اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  البرز

جاذبه های گردشگری البرز | برغان، مهد چنارهای هزار ساله

گذر از جاده‌های پر پیچ و خم و زیبای کوهستانی انتهای باغستان، ما را به روستای با طراوت برغان می‌رساند که یکی از جلوه‌های شگرف طبیعت در شهرستان ساوجبلاغ استان البرز است و زیبایی‌های آن چشم هر بیننده‌ای را می‌نوازد.

جاذبه های گردشگری البرز |  برغان، مهد چنارهای هزار ساله

فارس پلاس البرز؛ صدیقه صباغیان: روستای قدیمی برغان در شمال شهر کرج واقع شده که از جاده آتشگاه حدود 12 کیلومتر و از جاده کمالشهر و کردان حدود 30 کیلومتر با کرج فاصله دارد؛ وجود دو رودخانه پر آب، باغات فراوان، آب و هوای خنک و جاذبه های گردشگری این روستا به زیبایی های آن می افزاید.

آثار تاریخی و درخت چنار قدیمی موجود در حیاط مسجد جامع با قدمتی بیش از هزار سال، قلعه ای که به صورت کامل تخریب شده و بناهای حسینیه اعظم و پل صفویه با قدمت حدود 700 سال، نشان می دهند که از سال های بسیار دور زندگی در این روستا جریان داشته است.

عکس | نمایی از روستای زیبا و سرسبز برغان 

در ایام پایانی هفته، ترافیک سنگین جاده آتشگاه نشان می دهد که این روستای سرسبز یکی از تفرجگاه های مسافرانی است که برغان را برای تفریح انتخاب کرده اند تا خستگی یک هفته کار و تلاش را با قدم زدن در دامان طبیعت از تن به در کنند.

کوه های زیبای رنگین و پیست موتورسواری در بین مسیر، به شادی این گردشگران می افزاید و سفر یک روزه مسافرانی که از کرج و شهرهای اطراف به دیدنی ترین روستای البرز آمده اند را با خاطرات خوش همراه می کند.

سید محمد میر جلالی، دهیار روستای برغان در گفت و گو با خبرنگار فارس در البرز گفت: بافت اصلی روستای برغان مساحتی حدود 52 هکتار دارد که در گذشته یک هزار و 500 خانوار و حدود 6 هزار نفر در آن زندگی می کردند.

عکس | نمایی از ورودی مسجد روستای برغان

نگاهی به برغان قدیم

دهیار روستای برغان افزود: پیش از این، حدود 150 تا 200 باب مغازه در این روستا فعالیت می کردند، همچنین کارگاه های قنادی، حلاجی و رنگرزی نیز در این محدوده مشغول به کار بوده اند که بقایای آن کارگاه ها و مغازه ها هم اکنون به مخروبه تبدیل شده اند و در کوچه های روستا مشاهده می شوند.

میرجلالی بیان کرد: در گذشته که کرج ده کوچکی بود، مردم از طریق راه های کوهستانی مسافت تهران تا قزوین و بالعکس را با چهارپایان طی می کردند و به دلیل طولانی شدن مسیر، مجبور به اتراق در کاروانسرا و قهوه خانه های موجود در برغان بودند.

وی مطرح کرد: به دلیل وجود دو روخانه پر آب، چند آسیاب آبی در این روستا وجود داشته که اهالی کمال آباد، گندم های خود را جهت آرد کردن به این روستا می آوردند و پس از آن به شهرهای دیگر صادر می کردند؛ اهالی روستای برغان از قدیم به تجارت و کاسبی عادت داشته اند و در حال حاضر نیز این آبادی، نسبت به دیگر روستاها بیشترین مغازه را دارد.

عکس | بستنی سنتی روستای برغان

مغازه های فروش انواع آلو و لواشک و گردو در پهن ترین خیابان روستا آن هم در کنار هم و به صورت ردیفی، حال و هوای تازه ای به آبادی بخشیده و قدم زدن در این راسته، سفر یک روزه گردشگران را جذاب تر می کند.  

سالمندان با صورت های پیر و دستانی لرزان مقابل درب منازل با تکیه بر عصاهای مخصوص به خود نظاره گر تردد افراد تازه وارد به روستا هستند و جوانی خویش را در ذهن مرور می کنند اما هر چه بیشتر قدم می زنیم کمتر کودک بومی مشاهده می کنیم و این نشان می دهد نسل جدید، این روستای زیبا را برای زندگی انتخاب نمی کنند.

دهیار روستای برغان گفت: طبق آخرین سرشماری انجام شده در سال 95 حدود 470 نفر در این روستا زندگی می کردند و در حال حاضر با توجه به آب و هوای منطقه، در 6 ماهه اول سال، این تعداد به دو برابر می رسد و در ایام پایانی هفته تمام منازل روستا از ساکنان پر می شود.

میرجلالی ادامه داد: بر اساس آمارهای به دست آمده از ورود خودروهای مسافران به داخل آبادی مشخص شد یک جمعیت شناور نیز در این روستای رنگارنگ رفت و آمد می کنند که گاهی به 10 هزار نفر در یک روز جمعه تابستان نیز می رسد؛ برخی از مسافران نیز قصد عزیمت به دیگر روستاهای مجاور را دارند و تنها از جاده برغان عبور می کنند.

عکس | گردو و کشمش مخصوص روستای برغان 

وی با اشاره به بناهای قدیمی این روستا اذعان کرد: حسینیه اعظم برغان، پل صفویه و درخت چنار داخل محوطه مسجد جامع، سه اثر تاریخی ثبت شده ملموس و آلوی برغان با شهرت جهانی، بستنی گله و تعزیه برغان سه اثر ناملموس هستند که تاکنون توسط سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به ثبت رسیده اند.

دهیار روستای برغان ضمن تأکید بر آداب و رسوم مذهبی در برغان ادامه داد: حسینیه شهدا دارای بنای بسیار قدیمی بود که در سال 67 تخریب و مجدد بازسازی شد وحسینیه اعظم برغان نیز ساخته شده از چوب، خشت و گل نیز قدمتی بیش از 500 سال دارد و هر ساله در ماه های محرم و صفر ضمن برپایی تعزیه، میزبان عزاداران حسینی است.

برغان، مهد چنارهای هزار ساله

میرجلالی افزود: همچنین درخت چنار قدیمی که در حیاط مسجد جامع این روستای کهن وجود دارد هر ساله گردشکران بسیاری را به خود جذب می کند؛ تنه بسیار پهن این درخت، پوسیده و داخل آن به اندازه یک اتاق کوچک، خالی شده است که جذابیت خاصی دارد.

این درخت قطورتر از سایر درختان است و حدود ۱۲ متر طول دارد که تنه ی آن کاملا خالی است. درون تنه این درخت به شکل اتاقی است که بیش از ۱۰ نفر گنجایش دارد؛ در میان این اتاق یک حوض تعبیه شده و اطراف آن نیز سکوهایی برای نشستن وجود دارد. درختان کهنی در اطراف آن دیده می‌شوند که همگی حاصل شاخه‌ها و جوانه‌هایی هستند که از کنار ریشه بسیار قطور آن روئیده‌ اند.

عکس | درخت چنار قدیمی حیاط مسجد جامع برغان

وی توضیح داد: به دلیل عبور یک رودخانه از ضلع جنوبی روستا و دسترسی به دیگر باغات آن، پل های چوبی که در قدیم ساخته شده اند، هر بار تخریب شده و یا به آب فرو می ریختند که در زمان صفویه پلی از آجر و ساروج احداث و هشت سال پیش توسط میراث فرهنگی مقاوم سازی و ترمیم شد و در حال حاضر، مشکلی در تردد وسایل نقلیه از روی این بنای قدیمی وجود ندارد.

هنرهای متروک برغان

ساکنان روستای تاریخی برغان در گذشته به بافت کرباس و گلیم مشغول بودند اما در حال حاضر تولید این صنایع در این روستا کمرنگ شده و کم کم به دست فراموشی سپرده شده است.

پیوند طعم و رنگ در برغان

میرجلالی بیان کرد: سبزی کوهی، آلو، توت، گردو، سماق، عسل و محصولات لبنی و دامی از جمله مواد غذایی و خوراکی موجود در این روستای هزار و یکرنگ هستند؛ همچنین خورش آلو و فسنجان نیز از جمله غذاهای محلی این روستا به شمار می روند.

یکی دیگر از محصولاتی که در برغان از شهرت خاصی بهره می برد بستنی گله برغان است، به دلیل اینکه این محصول از شیر تازه گله گوسفند تهیه می شود، بین اهالی منطقه به بستنی گله معروف است و مواد تشکیل دهنده آن، شیر تازه، شکر، زعفران، هل و گلاب است که با آلوی ترش سرو می شود و طرفداران بسیاری دارد.

به دلیل وجود آب و هوای خنک این منطقه با آغاز تابستان و همزمان با تعطیلی مدارس، گردشگران و مسافران زیادی برغان را به عنوان تفرجگاه انتخاب می کنند اما موقعیت جغرافیایی و شیب تند روستا و عدم وجود زمین مناسب، استقرار مسافران را با مشکل روبرو می کند.

دهیار روستای برغان با اشاره به افزایش تعداد مسافران در تابستان گفت: ده سال پیش در قسمت ورودی کردان به سمت برغان، توسط سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، سرویس بهداشتی و نمازخانه ای احداث شد که در حال حاضر آلاچیق هایی در اطراف آن ها جهت اسکان مسافران، ساخته شده است اما باز هم این مکان جوابگوی جمعیت زیاد مسافران نخواهد بود.

عکس | نمایی از محوطه بازار روستای برغان


میرجلالی افزود: با توجه به علاقه مردم به فضای کنار رودخانه ها، بیشتر مسافران، باغ های خانوادگی را به عنوان محل تفریح خود انتخاب می کنند و وجود این گونه باغ ها علاوه بر درآمدزایی برای روستائیان، هم در حل مشکل ترافیک و هم به لحاظ وجود سرویس های بهداشتی، کمک شایانی به مسافران می کنند.

با در نظر گرفتن باریکی جاده و علاقه مسافران به سفرهای یک روزه و استقرار در این منطقه، ایام تعطیل و روزهای پایانی هفته شاهد تردد بیش از حد وسایل نقلیه و ترافیک سنگین در این مسیر هستیم که این امر به خستگی و کلافگی مردم می انجامد که برطرف شدن این مشکل، نیازمند نظارت و اقدامات مسؤولین مربوطه است. 

دهیار روستای برغان با اشاره به اینکه این منطقه تاریخی جزو اولین روستاهای هدف گردشگری استان البرز است افزود: اقداماتی در راستای تأمین آرامش و اسکان مسافران صورت گرفته که یکی از آن ها مسدود کردن ورودی اصلی روستا است.

میرجلالی افزود: احداث پارکینگ های عمومی در اطراف روستا، جهت جلوگیری از ورود خودروهای غیر بومی به برغان و احداث کمربندی ضلع جنوبی روستا در حال انجام است که بر این اساس گردشگران پس از پارک خودروهای خود، با طی کردن مسیر باصفای این طبیعت افسونگر، با پای پیاده از زیبایی های آن لذت ببرند.

 

وی ادامه داد: اولین اقامتگاه بومگردی جهت اسکان مسافران در برغان به ثبت میراث فرهنگی رسید و افتتاح شد و در طول یک سال اخیر درخواست های متعددی از سوی مالکان برخی خانه های تاریخی روستا مبنی بر ترمیم این گونه بناها از میراث فرهنگی و گردشگری شده است.

دهیار روستای برغان اظهار کرد: طبق برنامه ریزی های صورت گرفته در خصوص راه اندازی و تکمیل بناهای بومگردی می توانیم تا پایان سال سه باب دیگر از این بناها را به سرانجام برسانیم و افتتاح آن ها را شاهد باشیم.

سفر کردن همیشه به معنای رسیدن به مکان‌های خیلی دور از محل سکونتمان نیست؛ گاهی یک سفر کوتاه یک ‌روزه و رفتن به دامان طبیعت نیز می ‌تواند انرژی خوبی برای آغاز دوباره به انسان بدهد؛ این روستای زیبا مناظر طبیعی بسیاری دارد که مسافران را به وجد می آورد؛ برغان از زیبایی و رقص رنگ و سنت هیچ چیزی کم ندارد.

----------------------------

تهیه گزارش: صدیقه صباغیان

----------------------------

انتهای پیام/گ/1104/ب/3

 

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول