اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  البرز

با دختران جوان حرف بزنیم/ روایت فعالیت گروهی که 20 سال کار تبلیغ حجاب می‌کند

مؤسسه فرهنگی هنری خیبر کرج با بیش از 20 سال فعالیت تخصصی در حوزه زن و حجاب، برگزاری بیش از 90 دوره آموزشی تربیت مُبلّغ حجاب و برگزاری بیش از 3000 نمایشگاه از جمله موسسات موفق در حوزه ترویج عفاف و حجاب است.

با دختران جوان حرف بزنیم/ روایت فعالیت گروهی که 20 سال کار تبلیغ حجاب می‌کند

به گزارش خبرگزاری فارس از کرج، مسئله عفاف و حجاب یکی از  آموزه‌های دینی مهم و یکی از ارکان فرهنگی سبک زندگی اسلامی و ایرانی ماست که از همان روزهای بعد از انقلاب و به ویژه در سال های اخیر به شدت مورد توجه دشمن قرار گرفته و استکبار جهانی تمام تلاش خود را به کار انداخته است تا با استفاده از ظرفیت رسانه ای خود آن را در جامعه ما کم رنگ کند و دختر جوان ایرانی از فرهنگ غنی عفیف بودن و حجاب فاصله بگیرد.

اگرچه تلاش‌هایی در نهادهای رسمی کشور در این رابطه صورت می‌گیرد اما نبود یک سیاستگذاری واحد در رابطه با حجاب و نبود انسجام کافی در اجرای آن موجب شده است که خلاهایی در زمینه معرفی حجاب به نسل جوان به عنوان یک اصل مهم اجتماعی که تحکیم بخش خانواده است به وجود آید که این خلاها  را نیروهای مردمی فعال در حوزه فرهنگ باید پر کنند.

مؤسسه فرهنگی هنری کاربردی خیبر کرج با بیش از 20 سال فعالیت تخصصی در حوزه زن و حجاب، برگزاری بیش از 90 دوره آموزشی تربیت مُبلّغ حجاب و برگزاری بیش از 3000 نمایشگاه و کارگاه در دانشگاه‌ها، مدارس و مراکز فرهنگی از جمله موسسات موفق در حوزه ترویج عفاف و حجاب است.

نعیمه اسلاملو بانویی است حدود 20 سال پیش اقدام به تاسیس یک مجموعه فرهنگی با اولویت و دغدغه حجاب می‌کند و  از همان زمان تا کنون با همکاری نیروهای مردمی دغدغه‌مند در حوزه فرهنگ موفق شده است فعالیت خود را ادامه دهد و فعالیت های ماندگاری از خود به یادگار بگذارد.

 

 

اسلاملو در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در رابطه با فعالیت های مجموعه خیبر گفت: از همان دوران دانشجویی سال 78  با گروهی از دانشجویان یک مجموعه ای درست کردیم که فعالیتمان متمرکز بر موضوع عفاف و حجاب بود. دغدغه ای که موجب شد در این زمینه متمرکز شویم این بود که احساس کردیم دشمن برای از بین بردن اسلام و انقلاب روی موضوع حجاب حساب ویژه ای باز کرده است و سعی دارد با ترویج فرهنگ بی بندو باری نهاد خانواده را از بین ببرد.

دختران بیش از همه از کم رنگ شدن حجاب لطمه می بینند

این کارشناس حوزه خانواده اظهار داشت: تغییر و تحول سبک پوشش در ایران نه یک پروسه طبیعی و مشمول گذر زمان بلکه پروژه دشمنانی است که برهنگی را به عنوان ارزش به دختر نوجوان ما معرفی کرده اند و البته مشکل نهادهای فرهنگی ما هم این است که دین اسلام را درست به نسل جوان معرفی نکرده ایم. آیا اگر فرهنگ بی حجابی و بی عفتی در جامعه باب شودچه کسی لطمه خواهد خورد؟ آیا فرهنگ بی حجابی موجب آرامش روانی خانواده می شود؟ یا مثلا امنیت اجتماعی را افزایش می دهد؟  این خود زنان و دختران هستند که در یک چنین فضای بیشتر آسیب می‌بینند.

وی افزود: ما در مجموعه خودمان بر روی دختران نوجوان متمرکز شدیم و در مرحله اول سعی کردیم با حضور در مدارس با دختران جوان ارتباط بگیریم و با زبان ساده و توام با دوستی و محبت در رابطه با ضرورت های فرهنگی و اجتماعی حجاب با آن ها گفت‌و‌گو کنیم.

 

موسسه خیبر 17 جلد کتاب در حوزه زنان، عفاف و حجاب تا کنون منتشر کرده و سعی کرده است به شیوه کاربردی خلاهای موجود در این حوزه را برای خانواده ها پر کند.

 

عاطفه ایمانی مدرس دانشگاه و یک فعال فرهنگی حوزه عفاف و حجاب در گفت‌و‌گو با فارس در رابطه با فعالیت‌های موسسه خیبر به خبرنگار فارس می‌گوید: در نمایشگاه‌هایی که این موسسه در مدارس برگزار کرده است واکنش دانش آموزان خیلی خاص بوده است. بچه ها نسبت به انجام این بحث ها در مدارس روی خوش نشان می‌دهند و من خودم از نزدیک شاهد بوده‌ام که یک طرح گرافیکی که به شکل داستانی مخاطرات بد حجابی را بیان می کند چقدر برای نوجوانان و جوانان جذاب و مفید است. 

 

وی گفت: یکبار در یکی از نمایشگاه‌هایی که این موسسه در یکی از دبیرستان های دخترانه برگزار کرد و همزمان با برپایی نمایشگاه جلساتی هم به شکل گفت‌و‌گو با دانش آموزان تشکیل شد یکی از دختران خیلی تحت تاثیر قرار گرفته بود و تاسف می خورد که چرا با مبانی فکری حجاب و اثرات آن دیر آشنا شده و از با فضای فرهنگی دیگری بزرگ شده است.

 

ارائه مشاوره به صورت حضوری و حتی آنلاین به خانواده های دغدغه‌مند در حوزه تربیتی و حجاب از جمله اقداماتی است که توسط این مجموعه انجام می‌شود و بسیار مورد استقبال خانواده ها قرار گرفته است. 

مریم حکیمی از مربیان این مجموعه به فارس گفت: ما سعی کردیم فعالین و علاقه‌مندان حوزه حجاب را سازماندهی کنیم و با برگزاری کارگاه های آموزشی مبلغین این حوزه را بیشتر کنیم و در مناطق مختلفی از استان و حتی کشور بتوانیم فعالیت خودمان را گسترش دهیم.

برگزاری دوره طلایه داران عفاف در دو سطح مقدماتی و پیشرفته از جمله دوره های تخصصی این مجموعه بوده که مورد استقبال فعالان فرهنگی قرار گرفته است.

 

اسلاملو مدیر موسسه خیبر در رابطه با آسیب شناسی موضوع بدحجابی در جامعه گفت: ماحصل تمام فعالیتی که بنده در طی این سال ها انجام داده ام را می توان در چند جمله خلاصه کرد. اول اینکه نهادهای رسمی کشور ما فعالیت مناسبی و درستی برای معرفی حجاب و زیبایی های اندیشه دینی انجام نمی دهند و حتی گاهی بر عکس با  تمام ظرفیت به گسترش بد حجابی کمک می‌کنند. شما ببینید در دهه فجر که به مناسبت پیروزی انقلاب اسلام جشنواره فجر برگزار می‌شود ما برای افرادی که هیچ تقیدی به حجاب ندارند فرش قرمز خرج می‌کنیم و میلیارد ها بودجه صرف می‌شود.

وی افزود: مسؤولین ما انقدر به این حوزه بی مهری می‌کنند که ما می بینیم برای واردات غذای سگ و گربه ارز 4200 تومانی تخصیص داده می‌شود اما برای ملزومات دوخت چادر در کشور هیچ ارزی تعلق نمی‌گیرد تا هزینه حفظ حجاب و پوشش اسلامی برای خانواده ها سنگین‌تر باشد!

 

این کارشناس فرهنگی ادامه داد: مشکل دیگر ما تلاش های دشمن است که با یک برنامه ریزی پیچیده سعی در تخریب بنیان فرهنگی جامعه ما که نهاد خانواده است دارد و این نیاز به هوشیاری متولیان فرهنگی ما دارد.  اگر ما با روش های مناسب و با زبان گویا و منطقی و البته با یک ارتباط صمیمی ضرورت‌های حجاب و کارکردهای خوب آن را با مردم میان بگذاریم و البته حمایت های مالی و معنوی مناسبی هم از طرف دستگاه های متولی از این حوزه انجام شود مردم پذیرای امر حجاب هستند.

کم نیستند مجموعه های مردمی که بر اساس دغدغه فرهنگی خودشاندر حال فعالیت های تبلیغی مبتکرانه هستند که حمایت از این مجموعه ها برای پیشبرد اهداف انقلاب ضروری است اما متاسفانه به دلیل نداشتن سازوکار مناسب این مجموعه ها به شکل منسجمی با هم در ارتباط نیستند و تاثیرگذاری آن ها به شکل جزیره ای رخ می دهد. شاید تاسیس شبکه فعالان عفاف و حجاب و سیاستگذاری واحد در نهادهایی چون شورای عالی انقلاب فرهنگی بتواند در انسجام بخشی به این حرکت ها کمک کند.

انتهای پیام/ب/ی

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول