اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان غربی

خان‌تختی سلماس، تنها سنگ نگاره ساسانی در شمال‌غرب ایران

سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سلماس گفت: نقش برجسته خان‌تختی سلماس تنها سنگ‌نگاره حکومت ساسانیان در منطقه شمال‌غرب ایران است.

خان‌تختی سلماس، تنها سنگ نگاره ساسانی در شمال‌غرب ایران

افراسیاب گراوند امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ارومیه، در ارتباط با قدمت نقش برجسته خان‌تختی سلماس اظهار کرد: نقش برجسته خان‌تختی سلماس تنها سنگ‌نگاره حکومت ساسانیان در منطقه شمال‌غرب ایران است و به طور کلی از دوران ساسانی 37 نقش برجسته صخره‌ای شناسایی شده که 29 نقش در فارس، 6 نقش در طاق بستان کرمانشاه، یک نقش در سلماس و یک نقش در شهر ری است.

وی افزود: هنر حجاری، از نخستین تجربه‌ها تا عالی‌ترین نوع آنها، نشانه ذوق و توانمندی هنرمندان ایرانی است و گام‌های نخستین این هنر را ابتدا لولوبی‌ها برداشته، سپس عیلامیان، مادها، هخامنشیان و اشکانیان در تکامل و تعامل آن کوشیدند و ساسانیان آن را به اوج شکوفایی و کمال رساندند.

سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سلماس ادامه داد: هدف از خلق نقش برجسته خان‌تختی نشان دادن شکوه پادشاهی و تجلیل از مقام پادشاه و نشان دادن قدرت او بوده و موضوع نقش برجسته خان‌تختی پیروزی پادشاهان ساسانی (اردشیر بابکان و ولیعهدش شاپور اول) بر دشمنان(ارمنیان) و تفویض قدرت اردشیر و پسرش شاپور اول به آنان است.

وی عنوان کرد: این نقش برجسته که درون قابی مستطیل شکل به طول پنج متر و ارتفاع 2.5 تا 2.8 متر قرار گرفته است، چهار نفر، دو نفر سواره و دو نفر پیاده به تصویر کشیده شده‌اند که سواره اولی (سواره سمت چپ نقش برجسته) که جلوتر و بلندتر حجاری شده، اردشیر بابکان و سواره دومی یا سمت راست شاپور پسر و جانشین اردشیر است که هر دو با دست راست حلقه‌ای را که نشانه قدرت و فرمانروایی بوده به افراد پیاده که از فرمانروایان محلی هستند، اهدا می‌کنند.

گراوند تصریح کرد: در این نقش برجسته، اسب‌ها به صورت نیم‌رخ و سرهای افراد سه ربع رخ، تنه آنها تمام‌رخ و پاها نیمرخ حجاری شده است و خطوط چهره شاهان، تعادل ترکیب، برجستگی نقوش و هماهنگی آن با تناسب اسبان که یکسان و با عظمت‌اند، از جمله مزایایی بوده که این اثر را جزو شاهکارهای هنر پیکرتراشی ساسانی قرار داده و از نظر زمانی متعلق به سده سوم میلادی بین سال‌های 235 تا 241 میلادی است.

به گزارش خبرگزاری فارس، نقش برجسته خان‌تختی در 17 کیلومتری جاده سلماس- ارومیه در نزدیکی روستای خان‌تختی بر دیواره کوه «پیرچاوش» حجاری شده و در سال 1367 به شماره 161 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

انتهای پیام/ ۶۱۰۲۳/ پ/و

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول