اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  گیلان

زنگ خطر در منطقه قاضیان سنگر/وقتی متشاکی شاکی می‌شود

برداشت‌های غیرمجاز از رودخانه سفیدرود رشت و مشکلات پیش آمده در پی اقدامات سازمان آب منطقه‌ای و در پی آن آواره شدن مردم مشکلات عدیده‌ای را برای بیش از ۱۰۰ خانوار منطقه قاضیان بخش سنگر از توابع رشت به‌وجود آورده است.

زنگ خطر در منطقه قاضیان سنگر/وقتی متشاکی شاکی می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، برداشت غیرمجاز شن و ماسه از بستر رودخانه‌های گیلان به امری طبیعی تبدیل‌شده که این اتفاق در رودخانه سفیدرود بخش سنگر آن را به مرز نابودی کشانده است.

 

برداشت‌های که مسیر سفیدرود را عوض کرد

بر اساس نقشه‌ای که در ۱۳۴۲ موجود است کل آب رودخانه سفیدرود از زیر دامنه رشته‌کوه‌های البرز عبور می‌کرد، ولی به علت برداشت‌های بی‌رویه در بالادست این رودخانه، مسیر آن به‌مرورزمان به سمت روستای قاضیان تغییر جهت داده شد و بسیاری از خانه‌ها و زمین‌های مردم این بخش را به زیر آب برد.

در سال‌های گذشته به همت مسؤولین و وزارت نیرو طرح سامان‌دهی این رودخانه اجرا و یک دیواره حفاظتی بین مسیر رودخانه و زمین‌های مردم ایجاد شد تا امکان احیای دوباره این زمین‌ها فراهم شود و مردم این منطقه بتوانند از زمین‌های خودشان استفاده کافی را ببرند.

نزدیک به ۱۸ سال پیش هم  طرح هادی بر اساس همین پروژه اجرا شده و دهیاری بر مبنای همین طرح هادی برای زمین‌های آن سمت دیواره حفاظتی، اقدام به صدور پروانه و شرایط ساخت‌وساز را فراهم کرد.

سازمان آب منطقه‌ای زیر حرفش زد

رئیس شورای بخش سنگر با اشاره به احداث دیواره حفاظتی توسط سازمان  آب منطقه‌ای اظهار کرد: دیوار حفاظتی برای حفظ زمین‌های مردم احداث شد و ما هم بر اساس همین مطلب به مردم سند و نسخ دادیم اما بااین‌وجود امروز شاهد آن هستیم که آب منطقه‌ای حدود یک کیلومتر از زمین‌های آن‌طرف دیواره حفاظتی را هم جزو حریم رودخانه به‌حساب آورده و مردم دیگر نمی‌توانند ساخت‌وساز کرده و یا سند مالکیت بگیرند و عملاً هیچ استفاده‌ای از زمین‌های خود نمی‌توانند انجام دهند.

 

سید جواد ترمه با بیان اینکه مشکل ما اصلاً با این‌طرف دیواره حفاظتی نیست، افزود: زمین‌های این سمت متعلق به سازمان آب منطقه‌ای است، حرف ما با زمین‌های آن سمت دیواره حفاظتی است و آب منطقه‌ای مدعی است که یک کیلومتر از آن سمت دیواره حفاظتی هم متعلق به آن‌ها است درصورتی‌که این‌چنین نیست.

بی‌کفایتی چند مسؤول مشکل قاضیان را امنیتی می‌کند

امام‌جمعه سنگر نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رشت با اشاره به غرق شدن تعدادی از جوانان منطقه به دلیل برداشت‌های غیرمجاز اظهار کرد: اکنون آب منطقه‌ای به بهانه بستر رودخانه به منازل و اراضی مردم تجاوز می‌کند درحالی‌که مردم منطقه آبا و اجدادی ساکن این منطقه بودند.

حجت‌الاسلام محمد محمدیان با اشاره به برخی حمایت‌های صورت گرفته سازمان آب منطقه‌ای از برخی افراد گفت: حدود 150 خانواده ساکن در بستر سفیدرود که عموماً به لحاظ مالی منبع درآمد آن‌ها کشاورزی و تولید است این روزها درگیر دادگاه شده‌اند و هرروز باید پله‌های دادگستری را بالا و پایین بروند تا توسط آب منطقه آواره نشوند.

 وی با تأکید بر اینکه نباید برداشت‌های غیرمجاز ناشی از بی‌کفایتی برخی مسؤولان مشکلات امنیتی برای منطقه ایجاد کند، افزود: متأسفانه مطامع سیری‌ناپذیر عده‌ای در منطقه سبب شده است مردم این منطقه نه‌تنها از این نعمت بزرگ الهی بهره‌ای نمی‌برند بلکه بهره‌برداری‌های بیش‌ازحد از این نعمت الهی آسیب‌هایی نیز به مردم منطقه وارد کرده است.

 

شرمنده‌ام/هیچ مسؤولی حق ندارد مردم قاضیان را راهی دادگاه کند

نماینده مردم شهرستان رشت در مجلس شورای اسلامی با ابراز شرمندگی از حضور مردم در کنار رودخانه سفیدرود برای بیان مشکلات خود اظهار کرد: از مسؤولین کسی حق ندارد مردم قاضیان را برای دادگاه و دادگستری احضار کند و بنده چندین بار از این منطقه بازدید کرده‌ام و با توجه به مطالعات انجام شده در این زمینه، حق کامل را به مردم این منطقه می‌دهم.

محمدرضا احمدی با اشاره به نشست خود با وزیر نیرو و صحبت‌های صورت گرفته با وی بیان کرد: در جلسه‌ای که بنده با وزیر نیرو در صحن مجلس داشتم با ایشان در این زمینه صحبت‌های لازم را انجام داده‌ام و حتی مکاتبات لازم را نیز صورت داده‌ام و این رویه را با رئیس‌کل دادگستری و مجمع نمایندگان گیلان نیز خواهیم داشت.

 وی با اشاره به درخواست خود از وزیر نیرو برای اعزام تیم کارشناسی افزود: دهیار و شورای همین محل به دلیلی شناختن موقعیت جغرافیایی محل بهترین کسانی هستند ی که می‌تواند از حق‌وحقوق مردم دفاع کند و در استعلاماتی که به‌صورت میدانی صورت می‌گیرد آن‌ها نیز باید حضور داشته باشند.

وی با بیان اینکه بنده صراحتاً به مسؤولین آب منطقه‌ای استان عرض می‌کنم که اشتباه بزرگ را شما انجام داده‌اید، گفت: واقعاً جای تأسف دارد که مردمی که دارای زمین‌های سنددار و نسخ دار بوده  و سال‌های طولانی در آنجا زندگی کردند نمی‌توانند از این زمین‌ها و سندهای خود استفاده کنند و دستگاه‌های مربوطه نیز حق مالکیت را از آن‌ها گرفته و برای خود می‌دانند.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی خطاب به مسؤولان آب منطقه‌ای با بیان اینکه اشتباه بزرگ را شما انجام داده‌اید که اجازه برداشت‌های بی‌رویه از بستر این رودخانه را دادید، افزود: متأسفانه برداشت بی‌رویه از بستر رودخانه و دادن مجوز چنین برداشت‌هایی امروز مردم را گرفتار کردید و  مسیر آب به زمین‌های مردم قاضیان و دیگر بخش‌ها تغییر جهت داده است.

 وی با تأکید بر اینکه باید منفعت برداشت شن و ماسه از منطقه برای مردم همان منطقه باشد، بیان کرد: ما به مسؤولین این نکته را یادآور می‌شویم که اگر قرار است از بستر رودخانه در بخش سنگر و کوچصفهان که با این مشکل درگیر هستند، برداشتی صورت بگیرد اول باید مردم همین منطقه از این برداشت‌ها بهره‌مند بشوند نه اینکه همین مردم راهی دادگاه کرده و برای آن‌ها دردسر ایجاد کنید.

 

 

چه‌کسانی پشت پرده برداشت‌های غیرمجاز هستند

برداشت غیرمجاز شن و ماسه از بستر رودخانه‌های گیلان به امری طبیعی تبدیل‌شده که این اتفاق در رودخانه سفیدرود بخش سنگر به‌وفور قابل‌مشاهده است. درگیری متداوم بومیان منطقه با برداشت کنندگان غیرمجاز شن و ماسه از یکسو و اظهارنظر کارشناسان و هشدار آنان درباره برداشت‌های غیرمجاز صورت گرفته از سوی دیگر خبر از مرگ تدریجی سفیدرود و گونه‌های جانوری، آبزیان و نباتات، ایجاد سیل‌های دست‌ساز بشر، فنای منابع آبی کشاورزی و نابودی طبیعت سرسبز گیلان را می‌دهد بماند که این مشکل در منطقه قاضیان منجر به آمار آواره شدن احتمالی مردم منطقه می‌شود.

اظهارنظرهای بومیان منطقه درباره اسامی پشت پرده برداشت‌های غیرمجاز حکایت از وجود حضور افرادی دارد که با سواستفاده از مناصب خود این فاجعه زیست‌محیطی را رقم زده‌اند و باید در انتظار نشست که چه زمان دستگاه‌های ناظر و مسؤول با ورد به ماجرای برداشت‌های غیرمجاز جلوی این ماجرای تلخ را می‌گیرند.

انتهای پیام/۳۳۸۹/ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول