اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

متناسب نبودن حجم فعالیت‌های سازمان فرهنگی شهرداری شیراز با میزان اعتبارات آن/ فرهنگسراهایی که با نامشان تناسبی ندارند

یکی از انتقاداتی که به شهرداری شیراز و سازمان فرهنگی آن وارد می‌شود، متناسب نبودن حجم فعالیت‌های این سازمان به‌ویژه در حوزه فرهنگی با میزان اعتبارات آن بوده که در مقایسه با غالب متولیان فرهنگ جامعه از بودجه‌ای بیشتر برخوردار است.

متناسب نبودن حجم فعالیت‌های سازمان فرهنگی شهرداری شیراز با میزان اعتبارات آن/ فرهنگسراهایی که با نامشان تناسبی ندارند

سرویس فرهنگی خبرگزاری فارس| شیراز، شهر شیراز از دیرباز با حضور چهره‌های شاخص ادبی و علمی ایران و جهان همچون حافظ، سعدی و ملاصدرا به‌عنوان شهر فرهنگ و ادب شناخته‌شده و همه‌ساله تعداد بی‌شماری گردشگر داخلی و خارجی را جذب می‌کند.

با توجه به لقب پایتخت فرهنگ و ادب برای شهر شیراز و وجود سومین حرم اهل‌بیت (علیهم‌السلام)، لازم است نهادهای متولی توجهی خاص به حوزه فرهنگ این شهر جهانی داشته باشند تا همچنان در عرصه‌های ملی و جهانی درخشان باشد.

شهرداری شیراز به‌عنوان اصلی‌ترین متولی شهر شیراز و با دارا بودن سازمان‌ها و معاونت‌های متعدد نقش بسزایی در موضوعات مختلف مرتبط با این شهر دارد که یکی از این سازمان‌ها، سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز است.

با بودجه بالا، امکانات زیاد، تعدد نیروی انسان و در اختیار داشتن مکان‌های متعدد و ارتباط مستقیم با مردم، سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز در کنار اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی نقشی مهم با تأثیر بسزایی را در حوزه فرهنگی شیراز به‌عنوان سومین حرم اهل‌بیت (علیهم‌السلام) دارد

با بودجه بالا، امکانات زیاد، تعدد نیروی انسان و در اختیار داشتن مکان‌های متعدد و ارتباط مستقیم با مردم، سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز در کنار اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی نقشی مهم با تأثیر بسزایی را در حوزه فرهنگی شیراز به‌عنوان سومین حرم اهل‌بیت (علیهم‌السلام) دارد.

این سازمان عریض و طویل شهرداری شیراز اماکن مختلفی با کارکردهایی خاص را در اختیار دارد که یکی از مهم‌ترین آن‌ها فرهنگسراها بوده که با قرار گرفتن در دل محلات و مناطق مختلف شیراز به‌صورت مستقیم و شبانه‌روزی با مردم ارتباط دارد.

فرهنگسرا طبق تعریفی که برای آن وجود دارد ساختمانی است که در آن یک یا چند نهاد فرهنگی فعالیت دارند. معمولاً شرایطی برای آموزش امور گوناگون فرهنگی و اجتماعی و همچنین آموزش پیشه‌ها و هنرهای گوناگون مانند نگارگری، کوزه‌گری، دوزندگی در آن فراهم می‌شود، برخی از فرهنگسراها کتابخانه و انتشارات ویژه خود را نیز دارا هستند.

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز در این خصوص طی گفتگویی به خبرنگار فارس گفت: سازمان فرهنگی شهرداری شیراز اماکن مختلفی با رویکردهای متفاوتی نظیر فرهنگسراها، سراهای محله، خانه محله‌ها و مراکز صیانت را تحت پوشش خود دارد که هرکدام برای خود تعریفی خاص با رویکرد و استفاده‌ای ویژه دارند.

مرتضی جعفری افزود: فرهنگسراها دارای دسته‌بندی‌های خاصی هستند که در یک دسته‌بندی کلی به فرهنگسراهای بزرگ، متوسط و کوچک تقسیم‌بندی شده که هرکدام کارکردی ویژه خود دارند.

وی همچنین تصریح کرد: برخی از فرهنگسراها همانند فرهنگسرای کتاب به‌صورت موضوعی عمل کرده، بعضی عمومی عمل کرده و تعدادی از فرهنگسراها که اغلب بزرگ هستند، بیشتر به موضوعات هنری و موضوعات فاخر کلان پرداخته می‌شود، البته اکثر آن‌ها هنوز به سازمان ما واگذار نشده‌اند.

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز پیرامون برنامه‌ها و فعالیت‌های فرهنگسراهای شهرداری شیراز عنوان کرد: در غالب فرهنگسراهای شهرداری شیراز قسمتی برای وزرش وجود دارد، فضایی برای کتاب‌خوانی، برگزاری کلاس‌ها و کارگاه‌های مختلف با رویکرد گسترش و توسعه فرهنگ جامعه به‌ویژه فرهنگ شهروندی موجود است، فعالیت‌ها و کلاس‌های فرهنگسراها جنبه غیررسمی دارند و بیشتر در حوزه اوقات فراغت و دانش‌افزایی هستند.

درحالی‌که آمار تعداد فرهنگسراهای شهرداری شیراز در هاله‌ای از ابهام هستند، رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز تعداد را ۲۷ عنوان کرده که به بهره‌برداری رسیده و سه فرهنگسرای دیگر نیز در شرف بهره‌برداری است

درحالی‌که آمار تعداد فرهنگسراهای شهرداری شیراز در هاله‌ای از ابهام هستند، رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز تعداد را ۲۷ عنوان کرده که به بهره‌برداری رسیده و سه فرهنگسرای دیگر نیز در شرف بهره‌برداری است.

یکی از انتقاداتی که به شهرداری شیراز و سازمان فرهنگی آن وارد می‌شود، متناسب نبودن حجم فعالیت‌های این سازمان به‌ویژه در حوزه فرهنگی با میزان اعتبارات آن بوده که در مقایسه با غالب متولیان فرهنگ جامعه از بودجه‌ای بیشتر برخوردار است.

جعفری در این خصوص اظهار داشت: نباید به دلیل اینکه شهرداری درآمد و پول دارد، بگوییم پس باید همه‌ کارهای فرهنگی را انجام دهد.

وی با اشاره به نام سازمان متبوع خود که از سه قسمت فرهنگی، اجتماعی و ورزشی تشکیل‌شده، اظهار داشت: هرکدام از حوزه‌ها ازجمله حوزه فرهنگی متولیان مستقیم بسیاری در جامعه دارد که باید تخصصی به فعالیت بپردازند.

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز افزود: بر اساس اساسنامه سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز، فعالیت‌ها و کارهای فرهنگی ما در حوزه شهروندی و ارتقا فرهنگ شهروندی است.

 وی از ارتباط بسیار خوب مردم با فرهنگسراها به‌عنوان یکی از اماکنی که می‌تواند تاثیر بسزایی در حوزه فرهنگی شهر داشته باشد، گفت و بیان کرد: در اغتشاشات آبان ماه سال گذشته فرهنگسراها تنها اماکنی بودند که هیچ آسیبی ندیده و مردم با تشکیل حلقات انسانی مانع از نزدیک شدن اغتشاشگران به این اماکن شدند.

 طبق آمار غیررسمی در ۹ ماهه ابتدایی سال گذشته به‌زحمت ۱۰ هزار کد ملی متفاوت اقدام به گرفتن بلیت فعالیت‌های فرهنگی نظیر کنسرت و تئاتر کرده و در همین مدت شهروندان ۸۰۰ هزار ساعت‌ از خدمات فرهنگسراهای شهرداری در حوزه‌های مختلف ورزشی، فرهنگی و اجتماعی استفاده کرده‌اند

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز پیرامون موفقیت فرهنگسراهای شهرداری شیراز در جذب شهروندان تشریح کرد: طبق آمار غیررسمی در ۹ ماهه ابتدایی سال گذشته به‌زحمت ۱۰ هزار کد ملی متفاوت اقدام به گرفتن بلیت فعالیت‌های فرهنگی نظیر کنسرت و تئاتر کرده و در همین مدت شهروندان ۸۰۰ هزار ساعت‌ از خدمات فرهنگسراهای شهرداری در حوزه‌های مختلف ورزشی، فرهنگی و اجتماعی استفاده کرده‌اند.

اغلب نام‌هایی که بر روی فرهنگسراهای شهرداری شیراز گذاشته‌شده برای اکثر مردم قابل توجیه نیست و حتی کارکرد آن فرهنگسرا بیشتر اوقات تناسبی با نامی که برایش انتخاب‌شده ندارد.

جعفری با تایید این ایراد و انتقاد واردشده، گفت: برای نام‌گذاری اماکن شهرداری شیراز کمیته‌ای به همین نام در شورای شهر تشکیل‌شده که ما نیز در آن عضو هستیم و باید اعتراف کنم که خود ما نیز منتقد چنین نام‌گذاری‌هایی هستیم و معتقدیم برای نام‌گذاری فرهنگسراها تخصصی برخورد نشده و در بسیاری از نام‌ها باید بازنگری صورت پذیرد.

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز با شیوع ویروس کرونا در جامعه، فرهنگسراها همانند سایر اماکن فرهنگی عمومی در شیراز به‌منظور قطع زنجیره انتقال تعطیل شدند که معاون شهردار از راه‌اندازی فرهنگسرای مجازی برای پر کردن این خلأ خبر داد و عنوان کرد: بسترهای برگزاری دوره‌های هنرهای تجسمی، موسیقی، قرآن و معارف اسلامی، ادبیات، مشاوره و آفرینش‌های هنری خانگی فراهم‌شده، ثبت‌نام‌ها انجام‌شده و این دوره‌ها از شنبه ۱۱ مردادماه در بستر فضای مجازی و به‌صورت آنلاین آغازشده است.

وی با ذکر اینکه استقبال بسیار خوبی از دوره‌های فرهنگسرای مجازی به‌عمل‌آمده، پیرامون هزینه‌های این دوره‌ها گفت: پیش از کرونا در فرهنگ‌سراها دوره‌ها با قیمت بسیار پایین برگزار می‌شد و به‌منظور کمک به شهروندانی که بسیاری با مشکلات عدیده مالی و معیشتی روبرو هستند، هزینه دوره‌های مجازی را نصف هزینه پیش از کرونا تعیین کردیم که با استقبال بسیار خوب مردم مواجه شده است.

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز از تجهیز یک استودیوی مجزا برای رویدادهای فرهنگسراها همچون شب‌های شعر و قرآن‌خوانی خبر داد و اعلام کرد: این رویدادها رایگان خواهند بود.

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، تاکنون با کلیاتی از فرهنگسراهای شهرداری شیراز، اهداف و برنامه‌ها آشنا شده‌ایم که در گزارش بعدی به‌صورت جزئی‌تر به موضوعات و مشکلات برخی از فرهنگسراهای شهرداری شیراز خواهیم پرداخت.

انتهای پیام/ م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول