اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان غربی

نماز جمعه قرارگاه فرهنگی و میعادگاه الهی امت است/لزوم نقش آفرینی جوانان در مهمترین پایگاه اجتماعی شهر

امام جمعه ارومیه گفت: از همان ابتدای هجرت نبی اکرم (ص) به مدینه، نماز جمعه به عنوان پایگاهی برای طرح مسائل عقیدتی، سیاسی و اجتماعی و نیز بسیج نیروها بنا نهاده شده است و نزول سوره جمعه و آیات کم نظیر در تشویق مردم به انجام فریضه نماز جمعه حاکی از اهمیت آن در نگرش دینداری است.

نماز جمعه قرارگاه فرهنگی و میعادگاه الهی امت است/لزوم نقش آفرینی جوانان در مهمترین پایگاه اجتماعی شهر

حجت الاسلام سید مهدی قریشی در گفت‌‌وگو با خبرنگار فارس در ارومیه با اشاره به اهمیت و جایگاه نماز جمعه اظهار داشت: از همان ابتدای هجرت نبی اکرم (ص) به مدینه، نماز جمعه به عنوان پایگاهی برای طرح مسائل عقیدتی، سیاسی و اجتماعی و نیز بسیج نیروها بنا نهاده شده است و نزول سوره جمعه و آیات کم نظیر در تشویق مردم به انجام فریضه نماز جمعه حاکی از اهمیت آن در نگرش دینداری است.

وی ادامه داد: حضرت امام خمینی( ره ) نیز از همان اوایل پیروزی انقلاب با صدور احکام ائمه جمعه و با تاکید به اهمیت انجام فریضه جمعه، این امر را از برکات استوار نظام اسلامی دانسته و در طول حیات پرثمرشان همواره از این جایگاه حمایت کردند.

امام جمعه ارومیه تصریح کرد: در طول چهل سال بعد از انقلاب اسلامی نمازهای جمعه از جمله تریبون‌های اثرگذار در زمینه‌های مختلف حکمرانی کشور تلقی و مسوولان و مردم از این تجمع هفتگی مومنانه بهره برده‌اند.

وی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در سال 94 اضافه کرد: در دیدار مقام معظم رهبری با ائمه جمعه سراسر کشور در سال 94، ایشان فرمودند" نماز جمعه یک قرارگاه است، قرارگاه ایمان، تقوا، بصیرت و اخلاق است"، بر این اساس باید با توجه به ظرفیت‌های مستتر در اجرای این فریضه الهی، آثاری همچون تالیف قلوب مومنین، وحدت آفرینی ، بصیرت افزایی، عاملی برای سر زندگی اجتماعی و جذب مشارکت‌های مردمی در اداره امور و طرح مشکلات اولویت دار اجتماعی مورد توجه قرار گیرد.

قریشی بیان کرد: دعوت عمومی به تقوا و آشنایی مردم با آموزه‌های دینی و تحلیل روشنگرانه رویدادهای اجتماعی و اوضاع سیاسی، اجتماعی شهر، استان و کشور و نقش مطالبه‌گری ائمه جمعه با نگاه مردمی را می‌توان از جمله موارد تاثیرگذار نماز جمعه برشمرد.

امام جمعه ارومیه با اشاره به ویژگی‌های امام جمعه موفق، عنوان کرد: با توجه به اهمیت و جایگاه نماز جمعه، ائمه محترم جمعه باید از تقوای فردی و صلاحیت‌های عمومی برخوردار باشند و بتوانند بر حسب نیازهای روز جامعه با برقراری تعاملات اجتماعی به اهداف مورد نظر از این فریضه مهم الهی راه‌گشایی کنند.

وی اظهار کرد: مردمی بودن، عدالت طلبی، سعه صدر، وحدت آفرینی، بصیرت دینی و سیاسی، دوری از گرایشات حزبی و جناحی، شجاعت در بیان، وفاداری به ولایت، دوری از اصحاب زر و زور، خوش خلقی و همراهی با مردم و جوانگرایی و آشنایی با ظرفیت‌های استانی، بومی و منطقه‌ی از عمده روحیات یک امام جمعه موفق است.

قریشی با اشاره به اقدامات و ابتکارات انجام شده در نماز جمعه خاطرنشان کرد: از آنجا که نماز جمعه میعادگاه هفتگی مومنین در انجام فریضه عبادی و سیاسی است و به عنوان کانون و قرارگاه فرهنگی شهر محسوب می‌شود، بهره‌گیری از ظرفیت حضور مردمی و نیز بسته نماز جمعه برای انجام فعالیت‌های فرهنگی و اطلاع رسانی عمومی حائز اهمیت است و تاکنون در مسیر رو به رشد ستادهای نماز جمعه، شاهد ابتکارات اجرایی مناسبی بوده‌ایم که در شهر ارومیه نیز انجام شده است .

وی به اقدامات انجام شده در ستاد نماز جمعه ارومیه اشاره کرد و افزود: ایجاد و استقرار هفتگی میز خدمت با حضور مدیران دستگاه‌های اجرایی برای پاسخگویی به سوالات و انتظارات مردمی در محل نماز جمعه و استقرار محلی برای عرضه و معرفی کتاب و دعوت به کتابخوانی با انجام مسابقات و توزیع بروشورهای مرتبط، توجه به فرهنگ قرآنی و تشکیل جلسات قرائت قرآن در ساعت قبل از شروع خطبه ها، برگزاری مسابقات فرهنگی و نیز تجلیل از فعالین فرهنگی در محل نماز جمعه، حضور مسوولین پزشکی، انجام تست‌های قند خون و مشاوره‌های پزشکی و تشکیل شورای مشورتی نماز جمعه برای اخذ دیدگاه‌ها و موضوعات اولویت دار اجتماعی، سیاسی و اقتصادی استفاده از نیروهای جوان در اداره مجموعه ستادهای نماز جمعه از جمله اقدامات انجام شده است.

قریشی در پایان به روش‌های جذب جوانان به نماز جمعه اشاره کرد و گفت: انتخاب مسوول ستاد نماز جمعه شهر از بین جوانان و فعالین فرهنگی شهر ایجاد ارتباط مستمر، دانشگاه ،آموزش و پرورش و تعامل در نحوه حضور این قشر در مناسبت‌ها و حضور دائمی در نماز جمعه دیدار با جوانان و تشکیل جلسات موضوعی و متنوع با جوانان ، حضور امام جمعه در کلاس‌های درس دانش آموزان و دانشگاه‌ها و نیز ارتباط مستقیم با مساجد و حضور در جمع نمازگزاران ، خصوصا جوانان و اعضای کانون‌های فرهنگی است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول