اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  بوشهر

فارس گزارش می دهد

طبیعت بکر جم و ظرفیت مغفول مانده گردشگری/ «جنگل گلوبردکان» زیستگاه انواع پرندگان نادر در معرض انقراض

شهرستان جم در فاصله 20 کیلومتری خلیج فارس یکی از خوش آب و هواترین مناطق استان بوشهر را دارا است که در طول سال صدها هزار مسافر و گردشگر از مناطق دیدنی این شهرستان بازدید می‌کنند.

طبیعت بکر جم و ظرفیت مغفول مانده گردشگری/ «جنگل گلوبردکان» زیستگاه انواع پرندگان نادر در معرض انقراض

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان جم، از جم به عنوان نگین سبز استان بوشهر یاد می‌شود و هر ساله در تعطیلات نوروزی مسافران بسیاری وارد این شهرستان می‌شوند. جم یکی از خوش آب و هواترین مناطق استان بوشهر است و شرایط ویژه جغرافیایی این شهرستان و فاصله 20 کیلومتری تا خلیج فارس، جم را به منطقه‌ای دیدنی و با آب و هوای معتدل‌تر نسبت به سایر شهرهای استان بوشهر تبدیل کرده است.

جم شهرستانی خوش آب و هوا در کنار پایتخت انرژی ایران

این شهرستان از شرق و شمال‌شرقی به استان فارس، از جنوب به شهرستان عسلویه و از جنوب‌غربی به شهرستان کنگان و از شمال به شهرستان دشتی و شمال‌غربی شهرستان دیر محدود می‌شود. قرار گرفتن شهرستان جم در محور پرتردد عسلویه به شیراز در جنوب کشور سبب شده تا علاوه بر عید نوروز در روزهای دیگر سال نیز مسافران و گردشگران زیادی از این شهرستان بازدید کنند.

جم از یک طرف، به شهرستان مُهر از توابع استان فارس متصل و از طرف دیگر، از طریق اتوبان ۴خطه جم ـ عسلویه، به منطقهٔ عسلویه، قطب اقتصادی انرژی ایران متصل شده‌است و از طرف دیگر به شهرستان‌های دشتی و دیر ارتباط دارد.

معرفی مناطق دیدنی و گردشگری نگین سبز استان بوشهر

از جمله مناطق دیدنی و گردشگری شهرستان جم می‌توان به کوه پردیس (پدری) - باغ‌های لیمو و زیتون - روستای تاریخی و کوهستانی حرمی اناری – باغستان‌های سورگو - تنگ گرو - آب سبز (اُو سُوز) – باغ‌های انار قلعه باغ (انارستان) - نخلستان‌های گلستان (انارستان) - پیر بی‌بی بانو - پیر بیراهه آبگرمک (امامزاده جعفر)(باغ‌ها و آبشارهای زیبا) - جنگل گلوبردکان (یک جنگل انبوه با رودی نسبتاً دائمی که از میان آن می‌گذرد و در محدودهٔ شهر انارستان و روستای حسین‌آباد محاط شده‌است) - مناظر زیبای گود لح (چشم‌اندازهایی زیبا در پشت کوه‌های بهرباغ ، علی‌آباد و بهارستان) - حمام قاجاریه - روستای بسیار زیبای بابامبارکی و بهارستان - آسیاب علی‌آباد (طاحونهٔ حاجی مظفر) - رشته قنات قره چناق - تنگ حنا - بنو تنگمان - طاقو - حنوط - باغ پدری - سی سواران بهارستان - باغ‌های بیدخوار، نرگسی، بیدبلند، کوری، منظر، حاجی‌آباد، صیدی، پهگو، فرامرزی، انارستان و دیگر روستاهای زیبای جم و ریز - مناطق باستانی دایو و گلوقلات (گیر کلات) - پیر گلدسته - سد و گورستان تاریخی و باغ‌ها و چشمه آب روستای غربه - بناهای تاریخی روستای حرمیک - رشته قنات قدیمی روستاهای تشان و دره بان، زیارتگاه کوهستانی قدمگاه و دره زیبای مجاور روستای دره پلنگی و قنات باستانی پدری و چرم آیینه اشاره کرد.

وجود منابع کاری فراوان در این منطقه، جم را به یک شهرستان مهاجرپذیر تبدیل کرده‌است که نتیجه آن ورود فرهنگ‌های گوناگون به این منطقه است. شهرستان جم در سال‌های اخیر پیشرفت چشمگیر اقتصادی داشته‌است و سه شهرک بزرگ نفت و گاز با جمعیتی بیش از 15 هزار ساکن که کارکنان نفت و گاز و پتروشیمی‌ها می‌باشد نیز در این شهرستان وجود دارد.

از مناطق کوهستانی زیبا تا فاصله نزدیک با خلیج فارس

فرماندار جم در گفتگو با خبرنگار فارس، اظهار داشت: جم یکی از شهرستان‌های جنوبی استان بوشهر با بیش از 70 هزار نفر جمعیت است که مرکز این شهرستان نیز شهر جم است. جم با قرارگیری در ارتفاع 700 متری از سطح دریا و فاصله 20 کیلومتری تا خلیج فارس آب و هوای معتدل و مطلوبی دارد و فاصله این شهرستان تا مرکز استان 265 کیلومتر است.

محمد حسینی افزود: اختلاف دمای هوا با کنار ساحل خلیج فارس که در برخی از روزهای سال تا ۱۰ درجه سانتیگراد می‌رسد و همچنین رطوبت ملایم آن، این منطقه را به یکی از خوش آب و هواترین مناطق جنوب ایران تبدیل نموده‌است. این شهرستان از مناطق کوهستانی و خوش آب و هوای استان بوشهر است و دارای دو بخش مرکزی و ریز می‌باشد که در این شهرستان هوایی خوب و طبیعت و باغ‌ها و مزارع دیدنی وجود دارد.

وی بیان کرد: شهرستان جم دارای سه شهر جم، ریز و انارستان است و به زودی نیز بهارستان در بخش مرکزی به شهر ارتقا می‌یابد تا شاهد چهار شهر در این شهرستان باشیم. جم یکی از شهرستان‌های مهاجر پذیر است که سرعت افزایش جمعیت با توجه به سکونت خانواده‌های کارکنان بخش‌های مختلف صنعتی شاغل در عسلویه به شکل چشم‌گیری در حال افزایش است.

حسینی خاطرنشان کرد: از جمله آثار تاریخی این شهرستان می‌توان به حمام محمد علی خان پریشان جمی، قلعه سی سواران بهارستان، سدهای آبی ساخته شده از سنگ و ساروج در دایو و گیر کلات که شکوه تمدنی هزاران سال قبل را نشان می‌دهد، آسیاب تاریخی حرمی اناری، تراشه‌های سنگی سورگو در انارستان و قلعه حرمیک ریز نام برد.

وجود مرکبات و گونه‌های درختی کم‌نظیر در جم

وی با اشاره به آب و هوای این شهرستان تصریح کرد: این منطقه در ۶۵ کیلومتری منطقه عسلویه قرار دارد که به دلیل وجود کوه‌هایی در اطراف این شهر، به دور از آلودگی زیاد و رطوبت شدید منطقه عسلویه قرار گرفته‌است. شهر جم پاکترین شهر نزدیک عسلویه می‌باشد.

حسینی با بیان اینکه جم در استان بوشهر از جهت کشت انواع مرکبات و گونه‌های دیگر گیاهی و درختی کم‌نظیر است ابراز کرد: شهر جم از پتانسیل بسیار بالایی برای سرمایه‌گذاری در بخش‌های صنعتی، گردشگری، اقامتی و خدماتی برخوردار است.

نگاهی به وضعیت راه‌های ارتباطی این شهرستان

فرماندار جم با بیان اینکه هر ساله صدها هزار مسافر نوروزی وارد جم می شود از مردم سراسر ایران درخواست کرد تا در بهار 98 نیز از طبیعت جم استفاده کنند و گفت: راه‌های زمینی ارتباطی به شهرستان جم از شیراز، کوار، فیروزآباد،فراشبند و مهر در استان فارس، لامرد، مهر، گله دار استان فارس به جم، از پارسیان استان هرمزگان به عسلویه به جم و از بندر بوشهر، خورموج، دوراهک به بخش ریز شهرستان جم و همچنین از بندر بوشهر، تنگستان، دشتی، دیر، کنگان به جم است. جم دارای فرودگاه نیز می‌باشد که سه سالی است در حالت تعطیلی به سر می‌برد.

حضور شهرستان جم در سطح اول فوتبال کشور

وی با بیان اینکه فاضل جمی جز اشخاص برجسته شهرستان جم است بیان کرد: در شهرستان جم سه دانشگاه فنی و مهندسی، پیام نور و آزاد اسلامی وجود دارد و جوانان زیادی از از شهرستان‌های همجوار جنوب کشور در دانشگاه‌های این شهرستان به تحصیل مشغول هستند.

حسینی به تیم فوتبال پارس جنوبی جم اشاره کرد و گفت: شهرستان جم در رقابت‌های لیگ برتر فوتبال باشگاه های کشور نیز نماینده دارد و پارس جم نماینده شایسته فوتبال استان بوشهر در این رقابت‌ها است. هر ساله جم میزبان تیم‌ها و بازیکنان مطرح فوتبال کشورمان از جمله استقلال تهران، پرسپولیس، سپاهان و تراکتورسازی تبریز است.

دو عاملی که جم را خواستگاه و هدف گردشگری قرار می‌دهد

جامعه شناس شهرستان جم در گفتگو با فارس، در مورد ظرفیت گردشگری شهرستان جم در آستانه  نوروز اظهار داشت: طبق تجربه‌ای که طی سال‌های گذشته تا کنون بدست آمده است، دو عامل مهم وجود دارد که می‌توان  شهر جم را خواستگاه و هدف گردشگری  و اقامت افراد مختلف در طول سال و بخصوص ایام نوروز دانست.

سجاد بهزادی افزود: عامل اول اینکه شهر جم در طول سال و بخصوص نوروز برای گردشگران شهرهای دیگر استراحت گاهی محسوب می‌شود که سکونت خود را به خاطر موقعیت آب و هوایی مناسب شهرستان در امکان عمومی این شهر انتخاب کرده و در طول روز علاوه بر دیدن نقاط گردشگری جم به ساحل خلیج فارس که فاصله بسیار اندکی با شهر جم دارد می‌روند.

وی تصریح کرد: عامل دوم هم از طرفی درصد بالایی از جمعیت شهر جم را ساکنانی تشکیل می‌دهند که بومی شهرستان نیستند و عموما از دیگر استان‌های کشور به دلیل شرایط شغلی خود در شهر و یا شهرک‌های مسکونی نفت ساکن هستند و در طول سال و بخصوص ایام نوروز، میزبان بستگان و آشنایان خود می‌شوند.

این استاد دانشگاه ادامه داد: حال سوال این است که مسؤولان چقدر از این دو عامل برای ترغیب گردشگری و معرفی ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های شهرستان برای بازدید کنندگان و مسافران نوروزی بهره بردند. وقتی گفته می‌شود شهر جم هنوز یک هتل برای اقامت گردشگران نوروزی و افرادی که در طول سال به این شهر مسافرت می‌کنند ندارد،به این معنی است که هنوز نتوانسته‌ایم به خوبی از ظرفیت‌های گردشگری در شهرستان استفاده کنیم. سرمایه‌داران شهر جم نیز در زمینه گردشگری هرگز سرمایه‌گذاری قابل توجهی تاکنون در شهر نداشته‌اند و حتی تنها هتل شهرستان نیز توسط شورا و شهرداری در حال ساخت است.

ظرفیت‌های گردشگری شهرستان جم نباید به صنعت نفت و گاز گره بخورد

بهزادی ابراز کرد: مسؤولان، سرمایه‌داران و مردم شهرستان باید نسبت به موضوع گردشگری، برنامه‌ریزی اصولی و کنشگری عمومی ایجاد کنند و اطلاعات و حساسیت بیشتری در جامعه داشته باشند. زیرا که گردشگری در حقیقت محیط، فرهنگ، هنر، سبک زندگی، ارتباطات، اعتقادات، سیاست، اقتصاد و نوع توسعه را در یک جامعه تحت‌تأثیر قرار می‌دهد.

وی ادامه داد: بر این اساس مسؤولان شهرستان باید تلاش کنند همانطور که سهم هیجان و شادی خود را از فوتبال برتر کشور گرفتند و در حال حاضر در سطح بالای کشوری تیم‌داری می‌کنند بتوانند بعنوان مثال  سهم اشتغال و رونق کسب و کار خود را نیز از گردشگری در شهرستان بالا ببرند.

جامعه شناس شهرستان جم خاطرنشان کرد: گردشگری به ‌عنوان یک پدیده اجتماعی در سطح بین‌المللی مطرح است به گونه‌ای که بسیاری از کشورهای جهان تنها درآمدشان بر روی توریسم و گردشگری برنامه ریزی می‌شود. این چالش برخی کشورهای نفتی مانند ایران است که متاسفانه نتوانسته است علیرغم ظرفیت‌های بزرگی که دارد در این مسیر حرکت کند.

وی اظهار داشت: بورکراسی اداری در شکل‌گیری بسترهای گردشگری در شهرستان جم باید آنچنان ساده باشد که سرمایه‌گذاران را به این صنعت جذب کند. مسؤولان باید ظرفیت‌های گردشگری شهرستان و حمایت‌های لازم در این بخش را برای سرمایه دارن تشریح کنند.

بهزادی بیان کرد: ظرفیت‌های گردشگری شهرستان جم نباید به صنعت نفت و گاز گره بخورد بلکه در کنار صنعت می‌بایست چنان ارتباط ارگانیک میان سازمان‌ها و نهادهای مختلف دیگر وجود داشته باشد که دیگر حوزه‌ها و زیبایی‌ها و سنت‌ها و حتی روستاهای شهرستان را نیز در صنعت گردشگری رونق دهد.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: همان قدر که افکار عمومی در شهرستان پدیده فوتبال و تیم پارس جم را بعنوان غرور ملی خود  می‌بینند می‌بایست از منظر گردشگری نیز این علاقه و حساسیت در جامعه جم وجود داشته باشد که منتظر ورود گردشگران در روزهای باقی مانده سال  و ایام نوروز  باشند.

وی تاکید کرد: مدنظر داشته باشیم البته گردشگری هم بدون برنامه باشد دارای نتایج معکوس بوده و نه تنها اثری مثبتی نداشته بلکه به آسیب‌های اجتماعی دامن خواهد زد ولی چنانچه دیدگاه توسعه پایدار گردشگری مورد لحاظ قرار گیرد، می‌تواند نتایج مثبت در جهت کاهش آسیب‌های اجتماعی داشته باشد.

جنگل گلوبردکان ریز، جذاب‌ترین عرصه گردشگری جنوب استان بوشهر

نائب رئیس شورای اسلامی استان بوشهر در گفتگو با فارس، اظهار داشت: اولین قدم در راه شناسایی و معرفی پتانسیل روستاهای هدف گردشگری توجه به قابلیت های ژئومورفولوژیک، اکوتوریسم و شرایط اقلیمی روستاهاست. جنگل زیبای گلوبردکان در بخش ریز که روستای حسین آباد دروازه ورودی آن محسوب می‌گردد به سبب وجود مناظر  طبیعی و شرایط خوب آب و هوایی، از مهم‌ترین و جذاب‌ترین عرصه‌های گردشگری شهرستان جم و جنوب استان بوشهر به شمار می‌آید که همواره مورد توجه و آمد و شد گسترده گردشگران برای گذران اوقات فراغت است به گونه‌ای که در فصول مختلف سال گردشگران زیادی را از سراسر استان بوشهر و شهرستان‌های جنوبی استان فارس و همچنین شهرستان‌های شمالی استان هرمزگان را  به سمت خود می‌کشاند.

 

حسن رمضانی افزود: یکی از کارسازترین راهکارها برای حفظ، احیا و توسعه جنگل گلوبردکان، بهره‌گیری از مشارکت محلی و  مردمی است که  اهالی روستای حسین آباد با قرار گرفتن در حاشیه  این جنگل  از حافظان اصلی و واقعی  گلوبردکان محسوب می‌گردند و از سالیان دور تا به امروز همواره در کنترل و اطفای آتش سوزی جنگل  بیشترین تاثیرگذاری را داشته‌اند. نگرش، آگاهی و تمایل مردم و جوانان روستا برای مشارکت داوطلبانه در برنامه های حفظ و حراستی جنگل، از دیگر موارد  برجسته و حائز اهمیت در این روستا است.

وی بیان کرد: اهدا زمین جهت ساخت جنگل بانی توسط خیرین روستا، برنامه‌های مستمر پاکسازی جنگل، هرس کردن شاخه‌های خشک درختان به منظور جلوگیری از آتش سوزی‌های سریع و گسترده توسط مردم و جوانان روستای حسین آباد بیانگر آگاهی و حس مسؤولیت پذیری آنان در برابر محیط پیرامونی خود می‌باشد.

جنگل گلوبردکان زیستگاه انواع پرندگان نادر و در معرض انقراض است

عضو شورای اسلامی شهرستان جم با اشاره به جنگل گلوبردکان ریز که زیستگاه منحصر بفرد انواع پرندگان است افزود: روستای حسین آباد با داشتن چشم اندازهایی بدیع و مصفا در پیوند آب و گیاه، در کنارکوه‌های بلند، باغ‌های مرکبات و نخلستان‌های وسیع و جنگل زیبای گلوبردکان زیستگاه و  مامنی مناسب را برای لانه گزینی، زادآوری و ترانه خوانی انواع پرندگان نادر و در معرض انقراض را پدید آورده است.

وی ادامه داد: این زیستگاه منحصر بفرد در جنوب استان بوشهر  انواع پرندگان شکاری، مهاجر و بومی بخش ریز را در خود جای داده و صدای دلنشین آواز پرندگان جلوه ویژه‌ای به جنگل گلوبردکان ریز بخشیده است و هر بیننده‌ای را مسحور می‌کند.

رمضانی اضافه کرد: این پرندگان شامل هدهد، بلبل هزار دستان( شباهنگ)،  بلبل کوهی، لیکو، توکای سیاه، سهره خاکی، آبچلیک،حواصیل هندی، جغد شاخدار یا گوش دراز، گلو آبی، سنگ چشم سر حنایی و سنگ چشم دم سرخ،خانواده چک چک ها،چک چک ابلق خاوری، چک چک دشتی، شهد خوار ،یا کریم، چکاوک کاکلی، سلیم طوقی، زنبور خور سبز، دیدومک، دم جنبانک ابلق، پی پت تالابی،سسک ابرو زرد، ماهی خورک کوچک ، کبوتر جنگلی، گونه‌های لاشخور ( مردار خوار)، میوه خوار،کوکو، دلیجه،سسک پر سرو صدا، دم سرخ معمولی ،سر حنایی، سسک سر سیا و کبک و تیهو می‌باشد.

حسین آباد ریز یکی از زیباترین روستاهای شهرستان جم

وی با اشاره به روستای زیبای حسین آباد در بخش ریز اظهار داشت: پیشینه اصلی و اکثر مردم این روستا کشاورزی و دامداری  است . وجود باغات سرسبز لیمو و نخلستان‌های پرثمر در اطراف روستای حسین آباد زیبایی مضاعفی به این روستا بخشیده است. از دیگر فرآورده‌های کشاورزی حسین آباد می‌توان به مزارع گندم، جو، کنجد و انواع سبزیجات و صیفی‌جات اشاره کرد.

سخنگوی شورای اسلامی استان بوشهر بیان کرد: این روستا در بخش دامداری با نگهداری گاوهای شیرده از خودکفایی ابتدایی عبور نموده و در بخش پرورش دام سبک نیز با دارا بودن بیش از 500 راس بز و گوسفند قابلیت بالایی در اقتصادی کردن تولیدات و انوع فراورده‌های دامی دارد. همچنین در بخش پرورش طیور بیشتر اهالی روستا با نگهداری مرغ‌های تخم‌گذار خانگی ظرفیت مستعدی را در این بخش فراهم آورده‌اند. زنبورداری و برداشت عسل محلی از دیگر ظرفیت‌های این روستاست.

وی تصریح کرد: حسین آباد از نظر وضعیت طبیعی و اقلیمی دارای آب و هوای نیمه خشک و معتدل است . به دلیل قرار گرفتن در کناره‌های جنگل گلوبردکان جزء مناطق خوش آب و هوای شهرستان جم است که با داشتن رودخانه‌ای زیبا و جنگلی سرسبز، محیط مناسبی را برای اقامت گردشگران درتمامی فصول سال فراهم آورده است. این روستا  به دلیل قرار گرفتن در ابتدای جاده آسفالته‌ای که به جنگل منتهی می‌گردد به دروازه جنگل گلوبردکان معرف است.

عدم توجه مسؤولان استان بوشهر به صنعت گردشگری

فعال اجتماعی شهرستان جم در گفتگو با فارس، اظهار داشت: غافل بودن مسؤولین شهرستان جم و حتی استان از صنعت گردشگری و عدم بهره‌مندی از توریسم‌صنعتی، مقوله‌ای است که همواره مورد نقد جدی فعالین اقتصادی بوده است. استاندار بوشهر در آخرین سفر خود به شهرستان جم به این بی‌توجهی صورت گرفته صحه گذارده و حتی معاون منابع انسانی استاندار نیز به شدت از عدم آشنایی مسؤولین به ظرفیت‌های گردشگری و عدم توجه به صنعت گردشگری گلایه و انتقاد کرد.

سیف الله حسنی پور با بیان اینکه سوال اساسی این که شهرستان جم به عنوان دروازه ورودی استان برتر کشور در حوزه گردشگری، چه میزان رنگ توسعه زیرساخت‌های گردشگری را به خود دیده و از این حیث کسب درآمد کرده است افزود: نظر به قانون برنامه ششم توسعه که با صراحت در آن به گردشگری اشاره شده، فرماندار و مجموعه مرتبط با این حوزه باید در این خصوص عملکرد روشنی را ارائه دهند که چه میزان از پتانسیل‌های موجود شهرستان در راستای درآمدزایی بهره‌جویی شده است.

وی با بیان اینکه به نظر می‌رسد متولیان امر در این خصوص کارنامه موفقی نداشته باشند، چون به همین میزان که از ظرفیت تیم پارس جم غافل مانده‌اند و سر شهرستان بی کلاه مانده، از ظرفیت‌های بالقوه حوزه گردشگری غافل بوده‌اند، تصریح کرد:  با توجه به قرابتی که شهرستان جم با شهر سیراف دارد و به گواه تاریخ، پس کرانه سیراف محسوب و عمده گردشگران خارجی از مبادی ورودی شهرستان به سمت این بندر تاریخی ره سپارند، چقدر از حیث وجود این همسایه برای اقتصاد شهرستان بهره برداری شده است؟

حسنی پور خاطرنشان کرد: مسؤولین امر باید پاسخگو باشند که چه میزان به مدد رسانه‌ها آمده‌اند تا از ظرفیت‌های خود برای تعالی حوزه گردشگری بهره جویند و  آیا مسؤولان از خود پرسیده‌اند که اگر نعمت گاز از منطقه گرفته شود، چه راه درآمدی جایگزین آن را دارند.

وی ابراز کرد: مسؤولانی که به همراه سرمایه‌گذاران وزارت نفتی و امثالهم، بجای بهره‌مندی از زیست‌بوم شهرستان و نخیلات جم در راستای جذب گردشگر، کمر همت به نابودی و تیشه به ریشه آن می‌زنند، جوابی برای آیندگان آماده کرده‌اند و یا همین چهار روز دوره مسؤولیت خود را می‌بینند.

فعال اجتماعی شهرستان جم تاکید کرد: شهرستان جم ملقب به نگین سبز جنوب که دارای ظرفیت‌های گردشگری چون کوه پدری، باغات مرکبات، نخل و زیتون، جنگل‌گلوبردکان، منطقه بکر و باغات لیموی بخش ریز، حمام دوره قاجاریه، مقبره عارف و فاضل جم، رشته قنات های متعدد، باغات حرمی اناری، گرو انارستان، سورگو و ... است آیا درست است که قربانی غول‌های بزرگ نفتی و گازی شود یا اینکه از آن‌ها باید حداکثر بهره را در روزهای نداری شهرستان ببرد.

وی با اشاره به اینکه این روزها که تنور جدایی دو روستای تاریخی شهرستان و الحاق آن‌ها به شهرستان دیگری داغ است، از خود پرسیده‌ایم که برای جذب گردشگر به بافت روستایی و بکر روستاهایی چون طاقو، پلنگی، خانیچه، هفت‌چاه، کوهچهر، حسین آباد ریز و ... چه برنامه مدونی داریم؟ افزود:  آیا از چشمه روان و باغات باصفای روستای خانیچه خبر داریم که در روزگار بی‌آبی دامنگیر کشور بلا صاحب رها شده است.

حسنی پور عنوان کرد: حال که نوروز در راه است، ستاد نوروزی شهرستان باید دست به کار شود و خلاءهای جذب گردشگر را جبران و از فردا به فکر توسعه زیرساخت‌های جذب گردشگر از جمله حمام عمومی، بهادادن به سرمایه‌گذاران در حوزه گردشگری چون رستوران‌داری و اقامتگاه‌های بوم‌گردی، بهره‌جویی از ظرفیت سد سرچشمه و... باشند تا اینکه در عمل، شعارهای مسئولان باور پذیر باشد.

وی با بیان اینکه همواره چوب مسؤولان لای چرخ سرمایه‌گذاران این صنعت احساس و کافی است افزود: سری به سفره خانه‌های سنتی در سطح شهرستان بزنید تا اینکه به گواهی آنان به اهمال‌های صورت گرفته در خصوص گردشگری و جذب توریسم پی ببرید. حال بماند که شهرستان ما حتی در خصوص توریسم صنعتی نیز حرف‌ها برای گفتن دارد و مسئولین یک قدم در راستای پویایی و بهره‌جویی از آن برنداشته‌اند.

در روز جم چه اقدامی برای معرفی شهرستان شده است؟

این فعال اجتماعی شهرستان جم بیان کرد: همچنین به میمنت برگزاری روز جم در هفته‌های آتی لازم است، تلنگری هم به دبیرخانه همایش این روز زده شود که چه میزان از روز جم برای معرفی شهرستان در راستای جذب گردشگر و میهمان نوروزی بهره‌برداری شده است؟

وی ادامه داد: ناگفته پیداست که نبود متولی حوزه  گردشگری، کمبود سمن‌ها و عدم همراهی مدیران با سرمایه‌ گذاران در شهرستان و عدم تمایل سرمایه‌داران شهرستانی جهت ورود به این حوزه دست به دست هم داده تا نگین سبز، قطب کشاورزی و البته مهد میزبانی صنعت استان بوشهر آن‌گونه که باید نتواند خودی نشان دهد، هرچند که شهرداری بعد از سال‌ها شهر شدن جم در حال احداث هتل است که به عنوان لازمه جذب گردشگر می‌توان از به نیکی یاد کرد.

گردشگری به دلیل نبود زیرساخت‌ها در جم مغفول مانده است

فعال رسانه‌ای شهرستان جم در گفتگو با خبرنگار فارس، اظهار داشت: به گردشگری در دنیای امروز به چشم صنعت نگاه می‌کنند و برای بهرمندی از این  فرصت  باید ظرفیت سازی کرد. شهرستان جم ظرفیت‌های بسیار خوب طبیعی در این زمینه دارد که متاسفانه به علت نبود زیر ساخت مناسب مغفول مانده است.

عباس کمالی افزود: شهری که فاقد هتل، مسافرخانه و حتی منزل مبله می‌باشد چگونه می‌تواند در جذب گردشگر موفق باشد. جم با داشتن آب و هوای مناسب و باغ‌های زیبا تنها نقطه‌ای از استان بوشهر است که می‌تواند در تمامی طول سال پذیرای گردشگران باشد.

وی با بیان اینکه نزدیکی به دریا با داشتن هوای مطبوع در تمامی ماهای سال نقطه قوت این شهرستان است تصریح کرد: پارک چگاسه، باغ های زیبای کوری، منظر صیدی و حاجی آباد،  قله پدری ،جنگل گلوبردکان، روستاهای زیبای بخش ریز  از نقاط دیدنی شهرستان است و با ایجاد موزه مردم شناسی،  تقویت سنت‌های بومی و اقامت‌های محلی می‌توان از این صنعت در جهت جذب گردشگر و ایجاد اشتغال استفاده کرد.

به گزارش فارس، شهرستان جم مناطق دیدنی، تاریخی و گردشگری فراوانی را دارد و اگر تاکنون به این شهرستان سفر نکرده‌اید پیشنهاد می‌کنیم از نگین سبز استان بوشهر بازدید بفرمایید.

گزارش: رضا رئیسی

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول