اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

لزوم ایجاد زیرساخت‌ اقتصاد دیجیتال و سرمایه‌گذاری‌ هوشمند در شیراز

رئیس کمیسیون اقتصاد شورای اسلامی شهر شیراز گفت: تنها راه همزیستی با کرونا، اقتصاد دیجیتال است و به همین منظور به دنبال فراهم کردن زیرساخت‌های اقتصاد دیجیتال و سرمایه‌گذاری‌ هوشمند هستیم.

لزوم ایجاد زیرساخت‌ اقتصاد دیجیتال و سرمایه‌گذاری‌ هوشمند در شیراز

به گزارش خبرنگار سرویس اجتماعی خبرگزاری فارس در شیراز، بر اساس طرح لایحه دوفوریتی شهرداری شیراز که بحث بر سر تصویب آن به درازا کشید، اعطای مجوز به این مجموعه درخصوص انعقاد قرارداد تعهد پذیره‌نویسی و بازارگردانی دو هزار میلیارد ریال اوراق مشارکت جهت خرید اتوبوس با شرکت تأمین سرمایه لوتوس پارسیان بررسی و به تصویب اعضا رسید.

همچنین لایحه دوفوریتی اعطای مجوز به شهرداری در خصوص انعقاد قرارداد تعهد پذیره‌نویسی و بازارگردانی سه هزار میلیارد ریال اوراق مشارکت قطارشهری سال ۹۸ جهت تأمین منابع مالی مورد نیاز تکمیل و توسعه خطوط ۱ ،۲ و توسعه غربی خط یک قطارشهری (خط ۳) با شرکت تأمین سرمایه بانک ملت دیگر مصوبه این جلسه بود که با شروطی مشابه لایحه قبل تصویب شد.

ذکر این نکته خالی از لطف نیست که اعضای شورا بابت خرید ۵۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت توسط شهرداری به تعریف و تمجید از یکدیگر پرداختند!

در ادامه جلسه، لایحه دوفوریتی شهرداری، طرح کمیسیون تلفیق شورا مبنی بر اصلاح بند یک الحاقی مصوبه تعیین تکلیف حقوق غارسین و مالکین محور کوهسار مهدی (عج) در محدوده پروژه شهید سپهبد قاسم سلیمانی، در دستور کار قرار گرفت که با اختلاف نظر بسیار مبنی بر تعیین سهم غارس و مالک در نهایت به تصویب رسید.

  بر اساس این لایحه، شهرداری مکلف شد توافقنامه لازم را با هر دو طرف غارس و مالک تنظیم کرده و ۶۰ درصد از کل غرامت را بعد از انعقاد توافقنامه به عنوان پیش پرداخت در قالب اوراق به غارسین و مالکین پرداخت کرده و ۴۰ درصد مابقی غرامت نیز پس از توافق طرفین یا ارائه آراء مرجع قضایی و سایر مستندات قانونی از سوی افراد ذی‌نفع پرداخت شود.

در ادامه جلسه نامه فرمانداری شیراز در خصوص ایراد وارده به مصوبه «طرح یک فوریتی راهکارهای اجرای بند ۵ ماده ۸۰ قانون شوراها» مطرح و مقرر شد موضوع جهت بررسی و اظهارنظر به کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورا ارجاع شود.

طرح کمیسیون تلفیق شورا در خصوص برگزاری جشنواره تجارب موفق کارکنان و مدیران شهرداری شیراز شامل مقدمه، اهداف جشنواره و ۹ ماده در ۱۰ صفحه نیز در این جلسه مطرح و ضمن بررسی ابعاد آن با کسب آراء موافق از سوی اعضای شورای اسلامی شهر شیراز به تصویب رسید و به این ترتیب شهرداری مکلف شد مطابق با طرح مذکور نسبت به برگزاری جشنواره و ارائه گزارش هفتگی منظم به شورا اقدام کند.

دستور بعد لایحه شهرداری شیراز درباره سرمایه‌گذاری وجوه مازاد شهرداری در صندوق‌های سرمایه‌گذاری دارای ضامن نقدشوندگی بود که در یکصد و چهل و دومین جلسه شورای اسلامی شهر شیراز مورد بررسی قرار گرفت و بر اساس آن به شهرداری شیراز اجازه داده شد وجوه مازاد خود را در صندوق‌های سرمایه‌گذاری دارای ضامن نقدشوندگی، برای مدت یک سال سرمایه‌گذاری کند.

طرح ارسالی از سوی کمیسیون هوشمندسازی و فناوری اطلاعات شورای اسلامی شهر شیراز در خصوص مدیریت و انتشار آزاد داده‌های شهری دستور کار پایانی این جلسه بود که رای موافق اعضا را کسب کرد.

بر این اساس شهرداری مکلف شد پس از ابلاغ این مصوبه، لایحه دستورالعمل مدیریت و انتشار آزاد داده‌های شهری را طی مدت یک ماه تدوین و به شورا ارائه کند.

در پایان این جلسه همچنین ۱۵ مرداد ماه به عنوان زمان برگزاری انتخابات سال چهارم هیئت رئیسه شورای پنجم و انتخاب اعضای کمیسیون‌ها و ناظرین شورا مشخص شد و در نهایت با موافقت اعضا قرار شد شورای شهر از ۱۹ تا ۲۷ مرداد ماه تعطیل شود.

این در حالی است که تنوری، رئیس کمیسیون فرهنگی شورا ضمن مخالفت با زمان تعطیلی، گفت: کرونا سبب برگزاری غیر‌حضوری جلسات و همچنین تعطیلی‌هایی در این مدت شده است در حالی که بقیه اعضا فعالیتشان را در روزهای کرونا بیش از پیش اعلام کردند.

حجم گسترده‌ای از منابع مالی شیرازی ها روانه جیب مرکزنشین‌ها می شود

گفتنی است در این جلسه، رییس کمیسیون اقتصاد و سرمایه‌گذاری در نطق پیش از دستور خود بر لزوم تعیین استراتژی‌ بلند‌مدت اقتصادی با توجه به شرایط سخت جامعه امروز تاکید کرد.

قاسم مقیمی با اشاره به اینکه تنها راه همزیستی با کرونا، اقتصاد دیجیتال است، گفت: شورای شهر و شهرداری شیراز به دنبال فراهم کردن زیرساخت‌های اقتصاد دیجیتال و سرمایه‌گذاری‌ هوشمند هستند چرا‌ که روزانه حجم گسترده‌ای از منابع مالی و نقدینگی شهروندان شیرازی در حوزه کسب و کار ‌مجازی روانه جیب مرکزنشین‌ها می‌شود!

وی با بیان اینکه هزینه مصرفی سالانه انرژی در شهرداری شیراز بیش از پانزده میلیارد ریال است، افزود: شهرداری شیراز با ورود به سرمایه‌گذاری در حوزه هوشمندسازی انرژی، هزینه‌های انرژی در ساختمان‌های اداری و خدماتی خود را کاهش خواهد داد.

همچنین مدیریت شهری شیراز می‌تواند با تأمین حداکثر انرژی برق مورد نیاز خود از طریق سولار، اولین شهرداری پیشرو کشور لقب گیرد.

لزوم تشکیل وزارت خانواده جهت کمک به کاهش آمار طلاق

در ادامه همچنین رئیس کمیسیون سلامت نیز بر لزوم تشکیل وزارت خانواده تاکید کرد.
علی ناصری با اشاره به لزوم فراگیری خدمات مشاوره روانشناختی که موجب تحکیم بنیان خانواده می‌شود، در سالروز پیوند مبارک امام علی(ع) و حضرت فاطمه(س) گفت: امروز طلاق یکی از چالش برانگیزترین مسائل پیش روی جامعه ما است چرا که آثار مستقیم و غیرمستقیم آن نه تنها بر تعادل روانی زوجین و فرزندان بر جای می‌ماند بلکه آثار منفی آن بر نظام‌های جامعه نیز غیر قابل انکار است.
وی شاخص طلاق را به‌ عنوان یکی از شاخص‌های اجتماعی حساسیت‌ برانگیز در کشور دانست و اظهار داشت: آن طور که ارقام و آمار می‌گویند همواره طلاق روند صعودی را طی می کند.

در آمار وضعیت اقتصادی، در بروز آسیب‌های اجتماعی مانند طلاق اثر‌گذار است، اما علل دیگری نیز همچون ازدواج زودهنگام ، علاقه‌مندی و یا ازدواج‌های قبلی، فقدان باورهای مذهبی، مسائل مالی، سطح تحصیلات، داشتن فرزندان زیاد (به‌ویژه فرزندان چندقلو)، فقدان آموزش‌های مناسب، طلاق والدین، تفاوت سنی زیاد، خیانت، ناسازگاری جنسی، اعتیاد، مشکلات روانشناختی، اختلاف نظر در تربیت فرزندان و رسانه‌های اجتماعی نیز می تواند مؤثر باشد.

وی افزود: نکته‌ای اساسی که باید به آن توجه شود این است که چنانچه روابط بین‌فردی از استحکام کافی برخوردار باشد، وجود مشکلاتی مانند بیماری، بی‌پولی و نظایر مشکلات یاد شده سبب دوری و از هم گسیختگی زوج‌ها و فروپاشی کانون خانواده ها نخواهد شد و یا به حداقل ممکن خواهد رسید.

بنابراین اگر می‌خواهیم توسعه پایدار و بدون بازگشت داشته باشیم نیازمند خانواده‌هایی با بنیان، با نشاط و دارای فضایی آرام هستیم.کودکان امروز آینده سازان فردایند و این بستر خانواده است که زمینه‌های مطلوب رویش و ساخته شدن فرد برای ارتقاء آینده کشور را رقم می‌زند پس برای دستیابی به این مهم لازم است همه را در خانواده ببینیم و همه را برای خانواده بخواهیم.

با این دیدگاه لزوم ایجاد وزارت خانواده در کشور به جد احساس شده و از این طریق است که می‌توان نسبت به برنامه ریزی و هدف گذاری مطلوب اقدام نمود تا شاهد تعالی کشور در تمام زمینه ها باشیم.
ناصری در ادامه ضمن اشاره به به وضعیت کنونی و عدم انجام اقدامات پیشگیرانه در حوزه فروپاشی خانواده،گفت: برای دستیابی به این منظور، تاکید ما بر آموزش، جهت داشتن یک زندگی مشترکِ مطلوب است و اصرارمان بر آموزش ها از مدارس و دانشگاه‌ها است تا دارای بیشترین اثرگذاری باشد.

وی افزود: اما تا رسیدن به این هدف و با توجه به وضعیت فعلی لزوم توجه به مشکلات ارتباطی که منجر به طلاق زوجین می‌شود به جد احساس می‌شود از این‌رو کمیته اجتماعی شورای اسلامی شهر شیراز پس از بررسی های مختلف در صدد ارایه راهکار، جهت حذف مسائل زمینه ای طلاق برآمد و اقدامات لازم را در این خصوص برای اولین بار در کشور و با رایزنی با بیمه ها و همکاری با دادگستری و بهزیستی استان فارس اعمال کرد.

  ناصری بیان کرد: این اقدام در نهایت منتج به آن شد تا زوج‌هایی که برای آزمایش خون مراجعه می کنند بیمه‌نامه‌ای با اعتبار یک ساله دریافت نموده تا پس از عقد زوجین ، زمینه ارایه خدمات مشاوره ای برای آنان فراهم شود و در صورتی که زوجی به جلسات بیشتری نیاز پیدا کند بهزیستی نیز برای چهار جلسه دیگر، یاری برگ در اختیارشان قرار خواهد داد تا علاوه بر تحکیم خانواده ، زمینه فرهنگ سازی استفاده از خدمات روانشناختی نیز فراهم شود.

انتهای پیام/ س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول