اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  البرز

خانواده‌های چند معلولیتی فردیس خانه‌دار می‌شوند/شناسایی ۱۱۰ کودک کار در فردیس

رئیس اداره بهزیستی شهرستان فردیس گفت: احداث یک ساختمان 5 واحدی در فرخ آباد-زیبادشت برای خانواده‌هایی که بیش از دو معلول دارند آغاز شده است که پس از تکمیل تحویل این خانواده‌ها خواهدشد.

خانواده‌های چند معلولیتی فردیس خانه‌دار می‌شوند/شناسایی ۱۱۰ کودک کار در فردیس

احمد محمدزاده، رئیس اداره بهزیستی شهرستان فردیس، امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در فردیس در پاسخ به اینکه با توجه به مشکل گرانی و تامین مسکن به ویژه در خانواده‌های کم بضاعت، برای جمعیت تحت پوشش بهزیستی فردیس حمایتی صورت می‌گیرد یا خیر؟ گفت: در حال حاضر برای خانواده‌های چندمعلولیتی از دو معلول به بالا، احداث ساختمانی ۵ واحدی در فرخ آباد زیبادشت آغاز شده که زمین آن توسط یکی از خیرین اهدا شده و احداث آن با مشارکت مجمع خیرین بهزیستی و  بنیاد مسکن انجام می‌شود؛ این طرح هم اکنون در مرحله فوندانسیون قرار دارد.

رئیس اداره بهزیستی فردیس بیان کرد: همچنین  اگر خانواده معلولان دارای زمین‌های سند دار باشند از سوی سازمان بهزیستی کشور کمک‌های بلاعوض برای ساخت مسکن به خانواده‌های معلولین اهدا می‌شود. همچنین مبالغ اندکی به عنوان کمک ودیعه مسکن نیز به صورت دوره‌ای به مددجویان پرداخت می‌شود.‌ 

وی همچنین با اشاره به تورم و گرانی مسکن، به افزایش آمار افراد بی‌خانمان اشاره کرد و یادآور شد: ساماندهی افراد بی‌خانمان بر عهده شهرداری است و تنها در صورتی که واجد شرایط معلولیت و یا اعتیاد باشند به بهزیستی مربوط می‌شود.

این مقام مسؤول پرداخت کمک هزینه‌های دانشجویی و دانش‌آموزی، ایاب و ذهاب، معیشتی، درمانی، توزیع سبد کالا و کمک هزینه مناسب سازی منازل مددجویان را از عمده کمک‌های بهزیستی به مددجویان تحت پوشش دانست و افزود: هزینه مناسب‌سازی در داخل منزل مددجویان توسط بهزیستی و در خارج از منازل و سطح معابر توسط شهرداری‌ها و دهیاری‌ها انجام می‌شود که در این خصوص نیازمند نگاه ویژه مدیریت شهری هستیم.

بهزیستی فردیس رکورد دار ثبت اشتغال در استان

رئیس اداره بهزیستی فردیس همچنین با اشاره به فعالیت‌های این اداره در حوزه اشتغال، گفت: در سال جاری ۱۹۲ نفر تعهد اشتغال اداره بهزیستی بوده که از ابتدای سال تا کنون ۲۰۸ نفر در سامانه ثبت  شده است و در بین ادارات استان رتبه اول را در حوزه اشتغال کسب کردیم‌. از این تعداد ۸۰ درصد موفق به دریافت وام‌های ۵۰ میلیونی با سود ۴ درصد شدند.

بیش از ۵ هزار معلول تحت پوشش بهزیستی فردیس/تعداد معلولان نیازمند به خدمات  توانبخشی در فردیس بیشتر است  

وی با بیان اینکه ۴ هزار و ۴۴۳ پرونده در حوزه توانبخشی بهزیستی فردیس وجود دارد، افزود:  پرونده‌های فوق ۵ هزارو ۴۵۵ معلول را شامل می‌شود که از این تعداد ۳ هزار و ۴۷۷ خانواده مستمری بگیر و ۵۹۰نفردر نوبت دریافت مستمری هستند. 

محمدزاده بیشترین تعداد انواع معلولیت در فردیس را معلولیت جسمی حرکتی با تعداد ۱۹۸۶ نفر از مجموع معلولین شهرستان عنوان کرد و ادامه داد: معلولیت‌های ذهنی، شنوایی و گفتاری، اعصاب و روان و بینایی به ترتیب  تعداد، در رده‌های بعدی قرار می‌گیرند. 

وی با بیان اینکه از مجموع بیش از ۵ هزار مددجوی تحت پوشش این اداره، بیشترین تعداد در حوزه توانبخشی قراردارد، اضافه کرد: در حوزه اجتماعی تعداد پرونده‌ها ۴۳۰مورد و شامل امداد بگیران و زنان سرپرست خانوار است. همچنین  هزار و ۹۹ نفر از افراد تحت پوشش این اداره از بیمه اجتماعی سایر اقشار استفاده می‌کنند.

توسعه خدمات به بیماران متجاهر در فردیس/ایجاد دوکمپ ماده ۱۶ در فردیس و ساماندهی ۱۰۸ بیمار متجاهر 

رئیس بهزیستی فردیس تعداد مراکز مختلف خدماتی تحت نظارت بهزیستی فردیس را ۸۰ مرکز ذکر کرد و گفت:  ۲ مرکز نگهداری بیماران و سالمندان، ۳ مرکز نگهداری اعصاب و روان، ۴ مرکز نگهداری معلولین، ۸ کمپ ترک اعتیاد که از این تعداد، یکی ویژه بانوان و ۲ مرکز امسال به درمان و نگهداری بیماران معتاد متجاهر ماده ۱۶ اختصاص پیدا کرده که با توجه به اینکه مجوز مراکز ماده ۱۶ فقط به مرکز استان‌ها اعطا می‌شود، این اقدام که با مشارکت حوزه قضایی و پیگیری دادستان شهرستان انجام شد، گام مثبتی در جهت ساماندهی و درمان بیماران متجاهر در شهرستان است که  ۱۰۸ بیمار متجاهر در دو کمپ فوق ساماندهی شدند.

وی بهبودو توسعه خدمت رسانی را از جمله اولویت‌های بهزیستی دانست و افزود: امسال در راستای خدمت رسانی بیشتر به بیماران متجاهر یک کانکس کاهش آسیب و یک واحدموبایل سنتر توسط بهزیستی در شهرستان راه‌اندازی شد که خدمات مختلفی از جمله مددکاری، روانشناسی، توزیع غذا، پک‌های بهداشتی و غیره را به جامعه هدف ارائه می‌کند. همچنین خدمات مشاوره و روانشناسی توسط ۴ مرکز مشاوره روانشناختی در سطح شهرستان به مددجویان و خانواده‌های کم بضاعت به صورت رایگان ارائه می‌شود.

پیشگیری از آسیب‌ها از طریق آموزش

محمدزاده همچنین از آموزش و آگاه‌سازی جامعه در حوزه پیشگیری از طریق آموزش‌های خانواده، دوره‌های پیشگیری از ازدواج، سلامت جنسی، تاب آوری زنان و دختران، پیشگیری از خودکشی در مناطق آسیب خیز در قالب دوره‌های مهارت‌های زندگی و غربالگری اضطراب خبرداد و خدمات مختلف به مراجعان در خصوص همسرآزاری، کودک آزاری، سالمند آزاری، فرار از منزل، اقدام به خودکشی زنان و دختران در معرض آسیب و غیره در اورژانس اجتماعی ارائه شده است. 

وی اجرای طرح غربالگری تنبلی چشم برای کودکان ۳ تا ۵ سال را از دیگر اقدامات این اداره برشمرد و افزود: ۴۰ مهد کودک تا زمان واگذاری کامل به آموزش و پرورش، تحت نظارت بهزیستی فردیس قراردارد که از طریق این مراکز برای ۱۳ هزار و ۲۸۸ کودک غربالگری بینایی و برای ۹۸۰ کودک غربالگری شنوایی انجام شده است.

شناسایی ۱۱۰ کودک کار در فردیس

رئیس بهزیستی فردیس در ادامه در خصوص ساماندهی کودکان کار در فردیس، بیان کرد: در فردیس با توجه به اینکه این کودکان سیار و ساکن درشهرستان‌های ملارد، مارلیک و شهریار هستند، ثبات آماری ندارند و شناسایی دقیق آنها امکانپذیر نیست اما تا کنون حدود ۱۱۰ کودک کار در فردیس شناسایی شده که بیش از ۸۰ درصد این کودکان از اتباع هستند که در مراکز پسماند غیر مجاز  فردیس مشغول به کارشده اند.

به گفته وی ساماندهی کودکان کار از اتباع، توسط اداره امور اتباع صورت می‌گیرد ساماندهی کودکان کار ایرانی از طریق بهزیستی انجام می‌شود و پس از بررسی در صورت عدم صلاحیت خانواده، کودکان در مراکز بهزیستی نگهداری می‌شود. 

این مقام مسؤول اظهار کرد: ساماندهی کودکان کار تنها وظیفه بهزیستی نیست و در کمیته ساماندهی با عضویت دستگاه‌های مختلفی از جمله شهرداری، کمیته امداد، آموزش و پرورش، نیروی انتظامی، فرمانداری و غیره انجام می‌شود که به همکاری همه جانبه این دستگاه‌ها نیاز دارد.

ویژه برنامه‌های دهه فجر در بهزیستی فردیس

وی ضمن تشریح عمده برنامه‌های اداره بهزیستی فردیس در ایام دهه فجر، نواختن  زنگ انقلاب  در کمپ‌های ماده ۱۶ و مراکز نگهداری کودکان، غبار روبی مزار شهدا، برگزاری نمایشگاه کتاب ویژه ایام الله دهه فجر، اهدای بسته‌های بهداشتی بین مددجویان، ویزیت رایگان همکاران و مددجویان در این ایام، برگزاری مسابقه بین پرسنل، بازدید از مراکز تحت نظارت و مرکز سالمندان، برگزاری کارگاه آموزشی در خصوص مهارت‌های زندگی، برگزاری نمایشگاه نقاشی و مسابقه طناب کشی در مراکز تحت پوشش، استقرار خودروی موبایل سنتر و اورژانس اجتماعی در مانور استانی اورژانس اجتماعی و ارائه خدمات سیار، توزیع ارزاق بین کودکان کار را از جمله برنامه‌های این اداره در ایام الله سالگرد پیروزی انقلاب برشمرد.

انتهای پیام/ج

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول