اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

هدررفت میلیاردی بیت‌المال/ بدهی کشاورزان اقلید برای طرحی که بهره‌ای نداشت

طرح احداث کانال آبیاری کشاورزی روستای زین‌الدین اقلید با اعتبار میلیاردی برای رفع مشکل آبرسانی اراضی کشاورزی این روستا اجرا شد اما نه تنها استفاده‌ای از آن نشد بلکه موجب هدررفت بیت‌المال و بدهکارشدن میلیاردی کشاورزان شد.

هدررفت میلیاردی بیت‌المال/ بدهی کشاورزان اقلید برای  طرحی که بهره‌ای نداشت

سرویس شهرستان‌های خبرگزاری فارس؛ اقلید| از گذشته یکی از مشکلات مهم کشاورزان در زمینه انتقال آب به زمین‌های کشاورزی، خاکی بودن این کانال‌ها و هدر رفت آب بود که اجرای طرح‌های کانال آبیاری کشاورزی، کمک بزرگی در رفع این مشکل بوده است.

اجرای کانال‌های بتنی انتقال آب راهکاری مناسب در افزایش بهره‌وری آب بوده و مزایای مختلفی از جمله، انتقال سریع آب به مزارع کشاورزی، جلوگیری از هدر رفت آب، استفاده بهینه از آب و کمک به افزایش محصولات کشاورزی و جهش تولید دارد.

افزایش راندمان انتقال آب به مزارع، افزایش ظرفیت انتقال آب کانال بتنی نسبت به کانال خاکی، جلوگیری از هدررفت آب به دلیل نفوذ عمقی، افزایش سرعت انتقال آب نسبت به کانال های خاکی و کم کردن تلفات ناشی از نشت و تبخیر آب همچنین کنترل بهتر بر نحوه توزیع آب و جلوگیری از برداشت غیرمجاز در مسیر، از دیگر مزایای اجرای کانال آبیاری کشاورزی است.

 کانال آبیاری کشاورزی روستای زین‌الدین و شهرک امام، با وجود اینکه سال‌ها از اجرای آن می‌گذرد و هزینه میلیاردی صرف احداث آن شده، همچنان بدون استفاده مانده و در حال تخریب است

در راستای تحقق اهداف عنوان‌ شده، اجرای این طرح از رویکردهای پیش‌‎رو در بسیاری از شهرستان‌ها از جمله اقلید شد.

به گزارش فارس، اجرای کانال آبیاری کشاورزی روستای زین‌الدین و شهرک امام این شهرستان نمونه‌ای از این طرح است که متأسفانه با وجود اینکه سال‌ها از اجرای آن می‌گذرد و هزینه میلیاردی صرف احداث آن شده، همچنان بدون استفاده مانده و در حال تخریب است.

در گزارش زیر به برخی از مسائل و مشکلات مربوط به این طرح اشاره می‌شود که نیاز به پاسخگویی مسؤولان مربوطه و پیگیری لازم در راستای رسیدگی به این موضوع که مطالبه جدی کشاورزان این منطقه است، دارد.

بدهکاری میلیاردی کشاورزان روستای زین‌الدین برای طرحی که بهره‌ای نداشت

رئیس شورای اسلامی روستای زین‌الدین به آغاز احداث کانال آبرسانی این روستا در سال ۱۳۸۵ و تکمیل آن در سال ۱۳۸۷ اشاره و بیان کرد: هدف از اجرای این طرح  که طول آن ۱۳ کیلومتر است، آبرسانی به ۲۸۵ هکتار از اراضی کشاورزی روستای زین‌الدین و شهرک امام بود.

غلامحسین شهبازپور اظهار داشت: اعتبار مورد نیاز این طرح بیش از یک میلیارد ریال بود که ۸۰۰ میلیون تومان سهم دولت و ۲۵۸ میلیون تومان نیز به صورت وام توسط کشاورزان تأمین شد که به دلیل دیرکرد در بازپرداخت اقساط، این کشاورزان حدود یک میلیارد و ۴۳۵ میلیون تومان به بانک کشاورزی بدهکار هستند.

وی با اشاره به اینکه مجری این طرح، سازمان آب استان فارس است، گفت: طول کلی این کانال آبیاری، ۱۳ کیلومتر بود که هفت کیلومتر نخست آن به دلیل شیب‎بندی و زیرسازی نامناسب، کم بودن قطر بتن‌ریزی و استفاده از مصالح غیراستاندارد به صورت ۱۰۰ درصدی تخریب شده است.

شهبازپور افزود: شش کیلومتر مابقی این کانال نیز در حال تخریب بوده و حدود ۸۵ درصد آن مخروبه شد.

چرا برای چنین طرحی که هم از بیت‌المال و جیب مردم هزینه شده و اجرای آن برای کشاورزان مهم بود، هیچ ضمانت اجرایی در نظر گرفته نشد؟

رئیس شورای اسلامی روستای زین‌الدین تصریح کرد: تنها 9 ماه از این کانال انتقال آب استفاده شد و سپس به دلیل مشکلات فنی اجرای طرح، استفاده از آن امکان‌پذیر نبود و دوباره برای انتقال آب به اراضی کشاورزی، از کانال آبرسانی سنتی که پیش از آن وجود داشت، استفاده می‌شود.

وی بیان داشت: با وجود قوانین بانک‌ها، بانک کشاورزی برای پرداخت تسهیلات مربوط به سهم کشاورزان در اجرای این طرح، الزامی برای مراجعه آنها به بانک اعلام نکرد و مسؤولان بانک با همراهی پیمانکار به روستا آمده و از کشاورزان امضا گرفته و سپس تسهیلات را به حساب پیمانکار واریز کردند.

شهبازپور به مشکلات اقتصادی کشاورزان این روستا اشاره کرد و گفت: کشاورزانی که کل سرمایه زندگی‌شان یک میلیارد تومان نیست و گرفتار مشکلات بسیاری هستند چرا باید برای اجرای طرحی که هیچ استفاده و سودی برایشان نداشته و ندارد، بیش از یک میلیارد تومان به بانک بدهکار باشند.

وی بیان کرد: چرا کشاورز باید بابت کانالی که استفاده‌ای از آن نمی‌کند، حق‌آبه پرداخت کند.

رئیس شورای اسلامی روستای زین‌الدین همچنین به ۸۰۰ میلیون تومان سهم دولت در اجرای این طرح اشاره کرد و یادآور شد: چرا برای چنین طرحی که هم از بیت‌المال و هم جیب مردم هزینه شده و اجرای آن برای کشاورزان مهم بود، هیچ ضمانت اجرایی در نظر گرفته نشد؟

وی با اشاره به اجرای طرح آبیاری تحت فشار و نظارت کشاورزان یا نماینده آنها در اجرای مناسب، اظهار داشت: چرا اجازه دخالت و نظارت به کشاورزان داده نشد.

شهبازپور با انتقاد از اینکه چرا اجرای چنین طرحی نباید با نظارت فنی صورت گیرد، بیان داشت: با وجود اینکه در همان ابتدای کار، عدم توجه به مسائل فنی و زیرساختی مشهود بود و چندین بار به مجری و پیمانکار طرح، تذکر دادیم، اما مانع از دخالت ما شده و اقدام موثری نکردند.

در احقاق حق نباید ترس و واهمه‌ای داشت

دادستان عمومی و انقلاب اقلید نیز در رابطه با این موضوع گفت: با توجه به گزارش‌های مردمی ، بازدیدی از کانال مورد نظر صورت گرفت و با تایید مسائل عنوان‌ شده، گزارشی تهیه و با مدیر عامل سازمان منطقه‌ای آب نیز صحبت شد.

امیرحسین انصاری‌فر با تاکید بر اینکه موضوع به طور جدی پیگیری و اعلام جرم شده و از طریق سازمان بازرسی ورود می کنیم، تصریح کرد: در راستای احقاق حقوق بیت‌المال با کسی تعارف نداریم.

وی یادآور شد: خط قرمز ما حقوق مردم است و با افرادی که بخواهند مانع تحقق این امر شوند و حق فردی را ضایع کنند، برخورد می کنیم.

انصاری‌فر با تاکید بر اینکه در  احقاق حق نباید ترس و واهمه ای داشت، از مردم خواست که هرگونه تجاوز به حقوق و اراضی ملی، کوه‌خواری و زمین‌خواری را گزارش دهند تا پیگیری شود.

انتهای پیام/ س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول