اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان شرقی

مارکوپولو فوتبال ایران کیست

حضور در بیش از 20 تیم به عنوان سرمربی رکورد باورنکردنی در فوتبال به شمار می‌رود.

مارکوپولو فوتبال ایران کیست

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، دایره محدود مربیان فوتبال ایران سبب شده کمتر مربی جوانی بتواند شایستگی خود را به معرض مدیران فوتبال نشان داده و وارد این چرخه شود.

در سطح فوتبال جهان یک مربی به‌طور متوسط تنها یک دهه در بورس قرار داشته و بعد از آن جای خود را به مربیان جوان می‌دهد. هر چند مربیانی هم بودند که به دلیل نتایج بسیار خوبی بیش از  2 دهه در سطح اول فوتبال جهان حضور داشتته که سرآمد آنها آلکس فرگوسن است.

اما در فوتبال ایران شایستگی و نتایج خوب دلیلی برای ماندن در چرخه محدود مربیان نیست. چه بسا مربیانی هستند که سال‌ها است که نتیجه نمی‌گیرند، اما لابی‌هایی قدرتمند برای همیشه ماندن در صحنه را دارند.

امسال هم تقریبا تمامی تیم‌های لیگ برتر از مربیان سال‌های گذشته استفاده می‌کنند و مربی جدیدی در بین آنها شاهد نیستیم.

مارکوپولو فوتبال ایران

فیروز کریمی سرمربی تیم تراکتور سابقه 32 سال مربیگری را دارد. وی از شمال تا جنوب و از شرق تا غرب کشور را مربیگری کرده است. 

وی هدایت 22 تیم را برعهده داشته و اگر تیم‌های تکراری را هم محاسبه کنیم، در بیش از 30 تیم مربیگری کرده و رکوردار فوتبال ایران از این حیث است.

تمام افتخارت فیروز کریمی مانند قهرمانی پاس در آسیا، قهرمانی پاس در لیگ قدس، قهرمانی بهمن کرج در جام حذفی همه در دهه اول مربیگری‌اش به دست آمده و آخرین عنوانش در فوتبال به عنوان مربی نایب قهرمانی در لیگ برتر با تیم استقلال اهواز در سال 1385 است. وی در سال‌های بعدی بیشتر هدایت تیم‌های پایین جدول را برعهده داشته و یا برای فرار از سقوط تیم‌های در معرض سقوط انتخاب شده بود.

نفر دوم لیست فرهاد کاظمی دستیار فیروز کریمی در پاس تهران است.

25 سال مربیگری که قهرمانی در لیگ برتر و جام حذفی با تیم سپاهان که هر 2 در دهه اول مربیگری فرهاد کاظمی به دست آمده است.

مرحوم محمود یاوری، مجید جلالی و فراز کمالوند در رده‌های بعدی لیست مربیان مارکوپولویی قرار دارند.

در بین این مربیان تنها مجید جلالی بزرگترین موفقیتش که قهرمانی در لیگ برتر با پاس و جام حذفی با صبا، در دهه دوم مربیگریش بوده و بقیه مربیان تمامی موفقیت‌هایش در همان دهه اول بوده و سال‌های بعدی از اعتباری پیر‌وزی‌های سال‌های نخستین مربیگری خود استفاده کردند.

انتهای پیام/60017/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول