اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

ذی‌نفعان قدرت خود را از عدم شفافیت اطلاعات به دست می‌آورند

نائب رئیس کمیسیون برنامه، بودجه، امور حقوقی و املاک شورای اسلامی شهر شیراز در جلسه با اصحاب رسانه در خصوص الزام شهرداری شیراز به انتشار موارد ارسالی به کمیسیون ماده 5 در سامانه شفافیت همزمان با ارسال و ذکر توضیحات گفت: برخی افراد و ذی‌نفعان قدرت خود را از عدم شفافیت اطلاعات به دست می‌آورند.

ذی‌نفعان قدرت خود را از عدم شفافیت اطلاعات به دست می‌آورند

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، نشست خبری رئیس و نائب رئیس کمیسیون برنامه، بودجه، امور حقوقی و املاک شورای اسلامی شهر شیراز با اصحاب رسانه ظهر امروز برگزار شد.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر شیراز با تشریح اقدامات این کمیسیون اظهار داشت: در تکالیف بودجه سال جاری سازماندهی نیروی انسانی در شهرداری شیراز مطرح شد به این معنا که شهرداری موظف است نحوه جذب و ارتقاء نیروهای خود را طبق چارچوب علمی ارائه کند که تا آخر شهریور ماه باید آن را به تصویب شورا برساند.

عبدالرزاق موسوی با اشاره به الزام تشکیل کمیته تخصیص اعتبارات در جهت منضبط کردن هرچه بیشتر شهرداری، تهیه دستورالعمل کاهش هزینه و افزایش درآمد در شهرداری و مکانیزه کردن امور اداره املاک، ادامه داد: شهرداری شیراز موظف بود تا پایان فروردین ماه تکالیف مربوط به هرکدام از حوزه‌های شهرداری را به شورا ارائه کند که انجام شده است.

وی افزود: شهرداری شیراز موظف بود که تا پایان فروردین ماه جدول زمان‌بندی ممیزی را تهیه و به شورا ارائه کند که تا کنون انجام نشده است.

به گفته این عضو شورا سازمان مدیریت پسماند شهرداری شیراز نیز مکلف شده است در سال جاری درآمد خود را به میزان 5 درصد افزایش دهد که در صورت موفقیت با مصوبه‌ای که از شورا می‌گیرد می تواند درآمد را برای سازمان هزینه کند.

موسوی در خصوص عدم نتیجه گرفتن شورا درباره طرح سی پی گفت: تاکنون 7 جلسه درباره سرنوشت و تعیین تکلیف این طرح در شورای شهر و‌ کمیسیون‌های مرتبط برگزار شده است. 

وی ادامه داد: اولین نکته درباره این طرح این است که قرارداد مشکل جدی دارد و متاسفانه مطالبات شهرداری پرداخت نشده است بطوری که تنها یک بیستم سهم شهرداری از این طرح پرداخت شده است.

رئیس کمیسیون برنامه و‌بودجه شورای شهر شیراز تصریح کرد: طی جلسات مختلف به این نتیجه رسیدیم که معاونت حمل‌ونقل و ترافیک قرارداد را اصلاح کند و در صورت امکان نیز قرار داد فسق شود چرا که قرارداد طرح سی پی به دلیل پیچیدگی‌هایی که دارد به راحتی امکان فسق آن وجود ندارد.

موسوی افزود:مطالبات شهرداری از این قرار داد با درخواست شهرداری در کمیسیون ماده 37 مرجع حل اختلاف در دستور کار قرار دارد.

وی با بیان اینکه معاونت حمل‌ونقل به دنبال اصلاح مواردی در بندهای قرارداد است بیان داشت:در صورت اصلاح قرارداد و محتوای آن این طرح را در خیابان شهر اجرا می‌کنیم بطوری که مشکلی را برای شهروندان ایجاد نکند و به کم کردن مشکل ترافیک نیز کمک کند.

این عضو شورا یادآور شد: از لحاظ قانونی شهرداری این اجازه را دارد که طرح این چنینی را پیاده کند اما نه با این شکل فعلی.

رئیس کمیسیون برنامه و‌بودجه شورای شهر شیراز با اشاره به اینکه در شهرداری شیراز از سال 93 تا کنون یک هزار و 700 چک با مبلغ 60 میلیارد تومان وصول نشده است، ابراز داشت: ارزش ریالی پرونده‌های شهرداری شیراز که در دادگاه در حال پیگیری است بیش از 500 میلیارد تومان است.

موسوی در پاسخ به گلایه چند نفر از خبرنگاران نسبت به بروز حاشیه‌های مختلف در صحن شورای شهر شیراز خاطر نشان کرد: بگو مگوها و برخوردها را پسندیده نمی‌دانم اما مسئله خیلی پیچیده‌ای هم نیست در دوره‌های مختلف و شهرهای دیگر هم رخ می‌دهد، من معتقدم شورای پنجم نسبت به سال اول پیشرفت داشته است؛ ترکیب رأی اقلیت و اکثریت هم اکنون تغییر کرده است البته نیاز به تغییر همچنان وجود دارد اما روند آن تدریجی است و باید نسبت به تغییرات اصرار داشت.

وی به روابط عمومی شورا پیشنهاد داد تا جلسه ای با حضور هیئت رئیسه شورا و خبرنگاران برگزار شود تا در خصوصی چرایی بروز حاشیه در شورا صحبت کنند.

موسوی در ادامه سخنانش خاطر نشان کرد: اینکه مطرح می‌شود شهرداری به مصوبات شورا توجه نمی‌کند، درست نیست.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر شیراز با بیان اینکه 70 درصد از مصوبات کمیسیون توسط شهرداری اجرا شده است، افزود: اجرایی شدن مصوبات به پیگیری و اصرار همچنین نظارت عضو شورا بر می‌گردد، 9 اداره کل مرتبط با کمیسیون وجود دارد که من عملکرد 3 اداره را قابل تقدیر، 4 اداره قابل قبول و 2 اداره را لازم به تذکر می‌دانم که اگر در کمیسیون به جمع‌بندی برسیم اسامی آنها را اعلام می‌کنیم.

وی در خصوص سامانه شفافیت شهرداری شیراز نیز یادآور شد: ساختار شهرداری با شفافیت و ارائه اطلاعات سازگار نیست اما توانستیم گام‌های خوبی در این جهت برداریم، در گام اول اعضای شورا با سه بند اطلاعات اسامی کارکنان و نیروی انسانی شهرداری، میزان حقوق و دستمزد مدیران شهرداری و گزارش سفرهای خارجی کارکنان و مدیران شهرداری مخالفت کردند اما پس از مدتی با فشار سیاسی و افکار عمومی به تصویب رسید.

شهرداری فرزند چموشی در مقابل شفاف‌سازی اطلاعات است

نائب رئیس کمیسیون برنامه، بودجه، امورحقوقی و املاک شورای اسلامی شهر شیراز نیز با اشاره به مسائل مربوط به شهرداری‌ها ابراز داشت: نیروهای شهرداری قدرت را از بسته بودن اطلاعات و قابل تفسیر بودن قوانین و ضوابط به دست می‌آورند، مدیرانی هم که در این مجموعه مستقر می‌شوند نه با خواست مردم و منافع عمومی بلکه با این موارد ذکر شده رقابت می‌کنند.

 مهدی حاجتی ادامه داد: شهرداری فرزند چموشی در مقابل شفاف‌سازی اطلاعات است، اگر در موضوعی از مدیران شهرداری توضیح بخواهیم می‌گویند در مجموعه شهرداری دخالت کردید اگر شهردار را مورد سوال قرار دهیم می‌گویند مشکل شخصی دارید.

وی در خصوص ضرورت سامانه جامع مدیریت و کنترل پروژه  گفت: برای برخی پروژه‌ها اندازه یک شهر کوچک هزینه شده است اما رقم کامل آن منتشر نشده است.

حاجتی در پاسخ به انتقاد یکی از خبرنگاران در خصوص سیاسی بودن شورا و منفعت خواهی در شورای پنجم تصریح کرد: قصد من حمایت از شورای پنجم نیست چون می‌دانید که با دوستان خودم اختلاف نظر کم ندارم اما کدام یک از دوره‌های شورای شهر شیراز سیاسی نبوده است، برخی بحث‌ها و چالش‌ها تعمدا علنی م‌یشود تا کسی جرات سهم خواهی نکند، برخی‌ها باید این ترس را داشته باشند که چرا شبیه شعارهایشان نیستند.

وی افزود: من بیشترین چالش را با شهرداری بر سر حوزه‌هایی داشتم که احساس کردم با فشار یا قرابت خانوادگی قصد اعطای مسئولیت یا انجام کاری وجود دارد. 

حاجتی تاکید کرد: در کنار پرداختن به حواشی شورا به مباحث مهم و مربوط به منافع عمومی که در صحن نیز اشاره می‌شود، رسانه ها باید پیگیر بوده و به آن مسائل مهم هم بپردازند.

این عضو شورای شهر شیراز تصریح کرد: گاهی بحث رشته‌های تحصیلی اعضای شورا مطرح می‌شود در حالی که این تقلیل دادن یک ماجرا است، رشته‌های ما طبق رشته‌های اجازه داده شده وزارت کشور است، مهم این است که عضو شورا به فکر منافع مردم است یا نه، شاید یک گروه معمار شهر را در جهت منافع خود با خاک یکسان کنند.

نائب رئیس کمیسیون برنامه، بودجه شورای شهر شیراز با اشاره به ایراد هیئت تطبیق مصوبات در خصوص الزام شهرداری شیراز به انتشار موارد ارسالی به کمیسیون ماده 5 در سامانه شفافیت همزمان با ارسال و ذکر توضیحات تصریح کرد: برخی افراد و ذی نفعان قدرت خود را از عدم شفافیت اطلاعات به وجود می آورند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول