اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  چهارمحال و بختیاری

دخالت نمایندگان در انتصابات؛ عامل پیشرفت یا زمینه‌ساز عقب‌ماندگی؟

در این گزارش، تاثیر دخالت نمایندگان ادوار مجلس در امور اجرایی به خصوص عزل و نصب‌ها، مورد بررسی قرار گرفته است.

دخالت نمایندگان در انتصابات؛ عامل پیشرفت یا زمینه‌ساز عقب‌ماندگی؟

چهارمحال و بختیاری استانی محروم از نظر توجه مسئولان ملی و شاخص‌های توسعه‌ای و در عین حال استانی غنی و سرشار از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های خدادادی، طبیعی و انسانی است؛ آنچه قرار است در این گزارش مختصرا به آن پرداخته شود تحلیلی است در خصوص تاثیر دخالت نمایندگان در امور اجرایی؛ تا بررسی کنیم که ورود نمایندگان در سال‌های گذشته در امور اجرایی چقدر توانسته به پیشرفت استان در حوزه‌های مختلف کمک کند.

یکم؛ تقویت سیاسی‌بازی و به حاشیه رفتن شایسته‌سالاری است

وقتی به صورت کلان مواضع و تحرکات سیاسی نمایندگان را بررسی می‌کنیم، نمی‌توانیم ادعا کنیم هیچ رابطه‌ای بین مواضع انتقادی یا حمایتی برخی از نمایندگان در ادوار گذشته با انتظارات آن نماینده از آن وزیر نبوده است؛ برای مثال وقتی یکی از نمایندگان استان نسبت به مدیرکل آموزش و پرورش استانش نقد دارد و نظرش به شخص دیگری برای این مسئولیت نزدیک‌تر است، بعد از عدم اجابت درخواستش، در اولین نطقش در مجلس با طرح یک موضوع ثالث به وزیر انتقاد می‌کند؛ یا به روش‌های دیگری انتقادش را که احتمالا با هدف فشار آوردن به وزیر است مطرح می‌کند؛ که با این مدل هم به سیستمی مثل آموزش و پرورش لطمه می‌زند و این نهاد فرهنگی را دچار سیاسی‌بازی می‌کند و هم باعث می‌شود شایسته‌سالاری تحت‌الشعاع قرار بگیرد.

دوم؛ ایجاد رقابت کاذب بین نمایندگان

وقتی ورود نمایندگان در مسایل اجرایی به خصوص انتصابات، آزاد باشد؛ کافیست یک نماینده در یک استان بخواهد وارد چنین بازی بشود؛ ناخودآگاه سایر نمایندگان هم تحت تاثیر فشار مردم در حوزه انتخابیه خودشان یا به خاطر مصالحی مجبور می‌شوند در انتصابات دخل و تصرف کنند و به مسئولان اجرایی فشار بیاورند؛ این مسئله در خصوص ادارات و نهادهای بزرگ‌تر که اصطلاحا رای بیشتری دارند(!) پررنگ‌تر می‌شود، مثل آموزش و پرورش، یا جهاد کشاورزی.

این مسئله در سال‌های گذشته در چهارمحال و بختیاری آنقدر پررنگ شد که تقریبا یک موازنه غلط شکل گرفت؛ برای مثال معاونت اقتصادی استاندار، اقتصاد و دارایی، محیط زیست، فنی و حرفه‌ای جهاد کشاورزی در حیطه یک نماینده بود و تمام انتصابات باید با این نماینده هماهنگ می‌شد؛ فرهنگ و ارشاد، معاونت عمرانی، فرمانداری، آموزش و پرورش و بهزیستی حوزه یک نماینده دیگر و همین‌طور تا آخر؛ استاندار هم که خود گماشته نمایندگان بود عملا هیچ مقاومتی نداشت و حتی به صورت رسمی هم کدهایی داده بود که انتصابات در استان با هماهنگی آقایان نماینده انجام خواهد شد.

ماجرای دخالت در انتصابات و عزل و نصب‌های نمایندگان آنقدر پررنگ شد که کار به تریبون نمازجمعه شهرکرد و اعلام موضع نماینده ولی فقیه در استان کشید.

امام جمعه شهرکرد در خطبه‌های نماز جمعه در بهمن ماه ۱۳۹۶ گفت: نماینده‌های مردم در مجلس هم به‌جای دخالت در عزل و نصب‌ها به‌دنبال جذب اعتبار برای آبادانی و رفع مشکلات تولید باشند.

سوم؛ بی‌انگیزه شدن مدیران اجرایی است

وقتی نماینده، که وظیفه و کارکردش در قانون تعریف شده وارد حوزه اجرایی و عزل و نصب شود، مدیر اجرایی انگیزه‌ای برای اجرای سیاست‌های وزارت‌خانه یا سازمان بالادستی ندارد به جای پیگیری مسایل کلان حوزه تخصصی باید دنبال جلب رضایت نماینده باشد و این باعث بی‌انگیزگی نیروهای توانمند خواهد شد.

برای مثال در خرداد ۹۷، مدیرکل ورزش و جوانان چهارمحال و بختیاری بعد از یک جلسه کاری پرحاشیه به صورت علنی استعفای خود را اعلام کرد، ساعت‌های بعد مشخص شد علت استعفا فشار یکی از نمایندگان برای منصوب کردن معاون اداره‌کل بود؛ که این فرد معرفی شده فقط ۲ سال سابقه کار داشته و نیروی مامور از سوی آموزش و پرورش به ورزش و جوانان بوده؛ بنابراین نماینده بعد از اجابت نشدن درخواستش، مدیرکل را مجبور به استعفا از مسئولیت می‌کند!

چهارم؛ تغییر ذائقه مردم و آسیب به اصل ماموریت مجلس

وقتی نماینده وارد فاز کار اجرایی و عزل و نصب شود، آنگاه در برنامه‌های انتخاباتی به جای پرداختن به مسایلی در خصوص اصلاح قانون و ریل‌گذاری صحیح، وعده آسفالت و پل و شهرک صنعتی می‌دهد! نماینده به جای حضور در جلسات علنی و تخصصی مجلس و کمیسیون‌ها به دنبال انتصاب مدیرکلی است که همراهی بیشتری با وی داشته باشد و امکانات بیشتری در حوزه انتخابیه‌اش متمرکز شود.

وقتی نماینده وارد فاز کار اجرایی و عزل و نصب شود، آنگاه در برنامه‌های انتخاباتی به جای پرداختن به مسایلی در خصوص اصلاح قانون و ریل‌گذاری صحیح، وعده آسفالت و پل و شهرک صنعتی می‌دهد!

مردم هم وقتی ببینند نماینده حوزه انتخابیه دیگری در استان تلاش می‌کند و امکانات و بودجه را بدون توجه به نظر کارشناسی و فقط با فشار لابی به سمت حوزه انتخابیه خود می‌کشاند، احساس عقب ماندگی ‌می‌کنند و از نماینده خود در این خصوص مطالبه می‌کنند؛ و این می‌شود که نماینده در یک جلسه دوساعته با حضور مردم فقط در خصوص جاده‌کشی، قیر، سالن ورزشی و آب شرب سخن می‌گوید و این انحراف از مسئولیت یک خسارت بزرگ برای کشور و اساس پارلمان است، چون تمام این موارد متولی مشخصی در دولت دارند و نماینده هیچ وظیفه‌ای در این خصوص ندارد.

پنجم؛ بالا رفتن انتظارات مردم و آغاز مشکلات اجتماعی و امنیتی

وقتی ذائقه مردم برای انتخاب نماینده از اصول وظایف نماینده به کارهای اجرایی عدول کرد، آنگاه این چرخه غلط هر چهار سال یکبار با شدت بیشتری باید تکرار شود؛ چرا که شعارهای کاندیدای جدید باید قوی‌تر و بزرگ‌تر از نماینده سابق باشد، بنابراین اگر آن نماینده قول جاده دسترسی به یک روستا داده، کاندیدای جدید باید قول آزادراه بدهد و این می‌شود که گاها در شعار برخی از کاندیداهای مجلس ما با طرح‌های رویایی و دست نیافتنی مواجه می‌شویم که با امکانات و بودجه کشور هم‌خوانی ندارد.

مسئله انتقال آب یکی از موضوعاتی است که نمایندگان (به دلیل نگاهی که به رای مردم دارند) خیلی به آن دامن زده‌اند؛ استعفای دسته‌جمعی نمایندگان برای فشار پیرامون یک طرح انتقال آب چه توجیهی جز غوغاسالاری و اعما ل فشار غیرکارشناسی دارد؟

مسئله انتقال آب یکی از موضوعاتی است که نمایندگان (به دلیل نگاهی که به رای مردم دارند) خیلی به آن دامن زده‌اند؛ استعفای دسته‌جمعی نمایندگان برای فشار پیرامون یک طرح انتقال آب چه توجیهی جز غوغاسالاری و اعمال فشار غیرکارشناسی دارد؟

یا مسئله وعده‌های غیرتخصصی و بدون مطالعه‌ای که نامزدها در زمان تبلیغات در خصوص ارتقای جایگاه سیاسی مناطق می‌دهند؛ ناخواسته در مردم انتظاراتی شکل می‌دهد که حق بخش ما فرمانداری است، یا حق شهر ما بخشداری است و باید برای گرفتن حق‌مان اعتراض کنیم!

آیا از مطالب بالا می‌توان نتیجه گرفت ورود نمایندگان به امور اجرایی عامل عقب‌ماندگی استان است؟

حال برمی‌گردیم به مقدمه گزارش؛ چهارمحال و بختیاری استانی است محروم، شاید اکنون بتوانم ادعا کنم بخشی از این محرومیت به خود استان برمی‌گردد؛ بدون شک تفکیک قوا و عدم دخالت نمایندگان در مسایل اجرایی و عزل و نصب‌ها و تمرکز تمامی مدیران بر حوزه تخصصی خود می‌تواند بخشی از این محرومیت را جبران کند.

آنچه عیان است، «اینکه ما نماینده مردم هستیم، و مردم امور اجرایی را از ما مطالبه می‌کنند»؛ «ما فقط نظر مشورتی در خصوص انتصابات می‌دهیم»؛ «ما از حوزه وظیفه نظارتی به این موارد اجرایی ورود می‌کنیم»؛ «ما روی مسایل حوزه انتخابیه اشراف بیشتری داریم» و عبارات و توجیهاتی مانند آن، در این سال‌ها بسیار تجربه شده و نتیجه‌ای هم جز محرومیت و عقب‌ماندگی برای استان نداشته است.

امروز در فضای سیاسی استان و در آستانه انتقال قدرت و تغییر مدیران زمزمه‌هایی از نامه‌نگاری‌ها و توصیه‌گری‌های نمایندگان استان شنیده می‌شود که تا این لحظه توسط هیچ کدام از نمایندگان تایید یا تکذیب نشده است.

امیدواریم نمایندگان مدعی شفافیت در راستای توصیه مهم رهبر انقلاب مبنی بر عدم دخالت نمایندگان در مسایل اجرایی به خصوص انتخاب مدیران، به صورت شفاف اعلام کنند که هیچ گزینه‌ای را به دولت تحمیل نخواهند کرد و از هر گزینه‌ای که دولت انتخاب کند حمایت می‌کنند.

انتهای پیام/3339

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول