اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

فرهنگ، برآمده از اشتراکات مردمی

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس گفت: فرهنگ، برآمده از همه اشتراکات مردمی یک گستره سرزمینی یا اندیشه‌ای است.

فرهنگ، برآمده از اشتراکات مردمی

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، صابر سهرابی، به مناسب فرارسیدن روز فرهنگ عمومی گفت: فرهنگ، برآمده از همه اشتراکات مردمی یک گستره سرزمینی یا اندیشه‌ای است. این فرهنگ گاه در گستره‌ای کوچک همچون خانواده بررسی می‌شود که جنبه‌های ویژه و خُردی دارد و گاه گستره‌ای بازتر به پهناوری یک سرزمین یا مکتب و مذهب است که کلان‌فرهنگ‌ها را دربرمی‌گیرد.

وی ادامه داد: فرهنگ، نه تنها برآمده از باورها و اندیشه‌ها و چگونگی زیستن مردم، که همه باورها، اندیشه‌ها و چگونگی زیستن مردم نیز در ارتباطی دوسویه برآمده از همان فرهنگ‌های خُرد و کلان است. فرهنگ در گذر زمان، با تغییرات زمانی، مکانی و حتی آب و هوایی و رودرویی با فرهنگ‌های دیگر، با تعامل، تقابل، تهاجم، تدافع  دچار دگرگونی شده افزایش یا کاهش می‌شود. 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس بیان داشت: اهمیت فرهنگ هر مردم، چه در گستره سرزمینی و چه اندیشگاهی از یک سو و تعامل، تقابل، تهاجم، تدافع و ... و پیشرفت‌ها و رشد دانش و تکنولوژی از سوی دیگر، و از دیگر سو زیاده‌خواهی و خوی استعماری و استکباری جهان سلطه برای به بهره‌برداری و برده‌داری نوین قدرت‌های جهانی و استعمارگر، ما را بر این می‌دارد تا با نظم بخشیدن و شناسایی فرهنگ‌های خُرد و کلان مردم خویش، با زدودن انگاره‌های اشتباه و خرافات از یک سو و بسترسازی برای رشد و بالندگی انگاره‌های درست از یک سو و همچنین با یاری گرفتن از دانشمندان، اندیشمندان، فرهنگ‌وران و نخبگان فرهنگ‌های کلان و خُرد را در بستر زمان و مکان، آن گونه که به بالندگی و سربلندی جامعه بینجامد، رهنمون سازیم.

دبیر شورای فرهنگ عمومی فارس افزود: در یک سال گذشته، شورای فرهنگ عمومی فارس، به بررسی نقشه مهندسی فرهنگی فارس پرداخت. نقشه مهندسی فرهنگی با بررسی و شناسایی جایگاه فرهنگی، نقاط ضعف و قوت، ظرفیت‌های کنونی و پیش رو و ... دیدی به ما می‌دهد تا همزمان با پای نهادن در سده ۱۴۰۰، توانمندی برنامه‌ریزی شده‌ای را برای پیشرفت و بالندگی بیش از پیش فارس، این خاستگاه فرهنگ و اندیشه ایران‌زمین داشته باشیم.

وی تأکید کرد: اکنون پس از یک سال، نقشه مهندسی فرهنگی فارس با تلاش‌ها و کوشش‌های اتاق فکر به سرانجام رسیده است که براساس مصوبه شورای فرهنگ عمومی، در راستای ویرایش پایانی، افزون بر فرستادن آن برای فرهنگ‌وران، هنرمندان، دانشگاهیان و نخبگان و مسئولین فرهنگی، هنری، علمی و اجرایی، در اختیار همگان نیز قرار می‌گیرد.

بر همگان است به ویژه صاحب‌نظران فرهنگی تا پس از بررسی و خوانش آن، دیدگاه‌های خود، همچون کمبودها، زیاده‌ها، ایرادها، پیشنهادها و ... برای ویرایش نهایی به دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی فارس تا ۲۵ آبان ماه جاری بفرستند.

گفتنی است همگان می‌توانند پیشنهادهای خود را به دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی فارس واقع در آدرس شیراز، کوی زهرا، ساختمان شماره دو اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس و یا ادرس اینترنتی shorayefarhang.fars@farhangmail.ir بفرستند.

انتهای پیام/ ن

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول