اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

خط و نشان استاندار فارس برای برخی بانک‌های خصوصی؛ وعده‌هایی که عملی نمی‌شوند/ تفاوت در اسامی بانک‌های اعلام شده

انتقادات از عملکرد آن دسته از بانک‌های خصوصی که منابع مالی و سپرده‌های مردم استان فارس را جذب کرده و در خارج از استان هزینه‌می‌کنند مجددا بالا گرفته و استاندار فارس و معاون اقتصادی‌اش علنا برای این دسته از بانک‌ها خط و نشان کشیدند و از رسانه‌ها خواستند این بانکها را به مردم معرفی کنند.

خط و نشان استاندار فارس برای برخی بانک‌های خصوصی؛ وعده‌هایی که عملی نمی‌شوند/ تفاوت در اسامی بانک‌های اعلام شده

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، گلایه از عدم همکاری بانکهای خصوصی در استان فارس موضوع جدیدی نیست و اسماعیل تبادار استاندار اسبق فارس، اردیبهشت سال ۹۷ در جلسه شورای هماهنگی بانک‌های استان فارس با بیان اینکه باید نقش بانک‌های خصوصی در رونق اقتصادی فارس مشخص شود نه اینکه این بانک‌ها فقط به‌دنبال ذخیره منابع استان فارس باشند، اظهار داشت: بانک‌های خصوصی نیز مانند بانک‌های دولتی فعالیت خود را ارائه دهند و شفاف‌سازی کنند و باید مشخص شود که کدام یک از بانک‌های خصوصی در فعالیت اقتصادی استان فارس هیچ نقشی ندارند و تنها منابع مردم را ذخیره کرده‌اند.

بعد از آن عنایت الله رحیمی، استاندار سابق فارس به دیوار بانکهای خصوصی برخورد و وی در ۲۲ مهرماه سال ۹۹، با اعلام اینکه ارزیابی در حوزه عملکردی منابع و مصارف بانکی استان فارس مثبت نیست، گفت: عملکرد بانک‌ها و موسسه‌های مالی و اعتباری این استان در خصوص منابع، مصارف بانکی و پرداخت تسهیلات از محل سپرده‌گذاری‌ها قابل قبول نیست و اگر بانک‌های خصوصی تاثیری در توسعه این استان ندارند نباید خدماتی نیز از جانب دولت و بانک مرکزی دریافت کنند.

فقط هشدار و بس! رسانه‌ها این بانک‌ها را به مردم معرفی کنند

محمدهادی ایمانیه نیز مسئولیت خود را با خط و نشان کشیدن برای بانکهای خصوصی آغار کرد و در آذر ماه سال ۱۴۰۰، در حالی که دو ماه از آغاز مسئولیتش می‌گذشت اعلام کرد: در دوره مدیریت ارشد کنونی، اقدامات فردی و در نظر نگرفتن منافع استان به هیچ عنوان پذیرفتنی نیست؛ بنابر این هر یک از بانک‌های خصوصی که قصد همکاری برای ایجاد تناسب بین سپرده‌ها و تسهیلات را ندارد باید با فعالیت در فارس خداحافظی کنند.

استاندار دستور داد: هر دو ماه یک بار لیست نسبت تسهیلات به سپرده‌ها در استان ارائه شود و بانک‌ها به ایجاد این تعادل کمک کنند؛ چرا که با پایان سال جاری و شروع ۱۴۰۱ امکان فعالیت در فارس برای آن دسته از بانک‌هایی که این موضوع را رعایت نکرده‌اند فراهم نخواهد بود.

با این وجود‌ سال ۱۴۰۱ آغاز شد و به پایان رسید اما این تهدید استاندار عملی نشد و جای خود را به کمک خواستن از رسانه‌ها داد.

استاندار فارس تیر ماه سال گذشته، در حاشیه جلسه حمایت از سرمایه‌گذاری عنوان کرد: اگر بانک‌های دولتی از مصوبات تبعیت نکردند به دادستانی معرفی می‌شوند و تاکنون هم چند مورد برخورد جدی با این بانک‌ها صورت گرفته، اما در مورد بانک‌های خصوصی دست ما به عنوان مرجع دولتی باز نیست که همکاری و مطالبه‌گری رسانه ها را می‌طلبد.

در ادامه ۲۱ دی ماه محسن ربانی زاده از تصمیم‌گیری برای تعدیل قابل توجه شعب برخی بانک‌های خصوصی گفت که البته از آن هم خبری نشد.

تفاوت در اسامی بانک‌های اعلام شده

 استاندار فارس سرانجام پس از گذراندن بیش از یک سال و نیم با خط و نشان کشیدن برای بانکهای خصوصی و تهدید به اخراج آنها از استان، اسامی پنج بانک خصوصی که بیشترین منابع جذب شده در بخش غیر دولتی را به خود اختصاص داده و در عین حال از هزینه‌کرد آن در استان فارس خودداری می‌کنند اعلام کرد اما این بار نیز سخن از وعده خروج از استان نبود، بلکه ایمانیه از مردم خواست به سراغ این بانکها نروند.

طبق اعلام ایمانیه بانکهای سرمایه، اقتصاد نوین، ایران‌زمین، آینده و پاسارگاد ۵ بانک خصوصی مستقر در فارس هستند که بیش از ۵۵ درصد و بعضا بیش از ۸۰ درصد منابع خود را خارج از استان فارس هزینه می‌کنند.

در همین راستا محسن ربانی زاده، معاون اقتصادی استانداری فارس در گفتگو با خبرگزاری فارس در تشریح عدم همکاری بانک‌های خصوصی از چهار بانک غیر دولتی دیگر نام برد که با اسامی یاد شده توسط استاندار کمی اختلاف داشت.

وی در این مصاحبه نسبت مصارف بانک اقتصاد نوین که مورد اعتراض استاندار بود را تا حدودی مناسب خواند.

 بانکهای دولتی 80 درصد منابع را در استان مصرف می‌کنند

ربانی زاده گفت: برای سنجش عملکرد بانک‌ها شاخص مصارف منابع به تنهایی کافی نیست و برای بررسی عملکرد بانک‌ها باید شاخص‌های مختلفی در نظر گرفت که مهمترین آن مصارف منابع است که متاسفانه برخی از بانکهای خصوصی این مشکل را دارند، از جمله بانکهای پارسیان، آینده، ایران زمین و توسعه تعاون.

معاون استاندار فارس هم‌چنین تأکید کرد: البته این شاخص هرچند که شاخص مهمی است‌ اما به تنهایی نمی تواند ملاک قرار گیرد.

وی گفت: به موجب دستورالعمل نظام بانکی باید پنجاه درصد منابع در استان منبع هزینه شود، در فارس این اتفاق نیفتاده در این شرایط ضرورتی نمی‌بینیم از این بانکها حمایت و استقبال کنیم و این بانکها اگر در استان نباشند منابع به سمت بانکهای دولتی می رود زیرا بانکهای دولتی هم 80 درصد منابع را در استان مصرف می کنند.

ربانی‌زاده خاطرنشان کرد: حتی با توجه به خشکسالی‌های رخ داده، هیئت مدیره برخی از بانکهای دولتی به این نتیجه رسیدند که کمک بیشتری به استان کنند و مصارفی بیشتر از منابع استان داشته باشد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری فارس گفت: ما سی و یک بانک و موسسه مالی اعتباری داریم که تقریبا 20 بانک و موسسه عضو شورای هماهنگی بانکها هستند اما مابقی عضو این شورا نیستند و هیچ مسوولیتی در استان برعهده نمی‌گیرند و فقط به یک کانال جذب اعتبارات برای مرکز و استان های خاص شده اند.

خودمان از همه بیشتر نیازمند منابع هستیم

 ربانی زاده در پاسخ به این پرسش که با وجود این شرایط چرا شعب بانک مثل بانک آینده در شیراز زیاد است؟  گفت: تعدد شعبات برخی از بانک‌های خصوصی ناشی از استقبال مردم است، به دلیل یکی دو درصد سود بیشتری که ارائه می‌دهند، همه منابع به سمت آنها روانه شده است و در صورتی این منابع باعث اشتغال و رونق خارج از استان می‌شود که خود ما بیشتر از همه استانها نیازمند منابع هستیم.

معاون اقتصادی استاندار فارس گفت: مشکل دیگری که داریم این است که اکثرا استانهای مجاور جزء منطقه فارس محسوب می‌شوند و حتی اگر منطقه ای هم حساب کنیم، شعب بانک‌های خصوصی اکثرا در استان فارس است و در استان های مجاور یک یا دو شعبه دارند اما مصارف این استانها از منابع خیلی بیشتر از فارس است که ده برابر آنها میزبان شعبه‌های بانکی است.

عملکرد اقتصادنوین تا حدودی مناسب است و ۱۹ شعبه در فارس دارد

ربانی زاده در مورد بانک اقتصاد نوین گفت: این بانک ۱۹ شعبه در استان فارس دارد اما در استان کهکیلویه بویر احمد و بوشهر و سایر استان های همجوار فقط یک شعبه دارد و اقتصاد نوین مصارفش تا حدودی  مناسب است.

معاون اقتصادی استاندار فارس در پاسخ به این پرسش که آیا از نظر قانونی امکان اخراج بانک‌ها از استان وجود دارد؟  گفت: ابتدا باید خود مردم به بانکهایی که  کم لطفی می‌کنند به استان فارس، بی توجهی کنند.

وی افزود: واحدهای اقتصادی ما اکثراً به منابع بانکی وابسته‌اند و اگر منابع کم باشد بنگاه‌های اقتصادی با مشکل روبرو می‌شوند و‌ اشتغال آسیب می‌بیند.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول