اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

پرشکفت، طبیعت بکری بدون راه دسترسی

پرشکفت روستایی زیبا و گردشگرپذیر در چند کیلومتری شیراز است که نبود یک جاده همواره و ایمن برای اهالی آن یک آرزو شده است.

پرشکفت، طبیعت بکری بدون راه دسترسی

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، مرکز استان فارس یکی از هشت شهر کلان کشور محسوب می‌شود که اقشار، اقوام و گروه های مختلفی را در خود جای داده است.

شیراز به جهات مختلف آوازه ای جهانی دارد که از آنها می توان به آثار تاریخی و باستانی، جاذبه های طبیعی، شعرا و ادیبان تراز جهان، محققان و پژوهشگران برتر دنیا و ... اشاره کرد.

درحالیکه شیراز با توصیفات مذکور حرفهای بسیاری در جنبه های گوناگون سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و ورزشی برای گفتن دارد و از امکانات مطلوبی برای ساکنان خود در مجموع برخوردار است اما هستند مکان هایی در چند کیلومتری این شهر که محروم نگه داشته شده اند و از حداقل ها نیز برخوردار نیستند.

روستای زیبای پرشکفت واقع در چند کیلومتری شیراز قرار دارد، روستایی با قدمتی زیاد که طبق ساکنان آن، سالها پیش از سایر روستاهای همجوار تشکیل شده است.

برای رسیدن به آن باید قریب به هشت کیلومتر در مسیری خاکی و گاها سنگلاخی در پیچ و دامنه های خطرناکی رانندگی کرد تا به سر منزل مقصود رسید.

سرتاسر مسیر کوه بوده با طبیعت بکری که هنوز مورد هجمه انسان ها واقع نشده و زیبایی و طراوت خود را حفظ کرده است.

به روستای پرشکفت که می رسی، خانه ها همان حالت قدیمی خود را حفظ کرده و با سنگ هایی که خودشان از کوه های بالادستی تراشیده اند، ساخته شده که زیبایی و حالتی باستانی و قدیمی به آن بخشیده است.

می گفتند با وجود اینکه به نظر چندان مستحکم نمی آید اما در برابر چندین زلزله از جمله زلزله خانه زنیان به راحتی مقاومت کرده و سنگش از روی سنگ تکان نخورده است.

در برهه کنونی جمعیت زیادی ندارد و به نظر بیش از ۳۰ خانوار در این تابستان داغ و کم آب در آن ساکن نیستند اما روزگاری شمارشان به هزار نفر بیشتر می رسیده و چهار شهید را تقدیم نظام و انقلاب کرده‌اند.

با همه این تفاسیر اما باید گفت که این روستا گردشگرانی از کشورهای مختلف اروپایی، آمریکایی و آسیایی داشته است که چندین روز را در پرشکفت می گذرانده اند.

در کنار گردشگری، روستاییان پرشکفت به کشاورزی، دامداری و باغداری به ویژه کاشت و پرورش درختان سیب و گلاب مشغول هستند.

راه دسترسی؛ اصلی‌ترین مشکل پرشکفت

همانطور که اشاره شد، از جاده شیراز به بوشهر تا روستای پرشکفت نزدیک به هشت کیلومتر جاده خاکی، در برخی قسمت های آن سنگلاخی، شیب های تند همراه با بالا و پایین های بسیار همراه است که اگر کسی وسیله نداشته باشد، امکان رسیدن به این روستا غیرممکن است.

قابل ذکر است که با توجه به وضعیت کوهستانی مسیر، پیچ ها و شیب های تند آن هر وسیله ای نیز نمی تواند به راحتی در آن مسیر تردد نماید.

یکی از اهالی روستای پرشکفت به خبرنگار خبرگزاری فارس گفت: مسیر خاکی با شانه های بسیاری برای دسترسی به روستای ما وجود دارد که متاسفانه با توجه به پرتگاهی بودن آن، هیچگونه گاردریل و یا حفاظی برای جلوگیری از پرت شدن وسایل نقلیه به پایین نصب نشده است.

مشهدی رحیم ادامه داد: اصلی ترین مشکل روستای ما، جاده و مسیر دسترسی به آن است که اگر آن را آسفالت کرده و ایمنی آن را تامین می کردند، بسیاری از مشکلات ما حل و فصل می شد.

به گفته وی در صورت وجود یک جاده مناسب، بسیاری از خانواده‌هایی که پیش‌تر ساکن پرشکفت بودند، به این روستا بازخواهند گشت و پرشکفت دوباره احیا خواهد شد.

زمانی که مشغول قدم زدن در کوچه، پس کوچه های روستا بودم، وجود تپه هایی از سنگفرش نظرم را جلب کرد که در توضیح گفته شد، اداره راه و شهرسازی می خواهد کف کوچه های پرشکفت را سنگفرش کند، حال آن که این اداره توجه ندارد این روستا هنوز راه دسترسی درست و مناسبی ندارد!

اندک آبی که مدیریت شده مصرف می‌شود

در حالیکه پیش از عزیمت به این روستا گفته شده بود، پرشکفت با مشکل آب مواجه است اما در روستا دیدیم که با مدیریت خود مردم درحالیکه منابع آبی و بارندگی بسیار کم بوده اما در این خصوص مشکلی وجود ندارد.

شاید جالب باشد بدانید که این روستا هیچگونه دهیار و شورایی ندارد و مدیریت روستا بر عهده همه اهالی روستاست که با هم همراهی و هماهنگی بسیار خوبی نیز دارند.

در موضوع آب، منبعی بزرگ را در بالادست روستا ساخته اند که همیشه در حال آبگیری از یکی دو چشمه بالاتر می باشد و اهالی برای اینکه آب هدر نرود، روزانه چهار ساعت شیر فلکه اصلی منبع را بازکرده و کلیه روستاییان منبع های آب خود را در خانه هایشان پر می‌کنند.

انتن دهی نه چندان مطلوب و نبود اینترنت

اینترنت و دسترسی به فضای سایبری از ملزومات زندگی امروز بشر حتی در روستاها می باشد اما متاسفانه در این روستا با وجود شعارهایی که وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در خصوص آنتن دهی و دسترسی به اینترنت در روستاهای استان فارس می دهد، عملی نشده است.

اینترنت که تقریبا در این روستا نیست و در خصوص آنتن دهی نیز یکی از اپراتورهای تلفن همراه به صورت دست و پا شکسته آنتن می‌دهد.

پرشکفت نیازمند توجه

پرشکفتی که تا کنون چندان بهایی به آن داده نشده، گنجی سربسته با طبیعتی بکر است که می تواند منبعی سرشاز از درآمد برای مردم و سرمایه گذاران باشد.

امروزه بحث مهاجرت معکوس روستاییانی که به شهرها عزیمت کرده اند، از اهمیت بالایی برخوردار است که در صورت تحقق علاوه بر رونق تولید در روستاها، بسیاری از مشکلات شهرها در زمینه هایی نظیر حاشیه نشینی و آسیب های اجتماعی کاسته خواهد شد. لذا مقتضی است که دستگاه های متولی حداقل امکانات و خدمات را برای مردم محجوب و مومن روستای پرشکفت فراهم نمایند.

انتهای پیام/ن

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول