اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

همبستگی امت اسلام؛ رهاورد کنگره محمد(ص) پیامبر رحمت در آینه ادب و هنر

دبیر علمی-ادبی نخستین کنگره جهانی محمد(ص)، پیامبر رحمت در آینه ادب و هنر گفت: همبستگی امت اسلام و شناخت پیامبر اسلام در ادبیات جهان همچنین بهره‌گیری از توانمندی ادبی در شناساندن پیامبر اسلام را می‌توان از ویژگی‌های کنگره محمد(ص) پیامبر رحمت در آینه ادب و هنر برشمرد.

همبستگی امت اسلام؛ رهاورد کنگره محمد(ص) پیامبر رحمت در آینه ادب و هنر

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، غلامرضا کافی با بیان این مطلب اظهار داشت: همبستگی امت اسلام، شناسایی و شناخت پیامبر اسلام در ادبیات جهان از یک سو و بهره‌گیری از توانمندی ادبی در شناساندن پیامبر اسلام و دین اسلام را می‌توان از ویژگی‌های این کنگره دانست.

کافی افزود: شناسایی و فراهم‌سازی زیرساخت‌هایی برای آشنایی، همبستگی، همدلی و همراهی با دیگر مسلمانان به ویژه در زمینه ادبی، که جایگاه سخن و نوشتن است و اعجاز مانای قرآن، اسلام و پیامبر اسلام، بر آن استوار شد، جایگاه ادبیات را بیشتر برای ما نشان می‌دهد؛ ادبیاتی که با گذر از قرن‌ها و مرزها، می‌توان در سه زبان کلان عربی، فارسی و ترکی و در کنار آن‌ها گویش‌ها و زبان‌های دیگر را دنبال کرد و شناخت.

دبیر علمی-ادبی کنگره جهانی محمد(ص)، پیامبر رحمت در آینه ادب و هنر ادامه داد: یکی از پیوندهای شناخته شده ادبی اسلام، ادبیات فارسی است که نخستین وبینار آن را با سخنانی از سرایندگان و ادیبانی از کشورهای ایران، پاکستان، افغانستان، تاجیکستان، بنگلادش و هندوستان، همزمان با روزهای فرخنده جشن فطر رمضان، روز پاسداشت زبان فارسی و یادروز فردوسی بزرگ، شنبه ۲۵ اردیبهشت ماه جاری، برگزار خواهد شد.

دبیرکل این کنگره نیز کنگره جهانی محمد(ص)، پیامبر رحمت را برای توانمندسازی و گسترش زبان فارسی یک توانایی نو دانست و گفت: در شرق از شبه قاره هند تا چین، هر جا که اسلام و فرهنگ اسلامی مورد توجه قرار گرفته، به همراه زبان فارسی بوده است.

حامد تقوایی افزود: همراهی زبان فارسی با دین، معارف اسلامی و درون‌مایه‌های عرفانی آن، از زیرساخت‌های گسترش زبان فارسی در جهان به شمار می‌آید؛ از سوی دیگر این زبان، زبان همه دوست‌داران فرهنگ و ادبیات ایران در همه جهان است. پس از آمدن اسلام به کشور ما، فارسی، زبان دوم جهان اسلام شد و امروز زبان عارفان، زبان دین و زبان معرفت است.

وی بیان کرد: بر پایه دیدگاه برخی کارشناسان، زبان فارسی، با دارا بودن ویژگی‌هایی چون آهنگین بودن، نرمی و شیرینی، زبان توانمندی برای بیان و انتقال مفاهیم اسلام است و می‌تواند به خوبی درون‌مایه و پیام اسلام راستین را به همگان برساند.

دبیرکل کنگره محمد، پیامبر رحمت در آینه ادب و هنر با اشاره به «مرجعیت زبان فارسی» در چشم‌انداز آینده انقلاب اسلامی ادامه داد: می‌توان گفت جامعه هدف زبان فارسی در کنگره جهانی محمد (ص)، پیامبر رحمت تنها ایران نیست و همه جهان را در برمی‌گیرد. مرجعیت زبان فارسی در این کنگره، از چشم‌اندازهای بلند است.

 به گزارش فارس، این کنگره با محوریت موضوعی چهره تابناک پیامبر اسلام، در ادبیات کشورهای فارسی زبان و با حضور استادان و شاعران کشورهای فارسی زبان شامل:

علیرضا قزوه، شاعر و نویسنده (ایران)
اخلاق آهن، شاعر و استادیار زبان فارسی دانشگاه جواهر لعل نهرو دهلی نو (هند)
محمد کاظم کاظمی، شاعر، پژوهشگر و منتقد ادبی (افغانستان)
احمد شهریار، شاعر و پژوهشگر ادبی فارسی و اردو (پاکستان)
محمد ابوالکلام سرکار، استاد گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه داکا (بنگلادش)
رستم عجمی، دکتری زبان و ادبیات فارسی (تاجیکستان)
محمد مرادی، شاعر، هیئت علمی دانشگاه شیراز (ایران)
غلامرضا کافی، شاعر، هیئت علمی دانشگاه شیراز (ایران)

شنبه ۲۵ اردیبهشت ساعت ۱۷ ضمن پخش زنده از وبسایت کنگره به آدرس www.wcam.ir و صفحه اینستاگرام کنگره با آیدی Http://Instagram.com/artsforMuhammad اجرا می شود.

انتهای پیام/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول