اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  چهارمحال و بختیاری

انفعال شورای فرهنگ عمومی در برابر آسیب‌های عمومی فرهنگ

شورای فرهنگ عمومی یکی از ارکان مهم فرهنگی در کشور، استان و شهرستان‌هاست که متاسفانه از این ظرفیت در چهارمحال و بختیاری به خوبی استفاده نمی‌شود.

انفعال شورای فرهنگ عمومی در برابر آسیب‌های عمومی فرهنگ

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرکرد، سال‌هاست موضوع تهاجم فرهنگی به یکی از موضوعات اصلی کشور تبدیل شده تا آنجایی که حتی برخی از معضلات سیاسی و اقتصادی هم نتوانسته‌اند فرهنگ را به حاشیه ببرند.

موضوع فرهنگ، یکی از حوزه‌های مهجور در بین دولت‌های مختلف و مجالس متعدد بوده؛ البته این مهجوریت روی کاغذ و در قانون نیست بلکه در عمل فرهنگ مورد غفلت واقع شده است.

شاید اگر رهبر معظم انقلاب تعابیر جنگ، ناتو، تهاجم، شبیخون و در نهایت ولنگاری فرهنگی را که منجر به صدور دستور آتش به اختیار به عناصر مؤمن شد، بیان نمی‌کردند، امروز هیچ وقت کسی جسارت نداشت که از مهجور بودن فرهنگ بنویسد!

ترکش‌های ضدفرهنگی زودتر از امکانات رفاهی به روستاها رسید!

در شهرکرد هم خاکریزهای فرهنگی متعددی یکی پس از دیگری توسط عملیات‌های ضدفرهنگی دشمنان، فتح شده و امروز شاهد تهاجم در روستاهای دورافتاده و محرومی هستیم که قبل از اینکه حتی در مواردی امکانات اولیه به آنجا برسد، ترکش‌های ضدفرهنگی به جان مردمان بی‌ریا و با صفای روستاها رسیده است.

پوشش بختیاری و قشقایی که قرن‌های متعددی را بدون تغییر پشت سرگذاشته بود امروز در سایه غفلت متولیان فرهنگی آرام آرام رنگ باخته و حتی در برخی از مناطق بومی هم استفاده از آنان کمرنگ شده و مدهای غالبا غربی جای لباس فاخر را گرفته است.

از طرفی بسیاری از آسیب‌های اجتماعی مانند بالارفتن سن ازدواج، افزایش طلاق و ... ریشه در معضلات فرهنگی دارند که باید در جلسات تخصصی فرهنگی مورد بررسی قرار گیرند.

آرایش تهاجمی دشمن در حوزه فرهنگ مشخص است؛ آیا مدیران فرهنگی هم آرایش دفاعی دارند؟

اینکه دشمن با تمام توان رسانه‌ای، هنری، علمی و سیاسی خود با هدف زدن انقلاب اسلامی وارد این عرصه شده بر کسی پوشیده نیست و حتی مسؤولان فرهنگی نیز خود بر این موضوع اعتراف می‌کنند؛ اما باید ببینیم وضعیت مجموعه‌های فرهنگی داخلی و به اصطلاح خودی در این میدان چیست؟

شورای فرهنگ عمومی یک نهاد بسیار مهم و اثرگذار است که ریل‌گذاری برای نهادهای فرهنگی را مهم‌ترین ماموریت‌ آن دانسته‌اند و به تعبیری دیگر نقش فرماندهی و قرارگاهی برای 26 نهاد فرهنگی از جمله آموزش و پرورش، فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان تبلیغات اسلامی و ... دارد.

ریاست این شورا در استان بر عهده نماینده ولی فقیه در استان و دبیری آن بر عهده فرهنگ و ارشاد اسلامی است و البته استاندار هم جانشین این شورا است.

خروجی جلسات شورای فرهنگ عمومی در جامعه دیده نمی‌شود

اعضای آن در کشور مدیران عالی‌رتبه فرهنگی و در استان‌ مدیران ارشد فرهنگی و اجرایی و حتی نظامی و در شهرستان‌ها هم متناظر با استان مدیران شهرستانی عضو این شورا هستند.

اما بر خلاف اینکه این شورا از اعضای عالی‌رتبه استان تشکیل شده و اختیارات ویژه‌ای هم برای آن در نظر گرفته شده است ولی متاسفانه خروجی آن در سطح جامعه دیده نمی‌شود.

در شرایطی که به اعتراف خود مسؤولان فرهنگی در یک جنگ نابرابر و گاهی هیبریدی (چندبعدی) قرار داریم، انتظار می‌رود شورای فرهنگ عمومی در سطح استان و شهرستان‌ها با فاصله‌های کم برگزار شوند و مصوبات آن از طریق مراجع ذی‌صلاح پیگیری شوند؛ اما در عمل این اتفاق نیفتاده است و شاهدیم که جلسات با فاصله‌های زمانی بسیار طولانی از هم، با دستور جلسات غیرتخصصی و گاها سطحی برگزار می‌شود.

آیا امام جمعه شهرکرد نسبت به کارآیی شورای فرهنگ عمومی انتقاد دارد؟

برای مثال آخرین جلسه شورای فرهنگ عمومی در چهارمحال و بختیاری مربوط به حدودا دو ماه گذشته بوده که بدون توجه به نیازهای فرهنگی روز جامعه به موضوعاتی مانند روز قدس و راهکارهایی برای عدم ورود مسافر به استان پرداخته شده است.

 

امام جمعه شهرکرد: این جلسات باید تحلیل و بررسی شود تا بدانیم کارایی لازم را دارد یا خیر.

ظاهرا حجت‌الاسلام و المسلمین محمدعلی نکونام نیز خود به این شورا گلایه‌های جدی دارد و بعد از آنکه در سال گذشته به نشانه اعتراض یکبار جلسه شورا را لغو کرد، در آخرین جلسه شورای فرهنگ عمومی با بیان اینکه شورای فرهنگ عمومی برای پایدار کردن فرهنگ در جامعه است، گفت: این جلسات باید تحلیل و بررسی شود تا بدانیم کارایی لازم را دارد یا خیر.

نماینده ولی فقیه در چهارمحال و بختیاری ادامه داد: اعضا باید مشارکت جدی‌تر و پرنشاط‌تری در جلسات شورای فرهنگ عمومی داشته باشند.

وضعیت شورای فرهنگ عمومی در شهرستان‌های چهارمحال و بختیاری

اظهارات فوق دلیلی است بر ادعای ناکارآمدی شورای فرهنگی عمومی در استان چهارمحال و بختیاری؛ برای روشن شدن موضوع چند شهرستان استان را هم بررسی می‌کنیم:

جلسات شورای فرهنگ عمومی بر اساس اعلام ائمه جمعه شهرستان‌ها غالبا به صورت ماهانه در سطح شهرستان با حضور فرمانداران، فرماندهان نواحی، فرمانده ناجا، مدیران ارشاد و سازمان تبلیغات و ... برگزار می‌شود؛ اما خود اعضا هم گاهی به نداشتن ضمانت اجرایی و ناکارآمد بودن این جلسات اذعان می‌کنند.

برنامه‌ریزی برای نظارت بر قیمت اجناس در شورای فرهنگ عمومی!

مثلا در آخرین جلسه شورای فرهنگ عمومی در شهرستان فارسان بدون توجه به آسیب‌ها و معضلات متعدد فرهنگی جامعه، به موضوعاتی مانند نظارت بر گرانی‌های بازار(!) یا تصمیم برای عدم برگزاری مراسمات عزا و عروسی برای جلوگیری از شیوع کرونا گرفته شده است(!)؛ هر چند در این جلسه تصمیماتی برای آموزش و پرورش و ادارات هم گرفته شده اما چگونگی اجرای این مصوبات خود جای بررسی دارد.

مثلا در آخرین جلسه شورای فرهنگ عمومی در شهرستان فارسان بدون توجه به آسیب‌ها و معضلات متعدد فرهنگی جامعه، به موضوعاتی مانند نظارت بر گرانی‌های بازار(!) یا تصمیم برای عدم برگزاری مراسمات عزا و عروسی برای جلوگیری از شیوع کرونا گرفته شده است(!).

چگونه فرهنگ بین 26 دستگاه پاسکاری می‌شود؟

این درحالی است که در شرایطی فعلی وقتی به سراغ مدیران‌کل فرهنگی استان که مرتبط با موضوع فرهنگ و خاصه حجاب و عفاف می‌رویم در بیشتر مواقع با پاسخ تکراری که فقط اداره و سازمان ما نیست و 26 دستگاه متولی این موضوع هستند مواجه می‌شویم؛ و وقتی برنامه‌های آنان برای حجاب و عفاف را مطالبه می‌کنیم معمولا با دست خالی مدیران مربوطه مواجه می‌شویم؛ پاسخ چند مدیرکل در این خصوص را ببینید:

مدیرکل فرهنگ و ارشاد چهارمحال و بختیاری ضمن اعتراف به وضعیت نامطلوب فرهنگی در استان به خصوص در موضوع حجاب و عفاف گفت: یک دستگاه خاص در این امر دخیل نیست بلکه در آیین‌نامه‌ای که برای دستگاه‌های فرهنگی و غیر فرهنگی مشخص کرده‌اند، 28 دستگاه را مکلف کرده‌اند که در بحث عفاف و حجاب برنامه‌ریزی کنند. اگر واقع‌بینانه به موضوع نگاه کنیم و دغدغه‌مند باشیم، یک دستگاه را متولی این امر مهم نمی‌دانیم. هم‌افزایی و هماهنگی دستگاه‌ها در بحث عفاف و حجاب و جدا از موازی‌کاری تأثیر بسزایی در این مسئله خواهد داشت.

پاسخ رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی در خصوص برنامه‌های آن نهاد برای مقابله با ناهنجاری‌های موجود این است: من فکر می‌کنم باید در انتظاری که از حوزه هنری دارید دقت کنید؛ انتظاراتی که شما از ما دارید باید ببینیم با وظایف ما همخوانی دارد یا خیر... !

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان چهارمحال و بختیاری ضمن پذیرش این نکته که تاثیرپذیری انسان در سنین پایین‌تر و دوران کودکی بهتر اتفاق می‌افتد، گفت: کودکی و نوجوانی جز این دوره‌هاست که مسائل تربیتی و اقدامات انجام شده برای افراد هم ماندگاری بیشتری دارد و هم می‌تواند فرد را  تا سال‌های سال همراهی کند  و به عنوان پایه‌ای برای شخصیت فرد لحاظ شود که با در نظر گرفتن تمام این‌ها کودکی و نوجوانی دوره‌ای حساس و مهم است.

وی در ادامه در خصوص برنامه‌های کانون پرورش فکری برای نهادینه کردن ارزش‌های اسلامی در ذهن کودکان توضیح داد: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به تنهایی به عنوان دستگاه فرهنگی برای تغییر نگرش افراد جامعه کافی نیست و همه‌ دستگاه‌ها باید هماهنگ‌ و هم فکر باشند و با ملاک قرار دادن واقعیت‌های جامعه برنامه‌ریزی برای تغییر داشته باشند.

البته خبرنگار فارس تلاش کرد با تعدادی دیگر از مدیران هم در این خصوص صحبت کند که بعد از چند روز پیگیری تاکنون حاضر به اظهار نظر در خصوص وظایف‌شان نشده‌اند.

شورای فرهنگ عمومی، حلقه اتصال دستگاه‌های فرهنگی است اگر...

در شرایط فعلی جامعه که آسیب‌های فرهنگی نه در زیر پوست شهر، بلکه در ظاهر و گاهی ملا عام دیده می‌شود، به نظر می‌رسد شورای فرهنگ عمومی باید با یک تغییر رویه جدی موضوعات روز را در دستور کار قرار دهد و ضمن تعیین مصوبات برای ادارات زیر مجموعه تعیین وظیفه کند و بر اساس چشم‌انداز تعریف شده روند اجرای مصوبات را مطالبه کند.

امروز دستگاه‌های زیادی در حوزه فرهنگ مسؤولیت دارند و بدون شک بخش مهمی از وضعیت نابه سامان فرهنگی جامعه بر گرفته از کم‌کاری همین دستگاه‌هاست؛ بدون شک اگر اداره کل ورزش و جوانان، آموزش و پرورش، فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان تبلیغات، میراث فرهنگی، صنایع دستی  و گردشگری، دانشگاه‌های استان و ... با عزمی جدی و برنامه‌ای منسجم وارد جنگ فرهنگی شوند، حتما در این میدان هم مانند دفاع مقدس پیروز خواهیم شد.

انتهای پیام/3339/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول