به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، سعید شفیعی ثابت؛ استان گیلان به دلیل وجود دریای خزر و همسایگی با کشورهای حوزه خزر یکی از استانهای مهم در حوزه صادرات و توسعه اقتصادی کشور است.
به همین منظور راهآهن قزوین ـ رشت بهعنوان بخشی از شاخه غربی کریدور ریلی شمال-جنوب که از سال ۱۳۸۱ آغاز شده بود با تلاشهای صورت گرفته در سال ۱۳۹۷ تکمیل شد تا از این طریق امیدها برای تکمیل اتصال کامل این کریدور ریلی از خلیجفارس تا مسکو بیشازپیش شود.
مقررشده بود خط ریلی راهآهن قزوین_رشت سه مسیر مجزا، مقاصد بندر انزلی، بندر کاسپین و آستارا را به شهر رشت متصل کند ولی بااینحال و علیرغم اهمیت تکمیل این کریدور برای ایفای نقش ایران در این مسیر بینالمللی، هنوز بهرهبرداری از خط ریلی رشت آستارا بهواسطه عدم وجود منابع مالی موردنیاز، در هالهای از ابهام قرار دارد.
چرا خط آهن رشت-آستارا باید تکمیل شود؟
بیشک اهمیت تکمیل زیرساختهای کریدور ترانزیتی شمال ـ جنوب بر کسی پوشیده نیست و در بازههای زمانی مختلف درباره اهمیت این کریدور و لزوم تکمیل آن تأکید شده و تمامی کارشناسان اقتصادی بر این موضوع اذعان دارند که هر چه زودتر باید حلقههای مفقوده این کریدور تکمیل شود.
طبق گفته کارشناسان عملیات ساخت راهآهن رشت - آستارا که آخرین حلقه مفقوده کریدور شمال -جنوب در ایران محسوب میشود، آغاز شده و مقرر شد تا پایان امسال مسیر ریلی رشت ـ بندرکاسپین به طول ۳۵ کیلومتر نیز به بهرهبرداری میرسد.
منطقه آسیای میانه و شرق اروپا به دلیل رقابت قدرتهای جهانی، وجود نفت و گاز و مسیرهای تجاری و انرژی منطقهای ویژه ازلحاظ ژئوپولوتیکی، ژئواستراتژیکی و ژئواکونومیکی است که این سه خصیصه را شاید نتوان همزمان در هیچ جای دنیا مشاهده کرد و به این منظور اتحادیه اوراسیا با هدف تسهیل تجارت، ایجاد بازار مشترک در حوزه کشورهای مستقل هم سود عضو، حذف تدریجی قوانین گمرکی در داخل اتحادیه، برقراری تعرفه خارجی مشترک در میان کشورهای عضو و هماهنگسازی تشریفات گمرکی تشکیل شد.
مسیر خط آهن رشت ـ آستارا که چند سال است احداث آن بهواسطه کمبود منابع و اعتبارات موردنیاز، به تعویق افتاده، بدون تردید یکی از مهمترین پروژههای زیربنایی موردنیاز کشور در جهت توسعه ترانزیت کالاهای بینالمللی و توسعه صادرات و همچنین استفاده حداکثری از اتحادیه اوراسیا قلمداد میشود.
اهمیت این پروژه ملی در شرایط حال حاضر که جنگ بین اوکراین و روسیه بالا گرفته، بیشازپیش احساس میشود و در شرایط فعلی، هرروز تأخیر در ساخت و بهرهبرداری از این پروژه استراتژیک، فرصتسوزی است.
کریدور شمال به جنوب در این سالها به دلایل متعددی ازجمله کمبود منابع مالی و اعتباری تکمیل نشده، لذا مهمترین راهحل برای تسریع در ساخت و بهرهبرداری از این پروژه و کسب منافع آن، تأمین اعتبارات موردنیاز در حجم گسترده و بهصورت پایدار بوده تا به این واسطه شاهد تسریع در عملیات اجرایی آن باشیم.
هرچند در این سالها کشورهای متعددی ازجمله جمهوری آذربایجان، ایتالیا، چین و روسیه برای تأمین منابع مالی بهمنظور تکمیل راهآهن رشت_آستارا اعلام آمادگی کردند ولی همواره این امر توسط این کشورها اجرایی نشد.
وضعیت فعلی خط آهن رشت-آستارا
به گفته مسؤولان وزارت راه و شهرسازی در حال حاضر این مسیر به طول ۱۶۰.۵ کیلومتر در دو قطعه ۱۴۰ و ۱۰ کیلومتری زیرسازی و سپس ۱۶۰ کیلومتر آن روسازی خواهد شد.
محمد منجمی مدیرکل ساخت و توسعه راه آن منطقه ۲ کشور شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور میگوید قطعه آخر این مسیر شامل کیلومتر ۱۴۹ تا ۱۶۰.۵ به طول ۱۱.۵ کیلومتر را قرارگاه سازندگی خاتمالانبیا (ص) میسازد؛ فرآیند تحویل زمین به قرارگاه خاتم انجامشده و پیمانکار پروژه در حال تجهیز کارگاه است.
به گفته منجمی ۱۰ کیلومتر هم از سمت رشت به آستارا زیرسازی شده است؛ بنابراین ۱۴۰ کیلومتر زیرسازی و ۱۶۰ کیلومتر روسازی مسیر باقیمانده که دنبال برگزاری مناقصه برای قطعه ۱۴۰ کیلومتری هستیم اما احتمال کل مسیر را قرارگاه خاتم احداث خواهد کرد، البته سازمان برنامهوبودجه باید آن را تأیید کند.
به گفته مسؤولان شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور، قطعه ۱۴۰ کیلومتری پروژه حدود ۱۱.۵ هزار میلیارد تومان برآورد قیمت از سوی مشاور طرح در سال جاری دارد؛ ساخت قطعه ۱۱.۵ کیلومتری انتهایی نیز که پیچیدگیهای خاص خود را دارد، یکهزار و ۵۰ میلیارد تومان برآورد هزینه شده است.
به همین منظور و طبق اعلام مسؤولان این وزارت خانه دولت قرار است ساخت این مسیر ریلی را از محل تهاتر با نفت تأمین مالی کند، اما هنوز قراردادهای مربوطه امضا نشده و مکانیزم تهاتر با نفت نیز پس از امضای قرارداد با پیمانکار و با تأیید سازمان برنامهوبودجه طراحی خواهد شد.
نقطهزنی رهبر انقلاب برای بازگشایی دروازه اوراسیا
لذا با توجه به اهمیت کریدور شمال به جنوب در گسترش تجارت و اقتصاد کشور، مقام معظم رهبری در دیدار چند روز گذشته با رئیسجمهور روسیه و با تأیید سخنان رئیسجمهور روسیه ولادمیر پوتین درباره ضرورت راهاندازی خط آهن رشت- آستارا، این کار را موجب تکمیل خطِ حملونقل شمال- جنوب و به نفع هر دو کشور دانستند.
پس از صحبتهای رئیسجمهور روسیه در خصوص تکمیل راهآهن رشت ـ آستارا و تأکید مقام معظم رهبری، رئیسجمهور نیز در جلسه هیئت دولت به معاون اول خود مأموریت داد تا با همکاری وزارت راه و شهرسازی، روند اجرای این کریدور مهم ترانزیتی را پیگیری و زمانبندی دقیق آغاز و تکمیل آن را مشخص کند.
انتهای پیام/۳۳۸۹