اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان غربی

نماز جمعه نماد وحدت و یکپارچگی امت اسلامی است/خدمت به مردم از مهمترین وظایف ائمه جمعه

نماز جمعه به عنوان نماد وحدت و یکپارچگی امت اسلامی نقش مهمی در تعمیق باورهای دینی مردم و شبهه زدایی و خدمت به خلق ایفا می‌کند.

نماز جمعه نماد وحدت و یکپارچگی امت اسلامی است/خدمت به مردم از مهمترین وظایف ائمه جمعه

به گزارش خبرگزاری فارس از ارومیه رقیه وکیلی؛ در پنجم مرداد 1358 برابر با سوم رمضان سال 1399 اولین نماز جمعه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به امامت مرحوم آیت‌الله طالقانی در دانشگاه تهران برگزار شد.

واگذاری این تکلیف عظیم و سنگین در آن برهه حساس بر عهده آیت‌الله طالقانی که زبان گویایی برای بازگو کردن حقایق داشت، امری خطیر به حساب می‌آمد و انبوه جمعیتی که در آن روز تکبیرگویان به نماز جمعه هجوم آوردند، در واقع سنگ بنای یکی از مهم‌ترین عوامل حفظ و تداوم انقلاب بود و از آن پس نماز جمعه در کوران حوادث و به ویژه در رابطه با پشتیبانی همه‌ جانبه جنگ تحمیلی، نقشی بسیار ارزنده و انسانی ایفا کرد.

نماز جمعه مظهر و نماد یک دین سیاسی و اجتماعی است و در گفتار و سیره نیز ستاد برگزاری نماز جمعه، در تقویت این فریضه عبادی و سیاسی نقش فوق العاده ای دارند.

آن گاه که اذان گویِ روز جمعه، انسان‌ها را به میهمانی خدا فرامی‌خواند، نمازگزارانِ پاک طینت، با دلی آکنده از مهر الاهی و با کنار گذاشتن همه بازیچه‌ها، به رودخانه جمعه می پیوندند تا به دریای بی کران اتحاد و معنویت برسند و دین داران با اخلاص از رنگ‌ها، نژادها و زبان‌های گوناگون، در کنار هم می نشینند و به سخنان حکمت آمیز امام جمعه گوش جان می سپارند و امام جمعه نیز همانند دیده بان و جلوداری امین، با فراخواندن آنان به پاکی و پرهیزکاری، راه ها و بیراهه‌هایِ این دنیای پرآشوب را به آنان نشان می‌دهد و آن گاه همگی بدون کبر و نخوت به پا می خیزند و دو رکعت نماز عشق به جای می‌آورند. پس از این نماز، جان‌های مؤمنان پاکیزه می‌شود و چون آینه‌ای خواهد شد که پرتو جمال یار را در آن به تماشا خواهند نشست.

به همین مناسبت گزیده‌ای از رهنمودهای ائمه جمعه نقده و میاندوآب و سلماس را در خصوص نماز جمعه، اهمیت آن و وظایف ائمه جمعه را گردآوری کرده‌ایم، که در ادامه مطلب می خوانید:

برپایی و برگزاری نماز جمعه یک امر الهی است

حجت الاسلام حمید حسن‌زاده امام جمعه میاندوآب، در گفت وگو با خبرنگار فارس در ارومیه در خصوص اهمیت برگزاری نماز جمعه در کشور و استان‌ها اظهار داشت: در بیان اهمیت نماز جمعه همین را می‌توان گفت که خداوند متعال در 114 سوره قرآن یک از سوره‌های قرآن را به نام جمعه نام ‌گذاری کرده است و به طور صریح در این سوره از قرآن بیان شده است روز جمعه معامله را رها کنید و به سوی برپایی نماز و ذکر خدا بشتابید.

وی افزود: برپایی و برگزاری نماز جمعه یک امر مولوی است و امری ارشادی و برای تبلیغ مردم نیست و یک امر الهی است که باید اطاعت شود.

امام جمعه میاندوآب تصریح کرد: پیامبر اسلام در آن زمان برای بیان مطالبات مردمی و حل مشکلات در آن زمان نیز از بیان مطالبات در مراسم نماز جمعه استفاده می‌کردند.

حسن‌زاده ادامه داد: از اهمیت نماز جمعه می‌توان به این موضوع اشاره کرد که برای خاموش کردن ظالم و برای مقابله با دشمن هم در داخل کشور و خارج کشور از قدرت مردم استفاده کرد و تاثیر بسیار مثبتی نیز دارد.

وی اضافه کرد: نماز جمعه بزرگترین مجتمع و همایش است که هفته‌ای یک بار با برگزاری این اجتماع مردم و امام جمعه به بررسی مسایل اجتماعی و کشوری و شهرستانی می‌پردازند.

اصل برپایی نماز جمعه مطالبه‌گری است

وی با اشاره به اینکه نماز جمعه تریبون مردم است،به ویژگی‌های امام جمعه موفق پرداخت و اظهار کرد: از ویژگی‌های بارز امام جمعه موفق این است که از مردم باشد و مردم را به مسوولین نفروشد و مردمی و خدمتگزار مردم باشد، و با شنیدن مشکلات مردمی پل ارتباطی بین مردم و مسوولین و پلی بین اغنیا و فقرا باشد.

حسن‌زاده یادآور شد: در میاندوآب برای جذب جوانان و ارتباط نزدیک داشتن با جوانان گروهی نوجوانان و جوانان از آقایان و بانوان به نام مشاورین جوان امام جمعه تشکیل داده شده است که این افراد موظف هستند اگر در سطح شهر مشکلات اقتصادی، اجتماعی، فردی و آسیب‌های اجتماعی  وجود داشت به امام جمعه انتقال دهند که ما هر ماه با این جوانان جلسه‌ای برگزار می‌کنیم و در جلسه شورای فرهنگی بررسی مشکلات می‌پردازیم.

وی با اشاره به راه‌کارهای جذب جوانان به سمت و سوی برگزاری و برپا کردن نماز جمعه، خاطرنشان کرد: اگر امام جمعه به روز باشد و روابط عمومی قوی داشته باشد و در کنار مردم و جوانان باشد و با جوانان رابطه خوبی برقرار کنند و تافته‌ای جدا بافته از مردم نباشد به راحتی می‌تواند جوانان را به سمت و سوی نماز جمعه سوق دهد و جوانان هر چه بیشتر مشتاق حضور در نماز جمعه باشند.

مسایل اقتصادی و تجارت نباید مانع برپایی نماز جمعه شود

حجت الاسلام محمود ابراهیمی امام جمعه نقده در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ارومیه با اشاره به اهمیت نماز جمعه اظهار داشت: پروردگار متعال در قرآن سفارش کرده است که روزهای جمعه بدون تعلل و با شتاب به سمت نماز جمعه بروید و کارهایی که مانع برپایی نماز جمعه  از جمله تجارت و معامله است را کنار بگذارید، که در این راستا مسایل اقتصادی و تجارت نباید مانع برپایی نماز جمعه شود.

وی افزود: خداوند ریشه تمام افتخارات، زیبایی‌ها، کمالات است و اگر خداوند دستور به برپایی نماز جمعه می‌دهد به طور حتم مسائل اقتصادی را نیز تضمین می‌کند و این نماز جمعه بر مسائل اقتصادی اصل است و ائمه نیز بر برپایی نماز جمعه نیز تشویق کرده است.

امام جمعه نقده تصریح کرد: پیامبر اسلام نماز جمعه را حج فقرا دانسته و فرموده است کسانی که توان مالی برپای حج را ندارند را می‌توانند هر هفته با برپایی نماز جمعه از ثواب نماز جمعه برخوردار شود.

ابراهیمی بیان کرد: امام صادق (ع) می‌فرماید هر کس به سمت نماز جمعه قدم بگذارد آتش جهنم بر او حرام است و در مقابل کسانی که به نماز جمعه اهمیت نمی‌دهند خداوند آنان را مزمت می‌کند.

وی ادامه داد: نماز جمعه تاثیر مستقیم بر رشد معنوی، اقتصادی و اجتماعی و سیاسی و برای حل مشکلات مردم دارد چرا که نماز جمعه از دو خطبه تشکیل شده است که به مسائل اجتماعی، مذهبی و اخلاقی پرداخته و در خطبه دیگر به مسائل و مشکلات مردم می‌پردازد و امام جمعه برای حل و رفع مشکلات نیزگام برداشته و جامعه را در برابر مشکلات بیمه می‌کند.

ابراهیمی اضافه کرد: افرادی که به طور مستمر در نمازهای جمعه حضور پیدا می‌کنند از مسائل و اطلاعات اجتماعی و اعتقادی روز  آگاه و اطلاعات آنان هر هفته به روز می‌شود و بنا به فرموده مقام معظم رهبری نماز جمعه قرارگاه فرهنگی است.

انجام خالصانه خدمت به مردم است که در قلب‌ها محبت ایجاد می‌کند

امام جمعه نقده با اشاره به خصوصیات امام جمعه موفق اظهار کرد: از نظر علمی امام جمعه موفق باید فردی با اخلاق، باتقوا و عادل باشد و این خصوصیات باعث می‌شود مردم به وی اعتماد کنند و در بین مردم جایگاه خاصی پیدا کند و در نتیجه این موجب خواهد شد سخنان امام جمعه در بین مردم نفوذ پیدا کند و در واقع امام جمعه‌ای موفق خواهد شد که از نظر اخلاق، اعتقادی و فکری و تقوایی مردم را به خود جذب کند به طور حتم موفق خواهد شد و در راس این اوامر انجام خالصانه خدمت به مردم است که در قلب‌ها محبت ایجاد می‌کند.

ابراهیمی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری تاکید کرد: امام جمعه باید برای حل مشکلات مردم  بیشتر اهتمام ورزد و برگزاری نماز جمعه فقط عبادی نشود و این آیین و فریضه به صورت سیاسی و اجتماعی و برای حل مشکلات مردم باشد.

وی با اشاره به اینکه بهترین روش جذب جوانان برای نماز جمعه رفیق بودن امام جمعه با جوانان است، بیان کرد: امام جمعه باید با جوانان رفیق باشد و خود را از آنان جدا نداند و جوان‌سازی ستادهای برگزاری نماز یکی از مسائلی است که می‌تواند جوانان را به حضور در این اینگونه مراسمات علاقمند کند.

ابراهیمی در پایان خاطرنشان کرد: از جمله وظایف و کارهای که برخود مقدم می‌دانم حضور هفتگی در مدارس سطح شهرستان است که با بازدید از مدارس ابتدایی و راهنمایی و دبیرستان به صورت حضوری به بررسی مشکلات و پرسش و پاسخ در خصوص نیازمندی‌های جوانان می‌پردازیم.

خدمت به نماز جمعه خدمت به دین و تقوا است

حجت الاسلام سید ابراهیم طباطبایی امام جمعه سلماس، در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ارومیه با توجه به اهمیت نماز جمعه اظهار داشت: به قدری ارزش برپایی نماز جمعه زیاد است که خداوند متعال در قرآن سوره‌ای به این نام آورده است و در بیشتر روایات نیز به برپایی نماز جمعه از سوی ائمه تاکید شده است.

وی افزود: خدمت به نماز جمعه و برپایی و برگذاری نماز جمعه خدمت به دین و تقوا است چرا که در نماز جمعه در اول امر به تقوا بیشتر اهمیت می‌دهد و مردم را به داشتن تقوا دعوت می‌کنند.

امام جمعه سلماس با اشاره به اینکه در نماز جمعه به اطلاع رسانی و آگاهی‌دهی به مردم تلاش می‌شود، عنوان کرد: نماز جمعه یک آیین عبادی و سیاسی است و به برکت بنیانگذاری امام خمینی(ره) برای اولین بار در کشورمان تبدیل این امر به یک سنت تبدیل شده است و قبل از انقلاب اسلامی چنین فرضیه‌ای معنوی در کشور نبود و یکی از برکات انقلاب اسلامی برپایی نماز جمعه در کشور بوده است.

طباطبایی تصریح کرد: برپایی نماز جمعه به طور مستمر و هر هفته در کشور باعث مسررت و خوشحالی دوستان و مایه هربه به دشمنان است که دشمنان اسلام و کشور از این اجتماع عظیم و وحدت بین مسلمانان حساب می‌برند.

وی با اشاره به خصوصیات امام جمعه مطلوب و موفق بیان کرد: امام جمعه موفق، امام جمعه‌ای است که در بدو امر باید یک مدیر خوب و برنامه‌ریز خوبی باشد و امام جمعه اگر برنامه ریز خوبی نباشد در امور فرهنگی، آموزشی، دینی، اجتماعی به مشکل برمی‌خورد.

امام جمعه سلماس با اشاره به اینکه یک امام جمعه موفق باید یک برنامه ریز خوبی باشد ادامه داد: برای موفق بود امام جمعه نیاز است که یک اتاق فکر داشته باشد و در این اتاق فکر از وجود متخصیصن آگاه و با سواد بهره ببرد و نیز امام جمعه باید خوش خلق بوده و با مردم مدارا کند و شریک درد مردم باشد و نیز تلاش‌گر باشد.

امام جمعه پدر معنوی یک شهر است

وی با اشاره به اینکه یک امام جمعه باید صبور باشد، تصریح کرد: امام جمعه یک شهر که به عنوان پدر معنوی نیز تلقی می‌شود باید بین مردم و گروه‌های مختلف وحدت ایجاد کند و رسالت اصلی ائمه جمعه که فعالیت فرهنگی است را نیز بر این موضوع اهتمام بیشتر داشته باشد و از تجمل گرایی پرهیز کند.

طباطبایی با اشاره به جذب جوانان و حضور آنان در نماز جمعه خاطرنشان کرد: یک امام جمعه آگاه و موفق برای جذب جوانان باید خود در جمع جوانان حضور داشته باشد و شرکت در جمع جوانان موجب جذب آنان به امام جمعه خواهد شد و امام جمعه می‌تواند با حضور در ورزشگاه‌ها و هم پا و هم صحبت بودن با جوانان می‌تواند جلب اعتماد کند و گوش شنوایی برای جوانان باشد و این اطمینان را به آنان بدهد که به افکار  و اعمال جوانان ارزش و بها می‌دهند.

وی در پایان یادآورشد: از جمله اقدامات انجام شده از امور فرهنگی ستاد نماز جمعه برگزاری نمایشگاه دایمی عفاف و حجاب در مرکزیت شهر سلماس است و ایجاد صندوق خیریه در مصلی شهر، خانواده‌های که اقدام به احسان و کمک مالی به افراد بی بضاعت می‌کنند مبالغی به این صندوق هدایت می‌شود و کسانی که نیاز و مشکل مالی دارند با مراجعه به امام جمعه و با حضور در نماز جمعه مشکل این افراد تا حدودی با وجود این صندوق خیره حل و فصل شده و کمک حال افراد بی بضایت بوده و دست خالی از مراسم نماز جمعه برنمی‌گردند.

نماز جمعه، گنجینه‌ای قیمتی است که غافلانِ از آن، از ثروت عظیمی محروم خواهند ماند 

با نماز جمعه، احساس یک دلی، هم رنگی و همراهی در بین مسلمانان تقویت می‌شود و غرور، نخوت و تکبّر از فضای پاک دل هاشان بیرون می رود و نماز جمعه، گنجینه‌ای قیمتی است که غافلانِ از آن، از ثروت عظیمی محروم خواهند ماند و نماز جمعه، باغ طراوتی است که در هرهفته یک بار به روی مشتاقانِ سعادت گشوده می شود آنان که قدم در آن می‌گذارند، راهشان را ماه رویان از آسمان با بال‌های حریرشان فرش می‌کنند و خود آن ها چون نسیم بر گونه‌هایشان دست نوازش می‌کشند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول