اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان شرقی

2600 باغ و مزرعه وقفی در آذربایجان‌شرقی/ تعیین تکلیف 56 هزار هکتار زمین وقفی

مدیر کل اوقاف و امور خیریه آذربایجان‌شرقی به احیای مجموعه‌های کشاورزی موقوفه استان اشاره کرد و گفت: آذربایجانشرقی دو هزار مزرعه و ۶۰۰ باغ موقوفی دارد که با توجه به راکد ماندن این ظرفیت تلاش می‌کنیم با خارج کردن این اراضی از حالت استیجاری توسط اداره کل اوقاف یا به صورت مستقیم و یا مشارکتی با خیران نسبت به احیا آنها اقدام شود.

2600 باغ و مزرعه وقفی در آذربایجان‌شرقی/ تعیین تکلیف 56 هزار هکتار زمین وقفی

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدشهاب حسینی صبح امروز در جمع خبرنگاران ضمن تشریح برنامه‌های دهه وقف اظهار داشت: این دهه از دوم مهر مقارن با ۲۷ صفر با برنامه‌های متعدد در حوزه‌های عمرانی، فرهنگی، عملکردی و افتتاحی آغاز می‌شود.

وی ادامه داد: برپایی نمایشگاه عملکرد وقف در صحن امامزاده سید حمزه، برگزاری جشنواره فرهنگی و ورزشی وقف در ۱۰ مهر به عنوان نخستین جشنواره در نوع خود با رویکرد مسجد محوری، اجرای همایش یاوران وقف، رونمایی از فاز نخست سامانه هیات امنای موقوفه، نشست‌های تخصصی حوزه وقف و برگزاری کارگاه‌های آموزشی با محوریت وقف تنها بخشی از برنامه‌های متعدد در نظر گرفته شده برای این دهه هستند.

حسینی تصریح کرد: اداره‌کل اوقاف و امور خیریه آذربایجان‌شرقی در نتیجه اقدامات و فعالیت‌های متعدد انجام شده در یک سال گذشته به عنوان دستگاه برتر و حائز بیشترین شاخص‌های رشد در جشنواره شهید رجایی امسال انتخاب شده که این مهم برای نخستین بار در طول برگزاری این جشنواره رخ می‌دهد و نشان از اثر بخشی اقدامات فرهنگی و آموزشی و پژوهشی اداره‌کل اوقاف در گسترش فرهنگ وقف در سطح استان است.

وی در خصوص پروژه‌های سرمایه‌گذاری حوزه اوقاف استان نیز گفت: مجموعه اوقاف و امور خیریه با توجه به تعیین شعار سال با عنوان دانش بنیان، اشتغال و کارآفرینی از سوی مقام معظم رهبری، در لبیک‌گویی به این خواسته رهبری جز دستگاه‌های پیشتاز در حمایت از مجموعه‌های دانش بنیان کشور و به تبع آن در استان محسوب می شود به طوری که تنها در یک مورد شرکت دانش بنیانی حوزه کشاورزی در هشترود و با حمایت اوقاف استان از ۱۱ نوع ضایعات بهترین خوراک دام را تولید می‌کند.

مدیرکل اوقاف آذربایجان‌شرقی متذکر شد: طرح گوی‌های جذب‌کننده در حوزه دریاچه ارومیه، انجام طرح مطالعاتی فرآوری سیب به روش دانش بنیان و ساخت سردخانه ۱۰ هزار تنی دو منظوره در ارسباران و ساخت مجموعه مذهبی، تجاری و خدماتی شاه حسین ولی تبریز با ۱۱ واحد خدماتی از جمله مجموعه درمان ناباروری، داروخانه و طب سنتی بخشی از اقدامات اداره‌کل اوقاف و امور خیریه استان با رویکرد دانش بنیان و حمایت از فعالیت‌های این حوزه است.

وی به احیای مجموعه‌های کشاورزی موقوفه استان نیز اشاره و خاطرنشان کرد: آذربایجان شرقی دو هزار مزرعه و ۶۰۰ باغ موقوفی دارد که با توجه به راکد ماندن این ظرفیت تلاش می‌کنیم با خارج کردن این اراضی از حالت استیجاری توسط اداره کل اوقاف یا به صورت مستقیم و یا مشارکتی با خیران نسبت به احیا آنها اقدام شود.

حسینی ادامه داد: در همین راستا تنها ۵۶ هزار هکتار از زمین‌های موقوفی با همکاری اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان‌شرقی تعیین تکلیف و در این زمینه نیز از فعالیت‌ها و ابزارهای دانش بنیان همچون استفاده از نقشه‌برداری‌های ماهواره‌ای بهره گرفته شده و با چنین رویکرد و اقداماتی به دنبال ایجاد چرخه محصول از تولید تا مصرف‌کننده با همراهی مجموعه‌هایی چون دانشگاه تبریز و مجموعه‌های فناوری هستیم تا ضمن حمایت از فعالیت‌های دانش بنیان، زمینه اشتغال آفرینی را نیز از طریق ظرفیت حوزه وقف فراهم کنیم.

وی با اشاره به انجام عملیات ساخت و ساز در ۲۵ امامزاده استان بیان داشت: در حوزه سرمایه‌گذاری نیز برخی مجموعه‌های تجاری، خدماتی و فرهنگی را در مناسبت‌هایی مانند دهه وقف و یا هفته دفاع مقدس و دهه فجر به مرحله اجرا و بهره‌برداری خواهیم رساند که بهره‌برداری از مقبره حمال تبریزی و مدفن استاد فیروز زیرک‌کار در مجموعه‌ای چهار هزار متری، مقبره آیت‌الله گرگری نواده شیخ صفی‌الدین اردبیلی و از عرفای قرن هشتم هجری با بودجه چهار میلیاردی به عنوان مهدیه شرق تبریز از جمله آنها هستند.

انتهای پیام/ ۶۰۰۳۶/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول