اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ

گزارش فارس از برنامه «هفت»/1

بحراني: نمي‌شد با فيلمنامه‌نويس هاليوودي به حس و عظمت قصه قرآني رسيد

خبرگزاري فارس: «شهريار بحراني» درباره عدم استفاده از فيلمنامه‌نويسان هاليوودي براي فيلم «ملك سليمان» گفت: اين موضوع عظمتي دارد كه حتي اگر مهارت بسياري نيز وجود داشته باشد به جهت نزديك نبودن غربي‌ها به اين فضا، به نظرم حس فيلم در نمي‌آمد. در حقيقت درام ارسطويي ظرف خوبي براي بيان قصه قرآني نيست.

بحراني: نمي‌شد با فيلمنامه‌نويس هاليوودي به حس و عظمت قصه قرآني رسيد
به گزارش باشگاه خبري فارس «توانا»، در ابتداي برنامه اين هفته برنامه «هفت»، فريدون جيراني و امير قادري در مورد فيلم «ملك سليمان نبي» به بحث نشستند. بنابراين گزارش، در اين برنامه «امير قادري» با موفق خواندن اثر سينمايي تازه شهريار بحراني، اظهار داشت: در خصوص بخش ملتهب ماجرا و اين كه چرا بايد هزينه‌ زيادي به يك پروژه سينمايي تزريق شود بايد بگويم، ‌من با صرف چنين هزينه‌اي موافقم اما اگر قرار است اتفاقي در سينماي ايران بيافتد بهتر است اين هزينه‌ها در ساخت كمپاني صرف شود تا فيلمنامه‌نويس و كارگردان و بازيگر تربيت شود. به گزارش خبرنگار باشگاه خبري فارس «توانا»، در بخش ديگر اين برنامه كه «امين زندگاني» در خصوص چگونگي پيشنهاد نقش حضرت سليمان نبي (ع) در فيلم «ملك سليمان» اظهار داشت: در ابتدا دوست بسيار خوبم حسين ياري براي نقش حضرت سليمان قرارداد بسته بود اما با طولاني شدن شروع پروژه، حسين به همكاري در كار ديگري پرداخت و من بعد از كسب اجازه از وي و دعاي خير حسين ياري، نقش را قبول كردم. در حقيقت به نظرم قسمت بود كه نقش حضرت سليمان را بازي كنم. زندگاني در ادامه در خصوص وجود تحليل‌گر براي شخصيت سليمان (ع) خاطرنشان كرد: خدا را شكر بنده خيلي سريع با آقاي بحراني به نتيجه رسيديم و طبق صحبت‌هايي كه با وي داشتم، قرار شد تا زبان ديگري را براي ارائه شخصيت سليمان نبي به‌كار گيرم. اين بازيگر در ادامه افزود: تلاش ما بر اين بود كه پيامبري صميمي را به تصوير بكشيم به دور از آن قداست‌هاي خاص (با احترام به همه پيشكسوتاني كه تا قبل از اين چنين نقشي را بازي كردند) تا جايي كه تماشاگر احساس كند سليمان جزيي از خود اوست و اين كاراكتر را در كنار خود حس كند، چرا كه بايد بپذيرد انبياء الهي هيچ ويژگي خاصي نسبت به ديگران ندارند مگر اين كه لطف خداوند شامل حال آنها شده است. در ادامه برنامه جيراني، زندگاني را در خصوص كمبودهاي شخصيت‌پردازي سليمان در فيلم «ملك سليمان» مورد سئوال قرار داد كه امين زندگاني در پاسخ بيان داشت: بخش زيادي از كمبود هر شخصيت به عدم شناخت ما از آن شخصيت مربوط مي‌شود. هر كس ذهنيت خاصي از سليمان دارد. به طور مثال يكي از دوستان ما سليمان را فردي بلندقامت و عضلاني تصور مي‌كرد چرا كه معتقد بود سليمان بابت جنگ‌هاي متعددي كه داشته بايد چنين هيبتي داشته باشد اگرچه نبايد از عقبه فرهنگي ـ مذهبي چنين قصه‌اي صرف‌نظر كرد. زندگاني در ادامه با اظهار خشنودي از وفاداري تماشاگران ايراني به سينما،‌ گفت: با توجه به هزينه‌هاي بالاي زندگي، ديدن يك فيلم كار بزرگي است و اين خود گوشزدي است به بنگاه‌هاي اقتصادي، مبني بر اين كه سينما كارآفرين است. پس اين‌قدر سعي نكنيم پر و بال سينما را بچينيم و ايراد بگيريم كه سينما صنعت پرخرجي است! ‌كدام كارخانه مي‌تواند با اين بودجه اين همه شغل ايجاد كند تصور كنيد يك فيلم ساده سينمايي براي 400 تا 500 نفر شغل ايجاد مي‌كند. به گزارش باشگاه خبري فارس «توانا» در نشست نقد فيلم «ملك سليمان نبي» در برنامه «هفت» با حضور «شهريار بحراني» (كارگردان)، «مجتبي فرآورده» (تهيه كننده)، «مسعود فراستي» (منتقد) و «فريدون جيراني» (مجري)، جيراني گفت: فيلم «ملك‌سليمان نبي» فيلم تهيه است و خوشحالم كه چنين فيلمي را بنياد فارابي ساخته است. حال مي‌خواهم مجتبي فرآورده توضيح دهد ايده اين فيلم از كجا آمد. فرآورده در پاسخ اظهار داشت: در سال 1383 آقاي حيدريان طرحي را تحت عنوان توليد آثار فاخر به وزارت ارشاد ارايه داد كه ما بر همين مبنا بيگ پروداكشن به كار ببريم. فرآورده در ادامه در خصوص روند پيش توليد تا اكران بيان داشت: تحقيقات روايي، تاريخي و قرآني دو سال و نيم به طول انجاميد ضمن آن كه ما 8 ماه پيش‌توليد و 9 ماه فيلمبرداري داشتيم. در ادامه گفت‌وگو جيراني در خصوص فرنگي بودن موسيقي فيلم سئوال كرد كه فرآورده در پاسخ گفت: اساسا سينماي ما خيلي ضعيف است و گاهي اوقات مجبوريم به عوامل خارجي روي بياوريم. حتي ما به فكر استفاده از بازيگران خارجي نيز بوديم اما نتيجه اين شد كه مدير صدا، آهنگساز و صداگذار ما خارجي باشند. البته ما با آقاي چانگ كونگ وينگ شرط كرديم با توجه به تمهيدات ما عمل كنند؛ يعني هم مسئوليت‌ها را به عهده بگيرند هم نيروهاي داخلي ما را به خدمت بگيرند و چيزي حدود 30 جوان ايراني در خلق موسيقي فيلم در قالب دالبي ديجيتال همكاري داشتند. به گزارش فارس، در ادامه برنامه، جيراني با اشاره به سفارشي دانستن فيلم از نگاه برخي منتقدان، بحراني را مخاطب قرار داد و گفت: فيلم شما از جهت سفارشي بودن مورد انتقاد قرار گرفته است، همچنين به خاطر مفاهيم خير و شر در داستان مجبور هستيد مفاهيم را روشن بيان كنيد در اين خصوص چه نظري داريد؟ بحراني در پاسخ تصريح كرد: بيان داستان خير و شر خطر رو شدن فيلم و از عمق فاصله گرفتن را هميشه در پي دارد. به طور مثال «امير قادري» در ارزيابي ديالوگ بين همسر پيامبر و سليمان نبي، گفت: «همه چيز در اين نحوه ديالوگ‌گويي قابل پيش‌بيني است» در حالي كه اينها ظاهرشان شعاري است ولي معنا دارند. بنابراين گزارش بحراني در ادامه در خصوص پايان فيلم خاطرنشان كرد: پايان فيلم به گونه‌اي است كه قصه در داستان‌هاي 2 و 3 ادامه پيدا كند و در داستان دوم مردم بايد در كنار اجنه وارد جهاد اكبر شوند و به پياده كردن ايده جهان ايده‌آل بپردازند. به گزارش فارس، در ادامه برنامه، «مسعود فراستي» اظهار داشت: بايد بگويم انديشه و تحقيقات قرآني جدي براي اين فيلم صورت گرفته است اما ما از ماحصل از تحقيقات در فيلم راضي نيستيم چرا كه اين تحقيقات در فيلم بايد تبديل به فيلمنامه‌اي به شدت پيچيده مي‌شد اما از ظرايف خالي است. بحراني در پاسخ بيان داشت: بحث فيلم، بحث ملك و حكومت است و فراتر از داستان‌هاي عادي، بنابراين ما يك گروه كارگاهي تشكيل داديم و بنده و آقاي عزيزيان و فرآورده به همراه جمعي از جوانان شاهد بودم كه اين فيلمنامه حدود 39 بار بازنويسي شد و ما سعي كرديم تا پيام اصلي فيلم مبني بر نجات مردم و ملك توسط سليمان و استقرار صالحان بيان شود. در ادامه فراستي اظهار داشت: در اين سينماي لعنتي، هيچ مفهومي بدون گذر از عينيت ساخته نمي‌شود. ما در «ملك سليمان نبي» به خاطر مواجه با يك قصه قرآني و جدي مجبوريم از عينيت گذر كنيم تا سليمان باورپذير شود. بحراني در پاسخ بيان داشت: يكي از آفات سينما پرداختن به مفهوم بدون بازده منفي است و من تصور مي‌كنم بايد درسينما سطح چالش و تنش را بالا ببريم. همان كاري كه قرآن انجام مي‌دهد. طبق سخن امام صادق (ع) انسان آن قدر ارزشمند است كه نبايد جز به بهشت خود را بفروشد. ما نيز بايد در سينما چنين كاري انجام دهيم و سطح تقابل در درام را بالا ببريم. در ادامه بحراني در پاسخ به اين سئوال كه آيا نمي‌شود درام محتوايي ساخت، خاطرنشان كرد: شايد در اخلاقيات سطحي فيلم آمريكايي اين كار امكان‌پذير باشد اما زماني كه ما با يك مفهوم به شدت پيچيده قرآني مواجه‌ايم، محتوا محور بودن از ماجرا محوري بيشتر جوابگوي سير داستاني است. وي در ادامه درباره استفاده از فيلمنامه‌نويسان هاليوودي براي اين فيلم گفت: اين موضوع عظمتي دارد كه حتي اگر مهارت بسياري نيز وجود داشته باشد به جهت نزديك نبودن غربي‌ها به اين فضا، به نظرم حس فيلم در نمي‌آمد. در حقيقت درام ارسطويي ظرف خوبي براي بيان قصه قرآني نيست. بحراني در ادامه در خصوص ديد جهاني داشتن نسبت به اين فيلم اظهار داشت: من اين فيلم را با افراد بودايي در جشنواره شانگهاي و در كشورهاي عربي تماشا كردم و فيلم توانست به خوبي با آنها ارتباط برقرار كند. به نظرم مي‌آيد فقط مخاطب ايراني در پذيرش برخي از مسايل فيلم دچار مشكل است! وي در ادامه افزود: اميدواريم بعد از اكران ايران، اكران آمريكا و خاورميانه را نيز داشته باشيم البته به واسطه دوستان هنگ كنگي رايزني‌هايي نيز انجام شده است در ضمن فيلم دوبله انگليسي شده و قرار است با همين دوبله در آمريكا اكران شود. در ادامه برنامه فرآورده در خصوص فيلم اظهار داشت: بودجه اين فيلم از طريق مجلس تصويب شد و ربطي به بودجه سالانه سينما ندارد و حتي به بركت اين فيلم اين بودجه سالانه سينما چند برابر هم شد. مبلغ 4 ميليارد و 100 ميليون تومان هزينه‌اي بود كه مجلس تصويب كرد و 600 ميليون سازمان اوقاف و امور خيريه به اضافه 800 ميليون تومان، جمعا 5 ميليارد و 100 ميليون تومان هزينه اين فيلم شد و 75 ميليون بابت موسيقي و براي جلوه‌هاي ويژه فقط 300 ميليون تومان هزينه در برداشت. به نظرم اين قدمي است كه آرام آرام جلوه‌هاي بصري و توجه به بحث‌هاي تكنيكي و فني روز سينما در سينماي ايران نهادينه شود. بحراني ادامه درباره قسمت دوم فيلم گفت: مقداري تحقيقات قرآني، تاريخي و هنري را توسط گروه تحقيقات انجام داده‌ايم اما احساس مي‌كنم بايد دوباره از نو كار كنيم. وي در پايان ضمن تشكر از سيدعزت‌الله ضرغامي و شهرداري تهران در زمينه پرداختن به تبليغات فيلم، خاطرنشان كرد: تبليغات اصلي اين فيلم دهان به دهان بوده است. ما سعي كرديم قشر قهر كرده از سينما را وارد سالن‌ها كنيم و تاكنون به نظر مي‌رسد در اين موفق بوده‌ايم. حتي در مسابقه SMS در برندگان يك مدرك سيكل يك ديپلم داشتيم و مابقي مدرك بالاي ديپلم داشتند و اين نشان دهنده اين است كه اين فيلم براي افراد فرهيخته جامعه جالب بوده است. انتهاي پيام/ا-11
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول