اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان غربی

رد پای صادرات بین استانی در گرانی مرغ/مرغ های آذربایجان غربی به پایتخت می روند

آذربایجان غربی یکی از استانهای مهم کشور در زنجیره تولید مرغ است ولی صادرات بین استانی سبب شده تا مرغ نیز از سفره مردم آذربایجان غربی پر بکشد و به قصد استانها دیگر به ویژه تهران، با قیمت بالاتری خریداری و صادر شود.

رد پای  صادرات بین استانی در گرانی مرغ/مرغ های آذربایجان غربی به پایتخت می روند

به گزارش خبرگزاری فارس از ارومیه به دنبال کمبود و گرانی تخم مرغ طی روزهای گذشته در آذربایجان غربی، در حال حاضر با گرانی مرغ در استان مواجه هستیم.

به نظر می رسد قصه تکراری افزایش یک شبه قیمت ها و کمبود اقلام اساسی و مورد نیاز مردم در استان آذربایجان غربی تمامی ندارد به طوری که ابتدای بهمن ماه قیمت مرغ در استان به ازای هر کیلو 18 هزار تومان بود ولی یک شبه قیمت مرغ به 24 هزار تومان رسید.

این در حالی است که آذرماه امسال نیز استان با کمبود مرغ و تشکیل صف های طولانی مقابل فروشگاه های زنجیره ای مواجه بود و مسوولان قول رفع مشکل را داده بودند ولی تمام این چاره اندیشی ها موقتی بود و نتوانست مشکل کمبود و گرانی مرغ را رفع کند.

فروش مرغ تولیدی آذربایجان غربی به سایر استانها با قیمت بالاتر

محمد و علی دو برادر مرغ فروش واقع در خیابان مدنی ارومیه هستند که فروش مرغ تولیدی استان به سایر استانها با قیمت بالاتر را دلیل کمبود و گرانی مرغ عنوان می کنند.

محمد با اشاره به کمبود مرغ در بازار، می گوید: وقتی مرغی به بازار نیاید، ما چه بفروشیم؟

وی ادامه داد: کم بودن توزیع مرغ به مغازه دارها از سوی مرغ داران مشکل اصلی است، به طوری که مرغ آذربایجان غربی با قیمت بیشتر به سایر استانها فروخته می شود.

خروج مرغ زنده از آذربایجان غربی ممنوع شد

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان غربی که طی ماه گذشته نسبت به رفع کمبود و اصلاح قیمت مرغ قول مساعد داده بود، گفت: خروج مرغ زنده از استان به سایر استان‌ها ممنوع است و مرغ‌داران موظف هستند مرغ تولیدی خود را در کشتارگاه های استان کشتار کنند.

نادر صادقی پای دستگاه های نظارتی را در این زمینه وسط کشید و افزود: دستگاه های نظارتی موظف هستند تا از مرحله تولید و کشتار تا عرضه مرغ در آذربایجان غربی بدون وقفه نظارت کنند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان غربی به نظارت بیشتر بر روند عرضه محصولات گوشتی به ویژه مرغ توسط نهادهای نظارتی تاکید کرده بود.

مشکل گرانی مرغ تا هفته آینده رفع می شود

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی بار دیگر از رفع مشکل گرانی مرغ تا هفته آینده خبر داد.

رسول جلیلی گفت: در حال حاضر 4 هزار و 200 قطعه جوجه ریزی در استان را شاهد هستیم که میزان مصرف استان در پیک ترین ایام سال 3 هزار و 600 هزار قطعه مرغ است.

وی شیوع آنفلوانزای پرندگان و صادرات مرغ کشتار شده به سایر استانها به ویژه تبریز و تهران را عامل اصلی گرانی و کمبود مرغ در بازار استان عنوان کرد و افزود: با توجه به کمبود مرغ در استانهای بزرگ کشور و از سوی دیگر عدم ممنوعیت مرغ کشتار شده به سایر استانها، سبب شده تقاضا برای خرید مرغ استان توسط سایر استانها افزایش یابد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با بیان اینکه فقط توانسته ایم از خروج مرغ زنده به سایر استانها ممانعت به عمل آوریم، گفت: براساس سیاست های کلان کشوری، خروج مرغ کشتار شده از استان، هیچ ممنوعیتی ندارد.

جلیلی با بیان اینکه خروج مرغ زنده از استان سبب می شود جلو دلالان مرغ گرفته شود، اعلام کرد: باید در بحث مرغ کشتار شده نیز نظارت ها افزایش یابد.

وی با بیان اینکه میزان جوجه ریزی در استان مدیریت شده است، گفت: در ماه های گذشته مرغداران گرانی نهاده های دامی را برای کاهش میزان جوجه ریزی عنوان می کرند که با اقدامات انجام گرفته، از آذر ماه 100 درصد نهاده های دامی مورد نیاز مرغداران با ارز 4 هزار و 200 تومانی در اختیار مرغداران قرار گرفت.

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی اظهار داشت: میزان تولید مرغ استان بیش از نیاز استان است و با توجه به تخصیص 100 درصدی نهاده های مورد نیاز مرغداری ها، هرگونه افزایش قیمت و یا کمبود مرغ در بازار غیرمنطقی به نظر می رسد و ضرورت دارد نظارت ها در این زمینه افزایش یابد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول