اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان شرقی

ثبت 55 اثر تاریخی، فرهنگی و طبیعی آذربایجان شرقی در فهرست آثار ملی

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان شرقی از ثبت 55 اثر تاریخی، فرهنگی و طبیعی آذربایجان شرقی در فهرست آثار ملی طی سال 99 خبر داد.

ثبت 55 اثر تاریخی، فرهنگی و طبیعی آذربایجان شرقی در فهرست آثار ملی

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، احمد حمزه زاده امروز در گفت وگو با خبرنگاران اظهار داشت: حفاظت و صیانت از آثار و ابنیه‌های تاریخی یکی از نیازمندی‌های امروز کشورهای مختلف برای پشتوانه سازی هویتی و فرهنگی فرداست و آذربایجان شرقی با برخورداری از تاریخ چندین هزار ساله، جغرافیای طبیعی، انسانی و سیاسی و فرهنگی پراهمیت در این حوزه پیشرو است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان شرقی با بیان اینکه این اداره کل طی سال 99، مرمت، حفاظت، بازسازی و ساماندهی 34 اثر ارزشمند و تاریخی استان را در دستور کار قرار داده بود، ادامه داد: در راستای نیل به اهداف حفاظتی و صیانتی از ابنیه تاریخی، این اداره کل حفاظت، مرمت، بازسازی و کاوش 34 اثر از جمله کاوش، مرمت و ساماندهی "مجموعه تاریخی ربع رشیدی"، "مجموعه حسن پادشاه"، "مقبره چهار منار" و "بازار تاریخی تبریز" و همچنین مرمت و ساماندهی "مجموعه شیخ شهاب‌الدین اهری" در رأس این امور قرار گرفت.

او در ادامه از مستند نگاری سنگ‌قبرهای دوره اسلامی شهرستان اهر و جمع‌آوری در محوطه بنای تاریخی قاسم خان اهری و همچنین مستند نگاری سنگ‌قبرهای دوره اسلامی شهرستان ورزقان و جمع‌آوری در محوطه بنای تاریخی امیر ارشد در راستای راه‌اندازی موزه سنگ خبر داد.

حمزه زاده انجام مطالعات پیوسته و تخصصی در خصوص برخی از مناطق و آثار تاریخی استان را از دیگر اقدامات ویژه این اداره کل در سال 99 بیان کرد و گفت: طی سال 99 مطالعات اولیه و تهیه پروپوزال برای مجموعه فرهنگی تاریخی غازانیه و اخذ مجوز کاوش برای تعیین عرصه و پیشنهاد حریم و همچنین مطالعه و جمع‌آوری اطلاعات پایه برای کتیبه‌های تاریخی پیش از اسلام موجود در استان به منظور ارائه طرح، ساماندهی و حفاظت انجام شد.

او در ادامه از اجرای برنامه گمانه‌زنی به منظور تعیین عرصه و پیشنهاد حریم برای محوطه تاریخی آغچه ریش چاراویماق و الله قلی تپه سی شهر لیلان از توابع شهرستان ملکان و همچنین ادامه کاوش شهر تاریخی اوجان واقع در شهرستان بستان‌آباد و ساماندهی مجدد ترانشه های کاوش شده در ربع رشیدی تبریز به منظور جلوگیری از تخریب معماری‌های مکشوفه در سال‌های گذشته، خبر داد.

حمزه زاده از جمله اقدامات مهم و مؤثر در حفظ آثار تاریخی و فرهنگی را ثبت آن‌ها در فهرست آثار ملی، عنوان کرد و گفت: در این زمینه اداره کل میراث فرهنگی استان طی سال 99 اقدام به ثبت ملی 55 اثر تاریخی، فرهنگی، طبیعی کرده است که از این میان 17 اثر ثبت‌شده متعلق به بناهای تاریخی (آثار غیرمنقول)، 11 اثر متعلق به آثار منقول، 13 اثر طبیعی، 14 اثر معنوی و در حوزه حریم آثار تاریخی نیز اقدام به تعیین حریم 17 اثر کرده است.

انتهای پیام/60001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول