اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

حکایت بانوی کارآفرین فیروزآبادی؛ از بافندگی تا ثبت اختراع

زنان و مردان قالی‌باف گاهی با تاسیس یک کارگاه کوچک آموزش قالی‌بافی، سعی در گسترش این هنر و صنعت نسبتا فراموش شده دارند که عشرت بهمن‌نژاد یکی از این کارآفرینان است که ابداعات قابل‌ توجهی در این زمینه دارد.

حکایت بانوی کارآفرین فیروزآبادی؛ از بافندگی تا ثبت اختراع

به گزارش خبرگزاری فارس از فیروزاباد، جوان است و در زمینه قالی‌بافی کار می‌کند و تا کنون برای چندین بانو ایجاد اشتغال کرده است.

این بانوی کارآفرین معتقد است، که بانوان علاقه‌مند می‌توانند در صورت پشتکار و جدیت در یادگیری در مدت کوتاهی یک قالی‌باف ماهر شوند و برای خود از این راه، درآمدی داشته باشند.

عشرت بهمن نژاد ساکن روستای جایدشت فیروزآباد متولد ۱۳۶۰ دارای مدرک لیسانس فرش از دانشگاه عالی باهنر کرمان است که در حال حاضر دارای مدرک فوق لیسانس افتخاری می باشد‌.

بهمن نژاد در گفت و گو با فارس با بیان این که در سال ۱۳۹۷ هشت نوع گره خلق و ثبت کرده اظهارداشت: از ۱۰ سالگی وارد عرصه فرش بافی شده و تا کنون در این زمینه فعالیت دارم.

وی که کار دو روی ابریشم به سایز ۸۰ در ۱۲۰ را با تلفیق ۳گره، یک روی قالی یک نقشه و روی دیگر با طرح نقشه ای دیگر را آغاز کرده است، گفت: توانسته ام ۸گره فرش به نام گره‌های گردابافت، پُشت چین، کُره چین، روچینی و زیرچینی، پته بافی، ترمه بافی، پارچه بافی را در فرش اختراع کنم.

 

تلفیق هنر دیرین با ابتکاری جدید توسط هنرمند قالیباف فیروزآبادی، قالی بافی سنتی را با گره های خاص به اختراعی نو تبدیل کرد.

این بانوی فیروزآبادی با سابقه درخشان در رشته دستباف‌های داری و شرکت در نمایشگاه‌های متعدد داخلی و خارجی و بافت گلیم و فرش‌های نفیس دستباف، سهم به سزایی در پیشرفت این هنر و صنعت  در کشور داشته است.

وی افزود: تا کنون ۱۱ فرش نفیس آنتیک موزه‌ای بافته ام. گره پارچه بافی با نخ ابریشم را هم اختراع کرده‌ام. که با همین گره پارچه کت و شلوار مردانه با سفارش خارج از کشور داشتم که در سال ۸۴ بافتم و تحویل دادم.

بهمن‌نژاد گفت: کیفیت بالا و اصیل بودن فرش‌های ایرانی در مقایسه با انواع خارجی به خصوص فرش چینی امتیاز ویژه‌ای است.

این بانوی قالی‌باف ادامه داد٫: فرش های ایرانی دارای روح هستند و زنان و مردان ایرانی در هنگام بافت، گره گره تار و پودهای آن را با عشق پیوند می دهند.

هنرمند فیروزآبادی اظهار داشت: من این هنر را علم خدایی و عرفانی می دانم که به من هدیه شده است، این هنر با تار و پود و جسم من عجین شده و از آن درس زندگی می گیرم.

وی گفت: من صبر و بردباری را از گره های فرش آموختم و یاد گرفتم در عین کار با پشم‌های رنگارنگ خودم نیز صادق باشم. هنر فرش بافی به من اصالت و نجابت و پاک‌دامنی آموخت. در کل هنر فرش بافی استاد زندگی من است.

این بانوی کارآفرین گفت: من این هنر را آموزش می‌دهم و در خانه خودم کارگاه کوچکی دارم که ۱۰ کارآموز در آن مشغول به کار هستند. میل باطنی من آموزش دادن این هنر به تعداد بیشتری هنرجو است که این نیاز حمایت بیشتری از جانب دولت است.

وی افزود: همان طور که می دانید کار تولیدی را سرمایه گذاران می توانند تولید کنند و به بازار عرضه کنند اما من مخترع هستم و با همین ایده های جدید من در فرش، می توان صنعت فرش بافی ایران را دوباره زنده کرد و آینده خوبی هم برای پارچه بافی و صنایع دیگر رقم زد‌.
 
بهمن نژاد اظهار داشت: ایده های من ثبت ملی شده اند اما برای ثبت جهانی این اختراع نیازمند حمایت دولت هستم. من از طرف دلالانی که فقط فکر منافع خود هستند نگرانم و می ترسم قبل از ثبت اختراع من در سازمان ملل طرحم به کشوری مثل چین فروخته شود و به نام کشور دیگری ثبت اختراع شود.

وی بیان کرد: ثبت جهانی این ایده های نو هزینه بالایی دارد و من توان پرداخت آن را ندارم. از دولت استدعای مساعدت دارم. آرزوی من ثبت این اختراع به نام کشور عزیزم ایران است. می خواهم حفظ ارزش این کار از سوی دولت و کشورم ایران رقم بخورد.

بانوی هنرمند فیروزآبادی با گلایه از کمبودها گفت: از دولت می‌خواهم که من را در زمینه فراهم آوردن امکانات اولیه از جمله محیط مناسب و وام های کم بهره و بیمه بافندگان یاری کند تا بتوانم در محیطی آرام تعداد  بیشتری هنرجو را آموزش داده و روانه بازار کار کنم.

انتهای پیام/د/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول