یادداشت_امیرعلی اوسط|مبحث اوامر و نواهی در اصول فقه اسلامی ابداعات بسیاری دارد که قسم اعظم تشریع در کتاب و سنت در این قالب جاری میباشد و فهم صحیح و کاربرد آن لازمه استنباط احکام و تفسیر شریعت میباشد. باید پذیرفت که قستمی از قرآن کریم متشکل از آیاتی است که بر حکمی از احکام الهی دلالت دارد که به عنوان آیات الاحکام شناخته میشوند.
در این میان برخی از این آیات با صیغه امر و نهی، الزام و تحریض را میرساند در روایتی از حضرت امیر (ع ) آیات قرآن بر هفت قسم بیان شده: امر، زجر، ترغیب و... در این میان قسم سوم ترغیب است که در آن امر الزامی و امر تحریضی قابل تشخیص میباشد؛ در جایی دیگر حضرت اوامر قرآنی را از نظر دلالت گاهی بر وجوب و گاهی بر فضیلت بیان نمودند.
از دیگر تقسیمات اوامر به مولوی و ارشادی میتوان اشاره کرد؛ امر مولوی امری است مبتنی بر طلب حقیقی چیزی از مکلف به منظور رسیدن به مصلحت موجود در آن، به گونهای که به امتثال آن پاداش و به مخالفت با آن کیفر داده میشود.
رهبر معظم انقلاب در سخنرانی اخیرشان به مناسبت سالروز قیام مردم قم، اهمیت سر کار آمدن دولتِ جوانِ حزب الهی و همچنین به استفاده از مجربین اشاره کردند که در واقع تعبیری زیبا و مصداقی واقعی از سخن پیامبر اکرم (ص) مبنی بر «خیرالامور اوسطها» میباشد.
نظر به موارد پیش گفته و با در نظر داشتن قید زمان و مکان از باب وقایع حادث شده در برهه کنونی وضعیت جهان و تغییرات سریع در دنیا و تقسیمات متداول این روزها مبنی بر کشورهای پیشرفته در حال توسعه و ... عقل حکم میکند عمل به توصیه رهبر معظم انقلاب که از مصادیق امر مولوی است و این تکلیف عقلی بر همه ملت ایران است که در جهت حفظ حقوق عامه و سرعت بخشیدن به حرکت پیشرفت و تعالی کشور و نظام اسلامی این امر عقلایی را در انتخابات آینده و تعیین رئیس دولت سیزدهم سر لوحه قرار داده و به آن عمل نمایند که از مصادیق عقلی رعایت حقوق شهروندی میباشد.
حکم عقل و شرع هر دو بر اعتدال و میانهروی ست که بهترین هر چیز و هر کار حد میانه آن است که البته در رابطه با خدای متعال و لقای او اول و آخر و حد وسط ندارد.
انتهای پیام/3339