهنگي توجه بسيار كمي صورت گرفته كه ما بايد از اين همايش در راستاي اجراهاي صحنهاي گسترده تر در ايران و بعد در ديگر كشورها استفاده كنيم تا مردم با اين گنجينههاي فرهنگي آشنا شوند.
مهدوي در خاتمه خاطر نشان كرد: اميدوارم همه مردم در اقشار مختلف بتوانند اين موضوع عظيم فرهنگي را درك كنند و دانشجويان، محققان و اساتيد موسيقي با انگيزه بيشتر، سطح موسيقي را در ايران بالا ببرند.
**نوروز گيلانيها از 17 مرداد آغاز ميشود
به گزارش خبرنگار موسيقي فارس، ميثم نواييان پژوهشگر موسيقي بعد از اجراي موسيقي و آواز شاليكاري گفت: در زمان شاليكاري موسيقيهايي خوانده و بقيه مردم آن را تكرار ميكنند و وقتي عدهاي كار يكنواختي را انجام ميدهند، آوازخواندن نميگذارد آنها خسته شوند به نوعي موسيقي بر پيشرفت كارشان تاثير ميگذارد.
وي افزود: در مناطق كوهستاني گيلان افرادي را با عنوان گالش صدا ميزنند كه آنها از گاو نگهداري ميكنند و آنها نيز براي خود يك موسيقي خاص دارند.
كارشناس ميراث فرهنگي گيلان با اشاره به رقص شاليكاري قاسمآباد اظهار داشت: اين مراسم نوعي نيايش است كه به كشاورزي اختصاص دارد و شامل مراسم كاشت، داشت و برداشت برنج است .
نوائيان با اشاره به اينكه بيشترين موسيقي آوازي گيلان با معيشت و دامداري مرتبط است، افزود: موسيقيهاي زيادي در منطقه براي انواع كارها اجرا ميشود كه بيشتر آنها مرتبط با دامداري است.
اين پژوهشگر در خاتمه خاطر نشان كرد: در گيلان مردم تقويم خاص خود را دارند و اكنون در سال 1584 ديلماني هستيم و نوروز ما از 17 مردادماه آغاز ميشود و اين تقويم به طور كامل با كشاورزي منطبق است.
**عدم حمايت مسئولان به فراموشي موسيقي نواحي ميانجامد
به گزارش فارس،محمدرضا درويشي پژوهشگر موسيقي نيز در اين برنامه گفت: قبل از انقلاب دفتري در راديو و تلويزيون تاسيس شد كه در آن دفتر او به جمعآوري موسيقي مناطق ايران پرداخت و توانست موسيقي بخش قابل توجهي از مناطق ايران را جمعآوري كند اما بعد از انقلاب اين واحد در راديو و تلويزيون منحل شد تا اين كه بعد از 35 سال بخشي از كارهاي او منتشر شد.
وي ادامه داد: جشنواره موسيقي فجر بعد از انقلاب راهاندازي شد و بخشي از آن به موسيقي نواحي اختصاص يافت تا اين كه با گذشت سالها اين بخش از جشنواره به صورت مجزا در كرمان برگزار اما آن هم بعد از 6 دوره تعطيل شد.
اين پژوهشگر موسيقي با اشاره به برگزاري جشنوارههاي هنري توسط جاويد افزود: از سال 1370 مركز موسيقي حوزه هنري با تلاشهاي هوشنگ جاويد جشنواره نينوازان را برگزار كرد كه فصل جديدي در شمار همايشهاي خارج از وزارت ارشاد بود بعد از آن در سال 71 جشنواره هفت اورنگ، سال 73 جشنواره آيينه و آواز و سال 76 جشنواره موسيقيهاي حماسي ايران برگزار شد اما دوباره همه اينها و توجه به موسيقي نواحي ايران متوقف شد.
**موسيقي نواحي در يك دستانداز بزرگ قرار گرفته است
وي با بيان اين كه موسيقي مناطق ايران در يك دستانداز بزرگ قرار گرفته، اظهار داشت: به نظر من پرداختن به اين بخش از موسيقي نيازمند صبر، حوصله، زمان، پول، برنامه و فكر است. عدم حمايتهاي دولتي و سرمايهگذارينكردن دولت در اين امر به همراه واردشدن افرادي براي سودجوييهاي شخصي در اين عرصه باعث شد كه چنين همايشهايي متوقف شود. همچنين من معتقدم كه برگزاري چنين همايشهايي نياز به سرمايه دولتي دارد و من متأسفم كه برگزاري اين نوع همايشها در كشور خوابيده است.
درويشي در خاتمه با بيان اين كه مسئولان هنري به موسيقي نواحي نپرداختهاند، بيان داشت: زماني كه مسئولان هنري به چنين موسيقيهايي نميپردازند مردم نيز آنها را فراموش ميكنند. حتي گاهي ديده ميشود كه اجراكنندگان اين موسيقي در شهرستانها نيز موسيقي خود را فراموش كردهاند و اين در حالي است كه موسيقي نواحي ايران يكي از متنوعترين موسيقيهاي منطقه است.
**موسيقي نواحي نياز به مطالعات گسترده دارد
شاهين فرهت آهنگساز در خصوص موسيقي كار در ايران گفت: موسيقي فكر انسان را تعالي ميبخشد و شوق ايجاد ميكند در نتيجه فرد در هر شغلي كه باشد، حاصل بهتري خواهد داشت.من معتقدم موسيقي به همه هنرها كمك ميكند اما هيچ احتياجي به ديگر هنرها ندارد. شعر با واژگان و نقاشي با عناصر طبيعب در ارتباط است اما در موسيقي نوعي رمز نهفته است.
وي افزود: موسيقي كار در هيچ جاي دنيا با اين عنوان مطرح نيست و چنين طبقه بندي در موسيقي جهان نداريم. به عبارت ديگر موسيقي براي كاركردن خلق نشده است اما آثار خلق شده است كه كار كردن را نشان مي دهد.
اين آهنگساز در خصوص موسيقي كار در كشورهاي غربي بيان داشت: قطعاتي توسط موسيقي دانان غربي براي كار در كارخانه فولادسازي و يا راه اندازي لوكوموتيو ساخته شده بود. در بسياري از كشورها نيز كارگران با موسيقي كار ميكنند.
فرهت در خصوص آيين «بيل گرداني» كه قبل از سخنراني او اجرا شده بود، گفت: من نه تنها تا به حال اين آيين را نديده بودم بلكه تا به حال اسم آن را هم نشنيده بودم و اين بدان معنا است كه در اين زمينه بايد بيشتر مطالعه كرد و موضوعات بسياري در اين زمينه براي پژوهش وجود دارد.
فرهت در خاتمه با انتقاد از وضعيت كارهاي پژوهشي در ايران گفت: پژوهش در ايران يك موضوع نو و جديد است و من پس از سال ها تدريس در دانشگاه، تنها حدود پنج سال است كه در دانشگاه شاهد انجام پژوهش هستم و اين در حالي است كه موسيقي ما داراي يك فرهنگ كهن است و براي پژوهشگران در عرصه موسيقي دستمايه هاي بسياري وجود دارد.
**آوازهاي موسيقي كار بختياري
امشب دومين روز از همايش موسيقي كارآوا با اجراي دهل زني جار تبليغاتي قصابي گاو در بختياري، موسيقي كار تركمن، موسيقي سيستان و بلوچستان ( نل و دونلي)،آوازهاي كشاورزي يئل يئل و آيين تكم و آوازهاي كار در آذربايجان شرقي و غربي، آوازهاي موسيقي كار بختياري و موسيقي كار در علي آباد كتول توسط هنرمندان اين مناطق اجرا ميشود.
همايش موسيقي بزرگ علمي - فرهنگي و هنري كارآواها و آيينهاي موسيقايي كار در ايران تا 22 مهرماه در تالار انديشه حوزه هنري به دبيري هوشنگ جاويد برگزار ميشود.
انتهاي پيام/پ26
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد
شد
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.
پر بازدید ها
پر بحث ترین ها
بیشترین اشتراک
تازه های کتاب