اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان غربی

خطر انقراض شاه‌ میگو آب شیرین در دریاچه سد ارس/ کاهش ذخایر شاه‌ میگو و لغو مجوز صید

مدیرکل شیلات و آبزیان استان آذربایجان‌غربی، با اشاره به کاهش ذخایر شاه‌میگو دراز آب شیرین در دریاچه پشت سد ارس، گفت: سال ۹۸ به دلیل کاهش ذخایر شاه‌میگو در دریاچه پشت سد ارس و لزوم اجرای پروژه‌های بازسازی ذخایر این موجود ارزشمند، مجوز صید صادر نشد.

خطر انقراض شاه‌ میگو آب شیرین در دریاچه سد ارس/ کاهش ذخایر شاه‌ میگو و لغو مجوز صید

محمد باقر قریشی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ارومیه، با اشاره به کاهش ذخایر شاه‌میگو دراز آب شیرین در دریاچه پشت سد ارس، اظهار داشت: سال ۹۸ به دلیل کاهش ذخایر شاه‌میگو در دریاچه پشت سد ارس و لزوم اجرای پروژه‌های بازسازی ذخایر این موجود ارزشمند، مجوز صید صادر نشد.

وی با بیان اینکه این نوع میگو خاص آذربایجان‌ غربی است، افزود: با توجه به صادرات میگو دراز آب شیرین به کشورهای همسایه، ارزآوری این نوع میگو برای کشور قابل توجه است.

قریشی ادامه داد: در سال‌های اخیر میزان برداشت سالیانه شاه میگوی سد ارس به ۶۰ تن می‌رسید اما تهدیدات زیاد و عوامل انسانی از جمله افزایش ترددهای غیرمجاز صیادان و مردم در این دریاچه موجب شده میزان تولید سال گذشته به حداکثر میزان برسد.

مدیرکل شیلات و آبزیان آذربایجان‌غربی اعلام کرد: صیادان استان سالانه 6هزار و ۴۴۵ تن انواع ماهی از منابع آبی آذربایجان‌غربی صید می‌کنند.

وی گفت: صید ماهی از منابع آبی آذربایجان‌غربی شامل منابع آبی طبیعی شامل رودخانه‌ها، آبگیرها، آب‌بند و تالاب‌ها و منابع آبی نیمه‌طبیعی از جمله دریاچه پشت سدها است که میزان صید از این منابع در سال ۹۸ در مقایسه با سال قبل از آن در مجموع ۷.۵ درصد افزایش یافت.

مدیرکل شیلات و آبزیان آذربایجان‌غربی اضافه کرد: آذربایجان‌غربی با صید این مقدار ماهی از سدها و منابع آبی، همچنان رتبه نخست صید آبزیان را بین استان‌های غیرساحلی کشور به خود اختصاص داده است.

قریشی در خصوص منابع طبیعی صید ماهی در آذربایجان‌غربی افزود: رودخانه‌های زاب، گادر، مهاباد، زرینه، سیمینه، نازلو، شهرچای، ارس و باراندوز مهمترین رودخانه‌های استان هستند که با نظارت محیط زیست در آنها صید ماهی صورت می‌گیرد.

وی با اشاره به انجام عملیات صیادی در ۱۱ منبع نیمه‌طبیعی آذربایجان‌غربی، افزود: این منابع شامل سدهای نوروزلوی میاندوآب، شهیدکاظمی و خراسانه بوکان، بارون ماکو، قیقاچ پلدشت، ارس، ارس دو، شهرچای ارومیه، سنجاق مهاباد، احمدآباد تکاب و حسنلو نقده است.

مدیرکل شیلات و آبزیان آذربایجان‌غربی گفت: به منظور حفظ و بازسازی ذخایر آبزیان منابع آبی نیمه‌طبیعی استان و ایجاد اشتغال پایدار اعضای تعاونی هر سال تعدادی بچه‌ماهی به صورت ترویجی در این منابع رهاسازی می‌شود که این بچه‌ماهی‌ها نیز در مراکز تولید و تکثیر پلدشت تولید و پس از طی دوران پرورش و رسیدن وزن مناسب در این منابع رهاسازی می‌شود.

قریشی‌ افزود: سال گذشته بیش از ۷.۲ میلیون قطعه بچه‌ماهی تولید شده در مراکز تولید و تکثیر آذربایجان‌غربی در منابع آبی نیمه‌طبیعی استان رها شد که در مقایسه با سال قبل از آن در مجموع ۲ درصد افزایش یافته بود.

وی در خصوص برنامه‌ریزی امسال برای رهاسازی بچه‌ماهی در منابع آبی نیمه‌طبیعی استان، اظهار کرد: امسال پیش‌بینی شده که در مجموع بیش از ۷.۵ میلیون قطعه ماهی در منابع آبی نیمه‌طبیعی استان رها شود. 

مدیرکل شیلات و آبزیان آذربایجان‌غربی افزود: در آذربایجان‌غربی انوع آبزیان از جمله شاه‌میگو و ماهیان گرمابی شامل انواع ماهی کپور، فیتوفاک، بیگ‌هد و آمور و ماهیان بومی از جمله زردماهی صید و روانه بازارهای داخلی و خارجی می‌شود.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول