اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

لزوم نصب سریع کنتورهای هوشمند در چاه‌های کشاورزی فارس/ نقشه راه احیای تالاب‌ها تدوین می‌شود

استاندار فارس بر تشکیل کمیته ای برای هوشمند کردن هر چه سریعترکنتورچاه‌های مجاز تاکید کرد و گفت : اولویت با چاه های واقع در حوضه آبخیز تالاب‌های پریشان، بختگان و مهارلو خواهد بود.

لزوم نصب سریع کنتورهای هوشمند در چاه‌های کشاورزی فارس/ نقشه راه احیای تالاب‌ها تدوین می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز ، سیزدهمین جلسه ستاد احیای تالاب های استان فارس در استانداری فارس برگزار شد.

در این جلسه محمدهادی ایمانیه، استاندار فارس ضمن یادآور شدن اهمیت تالاب ها و ضرورت برنامه ریزی برای احیا و حل مشکلات آنها خواستار تعامل بسیار جدی دستگاه های دارای نقش های کلیدی در این زمینه شد.

او همچنین خواستار تدوین یک برنامه اجرایی دارای زمانبندی با حضور سازمان جهاد کشاورزی استان، شرکت آب منطقه ای استان، دانشگاه شیراز و اداره کل حفاظت محیط زیست استان و ارائه آن در ستاد برای اجرای هر چه بهتر و موثرتر تفاهم نامه احیای تالاب های استان شد.وی عزم استان برای تغییر شرایط فعلی تالاب های استان را جدی خواند و خواستار معرفی ارگان هایی شد که از اجرای وظایف خود در این زمینه کوتاهی می کنند.

استاندار فارس در ادامه تصریح کرد: برنامه مسلوب المنفعه نمودن سالانه ۱۵ درصد از چاه های غیرمجاز کشاورزی استان و نظارت کامل بر عدم ایجاد چاه های جدید باید به طور جدی توسط شرکت آب منطقه ای استان و فرمانداران شهرستان های استان پیگیری و اجرا شود.

او همچنین بر تشکیل کمیته ای برای هوشمند کردن هر چه سریعترکنتورهای چاه های مجاز با تاکید بر اولویت چاه های واقع در حوضه آبخیز تالاب های پریشان، بختگان و مهارلو تاکید کرد.ایمانیه گام برداشتن به سمت کشاورزی پایدار و سازگار با وضعیت منابع استان را اجتناب ناپذیر خواند و خواستار ارائه برنامه از جهاد کشاورزی استان به ستاد برای اصلاح رویه های موجود کشت و آبیاری در یک برنامه زمان بندی شد.

استاندار فارس برنامه ریزی برای ایجاد و گسترش معیشت های جایگزین را بویژه در حوضه آبریز تالاب ها مهم  دانسته و در این راستا تخصیص اعتبارات ملی در کنار جذب اعتبارات بین اللملی را ضروری دانست.  وی همچنین در موضوع انتقال آب از سد نرگسی به تالاب پریشان قول پیگیری های لازم را دادند.

تهیه نقشه راه احیای تالاب‌های پریشان، طشک و بختگان

مدیرکل حفاظت محیط زیست فارس و دبیر ستاد، نیز گزارشی در خصوص میزان رهاسازی حق آبه تالاب های طشک و بختگان در سال های 1398 و1399 از سد درود زن ارائه و خواستار تخصیص و رهاسازی  حق آبه تالاب  در سال جاری  شد.

او به تهیه نقشه راه احیا تالاب های پریشان و طشک و بختگان اشاره و بر ضرورت اجرای برنامه های مدیریت زیست بومی تالاب ها به عنوان تنها راه برون رفت تالاب ها از چالش های فعلی اشاره کرد و در همین راستا خواستار همکاری و مشارکت فعال دستگاه های دست اندرکار از طریق ارائه برنامه اجرایی اقدامات با برنامه زمانی مشخص برای تصویب در ستاد شد.

پورشیرزاد سپس  در خصوص مصوبات دوازدهمین جلسه ستاد احیاء تالاب های استان فارس، دستور کار سیزدهمین جلسه ستاداحیاء تالاب های استان فارس و اقدامات اداره کل حفاظت محیط زیست استان در زمینه مصوبات جلسه قبل ستاد و پیگیری تصویب طرح های مدیریت زیست بومی تالاب های کافتر و مهارلو در شورای برنامه ریزی استان گزارشی را ارائه داد. 

در ادامه یوسف رفیعی، کارشناس فنی طرح حفاظت از تالاب های ایران در استان فارس ضمن معرفی پروژه های این طرح در استان اظهار داشت: پروژه های اصلی این طرح در استان فارس، از پروژه های کشاورزی پایدار و معیشت های سازگار با منابع تالابی تعریف می شود که در پروژه کشاورزی پایدار، 16 روستا و در پروژه معیشت های سازگار با منابع تالابی ۱۰ روستای حوضه تالاب بختگان تحت پوشش قرار گرفته اند.

او ضمن اشاره بر اهمیت اجرای این پروژه ها در حوضه تالاب بختگان خواستار برنامه ریزی دستگاه های دولتی مسئول برای پایدارسازی، مشارکت، استمرار و گسترش این پروژه ها در استان گردید.

رفیعی در ادامه به برخی مشکلات در مسیر اجرای هر چه موثرتر پروژه های معیشت اشاره کرد و خواستار دستور استاندار برای پیگیری موارد شد.

معاون فرماندار شهرستان کازرون به عنوان رئیس کمیته محلی تالاب پریشان نیز به بیان مشکلات و چالش های جدی تالاب پریشان پرداخت و خوستار تخصیص بودجه ای به طور خاص برای تالاب پریشان شد.

او ضمن ابراز نگرانی از وضعیت تالاب و تبدیل آن به کانون تولید گرد و غبار در منطقه  و همچنین فرونشست زمین، به ضرورت انتقال آب از سد نرگسی به این تالاب اشاره کرد و خواستار پیگیری جدی استاندار در این زمینه شد.

انتهای پیام/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول