اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

شیراز بی‌پناه در برابر سونامی باغ‌شهرها

رشد بی‌رویه باغ شهرها استان فارس را در رتبه ششم بیشترین تغییر کاربری زمین در کشور قرار داده است این در حالی است که سال 94 مدیر امور اراضی کشور تمامی باغشهرهای استان را غیر مجاز دانست اما تعارض منافع سبب توجیهات سطحی و ایستادگی در برابر پایان دادن به ویلاسازی در زمین‌های مرتعی و جنگلی شده است.

شیراز بی‌پناه در برابر سونامی باغ‌شهرها

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز ایجاد و رشد «باغ‌شهرها» در اطراف شهرهای مختلف از جمله شیراز به چالشی بزرگ در ابعاد مختلف منابع آب، محیط زیست، کشاورزی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی تبدیل شده است. خلأهای بسیار قانونی و تعارض منافع شدید، هر سال بر تعداد ویلاباغ ها افزود می شود.

جداً از این طرح باغشهرها نگرانم

ایده ایجاد باغ شهر با الگوگیری ناقص از غرب اواسط دهه هشتاد شکل گرفت، رهبر معظم انقلاب در همان ابتدا (17 اسفند 89) با اعلام نگرانی نسبت به چنین پدیده ای هشدار داده و فرمودند: «حالا آقایان مسئولین دولتى اینجا حضور دارند؛ من جداً از این طرح باغشهرها نگرانم. آقاى رئیس جمهور هم چند بار با من مطرح کردند، به ایشان هم گفتم. من نمی دانم چه پیش مى‌آید، سوءاستفاده‌چى‌ها چه کار خواهند کرد. با این دید نگاه کنید که راه را باز نکنید. یک عده‌اى سوءاستفاده‌چى‌اند. هرجا که براى یک کار عام‌المنفعه‌اى در نظر گرفته می شود من می دانم و مطمئنم که یک عده‌اى نشسته‌اند و کمین گرفته‌اند ببینند چطور می توانند این طعمه را بربایند. جنگل هاى اطراف شهر هست، زمین هاى جنگلى و مناطق جنگلى هست نگاهشان به اینهاست».

علیرغم تذکر ایشان باغشهرها توسعه‌ یافت و اکنون معضلات عدیده و ابعاد مختلف تهدیدهای این سکونتگاه ها ملموس تر می شود. 

اما نکته مهم اینجاست که هیچ دستگاه و ارگانی زیر بار مسئولیت ویلاباغ ها نمی رود و هنوز حتی همان دسته از باغشهرها هم که گفته می شود دارای مجوز هستند مشخص نیست از کجا چنین مجوزی کسب کرده اند!

 

باغ شهرها در مستثنیات بنا شده اند نه اراضی ملی

عبدالحسن صمدنژاد، سرپرست اداره منابع طبیعی و آبخیزداری استان فارس در این خصوص گفت: در اراضی ملی هیچ گونه زمینی واگذار نمی شود مگر برای طرحهایی که سازمان امور اراضی موافقت نامه اصولی گرفته باشد و از ما زمین طلب کند که ما زمین را در اختیار امور اراضی قرار می دهیم. در حوزه روستایی هم زمین در اختیار بنیاد مسکن قرار داده می شود.

صمدنژاد افزود: باغ شهرها اکثرا در مستثنیات و زمین های کشاورزی است که تغییر کاربری غیر مجاز داده شده و متولی آن سازمان جهاد کشاورزی است.

وی تأکید کرد: در اراضی ملی، باغ شهر به این شکل که اراضی را گرفته و اقدام به احداث باغ شهر کنند چنین چیزی وجود ندارد تنها تصرفات پراکنده خیلی محدود انجام شده که با همه برخورد شده است.

طبق آمار ارائه شده توسط سازمان جهاد کشاورزی در سال 95، 1043 مورد تغییر کاربری غیر مجاز در استان شناسایی شد که شامل 95 هکتار زمین می‌شد، این تعداد در سال 96 به 1622 مورد و 126 هکتار افزایش یافت.

در سال 97 به 2278 مورد تغییر کاربری غیر مجاز و 663 هکتار رسید و در سال 98، 2500 تغییر کاربری غیر مجاز ثبت شد که 581 هکتار را شامل می‌شد.

به این ترتیب با رشد باور نکردنی تغییر کاربری زمین های مختلف مرتعی، جنگلی و کشاورزی  از 95 هکتار در سال 95 به 663 و 558 هکتار در سالها 97 و 98 رسید.

استان فارس که در تمام این سالها در رده های نخست زمین خواری در کشور قرار داشته است. در سال 95 در رده 9 قرار داشت در سال 96 رتبه8 و سالهای98 و 97 رتبه 6 تغییر کاربری غیر مجاز در کشور قرار گرفته است.

زمین خواری سازمان یافته در فارس

سال 94 قباد افشار رئیس وقت  سازمان امور اراضی کشور که به همراه اعضای ستاد مبارزه با زمین خواری و مبارزه با مفاسد اقتصادی به شیراز سفر کرده بود پس از بررسی پرونده های زمین خواری استان گفت: نفوذ زمین خواران در اطراف شهر شیراز بوده و برخلاف سایر استان ها که عمده زمین خواری به صورت حرکت های فردی بوده در فارس و شیراز این حرکت ها تشکیلاتی و سازمان یافته صورت گرفته است.

عده ای با سوء استفاده از نام ائمه و اسامی مذهبی، ‌شرکت های زمین خواری تشکیل و اقدام به تصرف اراضی دولتی و ملی به نفع خود کرده اند.

این حجم عظیم زمین خواری به چند پرونده محدود شده و عمده پرونده ها حجم بالای زمین خواری که گاهی بالغ بر هزار هکتار است را شامل می شوند.

 

تمامی باغ شهرهای فارس غیر قانونی هستند

افشار، رئیس سابق امور اراضی کشور سپس در خصوص ماهیت باغ شهرهای اطراف شیراز گفت: به زودی تخریب باغ شهرها در فارس آغاز می شود. تمامی افراد حقیقی و حقوقی که به بهانه کار کشاورزی و باغداری زمینی تحویل گرفته اند موظفند آن را به حالت اولیه اعم از باغ و مزرعه درآورند.

هیچ یک از باغ شهرهای فارس مجوز شورای عالی شهرسازی و یا مجوز تغییر کاربری از جهاد کشاورزی ندارد، تمامی این باغ شهرها غیر قانونی هستند و به زودی کار تخریب ساختمان ها و دیواره های اطراف این باغ شهرها با هدف یکپارچه سازی اراضی آغاز می شود.

افشار بیان داشت: ساخت تمامی این باغ شهرها تخلف است و ساخت و ساز آن عدول از قانون می باشد که برای این اقدامات تشکیلات مربوط باید پاسخگو باشند.

وی گفت: تمامی باغ شهرهای ساخته شده باید به طرح اولیه ای که زمین برای آن واگذار شده باز گردند و تخریب باغ شهرها با همین هدف انجام می شود.

ذبیح‌الله سیروسی، مدیر جهاد کشاورزی فارس نیز چندی پیش اعلام کرد که حــدود ۶ هزار پرونده با موضوع تغییر کاربری در دســتگاه قضا پیرامون تغییر کاربری تشکیل شده و در نوبت دادرسی و ۳ هزار پرونده نیز در دست رسیدگی است. 

 

تعارض منافع سپر دفاعی باغ شهرها

تعارض منافع وقتی شکل می گیرد که صاحبان قدرت تصمیم گیری میان منفعت فردی و منافع اجتماعی مجبور به انتخاب شوند چنین شرایطی به لغزش و فساد در تصمیم گیری می انجامد.

تعارض منافع سبب چشم پوشی از ضررهایی که به عموم مردم وارد میشود، شده و دامنه توجیهات را به نفع یک گروه اندک گسترده می کند.

 

 

مسئولی که خود صاحب ویلا باغ در نقاط خوش آب و هوای شهر است در هر جایگاه مسئولیتی باشد، بی شک از دارایی خود دفاع می کند و نه تنها مانع تخریب و پایان دادن به وضعیت بغرنج باغ شهرها میشود که بدون در نظر گرفتن عمق بحران و  با توجیهات سطحی سبب گسترش این معضل می شود.

قصه پر غصه باغ شهرها در فارس علیرغم تاکید رهبری معظم و دستگاه های قضایی و سازمان جهاد کشاورزی همچنان  با پا فشاری افرادی که خود ذی نفع خواهند بود ادامه دارد.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول