به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، لایحه شهرداری تبریز در خصوص اصلاح و افزایش معادل ۳۵ درصد برای سال ۱۴۰۰ نسـبت به نرخ کرایههای واقعی سالجاری در مسیرهای اصلی شهر تبریز و بهصورت مبلغ رند شده در دستور کار شورای اسلامی شهر تبریز قرار گرفت و با افزایش ۳۵ درصدی نرخ کرایه تاکسیها در سال آینده موافقت شد.
سونیا اندیش، عضو شورای شهر تبریز در این خصوص گفت: بحث رند کردن مبالغ کرایه تاکسیها باید مدنظر باشد.
وی افزود: شهرداری تاکسیها را مکلف کرده تا کارتخوان برای تاکسیها در نظر بگیرد.
وی با بیان اینکه اپلیکیشنهای موبایلی که امروز فعال هستند تمام شهروندان نمیتوانند از این اپلیکیشنها استفاده کنند اما عموم مردم استفاده از کارتخوانها را یاد گرفتهاند، بیان داشت: رند کردن کرایه در برخی خطوط به نفع رانندگان و در برخی موارد به ضرر تاکسیرانان است.
عضو شورای اسلامی شهر تبریز تصریح کرد: شهرداری اگر بتواند با بانکها مذاکره کند تهیه کارتخوان به نفع بانکهاست.
چرا شهرداری تبریز نمیتواند
محمدباقر بهشتی دیگر عضو شورای تبریز گفت: شهرداری باید ارادهای برای الکترونیکی کردن پرداختها در تاکسیرانی داشته باشد، چگونه است که یک شرکت خصوصی توانسته اما شهرداری نمیتواند.
خزانهدار شورای اسلامی شهر تبریز گفت: در تعیین نرخی که برای کرایه تاکسیها مصوب شده است آیا نماینده تاکسیها حضور داشتهاند یا خیر.
غلامحسین مسعودیریحان با بیان اینکه با شیوع کرونا استفاده از حمل و نقل عمومی کاهش داشته است، اضافه کرد: با روند فعلی اقتصاد کشور تورم در سال آینده نیز افزایش خواهد یافت باید در تعیین نرخ کرایه تورم سال آینده را در نظر بگیریم.
وی گفت: خدماتی که به اتوبوسرانی ارائه میشود به تاکسیرانان ارائه نمیشود.
فریدون باباییاقدم دیگر عضو شورای شهر تبریز نیز اظهار داشت: کرایههای واقعی و مصوب سال باید براساس کرایههای مصوب باشد.
عبدالله تقیپور عضو شورای شهر تبریز افزود: از شهرداری برای قیمتگذاری قبل از موعد تقدیر میکنیم.
وی افزود: چندین سال است بحث تاکسی مترها و خودپرداز ها مطرح است. شهرداری در بانک شهر سهامدار است و ۶۰۰ میلیارد تومان پول شهرداری در بانک شهر است که باعث کمک به این بانک شده است که میتواند در این زمینه کمک حال ما باشد.
تقیپور تصریح کرد: در خبرها آمده بود در خصوص شیوع کرونا ۱۵۰ نفر از تاکسیرانان جان خود را از دست دادهاند، باید نسبت به ارتقا این قیمت حساس باشیم.
سونیا اندیش همچنین اضافه کرد: افزایش قیمت کرایه تاکسیها در سالهای گذشته مناسب با افزایش تورم افزایش نیافته است.
وی تاکید کرد: خودرویی که سال گذشته ۷۰ میلیون تومان ارزش داشت امروز بیش از ۲۰۰ میلیون تومان است و قطعه آنها نیز گران شده است.
عضو شورای اسلامی شهر تبریز گفت: وظیفه شورا و وظیفه دستگاه های متولی ارائه تسهیلات و کمک به رانندگان است. سالهای قبل قطعات مصرفی به تاکسیرانان ارائه میشد اما اخیرا همچین چیزی نداریم.
ناوگان اتوبوسرانی را به نحو مناسب بهروزرسانی و گسترش ندادیم
اندیش با اشاره به اینکه ناوگان اتوبوسرانی را به نحو مناسب بهروزرسانی و گسترش ندادیم، یادآور شد: مترو نیز تکمیل نیست و مردم از تاکسی استفاده میکنند، بضاعت مردم نیز بیش از این نیست.
وی گفت: بانک شهر مدیون شهرداری است و باید در ارائه خودپرداز به شهرداری اقدام کند.
عضو شورای اسلامی شهر تبریز اضافه کرد: ماهانه مبالغ بالای تراکنش در این تاکسیها وجود دارد که بسیار به نفع بانک شهر است و باید با ما همکاری کند.
مسعودیریحان گفت: سال گذشته ۳۲ میلیارد تومان برای فناوری اطلاعات بودجه در نظر گرفته شد و هدف هوشمند کردن شهر بود.
وی افزود: شرکتهایی وجود دارد که حاضرند نه تنها پولی از تاکسیها دریافت نکنند بلکه حاضرند امکاناتی نیز به آنها بدهند وگرنه شرکتهایی وجود دارند که متقاضی همکاری هستند اما ارادهای برای ارائه دستگاه پوز به تاکسیها در شهرداری وجود ندارد.
خزانهدار شورای اسلامی شهر تبریز تاکید کرد: وقتی میگوییم قطار شهری آن مقدار که هزینه شده خروجی نداشته است برخی همکاران گلایه میکنند اما واقعیت این است که خروجی مترو به اندازه هزینه کرد نیست.
اتوبوسهای تبریز اسقاط و رده خارج هستند
عضو شورای اسلامی شهر تبریز گفت: اتوبوسهای ما امروز در حال اسقاط هستند و رده خارج شدهاند اما اقدامی انجام نشده است.
وی تاکید کرد: بار حمل ونقل شهر تبریز را تاکسیها دارند به دوش میکشند اما تسهیلات مناسبی به آنها ارائه نشده است و تصمیمات گرفته شده عملی نشده.اند.
مسعودیریحان اضافه کرد: باید نمایندگان تاکسیرانی در جلسات تعیین و تکلیف حضور داشته باشند.
اندیش گفت: کرایه تاکسیها اگر ۳ برابر نیز افزایش یابد بازهم جوابگوی نیازهای آنان نیست و باید برای آنها تسهیلات در نظر گرفت.
وی بیان داشت: رانندگان تاکسی جزو اقشار مستضعف جامعه هستند.
سونیا اندیش گفت: امروز در کشور رکود وجود دارد، میانگین درآمد رانندگان تاکسی نزدیک 2.5 میلیون تومان است که این جوابگوی نیاز آنها نیست.
عضو شورای اسلامی شهر تبریز بیان داشت: فرمانداری نباید با درصد صحبت کند بلکه باید با واقعیتها سخن بگوید، چرا که بیش از ۵۰ درصد افزایش بازهم حداقل افزایش است.
وی ادامه داد: چگونه میشد شهرداری تاکسیرانی را همانند اتوبوسرانی اداره میکرد در آن صورت باید چندین میلیارد تومان هزینه میکرد لااقل به آنها تسهیلات دهد.
اندیش گفت: نباید بار مالی برای تهیه کارتخوان به رانندگان تاکسی وارد شود، اگر بخواهیم نرخ کرایه تاکسی را افزایش دهیم و واقعی شود باید ۳۰۰ درصد افزایش یابد تا واقعی شود.
دبیر شورای اسلامی شهر تبریز گفت: سیاستگذاری کپنهاگ در دانمارک برای آلودگی هوا، سلامت مردم و کاهش ترافیک، هزینه حمل و نقل عمومی را افزایش دادهاند تا مردم با دوچرخه رفت آمد کنند تا علاوه بر کاهش الودگی هوا سلامت مردمنیز ارتقا یابد در دنیا اینگونه تفکرات نیز وجود دارد.
وی ادامه داد: اجرای این طرح در ایران نیاز به فرهنگسازی و ایجاد زیرساختهاست.
دخالت دولت در قیمتگذاری درست نیست
شکور اکبرنژاد گفت: دخالت دولت در قیمتگذاری درست نیست، قیمتگذاریهای ما چون منطقی نیست، رعایت نمیشود.
وی افزود: بدنه شهرداری به قدری سنگین است که توان حرکت ندارد، قابل قبول نیست که نتوان به تاکسیها پوز ارائه کرد.
تا امروز کسی را به دلیل خالی بودن مغازهها، کسی را دادگاهی نکردیم
اکبرنژاد اظهار داشت: مغازههای ما در نقاط مختلف بلااستفاده باقی مانده است اما تا امروز کسی را به دلیل خالی بودن این مغازهها، کسی را دادگاهی نکردیم اما اگر برای گسترش کسب و کار مساعدت انجام شود، دخالت میشود.
اعضای شورای شهر با افزایش ۳۵ درصدی نرخ کرایه تاکسیها در سال آینده نسبت به نرخ مصوب سال ۹۹ با این شرط که شهرداری برای تاکسیها کارتخوان رایگان ارائه دهد تصویب شد.
انتهای پیام/60001/س