اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  بوشهر

راه‌آهن بوشهر اولویت بیست و سوم دولت/ بودجه ۱۴۰۰ برای دو کیلومتر راه!

در بودجه سال ۱۴۰۰، مبلغ ۱۰۰ میلیارد تومان برای خط آهن شیراز به بوشهر بودجه تعیین شد درحالی‌که این بودجه کفاف دو کیلومتر را هم نمی‌دهد. در آن سوی ایران خط آهن اردبیل - میانه هر ماه ۷ کیلومتر پیشروی دارد و تنها در سال جاری هشت برابر بودجه دو سال اخیر راه‌آهن شیراز - بوشهر اعتبار تخصیص‌داده‌شده است.

راه‌آهن بوشهر اولویت بیست و سوم دولت/ بودجه ۱۴۰۰ برای دو کیلومتر راه!

سرویس اقتصادی خبرگزاری فارس در بوشهر، حسن احمدی: از آخرین باری که صدای بوق قطار در بوشهر پیچید، ۱۰۲ سال می‌گذرد، قطاری که انگلیسی‌ها با استفاده از هندوها برای کاربرد نظامی بین بوشهر تا برازجان ساختند. انگلیسی‌ها پیشنهاد فروش آن را به شهرداری بوشهر دادند اما پول خرید آن را نداشتند و سازندگانش مصالح آن را جمع‌آوری کردند و به بصره بردند.

بعد سال‌ها آن‌هم در دولت نهم طرح راه‌آهن شیراز - بوشهر به طول ۴۳۹ کیلومتر تصویب شد اما به علت نبود اعتبارات متوقف ماند تا در خرداد ۹۶ دوباره زمزمه‌هایی مبنی‌بر آغاز مجدد پروژه شنیده شد و در تمام بازدیدها، مسؤولان بر نقش مهم این خط راه‌آهن تأکید کردند.

دو ماه پیش بود که عبدالکریم گراوند استاندار بوشهر در جمع خبرنگاران مدعی شد، پروژه راه‌آهن بوشهر - شیراز در سخت‌ترین شرایط مالی کشور فعال و روبه پیشرفت است. استاندار بوشهر امیدوار به وعده سازمان برنامه‌وبودجه برای تحقق بودجه ۹۰ میلیاردی این طرح در سال جاری است.

در همان زمان عبدالکریم جمیری با اشاره به نشست اخیر نمایندگان استان با معاون اول رئیس‌جمهوری، گفت: مهم‌ترین چالش این پروژه تأمین مالی آن است که در همین راستا پیشنهاد شد، طرح در قرارداد بلندمدت ایران و چین گنجانده شود و یا به‌صورت بیع متقابل به قرارگاه خاتم‌الانبیاء واگذار گردد.

با ۱۰۰ میلیارد چند کیلومتر راه‌آهن می‌توان کشید؟
بعدازاین همه رفت‌وآمد، معاون ساخت و توسعه راه‌آهن، بندرها و فرودگاه‌ها ضمن تأکید بر اهمیت موضوع، این پروژه را جزء اولویت‌های مجموعه خود عنوان کرد و از اختصاص ۱۰۰ میلیارد تومان به راه‌آهن بوشهر در سال ۱۴۰۰ خبر داد! خطیبی معتقد است اختصاص این بودجه نشان‌دهنده این است که توجه ویژه‌ای به پروژه راه‌آهن شیراز به بوشهر شده است!

اما سؤال اصلی اینجاست. چرا با این‌همه توجه ویژه و اهمیت موضوع، اثری از پیشرفت پروژه دیده نمی‌شود؟ 

شاید ارقامی که مسؤولین به مردم ارائه می‌دهند رقم درشتی باشد زیرا به‌ حساب جیب عامه دست‌ نیافتنی است اما وقتی حساب و کتاب پروژه‌های عمرانی مرور شود متوجه می‌شویم که این مبالغ دردی را دوا نمی‌کند. بر اساس برآوردی که برای هزینه احداث خط آهن در دشت و کوهستان اعلام‌شده، هزینه هر کیلومتر خط آهن بیش از ۵۰ میلیارد تومان محاسبه‌شده که با یک حساب و کتاب سرانگشتی می‌توان متوجه شد که این رقم فقط دو کیلومتر از مسیر را پیش می‌برد.

راه‌آهن شیراز به بوشهر اولویت چندم پروژه‌های ریلی است؟

در لایحه بودجه ۱۴۰۰، دولت در راستای توسعه زیرساخت‌های ریلی، اعتبارات نسبتاً مناسبی برای برخی پروژه‌های با اولویت بالاتر پیشنهاد داده است. دراین‌بین راه‌آهن میانه - اردبیل به طول ۱۷۵ کیلومتر و با اجرای شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور با اعتبار ۶ هزار و ۳۴۴ میلیارد و ۶۴۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان معین شده که به گفته استاندار اردبیل برای این طرح در سال جاری یک هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان تعیین‌شده است. از این میزان در سال جاری ۲۵۰ میلیارد تومان و به‌اندازه بودجه دو سال راه‌آهن بوشهر پرداخت‌شده و هر ماه هفت کیلومتر از آن به بهره‌برداری می‌رسد.

در این اولویت‌بندی راه‌آهن شیراز به بوشهر در رده ۲۳ اولویت و اعتبار آن مشترک با خط آنتنی جهرم به طول ۵۷۲ کیلومتر است.

کلام آخر اینکه؛ ۱۰۲ سال پیش وقتی هندوها از شدت فشار کار راه‌آهن بوشهر – برازجان به ستوه آمده بودند روی تخت سنگی نوشتند " زحمتش هندو کشید و راحتش ایران برد ". در واقع راه‌آهن برای انگلیسی‌ها بود اما منتش را بر سر بوشهری‌ها گذاشتند. بعد این‌همه سال باز عده‌ای بودجه نسیه می‌دهند و باز منتش را بر سر ما بوشهری‌ها می‌گذارند.

به گزارش فارس، تعدای از مخاطبان این خبرگزاری با ثبت سوژه‌هایی با عناوین «وعده احداث راه‌آهن بوشهر با گذشت چندین سال هنوز محقق نشده است» و «راه آهن بوشهر-شیراز وعده‌ای که عملی نشد» در سامانه فارس من، خواستار پیگیری این موضوع شده بودند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول