اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  گلستان

نگرانی مردم از استفاده بیش از حد سموم در محصولات کشاورزی/ پشت پرده برگشت محموله‌های کشاورزی از زبان مسوولان گلستانی

این روزها اخباری در خصوص برگشت برخی محصولات کشاورزی ایران به کشورهای دیگر، این نظریه بیشتر تقویت می‌شود که آیا دلیل اصلی برگشت محموله‌های کشاورزی ایران استفاده بیش از مجاز سموم است؟

نگرانی مردم از استفاده بیش از حد سموم در محصولات کشاورزی/ پشت پرده برگشت محموله‌های کشاورزی از زبان مسوولان گلستانی

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، در هفته­‌های گذشته چند محموله از محصولات کشاورزی ایران به مقصد کشورهای هدف موجی از نگرانی را بین مردم از جمله مردم گلستان ایجاد کرد، این در حالی است که طی سال­‌های اخیر استفاده بیش از مجاز سموم در بخش کشاورزی جزو دغدغه­‌مندی بسیاری از خانواده‌­ها شده است حالا این روزها و با برگشت خوردن محصولات کشاورزی ایران از کشورهای روسیه، ازبکستان و هندوستان این نظریه بیشتر تقویت می­‌شود که آیا دلیل اصلی برگشت محموله­‌های کشاورزی ایران استفاده بیش از مجاز سموم است؟

از سویی در سال­‌های گذشته به دلیل بی­‌کیفیتی سموم، کشاورزان مجبور به استفاده بیش از حد سم برای مبارزه با آفات و قارچ­‌کش­‌ها در اراضی خود هستند حالا زمزمه‌­هایی شنیده می­‌شود مبنی بر آنکه شاید یکی از دلایل اصلی شیوع سرطان در سه استان شمالی استفاده بیش از حد سموم در محصولات باشد.

*برگشت خوردن محصولات کشاورزی به معنای استفاده بیش از حد سموم و ناسالم بودن آن نیست

 مدیر نظارت بر مواد غذایی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گلستان معتقد است آمار سرطان در کشور ما نسبت به آمارهای جهانی پایین است، مجتبی رئیسی با اشاره به وضعیت نظارت­ بر محصولات غذایی در گفتگو با خبرنگار فارس از گرگان اظهار کرد: از چند سال گذشته در وزارت بهداشت هشت محصول پرمصرف از جمله گوجه، خیار، سبزیجات، پرتقال و از دو سال پیش توت‌فرنگی به صورت ماهانه از لحاظ میزان سموم کشاورزی را بررسی می‌­­کنیم این محصولات از بازار تره‌بار هر شهرستان انتخاب می­‌شود.

وی تصریح کرد: البته ایرادات در بحث نظارت هم زیاد است اگر محصولات ما شناسنامه‌دار بودند خیلی راحت می­‌توانستیم موضوعاتی از این دست را نظارت کنیم البته شناسنامه‌دار کردن محصولات از سوی سازمان جهاد کشاورزی در حال پیگیری است و اگر به نتیجه برسد کمک بسیار خوبی برای ما خواهد بود.

وی افزود: نمونه‌برداری‌­های وزارت بهداشت در محصولات کشاورزی به صورت ماهانه انجام و جواب­‌ها از نظر میزان سموم به سازمان غذا و دارو ارسال می­‌شود اما در این چند سال تعداد بسیار محدودی از محصولات میزان نیترات آن کمی بالاتر از حد مجاز بود اما از نظر سموم وضعیت مناسبی داریم در واقع ما ۱۰۰ سم کشاورزی داریم و در زمان صادرات محصولات امکان بررسی تمام سموم وجود ندارد این امر پرهزینه است.

مدیر نظارت بر مواد غذایی دانشگاه علوم پزشکی گلستان خاطرنشان کرد: ممکن است وقتی محصولی صادر می‌­شود سمومی که برای کشور مقصد مهم است را بررسی نکرده باشیم و محصول برای ما برگشت می­‌خورد اما این به معنای سمی بودن محصول  نیست به معنای آن است که سم بررسی نشده و باید کارشناسی انجام شود.

رئیسی در خصوص گلایه کشاورزان از بی­‌کیفیتی سموم گفت:کشاورزان بنا بر عادت یک سم را به طور سنتی که از ۱۰ سال پیش عملکرد خوبی در زمین داشته را استفاده می­‌کنند در حالی که ما یک استاندارد به نام مقاومت سموم داریم قطعأ وقتی چند سال از یک سم استفاده کنید این آفات به سم مقاومت پیدا خواهند کرد.

وی توصیه کرد تا تجویز سموم توسط کارشناسان مربوط و گیاه‌پزشک تحصیل کرده صورت گیرد و سموم به صورت چرخشی استفاده تا حداقل مقاومت ایجاد شود.

*حق­نما: همراه بودن خاک زیاد با سیب‌زمینی مانع از صادرات آن به ازبکستان شد/ کیوی­‌های ارسال شده از ایران به هندوستان برگشت داده نشده است

طی هفته‌­های گذشته محصولاتی از جمله  سیب‌زمینی از ازبکستان، کیوی از هندوستان و فلفل از روسیه به کشورمان برگشت داده شد، مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی گلستان در خصوص برگشت این محصولات به کشور گفت: چهار تا هفت سم که کشور ما در محصولات استفاده می­‌کند در کشور روسیه استفاده نمی­‌شود این سمومی که ما استفاده کردیم استانداردهای اروپا را دارا هستند و به دلیل آنکه حد مجاز این سموم در کشور روسیه بررسی نشده بود محصول ما از روسیه برگشت داده شد در همین رابطه اعلام کردیم افرادی که علاقه­‌مند به صادرات کشور روسیه هستند باید از اول بهمن سمومی را که مدنظر روسیه است را استفاده کنند.

کیانوش حق نما تصریح کرد: براساس تفاهم­نامه با سازمان غذا و دارو از اول بهمن مقرر شد تمام محصولات قبل از صادرات یک هفته جلوتر آنالیز سموم انجام شود و اگر آلودگی سموم مشکلی نداشت گواهی قرنطینه  برای صادرات صادر می‌­شود.

وی در رابطه با مطالبی که در خصوص استفاده بیش از مجاز کشاورزان از سموم بین آحاد جامعه مطرح می­شود گفت: براساس آمار فائو ۱۰ کشوری که استفاده زیادی از سموم دارند در یک هکتار از ۱۰ کیلوگرم سم استفاده می­‌کنند استاندارد دنیا ۱/۷ کیلوگرم و در کشور ما نزدیک به یک کیلوگرم است.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورز گلستان با بیان اینکه ۱۷ هزار تن محصول در فصل پاییز تولید شده است، افزود: این محصولات به هفت کشور هدف صادر و هیچ‌کدام از آنها برگشت داده نشدند محموله سیب‌زمینی از مرز اینچه‌برون توسط اینجانب برگشت داده شد چون میزان خاکی همراه سیب‌زمینی خارج از استاندارد بود در واقع بالای ۱۰ درصد خاک همراه سیب‌زمینی بود و ما قبول نکردیم چنین محموله‌­ای وارد کشور هدف شود.

حق‌نما در خصوص برگشت کیوی نیز گفت: ما کیوی را برای امارات صادر کردیم و امارات کشوری است که هیچ‌گونه استاندارد برای واردات محصولات به کشورش ندارد کیوی­‌هایی که به این کشور وارد شد بازرگانان اماراتی آن را به هندوستان صادر کردند وقتی ما براساس لیست امارات صادر می‌کنیم این لیست شرایط هندوستان را نخواهد داشت اما وقتی براساس استانداردهای خودمان محموله را به هندوستان صادر کردیم استانداردها رعایت و محصولی برگشت داده نشد در واقع محصولی برگشت داده شد که امارات به هندوستان صادر کرده بود.

انتهای پیام/۸۳۰۱۷

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول