اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  چهارمحال و بختیاری

چرا آب آشامیدنی شهرکرد قطع شد؟/ مردمانی که به‌جای آب، خون دل می‌خورند

6 روز است که خط انتقال آب از چشمه کوهرنگ به شهرکرد به دلیل کدورت از مدار خارج شده است و شهرکرد آب شرب ندارد، بیش از 70 تانکر مشغول آبرسانی به مردم هستند و با وجود فعالیت شبانه‌روزی چند اکیپ، هنوز مشخص نیست چه زمانی آب وصل می‌شود.

چرا آب آشامیدنی شهرکرد قطع شد؟/ مردمانی که به‌جای آب، خون دل می‌خورند

گروه چهارمحال و بختیاری، مریم رضی‌پور|همه چیز از بعدازظهر عاشورا یعنی روز دوشنبه ۱۷ مردادماه آغاز شد، مسئولان شرکت آبفا چهارمحال و بختیاری با مشاهده کدورت بالای چشمه آب کوهرنگ جریان آب انتقالی به شهرها و روستاها را قطع کردند، کدورت به قدری بالا بود که استفاده شرب را غیرممکن می‌ساخت.

مسئولان اعلام کردند به دلیل بارش‌های سیل‌آسای روز گذشته آب چشمه گِل‌آلود شده و قابل استفاده نیست. 

قطع لوله انتقال آب چشمه کوهرنگ برای شهرها و روستاها و در نهایت مرکز استان شوک بزرگی بود که مسئولان و مردم را در بُهت فرو برد.

به گفته چند نفر از مسئولان این میزان از گِل‌آلود‌شدن و کدورت در تاریخ چشمه بی‌سابقه است.

خط تأمین آب شرب کوهرنگ را از دست داده‌ایم

روابط عمومی شرکت آبفا چهارمحال و بختیاری صبح روز ۱۸ مردادماه با قطعیت اعلام می‌کند: خط تأمین آب شرب کوهرنگ را از دست داده‌ایم و میزان کدورت چشمه به قدری بالاست که دستگاه تصفیه و کلرزنی و رفع کدورت آب از مدار خارج شده است.

در ساعات اولیه این حادثه به دلیل اینکه مخازن آب شهرها و روستاها شرایط ایده‌آلی داشت مردم کمتر متوجه موضوع شدند اما هر چه عقربه‌های ساعت جلوتر رفت شرایط وخیم‌تر شد.

همین وخامت اوضاع سبب تشکیل جلسه ستاد بحران شد و معاون وزیر نیرو را از پایتخت راهی شهرکرد کرد.

بلافاصله منابع جایگزین وارد مدار شد اما مصرف بالا و کمبود منابع زودتر از آن چه مسئولان فکر می‌کردند سبب قطعی آب در اکثر نقاط مسیر انتقال شد.

به گفته مسئولان در شهرها و روستاهای مسیر بلافاصله چاه‌ها و چشمه‌های موجود وارد مدار می‌شود اما مردم می‌گویند از کوهرنگ تا باباحیدر، فارسان، پُردنجان و سورشجان و بسیاری از روستاها و شهرها آب ندارند.

اما اوضاع در شهرکرد مرکز استان وخیم گزارش می‌شود قطعی آب باعث ناراحتی مردم شده و آبرسانی با چند تانکر جوابگوی مرکز پایتخت آبی کشور نیست.

غلامعلی حیدری استاندار چهارمحال و بختیاری از چندین استان از جمله تهران، اصفهان، قم، لرستان و مرکزی تقاضای کمک می‌کند.

با دستور اتابک جعفری معاون وزیر نیرو که حالا در شهرکرد فرماندهی عملیات را شخصا به دست گرفته تجهیزات و تانکرهای آبرسانی عازم چهارمحال و بختیاری می‌شود.

تصفیه‌خانه گردنه خُلک بعد از سال‌ها متروکه بودن تجهیز می‌شود 

تصفیه‌خانه گردنه خُلک تجهیز می‌شود و چندین اکیپ از تهران و قم مشغول چِک کردن میزان کدورت آب هستند اما کدورت بسیار بالاست دستگاه‌ها عدد چهار هزار را نشان می‌دهد و این یعنی چشمه به طور کامل از دسترس خارج شده و حالا حالا قصد برگشت ندارد.

به نوبت آب مناطق مختلف در شهرکرد قطع می‌شود و تانکرهای آبرسانی در نقاط مختلف مستقر می‌شوند، مردم در شرایط سختی قرار دارند.

در جلسه بحران بامداد ۱۸ مردادماه مقرر می‌شود تا صبح چندین چاه کشاورزی وارد مدار شود اما قطعا این میزان آب جوابگوی نیاز مردم نخواهد بود.

صبح روز ۱۹ مردادماه چاه‌های کشاورزی به ترتیب وارد مدار می‌شود تا ساعت ۱۱ صبح ۶ حلقه چاه وارد مدار می‌شود اما هنوز قطعی‌ها ادامه دارد.

مسئولان استان که خودشان را برای چنین روزهایی آماده نکرده بودند دست و پای خود را گُم می‌کنند در صورتی که به گفته فرماندار شهرکرد این شرایط با توجه به بارندگی‌های سیل‌آسای هفته‌های اخیر قابل پیش‌بینی بود.

همه نیروها بسیج شده‌اند

غلامعلی حیدری ساعت ۱۲ ظهر روز ۱۹ مردادماه در حاشیه بازدید از عملیات آبرسانی از طریق چاه‌های کشاورزی اعلام می‌کند: تمام نیروها بسیج شده‌اند و سعی می‌کنیم در کوتاه‌ترین مدت مشکل آب شرب در شهرکرد حل شود.

اما این مدت کوتاه انگار تمام شدنی نبود هر ساعت بر تعداد تانکرهای آبرسانی افزوده می‌شود و سه دستگاه بسته‌بندی آب شرب مشغول به کار هستند.

اتابک جعفری معاون وزیر نیرو هم در مصاحبه با خبرنگار این رسانه می‌گوید: با تمهیدات انجام شده مشکل جدی در تأمین آب شرب شهرکرد وجود ندارد، فقط مردم تا ۴۸ ساعت آینده بیشتر در مصرف آب صرفه‌جویی کنند.

صبح روز پنج‌شنبه ۲۰ مردادماه دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان چهارمحال و بختیاری در مصاحبه‌ای با رسانه‌ها اعلام‌می‌کند فعالیت تمامی استخرهای ورزشی و کارواش‌هایی که از آب شرب استفاده می‌کنند تا اطلاع ثانوی ممنوع است.

این سخنان یعنی اوضاع بی‌آبی و کم‌آبی همچنان ادامه دارد و مردم باید بیش از پیش صرفه‌جویی کنند اما آن چه مردم را امیدوار می‌کند سخنان مسئولان است که وعده می‌دهند به زودی مشکل حل می‌شود.

ورود 72 تانکر آبرسانی به سرزمین چشمه‌ها

 ۷۲ تانکر آبرسانی به گفته مسئولان برای کمک به استان آمده‌اند و در نقاط مختلف مستقر شده‌اند.

بعدازظهر روز پنج‌شنبه ۲۰ مردادماه اعلام می‌شود که میزان کدورت آب چشمه ۷۵ درصد کاهش پیدا کرده و تا ساعات آینده وضعیت آبی شهرکرد تثبیت می‌شود.

تا بعدازظهر همین روز آب ۱۰ چاه کشاورزی وارد مدار می‌شود اما همچنان قطعی‌ها ادامه دارد.

در همین حین اکیپ‌های آبفای کشور در طول مسیر انتقال آب از چشمه به شهرکرد مشغول انجام اقداماتی هستند تا کدورت کاهش پیدا کند.

چشمه کوهرنگ بعدازظهر پنج‌شنبه 20 مردادماه وارد مدار می‌شود

از ساعات بعدازظهر پنج‌شنبه ۲۰ مردادماه وعده مسئولان عملی می‌شود و  چراغ امید در دل مردم شهر روشن می‌شود که این موضوع پایان قطعی آب است، آب چشمه کوهرنگ وارد مدار می‌شود...

انتقال آب از تصفیه‌خانه سامان افزایش پیدا می‌کند به طوری که از ۵۰ لیتر بر ثانیه به ۱۰۰ لیتر می‌رسد تا علاوه بر تأمین نیاز مردم منظریه آب به میرآباد و سپس به منطق دیگر شهر برسد.

به گفته مدیر روابط‌عمومی شرکت آبفا ۱۶۰ لیتر آب بر ثانیه تا صبح روز ۲۱ مردادماه وارد مدار آبرسانی می‌شود و همین موضوع تا حدودی از تنش‌ها می‌کاهد اما این دلخوشی طولی نمی‌کشد و مجدد کدورت آب افزایش پیدا می‌کند به طوری که تصفیه‌خانه خُلک از مدار خارج می‌شود و فصل دلخوشی مردم خزان می‌شود.

تریلی‌های آب معدنی به شهرکرد می‌رسد و بین مردم سرزمین هزاران چشمه توزیع می‌شود، ۱۱ اکیپ از نقاط مختلف کشور در تصفیه‌خانه خُلک و بقیه نقاط شهرکرد مشغول کار هستند.

میزان کدورت آب توسط کارشناسان در هر دقیقه چِک می‌شود اما میزان کدورت به شدت بالاست.

با اضافه شدن خط سامان تقریبا آب در تمامی نقاط به جز حدفاصل سعدی و کاشانی وصل می‌شود اما مصرف بالاست فشار آب کم است و به طبقات بالا آب نمی‌رسد و مردم هنوز نیازمند آب هستند.

تانکرها در سطح شهر مستقر هستند آب بسته‌بندی و معدنی به دست مردم می‌ر‌سد اما هنوز خبری از آب چشمه کوهرنگ نیست.

کدورت آب به حدی بالا رفته که هیچ تصفیه‌خانه‌ای قادر به تصفیه آب نیست

فرشاد متقی مدیر روابط‌عمومی آبفای چهارمحال و بختیاری صبح روز شنبه ۲۲ مردادماه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهرکرد می‌گوید: تمام تلاشمان را می‌کنیم که آب چشمه کوهرنگ به زودی وارد مدار شود اما اینکه بگویم چه زمانی این اتفاق رخ می‌دهد مشخص نیست چرا که همه چیز بستگی به رفع کدورت چشمه دارد.

با توجه به طولانی شدن روند حل مشکل تأمین آب شرب شهرکرد، صبح امروز وزیر نیرو برای بررسی میدانی روند اجرای عملیات و همچنین بازدید از تأسیسات آبی و تصفیه‌خانه‌های مسیر سرچشمه کوهرنگ به شهرکرد، به‌صورت سرزده وارد چهارمحال و بختیاری شد تا فرماندهی عملیات را به عهده بگیرد.

محرابیان در اولین برنامه خود در سفر به استان از تصفیه‌خانه گردنه خلک بازدید کرد.

 

 

امروز در حالی وارد ششمین روز از کم‌آبی و قطعی آب در شهرکرد می‌شویم که از همان ساعات اولیه این حادثه مسئولان بارها وعده از اتمام قطعی‌ها تا ساعات و یک یا ۲ روز آینده دادند اما هیچ کدام از آن‌ها تاکنون عملی نشده است.

تصفیه‌خانه خُلک به دلیل حجم بالای کدورت از مدار خارج شده است و هیچ پیش‌بینی قطعی برای ورود آب چشمه کوهرنگ به مدار وجود ندارد.

مسئولان مُدام از مردم تقاضای صرفه‌جویی دارند اما آن چه این میان قطعی است ادامه‌دار بودن این بی‌تدبیری و عدم مدیریت و پاسخگویی مسئولان آبفای استان است که در این چند سال گذشته هیچ فکری به حال این روزهای استان نکرده‌اند.

تزریق ناامیدی در میان مردم با وعده‌های نافرجام

وعده‌هایی که با عملی نشدنشان تنها ناامیدی و بی‌اعتمادی را به جامعه تزریق می‌کند.

مسئولان بارها در مصاحبه‌هایشان در این چند روز اخیر مدعی هستند گِل‌آلود شدن چشمه کوهرنگ بی‌سابقه است اما آیا همین مدیریت بحران‌ها برای همین اتفاقات بی‌سابقه شکل نگرفته است؟ پس چرا این بحران مدیریت نشد؟

آیا نباید با وجود این بارش‌های سیل آسا پیش‌بینی می‌کردیم که قرار است چه اتفاقی بیفتد؟

مگر همین مسئولان مدعی نیستند آب چشمه کوهرنگ منبع پایداری برای آبرسانی به شهرها و روستاها نیست؟ پس چرا تاکنون فکری به حال آن نشد؟

همین مسئولان تصفیه‌خانه گردنه خُلک را ساختند و اندک تجهیزات در آن‌جا گذاشتند و رهایش کردند و حالا محتاجش شدند چرا که فکر نمی‌کردند روزی به آن احتیاج پیدا کنند.

مدیریت بحران در چهارمحال و بختیاری به گره کوری تبدیل شده است که گشودنش مرد میدان می‌طلبد.

حجم عظیمی از آب سرزمین چهارفصل که حالا همه فصل‌هایش خزان شده برای صنعت، کشت محصولات آب‌بَر و فضای سبز به نقاط دیگر منتقل می‌شود در صورتی که سرچشمه آب شرب پایدار ندارد و با یک بارش، منبع آب آشامیدنی‌اش از مدار خارج شد.

آیا نباید میزان استفاده از آب در بالادست و پایین‌دست مدیریت شود؟

شاید باورش سخت باشد اما این مردم نجیبی که طی این ۶ روز ظرف به دست مقابل تانکرهای آب صف کشیدند و دم نزدند در قطب تولید آب شیرین کشور زندگی می‌کنند این سرزمین سرچشمه 3 رود بزرگ کشور چون زاینده‌رود،  دِز و کارون است.

چهارمحال و بختیاری به سرزمین چشمه‌ها مشهور است و یک درصد مساحت کشور را به خود اختصاص داده در حالی که ۱۱ درصد آب شیرین کشور را تولید می‌کند.

آیا نباید برای این حجم از آب مدیریت و برنامه داشت؟

اجرای پروژه‌های عظیم و بی‌شمار انتقال آب از این سرزمین آن را در آینده‌ای نزدیک به بیابانی مرتفع تبدیل می‌کند.

نبود منابع مطمئن و پایدار و استفاده بیش از حد از منابع زیرزمینی سرانجام مابقی دشت‌های استان را نیز ممنوعه و ممنوعه بحرانی می‌کند و این بی‌تدبیری برای آیندگان جز بیابانی بَرهوت و سرزمینی فقیر و محروم چیز دیگری بر جای نخواهد گذشت.

انتهای پیام/68024/ی

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول