اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

آذربایجان شرقی

مسجدی از جنس امید؛ از ابتکار مهدکودک «فرشته‌های حسینی» تا ایجاد اشتغال برای جوانان

هیات عزاداری مسجد سالار شهیدان و محبین عقیله العرب تبریز با ایجاد مهدکودک فرشته‌های حسینی زمینه ای فراهم کردند تا خانواده‌ها با خیال راحت‌تری در هیات عزاداری سید و سالار شهیدان شرکت کنند.

مسجدی از جنس امید؛ از ابتکار مهدکودک «فرشته‌های حسینی» تا ایجاد اشتغال برای جوانان

خبرگزاری فارس، معصومه درخشان- جوانان هیات عزاداری مسجد سالار شهیدان تبریز و هیات محبین عقیله العرب که دغدغه حضور کودکان به همراه والدین در هیات را داشتند با همفکری یکدیگر با ایجاد مهدکودک حسینی سعی کردند زمینه‌ای فراهم کنند تا خانواده‌ها با خیال راحت‌تری در هیات عزاداری سید و سالار شهیدان شرکت کنند.

 

مهدکودک حسینی آرامش خاطر والدین

محسن بخت شکوهی مسوول پایگاه مقاومت مسجد سالار شهیدان در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در تبریز با اشاره به اجرای این طرح برای اولین بار در تبریز گفت: کودکانی که به همراه والدین به هیات می‌آیند علاقه‌مند هستند در برنامه‌های خاصی که ویژه کودکان باشد شرکت کنند، از آن جایی که سن کودکان کم است و هیات‌های عزاداری جذابیتی که برای والدین دارد ممکن است برای کودکان جذاب نباشد به همین علت با همکاری و همفکری هیات محبین عقیله العرب مهدکودک حسینی ایجاد شد.

برای اجرای این طرح امکاناتی همچون سرسره، استخرتوپ، وسایل نقاشی و ...فراهم شد و ۱۰ نفر از خواهران که دوره‌های آموزشی ویژه کودکان را سپری کرده و  مربیان مهدکودک و مربیان قرآنی مساجد بودند از این طرح استقبال کرده و برای اجرای هر چه بهتر این طرح با ما همکاری و مشارکت کردند.

 مهدکودک حسینی ویژه کودکان زیر ۶ سال بود و داستان‌هایی به زبان کودکان در مورد عاشورا دیوارنگاری شده بود، همچنین خواندن شعر کودکان به همراه مربی و قصه‌گویی مربیان بخش دیگری از برنامه‌های مهدکودک بود که در ایام عزاداری از اول تا دوازدهم محرم اجرا شد.

همزمان با والدین که در برنامه‌های هیات شرکت می‌کردند کودکان نیز با حضور در این مهد کودک باعث آرامش خاطر والدین بودند.

وی ادامه داد: این طرح از اول تا دوازدهم ماه محرم در پایگاه مقاومت بسیج مسجد سالار شهیدان اجرا شد و با اعتماد و  استقبال خانواده‌ها مواجه شد به طوری که هر شب بیش از ۳۰ خانواده کودکان خود را به مهدکودک حسینی آورده و با آسودگی خاطر در هیات عزاداری شرکت می‌کردند.

 

بخت شکوهی اظهار داشت: تجهیزات این مهدکودک به صورت امانی در اختیار ما قرار گرفته بود و افرادی که متولی بودند به احترام و برکت امام حسین( ع) هزینه‌ای دریافت نکردند.

وی با اشاره به برنامه‌ها و محتوای هیات عزاداری افزود: هیات عزاداری مسجد سالار شهیدان بعد از نماز مغرب و عشاء با تلاوت قرآن کریم شروع می‌شد و با قرائت زیارت عاشورا و سخنرانی علما درباره ماهیت قیام حسینی ادامه پیدا می‌کرد.

همچنین در برنامه هیات هر شب یک خانواده معظم شهید اعم از مادر، پدر، همسر یا فرزند حضور داشته و با اهدای یک هدیه معنوی مانند  یک تکه سنگ حرم و تربت امام حسین( ع)، آب مطهر مرقد حضرت ابوالفضل (ع)، یک تکه از فرش متبرک حرم امام رضا ( ع ) به همراه تمثال شهید به خانواده وی اهدا می‌شد.

محفل قرآنی ۱۵ ساله

مسوول پایگاه مقاومت بسیج سالار شهیدان در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به فعالیت‌های این پایگاه گفت: یکی از برنامه‌های ثابت و محوری این پایگاه جلسه آموزش قرآن کریم است که به صورت ثابت هر هفته روزهای یکشنبه عصر با حضور استاد وظیفه شعاع برگزار می‌شود. این جلسه قرآنی با محوریت آموزش و تربیت چهره‌های جدید قرآنی  بیش از ۱۵ سال است که به طور مرتب در زمینه صوت، لحن، مفاهیم و حفظ قرآن کریم فعال است و بیش از ۲۰۰ نفر از نوجوانان و جوانان قرآنی در این جلسات شرکت می‌کنند. همچنین کرسی‌های تلاوت قرآن‌کریم  با حضور قاریان ممتاز ملی و بین‌المللی در این محفل قرآنی برگزار می‌شود.

 

تشکیل گروه جهادی و شناسایی خانواده‌های محروم

شناسایی خانواده‌های نیازمند و حمایت از آنها مستلزم  تشکیل گروه جهادی بود و جوانان این پایگاه برای اینکه مرهمی بر دل‌های خانواده‌های نیازمند باشند به شناسایی و شناسنامه‌دار کردن این خانواده‌ها اقدام کردند به طوری که ۹۰ خانواده نیازمند شناسایی شده و در ایام شیوع کرونا به این خانواده‌ها مورد حمایت قرار گرفته و اهدای کمک‌های مومنانه به صورت هدفدار بود.

بخت شکوهی با اشاره به تشکیل گروه جهادی مسجد سالار ادامه داد: گروه جهادی یاران در سال ۱۳۹۸ فعالیت خودش را آغاز کرد و با شیوع کرونا عمده فعالیتش در عرصه سلامت متمرکز بود. سمپاشی آمبولانس‌ها و پمپ بنزین‌ها، تهیه و توزیع ماسک و اقلام بهداشتی مانند ماسک و دستکش و شوینده‌ها و توزیع بین خانواده‌های نیازمند در اولویت فعالیت گروه جهادی بود.

 تاکنون در ایام و مناسبت‌های مختلف ۶ مرحله بسته‌های معیشتی در بین ۹۰ خانواده کم درآمد و محروم توزیع شده است.

خرید اقلام از مغازه‌های حاشیه شهر

وی با اشاره به خرید بسته‌های معیشتی از مغازه‌های حاشیه شهر خاطرنشان کرد: یک طرح ابتکاری توسط اعضای گروه جهادی انجام شد و آن خرید اقلام بسته‌های معیشتی از مغازه‌های خرده فروشی در حاشیه شهر بود. بسیاری از افراد برای خرید بسته‌های معیشتی به عمده فروش ها یا سوپرمارکت و هایپرمارکت های بزرگ مراجعه می‌کردند در حالی که دوستان ما برای حمایت از مغازه‌داران حاشیه شهر از آنها خرید می‌کردند تا به صورت غیرمستقیم از آنها حمایت شود.

 

ایجاد اشتغال و صندوق قرض‌الحسنه

بخت‌شکوهی یکی دیگر از فعالیت‌های گروه جهادی را فعالیت اقتصادی و کارآفرینی ذکر کرد و گفت: در این راستا برای سه خانواده در زمینه قالی بافی شغل پایدار ایجاد شده است. ایجاد کارگاه قالی بافی برای خانواده‌هایی که روز مزد کار می کردند از جمله این حمایت‌ها است. همچنین برای یک خانواده دیگر در زمینه صنایع دستی فعالیت می‌کردند مواد اولیه تهیه شد تا باعث رونق کسب و کار و فعالیت آنها باشد.

تاسیس صندوق قرض الحسنه نیز از جمله فعالیت این گروه جهادی است. یک صندوق برای حمایت از اعضای گروه جهادی و صندوق قرض الحسنه دوم نیز برای حمایت از خانواده‌های محروم و پرداخت وام بدون سود و بهره که تاکنون به ۱۰خانواده که به وام فوری و ضروری  نیاز داشتند پرداخت شده است.
همچنین تعداد سه عدد تبلت برای خانواده‌هایی که دارای فرزند دانش‌آموز بودند خریداری شده بود از تحصیل باز نمانند.

اردوهای علمی، زیارتی و تفریحی در طرح تابستانی

نوجوانان و جوانان منطقه یک پای ثابت طرح تابستانی این مسجد هستد. برگزاری اردوهای علمی در قالب بازدید از مراکز علمی و صنعتی، اردوی زیارتی مشهد مقدس به مدت یک هفته ویژه دانش‌آموزان و دانشجویان،بازدید از موزه‌ها، کوهپیمایی، برگزاری کلاس‌های آموزشی و آمادگی برای کنکور و کلاس‌های دینی و مذهبی و ... از جمله برنامه‌های طرح تابستانی است.

برگزاری جلسات ویژه مشاوره در زمینه مسائل تربیتی نوجوانان و جوانان برای والدین از دیگر برنامه‌های اجرا شده توسط پایگاه مقاومت مسجد سالار است.

 

پاتوق جوانان حسینی تبریز

بخت شکوهی در ادامه با تاکید بر هم افزایی و وحدت میان هیات‌های عزاداری تصریح کرد: در شرایط فعلی جامعه وحدت رویه و هم افزایی بین هیات‌ها و پایگاه‌های مقاومت ضرورت جامعه است.

هیات مسجد سالار شهیدان و محبین عقیله العرب با وحدت رویه با یکدیگر همکاری می‌کنند به طوری که این دو هیات به پاتوق جوانان حسینی تبریز تبدیل شده و در  تمام مراسمات ملی و مذهبی در طول سال با هم مشارکت می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: اگر نیروهای ارزشی هم افزایی کرده و با همدیگر مشارکت کنند می‌توانند اقدامات بزرگی در سطح شهر انجام دهند.

بخت شکوهی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به حضور چشمگیر خواهران در برنامه‌های هیات اظهار داشت: واحد خواهران این پایگاه مقاومت یکی از پایگاه‌های فعال است و در ایام محرم نیز مشارکت آنها خیلی بیشتر است و به صورت تقریبی بیش از ۳۰۰نفر از خواهران در برنامه‌ها حضور دارند.

کارآفرینی برای بانوان

همچنین ۱۰ نفر از بانوان کارآفرین در زمینه وسایل آشپزخانه نقره کاری، دوخت  رومبلی و  وسایل تزییناتی فعال هستند. 

برگزاری جلسات اخلاقی هر هفته به صورت کارگاهی و فعالیت با موضوع  ازدواج آسان، برگزاری کلاس‌های مشاوره  برای جوانان، برگزاری مسابقات ورزشی و قرآنی در پایگاه و معرفی برگزیدگان ، برگزاری کلاس‌های تقویتی و آموزشی از دیگر فعالیت‌های فرهنگی و آموزشی خواهران است.

پای کار انقلابیم

بخت شکوهی  برگزاری مراسم جشن در اعیاد ملی و مذهبی را از برنامه های ثابت پایگاه اعلام کرد و افزود: جشن بزرگ اعیاد ملی و مذهبی پخش گل و شیرینی و نورافشانی در عید نیمه شعبان، غدیرخم، عید ولایت،  میلاد امام رضا ( ع) جشن دهه کرامت، راهپیمایی روز قدس، سالگرد شهادت شهید سلیمانی برگزار می‌شود. لازم به ذکر است با توجه به شیوع کرونا در ایام دهه فجر کاروان خودرویی ( ۲۰۰ دستگاه) از مقابل مسجد حرکت کرده و در جشن انقلاب شرکت کرده بودیم. 

برگزاری جلسات بصیرت افزایی و صحبت کردن در مورد مسائل روز و آگاهی بخشی به جوانان، برگزاری کارگاه سواد رسانه‌ای برای جوانان و خانواده‌ها، بحث آسیب‌های فضای مجازی یکی دیگر از فعالیت‌های این مسجد است.

مسوول پایگاه مقاومت مسجد سالار شهیدان از برگزاری جلسه میز خدمت خبر داد و گفت:  مطالبه‌گری از مسوولان جزو برنامه‌های اصلی این پایگاه است در آینده نزدیک جلسه میز خدمت با حضور اهالی محل  برگزار می‌شود تا مسوولان پاسخگوی درخواست‌ها و مطالبات مردم منطقه باشند.

انتهای پیام/ ۶۰۰۲۰ /ی

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول