اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

فارس از تعطیلی محور استراتژیک جنوب استان گزارش می‌دهد

آزادراه لامرد-پارسیان هم به سرنوشت اتصال فارس به دریا دچار شد!

پس از متوقف ماندن مصوبه شورای عالی امنیت ملی و هیئت دولت درخصوص الحاق فارس به خلیج‌ فارس، این بار خبرها حاکی از تعطیلی آزادراه لامرد-پارسیان به‌عنوان یک مسیر استراتژیک ملی در جنوب استان فارس است.

آزادراه لامرد-پارسیان هم به سرنوشت اتصال فارس به دریا دچار شد!

به گزارش خبرگزاری فارس از لامرد، بعدازظهر پانزدهم اسفندماه 1391 بود که پس از پایان همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری در شهرستان لامرد که با حضور مسؤولان ارشد استان فارس، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، اقتصاددانان و سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی برگزار شد، کلنگ احداث آزادراه لامرد در استان فارس به پارسیان در استان هرمزگان به زمین زده شد تا در واقع فارس از طریق این آزادراه راهی جدید به دریا بیابد.

اخذ مجوز برای این آزادراه که به‌عنوان یک پروژه ملی محسوب می‌شود در شرایط بحرانی اقتصاد کشور در سال 91 که بسیاری پروژه‌های نیمه‌تمام در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری بر زمین مانده بود، کاری بسیار سخت و بلکه ناممکن بود، اما سرانجام بدلیل اهمیت این محور مواصلاتی مجوز احداث این پروژه صادر شد.

شاید در آن زمان اینکه آزادراه لامرد-پارسیان یک مسیر استراتژیک ملی به‌حساب می‌آید، کم‌تر مورد توجه مسئولان و مردم قرار می‌گرفت، اما با مطرح‌شدن و تصویب الحاق استان پهناور فارس به خلیج نیلگون همیشه فارس از طریق شهرستان لامرد، این محور ارتباطی که پل ارتباط جدیدی میان 2 استان فارس و هرمزگان به شمار می‌رود، بیشتر مورد توجه مسئولان و مردم قرار گرفت. از سوی دیگر امروز لامرد به‌عنوان جنوبی‌ترین شهرستان فارس از ظرفیت‌های بسیار خوبی همچون منطقه ویژه اقتصادی صنایع انرژی‌بر لامرد که در آن بزرگ‌ترین کارخانه آلومینیوم کشور در حال ساخت است برخوردار شده و پس‌ازآن وجود فرودگاه بین‌المللی نقش مهمی در توسعه این شهرستان دارد.

پس از آغاز عملیات اجرایی احداث آزادراه لامرد – پارسیان به‌عنوان یک پروژه ملی، روزبه‌روز اهمیت این پروژه مهم دوچندان شد و این موضوع تا جایی پیش رفت که علاوه بر بازدیدهای مکرر وزیر راه و شهرسازی و سایر مسئولان وزارت راه، در سوم آبان ماه 1392 و درسال های گذشته نیز وزیر اطلاعات دولت یازدهم و دوازدهم  در جریان سفر خود به شهرستان لامرد از این محور بازدید کرد و از نزدیک در جریان آخرین وضعیت فیزیکی ساخت این پروژه بزرگ ملی قرار گرفت.

 

آزادراه لامرد- پارسیان تا پیش از برگزاری انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی به‌خوبی در حال احداث بود تا اینکه پس از پیروزی سیدمحسن علوی در انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه لامرد و مُهر، این پروژه بزرگ ملی متوقف شد. مدتی بعد اخباری مبنی بر ورود یک سرمایه‌گذار بخش خصوصی به این پروژه به گوش رسید تا اینکه دوم دی‌ماه 1395 جلسه امضای تفاهم‌نامه تأمین مالی برای احداث، نگهداری، بهره‌برداری و انتقال آزادراه لامرد - پارسیان بین مسؤولان راه و شهرسازی و یک سرمایه‌گذار بخش خصوصی برگزار شد.

 

محمدرضا باقری‌فرد مدیرکل راه و شهرسازی لارستان در آن جلسه گفت: 100 درصد هزینه‌های اجرایی توسط شرکت «آژندبنای خاتم» به‌عنوان سرمایه‌گذار تأمین خواهد شد که از زمان عقد قرارداد به مدت دو سال اجرا می‌شود و نگهداری در دوران ساخت و بهره‌برداری نیز برعهده سرمایه‌گذار گذاشته‌ شده است.

بسیاری از صاحب‌نظران پس از رسانه‌ای شدن امضای این تفاهم‌نامه براین اعتقاد بودند که سرمایه‌گذار بخش خصوصی توان احداث این پروژه بزرگ ملی بااعتباری بالغ‌بر 360 میلیارد تومان آن‌هم در طی دو سال نخواهد داشت.

آسیب رساندن به منابع طبیعی و محیط‌زیست

اما تحقیقات خبرنگار فارس نشان می‌دهد که اکنون 5 ماه از تعطیلی پروژه آزادراه لامرد- پارسیان می‌گذرد و تاکنون چند نقشه برای احداث این آزادراه پس از واگذاری به سرمایه‌گذار تعویض و مورد تغییر قرارگرفته است! همچنین تعویض‌های پی‌درپی نقشه‌ها موجب آسیب رساندن به منابع طبیعی همچون کوه و محیط‌زیست شده و سبب شده است عملاً کار خاصی برای احداث پروژه آزادراه لامرد-پارسیان صورت نگیرد.

حامد رشیدی یکی از پیمانکاران پروژه آزادراه لامرد –پارسیان که درواقع برای پیمانکار اصلی این پروژه فعالیت می‌کند، در گفتگو با خبرنگار فارس در لامرد اظهار داشت: تا 6 ماه پس از اخذ قرارداد هیچ‌گونه نقشه‌ای به ما تحویل داده نشد.

وی بابیان اینکه 600 میلیون تومان تنها هزینه خواب ماشین‌آلات در آن مدت شد، افزود: ماشین‌آلات در منطقه تابناک مستقر بودند، ششصد میلیون تومان دیگر نیز برای سرمایه‌گذار این پروژه کار کرده‌ایم که با زرنگی 20 روز و 20 روز پرداخت مطالبات را به تعویق انداخته و زیر بار هیچ‌چیز نمی‌رود.

رشیدی با بیان اینکه هزینه‌کرد ما در این پروژه پرداخت نمی‌شود، به دیدار خود با خادمی معاون وزیر راه و شهرسازی اشاره کرد و گفت: معاون وزیر راه و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور به من گفت «ما با سرمایه‌گذار فقط پیمان سرمایه‌گذاری داریم، قرارداد پیمانکاری نداریم که این آقا رفته کار کرده!، در قرارداد سرمایه‌گذاری هم 30 درصد دولت است و 70 درصد سرمایه‌گذار بخش خصوصی است.»

پیگیری قضایی می‌کنیم

این پیمانکار راه ادامه داد: معاون وزیر راه در ادامه گفت «یک میلیارد و 200 میلیون تومان ضرر کردید؛ برو جمع کن برو!» من در پاسخ معاون وزیر گفتم سرمایه‌گذار اعلام کرده که 80 میلیارد تومان به آن پرداخت می‌کنید؟ اما آقای خادمی گفت «ما باید برچه اساسی به این آقا پول پرداخت کنیم؟ ما اصلاً قرارداد پیمانکاری نداریم!»

وی از پیگیری قضایی خود در این رابطه نیز خبر داد و تصریح کرد: مردم پولشان را از من می‌خواهند و چاره‌ای جز پیگیری قضایی ندارم.

 

پیمانکار این پروژه در حالی خبر از این گفتگوی خود با معاون وزیر راه را داده است که سیدمحسن علوی نماینده مردم لامِرد و مُهر در مجلس در صفحه شخصی خود در اینستاگرام به اخذ مصوبه هیئت دولت و انعقاد قرارداد آزادراه لامرد- پارسیان توسط بخش خصوصی با وزارت راه و شهرسازی با سرمایه‌گذاری بالغ‌ بر 360 میلیارد تومان اشاره کرده و در بخشی از توضیحات خود آورده است: «این مسیر که فاصله سایت انرژی‌بر تا بندر را به کم‌تر از 40 کیلومتر می‌رساند تأثیر بسزایی در رونق اقتصادی و جذب سرمایه‌گذار دارد و از پروژه‌های اساسی استان فارس محسوب می‌گردد، با اعلام آمادگی صددرصدی بخش خصوصی جهت احداث این مسیر با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی شاهد تسریع در ساخت این مسیر خواهیم بود».

 تعویض چندباره نقشه آزادراه!

اما تمام مشکلات آزادراه لامرد-پارسیان به همین‌جا ختم نمی‌شود؛ فریبرز غلامی سرپرست کارگاه شرکت «ره پاد سازه رستاق» نیز موضوع تعویض چند نقشه در احداث آزادراه لامرد-پارسیان را تأیید می‌کند و می‌گوید: تاکنون 5 صورت‌وضعیت از کارکرد این شرکت به سرمایه‌گذار آزادراه ارسال‌ شده که هیچ‌کدام از آن‌ها موردبررسی قرار نگرفته است و هزینه‌های ما پرداخت‌ نشده است.

وی خاطرنشان کرد: از تیرماه به دلیل عدم تعهدات در پرداخت هزینه‌کرد توسط سرمایه‌گذار با 13 نیروی کاری که داشتیم کار را در آزادراه تعطیل کردیم و بقیه شرکت‌های پیمانکاری در این پروژه نیز همین وضعیت را دارند.

 

به گزارش خبرگزاری فارس، درج گفت‌وگوی کامل همه پیمانکاران پروژه بزرگ آزادراه لامرد-پارسیان از حوصله مخاطب خارج است، اما در همین رابطه مرتضی میرزایی پیمانکار «شرکت آژند گستر لولاک» نیز که از عدم پرداخت مطالبات مالی خود از سرمایه‌گذار پروژه گلایه داشت، موضوع تعطیلی پروژه آزادراه لامرد-پارسیان را تأیید کرد.

خبرگزاری فارس بنا بر رسالت خود در آینده به روشنگری بیشتر از احداث این پروژه بزرگ ملی خواهد پرداخت، اما نکته مهم آن است که پس از متوقف ماندن مصوبه هیئت دولت مبنی بر اتصال فارس  به خلیج‌ فارس، حالا نوبت آزادراه لامرد-پارسیان رسیده که دچار این سرنوشت شود و بار دیگر فارس را از پیوستن در کنار خلیج نیلگون همیشه فارس دور کند. این در حالی است که بارها و بارها مسؤولان استان فارس و مدیران محلی لامرد همچون نماینده و فرماندار از اهمیت الحاق و احداث آزادراه لامرد-پارسیان سخن گفته‌اند.

انتهای پیام/76013

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول