اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  چهارمحال و بختیاری

آسیب‌هایی که خشکسالی به دام‌ می‌زند/ از بروز انواع بیماری‌ها تا سمی شدن علوفه

مدیرکل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری گفت: در شرایط خشکسالی و فقر خاک، سیستم آنزیمی گیاه ضعیف شده یعنی علوفه مصرفی دام‌ها از نظر پروتئین فقیر و از نظر نیترات در حد سمی خواهد شد.

آسیب‌هایی که خشکسالی به دام‌ می‌زند/ از بروز انواع بیماری‌ها تا سمی شدن علوفه

محمد اسدی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهرکرد در پاسخ به اینکه خشکسالی و کم‌آبی چه ضررهایی برای دام دارد، گفت: بیماری‌های متابولیک، پیکا (گنده‌خواری) کمبود ویتامین‌ها و مواد معدنی، مسمومیت، اختلالات گوارشی، ذات‌الریه و بیماری‌های تنفسی، ضعف سیستم ایمنی و کاهش مقاومت بدن در برابر بیماری‌ها، افزایش رخداد بیماری‌های عفونی، افزایش آلودگی‌های انگلی و بیماری‌های قابل انتقال از طریق برخی انگل‌ها از جمله بیماری‌هایی است که دام در اثر بی‌آبی به آن مبتلا می‌شود.

مدیرکل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری افزود: همچنین گرمازدگی، کاهش شدید جمعیت دامی، کاهش تولید فرآورده‌های دامی مانند شیر، گوشت، پشم، کرک، مو و ...، افزایش بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان، گرانی و بی‌کیفیت شدن علوفه و خوراک دام، افزایش تردد و حمل و نقل بی‌رویه و غیرمجاز دام جهت یافتن علوفه و یا عرضه و فروش دام که موجب افزایش احتمال انتقال و گسترش بیماری‌های دامی و بیماری‌های مشترک خواهد شد از دیگر مشکلاتی است که اگر آب کافی برای دام تأمین نشود رخ خواهد داد.

وی با بیان اینکه خشکسالی همچنین برای علوفه مرغوب دام نیز تهدید است، اظهار داشت: استفاده از علوفه نامرغوب سبب فقر پروتئینی و سمیت نیتراتی گیاهان می‌شود.

اسدی با بیان اینکه به طور طبیعی، گیاهان نیتروژن را به شکل نیترات از خاک جذب می‌کنند، ادامه داد: این نیترات پس از فعل و انفعالات پشت سر هم به نیتریت، آمونیاک و اسیدهای آمینه تبدیل می‌شود که اسیدهای آمینه نیز واحدهای ساختمانی تولید پروتئین هستند. 

خشکسالی سبب می‌شود علوفه گیاه از پروتئین فقیر شود

وی افزود: پس در شرایط خشکسالی و فقر خاک، سیستم آنزیمی گیاه ضعیف شده و واکنش‌های فوق به خوبی انجام نمی‌شود بنابراین از یک سو نیترات گیاه بالا می‌رود و از سوی دیگر میزان پروتئین تولیدی آن کاهش می‌یابد یعنی علوفه مصرفی دام‌ها از نظر پروتئین فقیر و از نظر نیترات در حد سمی خواهد شد. 

خشکسالی سبب از بین رفتن قوای بدنی دام‌ها می‌شود

مدیرکل دامپزشکی استان کمبود پروتئین و فقر پروتئینی در بدن دام‌ها را از دیگر عواقب خشکسالی دانست و گفت: در زمان خشکسالی، از یک سو پروتئین کافی از طریق علوفه و مواد غذایی به بدن دام نمی‌رسد و از سوی دیگر به دلیل به هم خوردن تعادل انرژی در بدن دام‌ها و نیاز به انرژی، دام ناچار به استفاده از ذخایر پروتئینی بدن می‌شود که باعث لاغری و کاهش وزن دام، ضعف سیستم ایمنی و کاهش مقاومت بدن دام در برابر بیماری‌ها می‌شود. 

فقیر شدن خاک از مواد معدنی و عناصر ریزمغذی اثر دیگر خشکسالی

اسدی افزود: فقیر شدن خاک از مواد معدنی و عناصر ریزمغذی نیز از جمله آثار خشکسالی است که به دلیل کاهش یا عدم پوشش گیاهی و شسته شدن لایه رویی خاک به علت بارندگی رخ می‌دهد در نتیجه مراتع، گیاهان و علوفه به دست آمده از این خاک از نظر بسیاری از مواد معدنی و عناصر ریزمغذی فقیر است. 

تغییر علوفه دامی به علت کم‌بود علوفه

وی در پایان تغییر در نوع گیاهان مصرفی دام‌ها به دلیل تغییر در ذائقه آن‌ها را نیز از دیگر آثار خشکسالی دانست و افزود: با کمبود علوفه، دام به ناچار به سمت مصرف علوفه هرز و گیاهان سمی و حتی گیاهان کپک‌زده که در حالت عادی تمایلی به مصرف آن‌ها ندارد می‌رود و موارد بروز مسمومیت افزایش می‌یابد.

انتهای پیام/۶۸۰۳۶

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول