به گزارش خبرنگار هنرهاي تجسمي فارس، خانه هنر يا همان «آرت سنتر» در حالي يك سالگي خود را جشن گرفت كه براي نخستين بار ميزبان دو نمايشگاه انفرادي از آثار دو هنرمند ارمنيتبار است كه بعد از 4 دهه آثارشان يك جا عرضه ميشود.
در مراسم يكسالگي خانه هنر، بسياري از هنرمندان، كارشناسان وعلاقهمندان به هنر آمده بودند تا شاهد نمايش آثار «ادمان آيوازيان» و «ماركو گريگوريان» باشند.
***هنر متعلق به همه ملتهاست
در آغاز اين مراسم،سفير ارمنستان از حضور در مراسم گشايش اين نمايشگاه ابراز خرسندي كرد و برپايي چنين نمايشگاهي را براي دو هنرمند ارمني ايرانيتبار يا ايراني ارمنيتبار مايه افتخار خود و سفارت جمهوري ارمنستان در ايران عنوان كرد.
سفير ارمنستان با بيان اين كه هنر به هيچ ملت خاصي متعلق نيست گفت: در عين حال هنر متعلق به همه ملتهاست و تمام كارگزاران هنري همچون سفيران صلح و دوستي براي ايجاد پل دوستي ميان ملتها تلاش ميكنند.
***ماركو در زمان حياتش به ايران اداي دين كرد
پرويز تناولي از دوستان قديمي ماركو گريگوريان، سخنران بعدي اين مراسم بود كه به ذكر خاطرات آشنايياش با ماركو پرداخت وگفت: با ماركو در دهه 30 كه تازه به تهران آمده بود و گالري «استتيك» را راهاندازي كرد آشنا شدم و از همان ابتدا احساس كرديم با هنرمندي متعهد روبه رو هستيم.
تناولي به خاطرات زندگي سه ساله با ماركو در نيويورك اشاره كرد و گفت: ماركو تابلوهاي نقاشي قهوهخانهاي بسياري را به زحمت به نيويورك آورده بود، اما متاسفانه موفق به نمايش اين تابلوها نشد.
تناولي در ادامه افزود: ماركو مدتي را در آتليه «ويليام دكونينگ» زندگي كرد و او يكي از تابلوهايش را با يكي از نقاشيهاي قهوهخانهاي ماركو معاوضه كرد و امروز بسيار جاي تاسف است كه تابلوهاي دكونينگ هزاران دلار خريد و فروش ميشود و تابلوهاي نقاشي قهوهخانهاي همچنان دربهدر هستند.
اين هنرمند مجسمهساز به روحيات بيقراري و بيتابي ماركو اشاره داشت كه هيچ چيز حتي نقاشي، مجموعهداري، گالريداري، تدريس، برپايي بيينال و ... او را ارضاء نميكرد و هيچ وقت آسايش و آرامش نداشت.
پرويزي تناولي در ادامه سخنانش به آرزوي ديرينه ماركو براي راهاندازي موزهاي در ارمنستان اشاره كرد وگفت: ماركو هميشه آرزوي بازگشت به سرزمين مادرياش را داشت و بعد از آزادي ارمنستان از چنگ روسها،سعي كرد ارتباط خوبي ميان هنرمندان ايراني و ارمني برقرار كند و به قول خودش به اين سرزمين اداي دين كند. در سالهاي حياتش اين كار را كرد و آثار ارمنيها را به تهران آورد و آثار ايرانيان را به ارمنستان برد و قرار بود از او در موزه هنرهاي معاصر تهران تجليل شود كه متاسفانه با از دست رفتن ماركو، آرزوهاي ماركو هم نيمهكاره باقي ماند.
تناولي در خاتمه گفت: اگر ماركو اين جا بود ميتوانست ببيند كه هنوز هنرمند محبوبي است و مشتاقان زيادي آثارش را ميپسندند.
***هنرمندان ارمني در پيشبرد نقاشي ايران سهم داشتند
آيدين آغداشلو به عنوان سخنران بعدي در جايگاه قرار گرفت و از اين كه ميتواند با سخنانش نسبت به هنرمندان ارمني اداي دين كند ابراز خرسندي كرد.
آغداشلو از نقش هنرمندان ارمني در پيشبرد هنر ايران سخن گفت و افزود: در طول 400 سال حضور ارامنه در ايران، آنها همواره حامل خير بودهاند و از قرن 17 ميلادي به اين سو در ساخت فرهنگ اين كشور نقش بزرگي ايفا كردند كه اين اتفاق حكم تاريخ است. به اين معنا كه ارامنه از آغاز تحول نقاشي ايراني در پيشبرد آن سهم داشتهاند.
آغداشلو، هنرمندان ارامني را از اولين كساني عنوان كرد كه تحول نقاشي ايران را انجام دادند و گفت: صنعت چاپ به وسيله ارامنه صورت ميگيرد و اولين انجيل توسط آنها چاپ ميشود و در طول دوره قاجار نيز نقاشان ارمني فعاليتهاي بسياري انجام دادند و يكي از بزرگترين نقاشان ارمني قرن 19 ميلادي «هاكوپ اوغاتانيان» است كه كمتر در ايران شناخته شده و متاسفانه هيچ تحقيق اساسي درباره كارهاي او انجام نشده است.
اين كارشناس آثار هنري در ادامه به نقاشان ارمني مكتب اصفهان اشاره كرد وگفت: بعد از او با نقاشان ارامنه در دو وجه آشنا ميشويم. يك دسته هنرمنداني هستند كه در مكتب اصفهان ميدرخشند و تعدادي از آنها هنر مدرن را شكل ميدهند. نقاشان مكتب اصفهان، آبرنگ را كه مدتها از اواخر دوره قاجار فراموش شده بود رواج ميدهند و ميان همه آنها «سركيس» براي من نقاش با اهميتي است چرا كه اولين كسي است كه نقاشي ديواري چهلستون را با تمام خرابيها ميسازد و من مديون اين استاد گمنام هستم كه در دهه 30 كار كرد.
آغداشلو درباره نقاشان ارمني مدرنيست هم توضيح داد: درباره نقاشان مدرنيسم بيش از همه صحبت شده است. « سيراك ملكونيان» و «ماركو گريگوريان» از آن جمله هستند كه به نظر من يكي از سرفصلهاي نقاشي مدرن است و درباره او بسيار جفا شده است.
اين هنرمند نقاش آثار ماركو گريگوريان را فوقالعاده خواند و گفت: اما ماركو فقط اين نيست. جايگاه او عمدهتر از اينهاست و معتقدم ماركو همچون نيما در ادبيات به خاطر حرف و سخنش جنگيد و در تمام اين مدت بهترين نمونهها را از نقاشيهاي ديوارياش تا مجموعه كاهگلهايش ساخت.
آغداشلو با بيان اين كه ارمنيها براي من بيگانه نيستند و از كودكي ميان ارامنه بزرگ شدهام گفت: اولين نقاشيهايي كه در دبيرستان فروختم آبرنگهاي مكتب اصفهاني بود كه در ميان ارامنه آموختهام اما به اعتقاد من در حال حاضر مجموعهاي كه هويت ما را شكل ميدهد و گذشته ما را مشخص ميكند در جاهاي لازم بررسي نميشود و به همين دليل پر از حفره است و ما چيزهايي ميدانيم و چيزهايي نميدانيم. بنابراين هر نمايشگاهي از اين نوع، تكهاي از اين موزائيك را كامل ميكند.
***ماركو گريگوريان ناتمام ماند
وي تصريح كرد: من به عنوان كسي كه در اين سالها بارها سعي كرده در گذشته جستوجو كند، خودم را در اين زمنيه مقصر ميدانم كه چرا هنوز بخش عمدهاي از اين تاريخ هنري ما تاريك است. معتقدم ماركو ناتمام نماند و هنرمندي همچون سيراك زندگي خوبي ميكند. او همچنان نقاشي ميكند و كارهايش زيباست. به همين دليل معتقدم تا وقتي كه امثال او نقاشي ميكشند و تا وقتي نقاشان نقاشي ميكشند، دنيا جاي بهتري براي زندگيكردن است.
***«ادمان آيوازيان» براي حفظ هويت فرهنگي و هنر ايراني همواره تلاش كرده است
هادي سيف منتقد هنري و پژوهشگر نيز در بخش ديگري از اين مراسم درباره آثار ادمان آيوازيان گفت:
او معمار و نقاشي است كه پس از نزديك به چهل سال دوري از وطن، لحظهاي از جايگاه سرشار از احساس و شيفتگياش به مباني پر قدمت جلوههاي نقش و رنگ و نگارگري ديارش دور نشده و از عالم راز و رمز معماري سنتي و فاخر، در جاي جاي سرزمينش ايران، غافل نمانده است.
وي افزود:ادمان آيوازيان در همه عمر در تلاش براي حفظ هويت فرهنگي و هنر ايرانياش بوده است و نقاشيهاي او در مقايسه با نقاشيهاي آبرنگي كه از ساير نقاشان ديدهام، جسارت و نوپسندي را توامان دارد و در اين نگاه و نگرش، فارغ از دغدغههاي نقاشي ايراني نيست.
«وحيد ملك»مدير مجموعه «خانه هنر» نيز در سخناني گفت: : از آغاز بهكار خانه هنر (آرتسنتر) تا امروز، اين مجموعه ميزبان بيش از 550 هنرمند، در 30 نمايشگاه انفرادي و گروهي بوده است و امروز بعد از 37 سال مفتخريم كه آثار «ادمان آيوازيان» را در اين مجموعه و در دو طبقه پذيرا باشيم، آثار ادمان محدود به اين دو طبقه نميشد، بلكه يك ساختمان كامل نياز داشت، به همين دليل فيلمي تهيه كرديم تا دورههاي مختلف كارهاي او از جمله معماري، كاليگرافي و كارهايش در مساجد رياض و عربستان را نمايش دهيم و خوشحاليم كه همزمان با برپايي اين نمايشگاه سالگرد آرت سنتر را نيز در كنار شما جشن ميگيريم.
بر اساس اين گزارش، دو نمايشگاه انفرادي از آثار «ماركو گريگوريان» و «ادمان آيوازيان» كه براي نخستين بار در ايران به نمايش درميآيد، به مناسبت يك سالگي (خانه هنر) در سه طبقه اين مجموعه برپاست.
در نخستين روز از برپايي اين نمايشگاه 30 تابلو نقاشي آبرنگ ادمان آيوازيان فروخته شد.
در مراسم گشايش اين نمايشگاه، سفير ارمنستان در ايران، محمود جواديپور، عليرضا سميعآذر، غلامرضا نامي، اميد روحاني، سيفاله صمديان، همچنين رئيس شوراي خليفهگري ارامنه در ايران، نمايندگان ارامنه ايران در مجلس، نمايندگاني از سفارتخانههاي خارجي، نماينده مستقر سازمان ملل در تهران و.... حضور داشتند.
اين دو نمايشگاه كه با همكاري خانه هنر (آرت سنتر تهران)، سفارت ارمنستان در ايران، ژانت لازاريان مدير (گالري لازار) تدارك ديده شده است تا چهارم آبان ماه جاري در مجموعه خانه هنر واقع در خيابان شريعتي، ضلع شمال غربي پل صدر، پلاك 1716 از ساعت 11 تا 21 برپاست.
انتهاي پيام/پ12
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد
شد
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.
پر بازدید ها
پر بحث ترین ها
بیشترین اشتراک
تازه های کتاب