اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  گلستان

هشدار جدی بیماری‌های «زنگ زرد» و «زنگ قهوه‌ای» گندم در مزارع آق‌قلا

مدیرجهاد کشاورزی شهرستان آق‌قلا گفت: دما و رطوبت هوا شرایط را برای ایجاد دو بیماری مهم «زنگ زرد» و«زنگ قهوه‌ای» گندم در این شهرستان مهیا شده است.

هشدار جدی بیماری‌های «زنگ زرد» و «زنگ قهوه‌ای» گندم در مزارع آق‌قلا

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، علی‌اکبر عرب‌احمدی صبح امروز در گفت و گو با خبرنگاران اظهار کرد: متاسفانه با وجود دما و رطوبت شرایط برای ایجاد شیوع بیماری‌های «زنگ زرد» و«زنگ قهوه‌ای» گندم در شهرستان آق‌قلا فراهم شده است که باید در این راستا اقدامات لازم صورت گیرد.
وی تصریح کرد: کشاورزان با مشاهده علائمی نظیر جوش‌های زردرنگ و یا نارنجی رنگ بر روی برگ‌های جوان گندم به صورت خطی ایجاد شود بدانند که این گیاهان به بیماری زنگ زرد گندم مبتلا شدند و حتما با کارشناسان جهادکشاورزی در میان بگذارند.
*کارشناسان جهادکشاورزی ارقام آسیب‌پذیر را در اولویت پایش خود قرار دهند
مدیرجهاد کشاورزی شهرستان آق‌قلا ابراز کرد: در صورتی که جوش‌هایی به رنگ قهوه‌ای روشن روی برگ گیاه گندم مشاهده شود فورا با مشورت کارشناسان جهادکشاورزی اقدامات لازم را انجام دهند.
عرب‌احمدی خاطرنشان کرد: ارقامی از گندم مانند ارقام معراج، مروارید، کلاته، کوهدشت و لاین 17 وجود دارد که نسبت به سایر ارقام گندم کمی آسیب‌پذیرتر هستند که کارشناسان پهنه جهادکشاورزی این ارقام را در پایش اولویت خود قرار دهند و کالیبراسیون سمپاش‌ها را به کشاورزان توصیه کنند.
وی با بیان اینکه استفاده از سموم کشاورزی و زمان مناسب برای استفاده از سموم در اراضی کشاورزی بسیار حائز اهمیت است، اظهار کرد: در سه مرحله «آغاز ساقه‌دهی»، «ظهور برگ پرچم» و «گلدهی» می‌توان مبارزه با بیماری‌های گندم را انجام داد که استفاده سموم در این سه مرحله باعث افزایش عملکرد محصولات زراعی خواهد شد.
انتهای پیام/83019

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول