اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  البرز

گزارش فارس از جاذبه های گردشگری استان البرز

محله سرحدآباد فردیس؛ گذرگاه جاده ابریشم

سرحدآباد واقع در شهرستان فردیس از روستاهای کهنسال البرز است که حدفاصل پل اتوبان تا شهرک وحدت قرار دارد و روزگاری گذرگاه جاده ابریشم بوده است.

محله سرحدآباد فردیس؛ گذرگاه جاده ابریشم

به گزارش خبرنگار فارس از البرز، منطقه سرحد‌آباد به عنوان یکی از سرسبزترین مناطق کشور امروزه یکی از محلات فردیس قلمداد می‌شود. پیش‌از این، جاده ابریشم از منطقه سرحدآباد عبور کرده است و این مسیر بسیار سرسبز و مملو از باغات زیبا بوده که متاسفانه بخش وسیعی از آن طی این سال‌ها از بین رفته است.

سرحدآباد را وجه تسمیه « سر حد آب و خاک» می‌نامند، چرا که اینجا محلی بوده است که حدفاصل و سرحد میان جاده شاهی (مخصوص شاهان) و جاده ابریشم( مخصوص بازرگانان) است. هرچند عده ای دیگر نیز آن را مرز میان کرج و شهریار می نامند.

مهراب رجبی البرز شناس در گفت و گو با خبرنگار فارس در البرز در خصوص این منطقه گفت: بومیان این منطقه را سرتاپاآباد می نامند و در اسناد دولتی و اداری کرج قدیم از این واژه استفاده شده است.

این البرز شناس ادامه داد: برخی گفته اند سرتاباد یعنی سرت سلامت و امروز سرحدآباد کنونی به طور کامل از روستا جدا شده است و به صورت شهرکی پرتراکم و پررفت و آمد در حاشیه شرقی جاده ملارد قرار دارد.

نکته قابل توجه در سخنان این البرز شناس، برخورداری منطقه سرحدآباد فردیس از یک تیم فوتبال است که در این خصوص عنوان کرد: یکی از کانون های ورزشی کرج به ویژه در رشته فوتبال با عنوان تیم وحدت در سال 41 به همت قاسم نیک نهاد در این منطقه بود که به واقع یکی از رقبای سرسخت تیم های تهران محسوب می شد.

وجود سایر محلات همچون رزکان‌نو و روستای فرخ‌آباد که از قدمت بسیاری برخوردار هستند موجب شده تا این قدمت تاریخی شهر فردیس را به یکی‌از منابع گردشگری استان تبدیل کند. 

یادگاری برجای مانده از سه هزار سال پیش از اسلام در رزکان نو فردیس

رزکان‌نو منطقه دیگری از شهرستان فردیس است که به قدمت تاریخی شهر فردیس می افزاید. آن چنان که طی عملیات گازرسانی سال 88 در محله رزکان‌نو قبرستانی یافت شد که به سه هزار سال پیش‌از تاریخ اسلام تعلق داشت، که بنابر اهمیت تاریخی به ثبت ملی رسید.

آثار ملی ثبت شده در شهرستان فردیس با قدمت‌هایی مربوط به دوران سلجوقیان، سه‌هزار سال پیش‌از اسلام و اواخر دوران پهلوی می‌تواند زمینه جذب گردشگری شود، به ویژه آن که در آستانه سال نو نیز قرار داریم.

شهرستان فردیس که از دو بخش و یک روستا در جنوب استان البرز واقع شده است. این شهرستان که یکی از مراکز خرید استان البرز به‌شمار می‌آید هرساله مورد استقبال بسیاری از مسافران نوروزی قرار می‌گیرد.

خیابان اصلی شهر مرکزی فردیس یکی از پر ترددترین مناطق عرضه کالا اعم از پوشاک، کیف و کفش است که با توجه به اینکه اغلب ساکنین این شهرستان کارگر نشین قلمداد می‌شوند قیمت مناسبی نیز دارد. 

 بنای آجری برج آب در رزکان‌نو تنها برج آبی موجود در استان البرز است 

قدمت منطقه رزکان‌نو و مطالعه کوتاهی در رابطه با این محله نشان می‌دهد که یادگاری دیگری از دوران اواخر پهلوی در رزکان‌نو به‌جاب مانده است. بنای آجری برج آب در رزکان‌نو تنها برج آبی موجود در استان البرز است که یادگان پهلوی‌ها در شهرستان فردیس به‌شمار می‌آید. 

تپه‌زال مربوط به دوران سلجوقیان و پیش‌از اسلام است که یکم مهرماه سال 1382 با شماره 10304 تحت عنوان اثر تاریخی در البرز به ثبت ملی رسید. روستای زیبادشت نیز تپه فرخ‌آباد را در خود جای داده است که به دوره قبل از میلاد برمی‌گردد و یکی دیگر از منابع تاریخی شهرستان فردیس است.

جاده خوشنام شهرستان فردیس جایی برای یک نفس راحت کشیدن

در این میان می‌توان به جاده خوشنام واقع در بخش مشکین‌دشت اشاره کرد که زیبایی این جاده همواره مورد استقبال قرار دارد. وجود باغ های زیبا در این جاده موجب شده تا خوش آب‌وهوایی این محله چشم‌نواز باشد و هرساله جذب گردشگر را به همراه دارد. 

آخرین روز از تعطیلات عید یکی از شلوغ‌ترین ایام سال است که جاده خوشنام تجربه می‌کند چرا که هرساله در سیزده بدر سیل جمعیت در این منطقه به تفریح می‌پردازند. همچنین وجود رستوران‌های سنتی در مسیر این جاده خوش آب‌وهوا موجب شده تا استقبال بیشتری از این منطقه شود.

پژوهشگاه مواد و انرژی استان البرز در بخش مشکین‌دشت واقع است که از لحاظ علمی یک وزنه سنگین برای استان البرز به شمار و یک قطب علمی در فردیس محسوب می‌شود.

بازار مبل امام علی(ع) یکی از مراکز تجاری مهم شهرستان فردیس است که در بخش مشکین‌دشت واقع شده و در کنار کارآفرینی که برای شهروندان فردیس و مشکین‌دشت به همراه دارد، یکی از مراکز مهم تجاری نیز به شمار می‌آید.

همچنین رستوران سنتی باغ گردو با توجه به برنامه‌ها تفریحی و فرهنگی  متفاوت به یکی از مراکز اقتصادی و فرهنگی بخش مشکین‌دشت تبدیل شده که در اشتغالزایی جوانان این شهرستان نیز نقش مهمی بسزایی داشته است. سینمای شهرستان فردیس و پارک بزرگ تندرستی، در فلکه پنچم این شهر واقع است که می‌توان به عنوان بخش فرهنگی و تفریحی فردیس از این مکان‌ها نام برد.

«زال تپه» و «تپه فرخ آباد» آماده بازدید گردشگران نوروزی است

سعید دوستانی رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان فردیس در گفت و گو با خبرنگار فارس در البرز در خصوص اقدامات انجام شده برای مسافران نوروزی میهمان شهرستان فردیس، گفت: شهر فردیس را برای ارائه خدمات به مسافران آماده و مهیا ساخته‌ایم. 

رئیس اداره میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری فردیس با بیان اینکه خدمات لازم مانند اسکان، سرویس بهداشتی، ارائه مواد غذایی برای گردشگران در فردیس پیش بینی شده است، افزود: امید است مسافران از ارائه خدمات ما در فردیس رضایت داشته باشند. 

دوستانی در ادامه به آثار تاریخی شهرستان اشاره کرد و یادآور شد: جاذبه‌های این شهرستان 2 تپه تاریخی به نام «زال تپه» و «تپه فرخ آباد» و خانه موزه شاملو شاعر و نویسنده کشور است که همگی آماده بازدید برای مسافران نوروزی است.

وی اظهارداشت: در بخش گردشگری سفره خانه‌های سنتی و باغ رستوران‌ها در شهرک ناز و خوشنام مشکین دشت و فردیس فعال است که آماده پذیرایی از مسافران نوروزی هستند. بازارچه صنایع دستی شامل منبت، معرق،شیشه‌گری، تراش روی شیشه، چرم دوزی، گلیم‌بافی، جاجیم بافی، لباس‌های سنتی و چاقوسازی در ایام نوروز فعال است.

به گفته وی دو مکان گردشگری از جمله روستای فرخ آباد زیبادشت که دارای طبیعت زیبا و دشت  بهشت در مشکین دشت برای تفرجگاه مسافران نوروزی در نظر گرفته شده است. برای خدمات‌رسانی به مسافران نوروزی از تمام توان دستگاه‌های مستقر در شهرستان استفاده می‌شود تا بتوان به بهترین نحو ممکن به گردشگران و مسافران مزیت های شهرستان را معرفی کرد.

شهرستان فردیس ممکن است یکی از مسیرهای تردد مسافران نوروزی باشد از این رو پیشنهاد می‌شود مسافران در حین رد شدن از این شهرستان اندکی توقف کنند و در محله‌های با صفا و با قدمت این شهر قدمی بزنند.

شهرستان فردیس با جمعیتی بالغ بر نیم میلیون نفر دومین شهرستان استان البرز از لحاظ جمعیتی است که همواره نیز با پدیده مهاجرپذیری مواجه است و این امر می‌تواند وجه مثبتی برای شهرستان باشد که ملزم به اقدامات کارشناسی شده می‌باشد. امید است شهری با چنین ظرفیت‌هایی مورد توجه مسؤولان قرار گیرد و رفع معضلات تسریع شود. 

گزارش طیبه جواهری

انتهای پیام/گ/1102/س/3

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول