اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان شرقی

450 گونه گیاهان دارویی در آذربایجان شرقی/ تولید 18 هزار تن انواع گیاهان دارویی در استان

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی گفت: در سال زراعی 99-98 بیش از3 هزار و 523 هکتار از اراضی زراعی استان به کشت گیاهان دارویی اختصاص یافته بود که 18 هزار و 721 تن انواع گیاهی دارویی تولید شد.

450 گونه گیاهان دارویی  در آذربایجان شرقی/ تولید 18 هزار تن انواع گیاهان دارویی در استان

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، اکبر فتحی در گفتگو با خبرنگاران اظهار داشت: یکی از مشکلات اصلی زنجیره تولید گیاهان داروئی در استان آذربایجان شرقی؛ تامین نهاده، بذر و نشاء این گیاهان است متاسفانه در سطح استان تولید نشاء گیاهان دارویی انجام نمی شود و کشاورزان مجبورند نشاء مورد نیاز خود را از سایر استان ها تامین کنند.

وی ادامه داد: از سرمایه گذاران دعوت می شود تا در امر تامین نهاده و کشت نشاء گیاهان داروئی سرمایه گذاری کرده و به فعالیت مشغول شوند.

فتحی با اشاره به مسائل و مشکلات گیاهان داروئی، گفت: هم فرآوری کنندگان این محصولات بابت عدم محصولات باکیفیت ناراضی هستند و هم تولیدکنندگان از عدم وجود مشتریان مناسب اظهار نارضایتی می کنند.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان خاطرنشان کرد: علت اصلی این مسئله تکیه گیاهان دارویی بر منابع طبیعی است، گیاهان داروئی از منابع طبیعی و عرصه های ملی تولید می شوند و طبیعتاً اسانس مورد نظر و ماده موثر در طول سنوات مختلف تغییر پیدا می کند.

وی گفت: برای حل این معضل در مرحله اول باید به طرف زراعی سازی گیاهان دارویی پیش رویم و در مرحله بعد کشت گیاهان دارویی باید براساس کشاورزی قراردادی انجام شود تا هم کشاورزان و هم فرآوری کنندگان این محصولات با خیال راحت به فعالیت خود ادامه دهند.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی گفت: در سال زراعی 99-98 بیش از3 هزار و 523 هکتار از اراضی زراعی استان به کشت گیاهان دارویی اختصاص یافته بود که 18 هزار و 721 تن انواع گیاهی دارویی تولید شد.

وی گفت: از این میزان کشت، یک هزار و 447 هکتار به کاشت گل محمدی با تولید چهار هزار و 534 تن محصول و متوسط عملکرد چهار هزار کیلوگرم در هکتار، 334 هکتار به کاشت زعفران با تولید یک هزار و 524 کیلو محصول و متوسط عملکرد 4.6 کیلوگرم در هکتار و یک هزار و 742 هکتار از انواع مختلف گیاهان دارویی با چهارده هزار و 186 تن محصول و هشت هزار و 400 کیلوگرم متوسط عملکرد در هر هکتار را شامل می شود. 

وی با بیان اینکه در سال زراعی 99-98 در سطح 204 هکتار گیاهان دارویی با تولید 816 تن و گل محمدی در سطح 142 هکتار و زعفران در سطح 37 هکتار توسعه یافته است، ادامه داد: استان آذربایجان شرقی با داشتن 450 گونه گیاهان دارویی یکی از غنی ترین استانها در سطح کشور می باشد که این میزان در حدود 25درصد گونه های شناسایی شده استان است.

فتحی، اظهار کرد: تعداد 21 واحد فرآوری گل محمدی( گلاب و اسانس)، عرقیات گیاهان دارویی، شربت های گیاهان دارویی، بسته بندی گیاهان دارویی، بسته بندی زعفران و سماق در سطح استان آذربایجان شرقی فعال هستند.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان با بیان اینکه برنامه ابلاغی اقتصاد مقاومتی برای کشت گیاهان دارویی در استان آذربایجان شرقی 691 هکتار بود  افزود:  در اجرا 720 هکتار از اراضی زراعی استان به کشت گیاهان دارویی اختصاص یافته است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر اجرای برنامه الگویی طرح توسعه گیاهان دارویی از محل اعتبارات احیای دریاچه ارومیه یارانه نهال و گیاهان دارویی، افزود: مبلغ سه هزار و 630 میلیون ریال جهت توسعه گیاهان دارویی تخصیص یافته که از این مبلغ یک هزار و 597 میلیون ریال در کاشت بهاره جهت خرید بذر و نشا و قیم گیاهان دارویی همچون سیاه دانه، رازک، آویشن در شهرستانهای حوزه دریاچه ارومیه شامل تبریز، اسکو، شبستر، بناب، عجب شیر و مراغه هزینه شده و مبلغ دو هزار و 33 میلیون ریال نیز در کاشت پاییزه گیاهان دارویی موسیر، آویشن و سیاه دانه هزینه خواهد شد.

فتحی، ادامه داد: از اعتبارات یارانه نهال و گیاهان دارویی مبلغ 80 میلیون ریال در سطح 11.5 هکتار در شهرستانهای خداآفرین، مرند، عجب شیر، اسکو و بستان آباد برای کاشت زیره سبز و سیاه دانه در کاشت بهاره و پاییزه اختصاص یافته است.

وی در خصوص تسهیلات اعتباری پرداخت شده در سال 98، گفت: در سال 98 تعداد 26 فقره پرونده گیاهان دارویی در سطح 74.6 هکتار به مبلغ 23 هزار و 880 میلیون ریال ثبت شده در سامانه سیتا جهت جذب تسهیلات مورد بررسی قرار گرفته و به بانکهای عامل معرفی شده اند همچنین در سال 99 تعداد 17 فقره پرونده در سطح 26 هکتار به مبلغ 15 هزار و 920 میلیون ریال در سامانه سیتا از محل تسهیلات تبصره 18 به کارگروه استانی معرفی شده است.

انتهای پیام/60001/و

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول