اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  گلستان

نیمه شمالی کشور دچار بحران خشک‌سالی/ کاهش 29درصدی بارش‌ها نسبت به سال گذشته

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی گفت: تصور مردم از استان های شمالی، سرسبزی و پرآبی است اما متاسفانه با مطالعات و بازدیدهای کارشناسی انجام شده، استان های نیمه شمالی کشور دچار خشکسالی شدید هستند.

نیمه شمالی کشور دچار بحران خشک‌سالی/ کاهش 29درصدی بارش‌ها نسبت به سال گذشته

گلستان - فاطمه عبدی: با توجه به وضعیت آب و هوای استان های شمالی کشور، مدتی است، احتمال وقوع بحران خشکسالی و کمبود آب در استان گلستان به گوش می‌رسد.

خبرنگار فارس در این خصوص با برخی از مسئولین گفتگویی داشته است تا راهکار های گذر از بحران خشکسالی و کمبود آب و همچنین آخرین آمار و احتمالات از وضعیت آبی در گلستان را بررسی کند.

معاون وزارت جهاد کشاورزی در امور زراعت در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری فارس در گرگان گفت: تصور مردم از استان های شمالی،سرسبزی و پرآبی بوده اما متاسفانه با مطالعات و بازدیدهای کارشناسی انجام شده نیمه شمالی کشور شامل استان های اردبیل، قزوین، بخشی از آذربایجان غربی و شرقی و گلستان دچار خشکسالی شدید شدند.

علیرضا مهاجر اظهار کرد: اکثر اراضی دیم در این استان ها از بین رفته و اغلب کشاورزان براثر این خشکسالی آسیب دیدند.

وی تصریح کرد: وزارت جهاد کشاورزی در حال رایزنی با دولت بوده تا بتواند خسارت های وارد شده به محصولات کشاورزان را از طریق بیمه پرداخت کند.

معاون وزارت جهاد کشاورزی در امور زراعت خاطرنشان کرد: نگرانی دیگر ما تامین بذر مناسب و موردنیاز کشاورزان برای کشت پاییز بوده که بتوانیم این مشکل را هم مرتفع کنیم.

با توجه به ضرر های احتمالی این بحران بر کشاورزان، خبرنگار فارس با مدیر صندوق بیمه محصولات کشاورزی و دامی یکی از بانک های گلستان گفتگویی داشته است. محتشم امیری گفت: در سالهای گذشته بنا به دلائلی استقبال کشاورزان نسبت به بیمه کردن اراضی و محصولات کشاورزی خود بسیار ناچیز بوده که در این سالها به ویژه امسال این استقبال پررنگ شده است.

وی اظهار کرد: عدم پرداخت به موقع خسارت به کشاورزان، عدم مطلوبیت مناسب کشاورزان از خدمات بیمه ای و غیره سبب شده تا کشاورزان از بیمه کردن محصولات و اراضی خود بی میل شوند.بیمه در ازای تعرفه هایی که کشاورزان پرداخت می کند، خسارت پرداخت می کند که این تعرفه بین پنج تا ۲۰ میلیون تومان بوده که اغلب کشاورزان کمترین تعرفه را پرداخت می کنند.

مدیر صندوق بیمه محصولات کشاورزی و دامی یکی از بانک های استان گلستان تصریح کرد: در پنج سال گذشته، اراضی کشاورزی استان به ویژه بخش شمالی گلستان دچار خشکسالی شده است.

وی ابراز کرد: سال گذشته، مجموعه دریافتی مبلغ بیمه از کشاورزان ۶۲ میلیارد تومان بوده و صندوق بیمه مبلغ ۲۰۰ میلیارد تومان در بخش های شیلات، زراعت، کشاورزی، باغداری و غیره پرداخت کرده که از این مبلغ ۱۸۲ میلیارد تومان مربوط به حوزه خسارت خشکسالی بوده است.

وی یاد آور شد: امسال ستاد بیمه ای برای حجم خشکسالی و خسارت های وارده به اراضی کشاورزی و باغی در استان تشکیل شده تا میزان خسارت ها براساس  برآوردهای ماهواره ای مشخص شود.

اعتبارات بخش کشاورزی تقویت و افزایش پیدا می کند

باتوجه به وضعیت ویژه استان، کمبود اعتبارات در بخش کشاورزی موضوع مهمی است که خبرنگار فارس با نایب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی مطرح کرد.

رحمت الله نوروزی در این خصوص گفت: تمام تلاش بنده و دیگر نمایندگان مجلس این است که اعتبارات بخش کشاورزی افزایش پیدا کند. خوشبختانه در بودجه 1400، 1401 و امسال این بودجه افزایش پیدا کرده است.

وی اظهار کرد: قیمت تمام شده محصولات کشاورزی برای کشاورزان بسیار زیاد بوده و می بایست قیمت خرید تضمینی محصولات کشاورزی به ویژه محصولاتی مانند گندم،کلزا و سویا افزایش پیدا کند.

بیشترین درصد کاهش بارندگی در گلستان مربوط به گنبدکاووس است

بارش کم در گلستان، معظل جدیدی است که کشاورزان به تازگی با آن درگیر شدند. خبرنگار فارس در خصوص وضعیت آب و هوایی و بارش های استان نیز پیگیر شد و با مدیرکل هواشناسی گلستان هم به گفت‌و‌گو پرداخت.

 امان محمدکمالی گفت: از مهرماه سال گذشته تاکنون ۲۵۹/۵ میلی متر در گلستان باران باریده که در مقیاس بلندمدت ۳۰ ساله ۳۶ درصد و نسبت به سال گذشته در همین مدت ۲۹ درصد کاهش بارندگی در گلستان ثبت شده است.

وی  اظهار کرد: از مهرماه سال گذشته تاکنون بیشترین میزان بارندگی با ۴۱۹ میلی متر مربوط به علی اباد کتول و کمترین میزان بارش با ۱۰۴ میلی متر مربوط به شهر اینچه برون از توابع گنبدکاووس است.

مدیرکل هواشناسی گلستان تصریح کرد: بیشترین درصد کاهش بارندگی در این مدت با ۵۵ درصد در گنبدکاووس بوده و اغلب نقاط استان با خشک‌سالی و خشک‌سالی شدید مواجه است.

به گزارش خبرگزاری فارس در حال حاضر ۷۴ فعالیت استان گلستان به حوزه کشاورزی و بخش های مرتبط با آن می باشد که به نظر می رسد برای استفاده بهینه از منابع آبی و افزایش تولیدات محصولات کشاورزی، ضمن خارج شدن از روش سنتی در کاشت محصولات کشاورزی باید به سمت روش های نوین و تغییر الگوی کشت پیش رفت.

تقویت بخش کشاورزی علاوه بر رشد اقتصادی گلستان، سبب تامین امنیت غذایی کشور و باعث خودکفایی در بسیاری از محصولات کشاورزی در کشور و استان گلستان خواهد شد.

پایان پیام/۸۳۰۲۱

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول