اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

پنجشنبه‌های شهدایی| الگوی ثبات اعتقاد و جلب اعتماد؛ سردار شهید هاشم اعتمادی

فارس از معدود استان‌هایی است که در دفاع مقدس هم شهید ۶۷ ساله دارد و هم شهید ۱۲ ساله، مرور این نکات یادآور حضور جناب حبیب‌ابن‌مظاهر و قاسم‌بن‌حسن(ع) در دل واقعه عاشورا است و از این میان، مهمان امروز پنجشنبه‌های شهدایی ما شهید نام آشنایی است که از ماندگارترین چهره‌های ماندگار جنگ نه تنها در استان فارس که در کشور است، آری سرلشکر شهید هاشم اعتمادی.

پنجشنبه‌های شهدایی| الگوی ثبات اعتقاد و جلب اعتماد؛ سردار شهید هاشم اعتمادی

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، استان فارس با تقدیم بیش از ۱۴هزار و۶۰۰ شهید یکی از مناطق پیشرو در دفاع مقدس و انقلاب اسلامی است، شهدایی که از حیث سن و مذهب و موقعیت فردی و اجتماعی از گوناگونی خاصی برخوردارند، بر اساس آمار استخراج شده میانگین سن شهدای استان فارس ۲۲ سال و ۸ ماه و بیشترین فراوانی مربوط به گروه سنی ۲۰ سال است.

 فارس از معدود استان‌هایی است که در دفاع مقدس هم شهید ۶۷ ساله دارد و هم شهید ۱۲ ساله، مرور این نکات یادآور حضور جناب حبیب‌ابن‌مظاهر و قاسم‌بن‌حسن(ع) در دل معرکه و واقعه عاشوراست و شهدای ما چه زیبا و بدون اراده قیام عاشورا در ابعاد و زوایای مختلف بازسازی کرده‌اند.

با گشت و گذاری در شهرها و روستاهای مختلف و حتی مخروبه و خالی از سکنه استان و گذری بر  آرامستان‌ها و گلزارهای‌شهدا به تابلوهای آشنا و ماندگاری می‌رسیم که یادآور تمام خوبی‌هاست، خوبی‌هایی از جنس شهیدان، شهیدانی که نه تنها در شجاعت و غیرت، بلکه در مهرورزی و محبت و ایمان و اعتقاد و جلب اعتماد نیز سرآمد بودند.

مهمان امروز پنجشنبه‌های شهدایی ما شهید نام آشنایی است که از ماندگارترین چهره‌های ماندگار جنگ نه تنها در استان فارس که در کشور است، آری سرلشکر شهید هاشم اعتمادی.

در اسفند ۱۳۴۱ در سپیدان فارس در خانواده‌ای مذهبی به دنیا آمد، پدر بزرگش، از روحانیین و مبلغین منطقه سپیدان به شمار می رفت و پدرش یکی از فرهنگیان فعال منطقه بود در کودکی همراه پدر به کوهنوردی و تیراندازی در کوهستانهای مختلف می‌پرداخت که در این جهت مهارت خاص پیدا کرده بود.

 وی پس از گذراندن تحصیلات ابتدایی و متوسطه در این شهرستان، موفق به اخذ مدرک دیپلم در شیراز شد. قبل از پیروزی انقلاب اسلامی با هماهنگی و راهنمائیهای یکی از دوستانش به مطالعه کتابهای مذهبی سیاسی اجتماعی و ضد رژیم پرداخت.

 در جریان شکل‌گیری انقلاب، علی رغم سن و سال کم، دوشادوش امت انقلابی به مبارزه با رژیم ستم شاهی پرداخت. پس از به ثمر رسیدن نهال نوپای انقلاب، با علاقه در کمیته های محلی و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی سپیدان به صورت افتخاری همکاری کرد.

کارایی و لیاقت شهید اعتمادی باعث شد در زمانی اندک به عنوان مسئول طرح و عملیات و ادوات تیپ امام سجاد(ع) و تیپ ۳۳ المهدی (عج) به مجاهدت خویش ادامه دهد

شیپور جنگ که نواخته شد، شهر را رها کرد و در جنگ‌های نامنظم عشایر عرب، در مناطق کرخه کور، ارتفاعات الله اکبر، سوسنگرد، بستان و … به ستیز با کفر برخاست. سپس به طور رسمی وارد سپاه پاسداران شد و در تیپ ۱۷ علی‌بن‌ابی‌طالب(ع) مسئول گروهان در عملیات فتح‌المبین و بیت‌المقدس، و چندی بعد یکی از بهترین فرماندهان گردان تیپ امام سجاد شد.

کارایی و لیاقت او باعث شد در زمانی اندک به عنوان مسئول طرح و عملیات و ادوات تیپ امام سجاد(ع) و تیپ ۳۳ المهدی (عج) به مجاهدت خویش ادامه دهد. همرزمانش، صفا و صمیمیت با نیروهای تحت امر و رسیدگی به آنان، فروتنی، در صف اول بودن و دیگر صفات عالیه او را زمانی که معاون عملیات لشکر ۱۹ فجر بود، هیچ‌گاه از یاد نمی‌برند.

پس از عملیات کربلای ۴ در حالی که فرماندهی تیپ امام حسن (ع) را عهده دار بود، برای دیدار با خانواده به مدت دو روز به شیراز آمد.

پدرش در این رابطه می‌گوید در لحظه‌های آخر به سراغ هاشم رفتم قبل از اینکه با او روبرو شوم دیدم با همسر و دخترش سمانه خداحافظی می‌کند او را برای اولین و آخرین بار بود که می‌دیدم لباس نو و جذاب پوشیده بود چهره‌اش حالتی خاص داشت، نورانی و زیبا شده بود سمانه برایش دست تکان می داد و نگاه‌ها را از یکدیگر جدا نمی‌ساختند انگار می‌دانستند که یکدیگر را نخواهند دید.

 گویی کسی از آسمان‌ها به او گفته بود که وقت، وقت چشیدن لذت حضور است و هنگامه، هنگامه‌ی کوچیدن؛ سرانجام در شب ۲۵ دی ۱۳۶۵ در عملیات کربلای پنج، هنگام پاکسازی مناطق منتهی به اروندرود، با اصابت تیر تیربار دشمن، نقش زیبایش بر آسمان‌ها نگاشته‌ شد.

 گویی کسی از آسمان‌ها به او گفته بود که وقت، وقت چشیدن لذت حضور است و هنگامه، هنگامه‌ی کوچیدن؛ سرانجام در شب ۲۵ دی ۱۳۶۵ در عملیات کربلای پنج، هنگام پاکسازی مناطق منتهی به اروندرود، با اصابت تیر تیربار دشمن، نقش زیبایش بر آسمان‌ها نگاشته‌ شد

 او همواره می‌گفت: «خدایا! از آن واهمه دارم که نکند در مقابل دشمن پاهایم بلرزد و جزو سربازان تو قرار نگیرم. خدایا! قدرتی به من عطا فرما که این بار بتوانم در راه تو قدم بردارم و در خودسازی خود کوشا باشم. خدایا! اگر توفیق شهادت را نیافتم، توفیق ادامه راه راستین شهدا را به من عطا فرما.»

ادب و متانت و معرفت و ارادت و بصیرت و ولایت‌پذیری‌اش را در آخرین کلمات وصیت نامه اش خلاصه کرد و چنین نوشت:خداوندا! شهادت در راه خودت را که مختص حامیان درگاهت است، به من عطا فرما. خداوندا! گناهانم را که مانند دوده قلبم را سیاه کرده، بر من ببخشای.

و [اما] خانواده ام! اگر روزی توفیق دیدن اماممان را پیدا کردید، به او بگویید که سربازی داشتی که آرزوی دیدنت را داشت اما گناهانش باعث شد نتواند تو را ببیند. به او بگویید که برایم دعا کند که خداوند گناهان مرا ببخشاید.

امت اسلامی! آگاه باشید و بدانید که نعمت های باری تعالی در سرزمین ایران همچون باران روان است. بدانید قدر و منزلت این نعمت را. برای امام دعا کنید که ان‌شاءالله تا انقلاب مهدی او را حافظ باشد.

وای بر شما از خدا بی خبران! به شما کوردلان این توصیه را دارم که اگر چنانچه علیه این انقلاب که خون‌بهای هزاران شهید غرق به خون است، حرکتی کنید، در خط یزید و مشرکین گام برداشته‌اید و خود را آزار می‌دهید. چون حق پیروز است و باطل نابود است. یزیدیان تاریخ نابود، و روسیاهان هرگز روی عزت را نخواهند دید.

همرزمانش نوشته‌اند: بسیار خوش‌اخلاق بود و اوقاتی که می‌دید و احساس می‌کرد نیروهایش خسته شده‌اند با آنها به شوخی پرداخته، آنان را دلگرم می‌کرد.

 خلاصه او نوری بود از انوار الهی که به خدای خویش پیوست و به مقامی نائل گشت که شایسته او و صالحان همچون او می‌باشند. امید است ما و تمامی امت حزب ا... ادامه دهنده راه آن عزیز  که حقیقتا راه نجات و عامل احیاء مکتب خداست باشیم و در همه حال خدای خویش را فراموش نکرده و تقوا را که عامل سعادت است پیشه کنیم، باشد که در مسیر تکامل این انقلاب که حاصل خون هزاران هاشم است در رکاب حضرت حجت(عج) سربازی کنیم و تمدن نوین اسلامی و انقلاب اسلامی جهانی را رقم بزنیم.

انتهای پیام/ س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول